Hebben jullie structuur in huishouden?

Waar ik ook benieuwd naar ben…



… hebben jullie een bepaalde vaste routine in je huishouden?

Dan bedoel ik niet het eten om 8.00, 12.00 en 17.00, maar daar binnenin.



Een vast moment voor een was draaien? Een vast moment voor stofzuigen? Wanneer dweilen bij mama’s die kleine rondkruipende en -lopende kindjes hebben (of doen jullie dat 's avonds?).



Een vast moment om te niksen? Een vast moment om mensen te bellen?



Ik probeer wat structuur in m’n dagelijkse bezigheden te krijgen, blijf het gevoel houden dat ik achter de feiten aan blijf rennen. Het huis hoeft zeker niet spik en span en de dag hoeft ook zeker niet voorgeprogrammeerd te zijn, maar ben wel benieuwd hoe jullie het huishouden bijhouden, dan ook wat rust voor jezelf creëren en ook rustig tijd met de kindjes besteden. En op tijd de bups aan de maaltijden heeft :smiley:

Nee joh. enige routine hier, is dat als ik bezoek verwacht ik als een gek ga doen wat ik eigenlijk al de hele week had moeten doen :shifty: :angel:

@fiep klophout wrote:

Nee joh. enige routine hier, is dat als ik bezoek verwacht ik als een gek ga doen wat ik eigenlijk al de hele week had moeten doen :shifty: :angel:
:dance: mooie vraag he fiep :inlove: ik begon te grijnzen van de vraag op zich :angel: mijn antwoord is dus nee :oops:

Ik heb heel lang thuis gebleven en toen deed ik eerlijk gezegd niet zoveel, er zat geen echte regelmaat in de huishoudelijke taken en de lastige dingen verschoven wel eens naar de volgende dag met in het achterhoofd ‘ik ben dan toch ook thuis’…

Nu ga ik 20u/week uit werken en de woensdag ben ik thuis.

Nu doe ik veel meer, gewoon omdat het moet en omdat ik weet dat ik de volgende dag geen tijd meer heb voor het huishouden.

Ik heb vanmorgen de hele bovenverdieping + badkamer gepoetst en het beddengoed verschoond terwijl Cas boven bij mij aan het spelen was.

Toen om de kindjes geweest, gegeten en terwijl Cas en Senne sliepen en Broes even tv keek heb ik de benedenverdieping onder handen genomen.

Nu is het weer droog en Cas is alweer beneden en kan ik me volledig met de kindjes bezig houden :thumbup: .

Ze gaan de woensdag (en de zaterdag) ook altijd nog in even in bad.

De zaterdagmorgen strijk ik en tijdens het weekend doe ik al mijn was in de wasmachine en hang ik ze ook te drogen, dat doe ik tussendoor.

De zaterdag worden er ook boodschappen gedaan.

Rond 17u begin ik aan het eten, dat lukt hier altijd prima! :thumbup:

In grote lijnen wel denk ik.



Op maandag worden de boodschappen gedaan en werk ik 's middags.

De dinsdag is hier voor mij vrij, hoef alleen te strijken

De woensdag is voor de bovenverdieping, de andere week werk ik.

Donderdag word hier altijd de benedenverdieping gedaan.

Op vrijdag werk ik in de ochtend, daarna lekker vrij.

Op zaterdag werk ik om en om, maar op een vrije dag doe ik iets leuks.

Op zondag is het hier ook wasdag, maar als we weg willen of er komt visite dan kan dat. Even paar keer inzetten, en klaar, toch?



Stofzuigen doe ik elke dag, maar dat komt omdat Lucas er nogal een slagveld van maakt tijdens het eten, en hij alles wat hij tegenkomt in zijn mond stopt.

Dat zou zomaar een stukje aardappel van de dag daarvoor kunnen zijn, of een sliertje gras of een klontje zand, etc.

Dus dat doe ik wel.



Ga ook regelmatig met een natte doek even de tafel na, etc.



Alle vrije tijd is voor de heren, en nu ligt Lucas bijvoorbeeld op bed en zit Robin een film te kijken en duik ik af en toe even achter de pc.





In principe wijk ik er niet van af, kan daar zelf ook niet zo goed tegen.

Ben nogal perfectionistisch en als het rommelig is in huis word ik kriebelig.



