ik heb de hoop dat als Eline naar school gaat dr weer strucuur in zit
vind het veels te gezellig om met haar dingen te doen dan heel mn huis perfect schoon te hebben
met al mn kids gedaan
ik ben blij als ik elke dag de vaat weg heb gekookt vloer beneden in ieder geval schoon wc’s elke dag ff chloor er in en de bedden open gooien en luchten,en een keer per week verschonen
kids elke dag douchen of in bad.
en de rest als ik er tijd voor heb :mrgreen:
Uhhhhhh, nee… :eh:
Wauw, ik vind mezelf altijd best netjes maar als ik hier sommigen lees dan ben ik een viespeuk :mrgreen:
Knap dat jullie nog tijd (en vooral energie) hebben voor andere dingen (lezen, ontspanning, sport??)
Natas
Hier wel enige structuur (al wissel ik dingen nog wel eens om qua dagen) en heb dus ook lang meegeschreven bij het schoonmaaktopic.
Elke dag is hier wasdag! Echt iedere dag gaat er 1 was de machine in en geloof me dat is de beste tip die ik ooooit gehad heb. :lol: Vroeger was dat mijn grootste struikelblok nl en puilden de wasmanden (ja ik heb er meer dan 1 :roll: ) uit. En sinds ik ook nog een droger van manlief heb gekregen is het zo gepiept! Elke dag, ochtend of middag gaat er 1 was in de machine, die gaat dezelfde dag nog in de droger (hoe milieuonvriendelijk maar swah) en dezelfde dag (als zoonlief in bed ligt loop ik gelijk door) gevouwen.
Elke dag gaat hier minimaal de swiffer door het huis, ong om de dag de stofzuiger en minstens 2 tot 3 keer per week de dweil. De dagen wisselen nog wel eens afhankelijk van de gemaakte zooi.
1 x per week (meestal de vrijdag) gaat tijdens het middagslaapje van mijn zoon ons beddegoed in de was. Die van hem doe ik naar behoefte.
Verder heb ik 1 routine die er echt noooooit meer uitgaat. Elke avond maak ik al mijn wasbakken blinkend schoon. Dit betekend automatisch dat alle vaat de machine ingaat, en als ie vol is draaien en de volgende ochtend uitpakken (dit doet mijn man regelmatig!).
Ook gaat iedere dag (met klaarliggend doekje + toiletpapier en mix met sopje in spuitflacon) een lap door het toilet, bleek erdoor en poetsen.
Alleen al doordat ik die dingen doe heb ik niet meer het gevoel dat ik achter de feiten aanloop. Mijn vloer is altijd ‘redelijk tot schoon’ en als er visite komt is het een kwestie van even snel de dweil erdoor en klaar ben ik (euhm speelgoed is een dagelijks terugkerend ritueel na bedtijd gaat alles in de kist).
Blinkend schoon hoef je hier niet te verwachten in de zin van een showroomhuiskamer ed, maar wel schoon genoeg dat als er brood van Casper op de grond valt ik die zonder te twijfelen weer op zijn bord durf te leggen. :lol:
Het enige waar ik nu nog aan ‘moet’ werken zijn mijn hotspots in huis. Van die standaardplekken waar zich ‘zomaar’ spullen verzamelen. De eetkamertafel bv en de keukentafel. Het gekke is dat het heel makkelijk klinkt (tja opruimen) maar dat het heel lastig in de praktijk blijkt. :silenced:
Bij de weg Natas1, ik sport niet, ik doe mijn huishouden en dat is ‘mijn sport’ want om de dag lopen we de 10 minuten heen en 10 min terug naar de supermarkt voor ons verse spul. Het bed afhalen en weer opmaken kost ook veel kalorietjes, dweilen idem. 8)
Ontspanning haal ik ook uit mijn huishouden want niets zo lekker als met een muziekje op de klusjes doen. En het fijnste vind ik altijd dat ik daarna (vooral na zijn slaapje) dan heerlijk op die schone vloer met hem wat speel. :inlove: Op extra drukke dagen (als ik veel puf heb gni gni) en ik bv de ramen heb gelapt (komt ong 2 x per jaar voor :shifty: ) of de keuken helemaal gesopt (ook 2 x per jaar en dan bedoel ik dus kastjes leeg en soppen) dan val ik zoooo moe in slaap maar wel voldaan.
Wat ik trouwens verder ook ooit als tip kreeg; niets aanpakken wat je niet binnen een uur kunt afmaken! Ik brandde altijd op als ik bv ALLE keukenkastjes ineens ging leegtrekken. :wall: Nu doe ik 1 of 2 kastjes tegelijk en krijg ik het met een uur af. Idem geldt voor de tip om af en toe een kwartier voor een kamer uit te trekken. De kleedkamer is altijd ook een hotspot en die pak ik per kwartier (of uur) aan. Wel vooruitgang maar niet opbranden. Ben dus nog steeds dat huishoudgebeuren aan het ‘opbouwen’ tot ik ooit (over 1 of 2 jaar :think: ) zover ben dat ik alleen nog maar hoef ‘bij te houden’ :dance:
Ik heb redelijk wat structuur in mijn huishouden. Ik doe iedere dag wat. Vrijdag de badkamer en zaterdag de slaapkamers incl de bedden verschonen. De wc elke dag. En de woonkamer iedere dag stofzuigen en dweilen. Keuken 1 x per maand grote schoonmaakbeurt maar zo groot is dat niet aangezien ik het elke maand doe en dan gewoon de kastjes met een doekje er doorheen…
En elke dag wassen sowieso! Met 3 mannen is dat wel nodig :lol:
Ik ben niet zo poetserig en hou al helemaal niet van schoonmaakschema’s (ik maak wat schoon als het vies is en niet omdat het op de agenda staat), maar wil nog wel even kwijt dat ik fulltime thuismama ben en ik echt niet meer tijd heb voor schoonmaken dan als ik zou werken hoor. Ik ben namelijk thuis voor de kids en niet voor het huis.
Dus van 8 tot 18 uur heb ik vrijwel geen tijd om het huishouden te doen op dit moment (niet veel meer dan het acute puinruimen zoals een omver gegooide glas limonade). En daarbij heb je ook meer rotzooi en viezigheid in huis als je fulltime thuis bent met de kids.
Rhiannon, mijn poets lijkt behoorlijk op de jouwe en mijn sport soort ook … alhoewel ik probeer er soms nog een uit bedatletiek maar die schiet er ook wel eens bij in
Maar echt serieus ik lees iemand die 2 x in de week de bedden afhaalt, die dagelijks de kamer met nat schoonmaakt(dan lees ik dus niet alleen dweilen maar ook met een natte doek je meubelen af doen) en dan denk ik damn… dat zou ik ook niet willen tenzij het moet met allergieen oid maar dan ben je toch wel altijd aan het poetsen.
een oud collega van mij ging ook altijd om 5 uur opstaan zodat ze om half acht op haar werk kwam en een schoon huis achterliet (en aangeklede kinderen en een hond die reeds had gewandelt). Op haar 45 draaide ze helemaal door, een echte workaholic als je het mij vraagt maar niet gezond.
Snap je ik vraag me altijd af waar ligt de balans tussen structuur en doorslaan??
natas
Hahaha Natas das ook een goeie sport :mrgreen: beter dan tv kijken al schijn je zelfs daarmee (en slapen of all things!) kalorietjes verbrand.
Maar idd structuur = naar mijn mening het ZO doen dat het goed voelt (en je er gezond bij blijft want tja van helemaal niet schoonmaken wordt niemand beter) en je enige regelmaat hebt met alles. En dat is dus incl kwaliteitstijd voor kids, man, leuke dingen.
En doorslaan is het wanneer je alles MOET.
Ik heb liever een wat rommeliger huis waar ik prima in kan leven dan dat ik mezelf over de kop ‘werk’ en alles elke dag helemaal schoon heb maar ik idd tegen een burn out oploop.
Weet je als je soms niet merkt dat je opruimt of ff iets afstoft prima en heerlijk. Ik kan dat niet. :shifty: Heb echt wat meer structuur nodig om dingen gedaan te krijgen. Sommige vrouwen (of ook mannen?) vinden het heerlijk om het huishouden te doen en die hebben en een super opgeruimd en schoon huis en kwaliteitstijd voor kids etc en hebben geen burn out. Daar kan ik dan weer jaloers op zijn.
Hier ook geen structuur of planning, er komt iedere x wel weer iets tussen.
Ik bekijk iedere dag weer wanneer ik ff wat kan doen.
Hier is de structuur iedere dag stofzuigen maar dat is ook wel de enige structuur. En iedere dag even de rommel opruimen zodat het netjes is.
Ik doe nu nog wat en wanneer ik er zin in heb.
Maar ook ik ben hier wisselend in. De laatste week heb ik van alles gedaan maar over 4 weken kan ik er weer de pest in hebben en doe ik alleen het hoognodige.
Mijn schoonmoeder heeft laatst de ramen gelapt en zaterdag gaat ze de douche doen voor mij. Maar over het algemeen doe ik het allemaal zelf.
Gelukkig heb ik een man die al snel tevreden is als het hoognodige gedaan is en van mij ook niet verwacht dat ik de hele dag loop te poetsen. Dan zou het huwelijk namelijk snel voorbij zijn denk ik…
Overigens gaat het bij mij beter en sneller door op de dag dat ik wat wil doen het op te schrijven en het dan weg te strepen. Niets is zo leuk als lekker wegstrepen :mrgreen:
Als ik het zo niet doe, dan begin ik in de kamer op te ruimen, eindig boven ergens en de kamer is niet opgeruimd. Beetje chaotisch dus
Wij hebben er geen regelmaat in maar het is wel netjes, okee de koelkast zou wat vaker mogen en de keukenkastjes uitboenen.
De ramen zouden ook vaker kunnen als 2x in het jaar.
Wij werken beide 40 uur en het huishouden doen we er een beetje bij, ik was alles in het weekend, dan hang ik het op en halverwege doorde weeks vouw ik het op.
De keuken ruimen we elke dag op na het koken zo ook de vaatwasser in en uit ruimen.
Stofzuigen doen we 2x per week 1x in het weekend en 1x door de weeks.
Alles afstoffen doen we in het weekend maar soms blijft het er ook weleens bij.
Dweilen doen we eigenlijk 1x per 2 weken maar soms dan zien we er het nut niet van in, en slaan we het nog ff over.
De wc doe ik 1a 2 keer per week, hangt er ook vanaf of we veel visite hebben gehad anders word ie amper gebruikt.
Boven stofzuigen we 1x per 2 weken net als de trap.
De badkamer zou wel vaker mogen maar dat is toch iets wat vaak blijft liggen.
Ach ja ik vind dat we het nog redelijk doen als ik zie hoe weinig we soms thuis zijn, werk + sociale verplichtingen.
Straks als de kleine er is gaan we beiden een dag minder werken dan wil ik echt wel structuur in het huishouden hebben, denk dat het dan ook beter wil.
Goudvis: volgens mij beschrijf je mijn huishouden
Ik werk dan “maar” 2 dagen maar goed dat is niet voor niets.
En weekend is hier voor leuke dingen, ik ga dan echt niet de hele dag lopen poetsen.
Ik zou ook wel meer structuur willen in het huishouden.
Maar dat is niet realistisch denk ik. Ik vind het wel knap hoor als mensen dat wel hebben. Maar het werkt niet helemaal om vast dagen voor vaste dingen te hebben denk ik.
Als de vloer gewoon smerig is van een horde in en uit lopende kinderen kan je moeilijk zeggen: nee over 2 dagen is het pas dweildag…haha…
Of alleen in het weekend wassen ofzo… dan zou het hier uitpuilen op vrijdag.
Ik doe (of eigenlijk probeer) de dingen te doen wanneer het gewoon nodig is. Maar het valt niet mee. Als ik me net voorneem bepaalde dingen te doen als Marit op bed ligt zul je net zien dat ze heel kort slaapt ofzo…
Ik ben helaas wel een beetje een uitsteller. Zo dacht ik gisteravond. Morgen als Lucas op school zit ruim ik even de losse dingen in z’n kamer op. Maar nu is er een speelafspraak gemaakt dus gaan er straks 2 jongetjes los in z’n kamer. Dan heeft het ook niet zo’n nut om hem nu helemaal strak te maken… Maar zo denk ik iets te vaak haha… Want voor je het week word er geen bed meer opgeschud want je gaat er 's avonds ook weer in… Ach het valt hier altijd wel mee. Ik roep vaak tegen visite: let niet op de rommel. En dan zeggen ze: welke rommel? Maar dan moeten ze niet in het washok gaan kijken :mrgreen:
Over washok gesproken… ik ga even verder. doeii
Hier enige structuur… ik stofzuig elke dag als de kinderen tussen de middag brood hebben gegeten (meestal met gekleurde hagelslag enz)
ik dweil elke dinsdagmiddag (want dan is melissa op school en fenna lligt op bed)
verder doe ik wat ik tegenkom en of ik er dan zin in heb om dat te doen…
oja konijnen voeren doe ik wel elke ochtend als ik opsta gelijk!
ja ik heb veel structuur op woensdag komt de hu8lp en die doet de ene week boven en de andere week beneden en wel altijd de wc
dat was mijn structuur :mrgreen:
verder doe ik de was wanneer ik tijd heb werk onregelmatig dus dat is wisselend boodschappen 1x in de week maar dus ook wisselend
bij ons zier het er nooit netjes uit probeer het wel maar lukt gewoon niet
zowaar is manlief gisteren bezig geweest dus moest zeggen dat het voor ons doen beneden netjes uitziet
@Danielle_M wrote:
Maar het werkt niet helemaal om vast dagen voor vaste dingen te hebben denk ik.
Als de vloer gewoon smerig is van een horde in en uit lopende kinderen kan je moeilijk zeggen: nee over 2 dagen is het pas dweildag…haha…
Vaste dagen hebben werkte (tegenwoordig ben ik liever lui dan schoon, maar ooit had ik nesteldrang) hier echt wel, het zorgde ervoor dat ik niet als een kip zonder kop achter de feiten aan rende. Ik had een mooi schema, waar ik me prima aan kon houden. En natuurlijk dweil je de vloer als-ie vies is, dat lijkt me logisch.. maar dat doet toch niets af aan je schema? Heb je de vloer een keertje extra gedaan.
Ik krijg wel de kriebels van dit topic, misschien moet ik maar weer een schoonmaakschema maken :shifty:
Ik dacht ook net: oh jee ik moet een schema maken.
Maar ik ben ook erg van de spontane acties. Dus als m’n moeder zegt zullen we morgen gaan winkelen ga ik mee. Dan denk ik niet… he m’n schema…
Maar we hebben ook iedere week 4 uur een hulp dus het schoonmaken zit wel in een schema. De extra dingen alleen niet.
Sinds de kraamhulp hier weg was, had ik ook een lijstje. Maar steeds vaker stelde ik die taken uit naar de olgende dag, tot dat we nu gewoon hard gaan opruimen enzo als er visite komt.
Ik wil wel weer een vast rooster maken, daar had ik meer aan dan zo maar kijken wanneer het me uitkomt.
Als er iemand op visite komt is het wel netjes en kan ik die dagtaakjes wel 1 dagje verschuiven.
Mijn rooster zag er toen zo ongeveer uit:
maandag: Aanrecht grote beurt geven en keukenkastjes doen
dinsdag: konijnekooien en kattebakken verschonen, daarna vegen
woensdag: badkamer en wc
donderdag: boven stoffen en stofzuigen
vrijdag: beneden stoffen en stofzuigen
zaterdag: elke zaterdag iets anders: afzuigkap eraf halen, ramen zemen, de klusjes die je niet elke week hoeft te doen.
Maar nu ik op vrijdag werk en onze dochter 2 ochtenden naar de psz gaat, moet ik het opnieuw aanpassen ( en me eraan houden!) :?
Eh nee. Wat ik tegen kom dat doe ik. Weet nog dat mijn opa en oma op maandag geen visite wilden want dan was het wasdag. Hier echt waar ik tegenaan loop. Ga niet de wc niet schoon maken terwijl een van de heren er overheen gewaterd heeft en ga ook niet dweilen als de vloer nog netjes genoeg is. Moet het wel vanavond doen want ik plak nu vast maar er ligt een complete infrastructuur aan duplorails op de grond.