Daarbij heb ik lichte smetvrees dus alles moet altijd schóón. :shifty:

nee, totaal niet :mrgreen:

op zaterdag en zondag doen wij wassen en drogen gewoon omdat het dan goedkoper is



oh en boodschappen doen wij op “vaste tijden / dagen” :lol: op maandag en donderdag ochtend als Luna op de psz zit



maar verder is het gewoon 1 groot zooitje zelfs bedtijd voor de kinderen is geen 1 dag hetzelfde :oops:

soms probeer ik orde in de chaos te scheppen maar dat is gewoon niks voor ons dus werkt niet :angel: :wink:



met als gevolg dat ik nu 2 dagen heb om het huis op orde te krijgen omdat Luna d’r vriendje heeft uitgenodigd voor vrijdag :oops: :shifty: 8) :lol:

Normaal gesproken wel,maar nu ff niet. :lol:



Normaal ziet mn dag er zo uit:



Als ik dochterlief naar school heb gebracht,ga ik eerst boodschappen doen.

Daarna stofzuigen en dweilen,was wegwerken.

Dan is het tijd om een broodje te eten.

Daarna probeer ik wat strijkwerk weg te werken(wat dus nooit lukt).

Dan is het alweer tijd om dochterlief van school te halen.

Zodra we thuis zijn,ga ik aan het eten beginnen,daarna eten we.

Na het eten gaat hubbie aan de afwas en dochterlief onder de douche.

Tegen de tijd dat dochterlief in bedligt is het half 9 en ben ik helemaal gevloerd!

Dan kan ik alleen nog maar bankhangen! :lol:





Op het moment is het net wat ik aan kan,soms veel soms weinig.

Ik vergeet ook nog wel eens wat(zwangerschapsdementie). :wink:

Niet echt…Al merk ik dat ik wel vaak op donderdag strijk… :think:

Oh, ik ben helemaal blij met je vraag :smiley:

Hier ook een totale chaos, we ruimen op als er bezoek komt, maar dat is veel te weinig. Misschien moeten we gewoon meer vrienden zoeken :wink:



Strijken doe ik sowieso nooit (alleen voor bruiloften en begrafenissen), en verder is de enige routine dat we na het eten de vaatwasser uit en weer inruimen. We hobbelen dus lekker achter de feiten aan hier.

Wassen in het weekend en dinsdag of donderdag

Echt opruimen: dag dat er bezoek komt

boodschappen doen: in ieder geval op dinsdag, donderdag en zaterdag want mijn dochter vindt het heel leuk om naar de Appie te gaan.

Strijken: doe ik niet, is ook regelmaat.

ja ik wel… zo doe ik elke ochtend als de kids na het badderen een dutje doen de was, en het nodige vouwwerk… strijken doe ik elke zondag… dweilen en stofzuigen als ze savonds op bed liggen en de keuken na het eten helemaal opruimen… ook de box wordt elke dag schoongemaakt en zonodig een schoon kleed erin… wipstoeltje ook… en de kinderwagen moet ook elke dag gezogen en gesopt haha… als het dan avond is dan heb ik het hele huis weer netjes aan de kant, wel zo fijn als je smorgens wakker wordt… kan er niet tegen als het dan een puinzooi is…

eerder hadden we hier in de huiskamer van KOK het schoonmaaktopic, en daar heb ik veel aangehad, nu zit er dus wel iets van een routine in, en als die weg is door bijv vakantie pak ik daarna wel weer makkelijker op.



op de dagen dat ik werk, s’morgens was ophangen, vaatwasser leeg en eten bedenken voor s’avonds, hub kookt op de dagen dat ik werk, maar ik bedenk het, ik doe de boodschappen, dus weet wat er is. werken en bij thuiskomst gelijk door aan tafel, kids naar bed brengen, vaatwasser en wasmachine inpakken voor de volgende nacht, en dan nog ff tijd voor mezelf… :zzz:



op de maandag en woensdag ben ik vrij, dus dan de rest, het weekend houd ik qua huishouden zoveel mogelijk leeg voor de sociale dingen, en voor leuke dingen met ons 4-tjes.



sommige klussen blijven te lang liggen, oa het ramenlappen, maar van de ramen hoef ik niet te eten :wink:

en ik speel liever met de kids dan dat ik een 100% schoon huis heb.

ik het alle hoop dat het met een paar week een stuk schoner wordt, want vanaf 9 november gaan ze naar school, en start ik met ouderschapsverlof op de vrijdag ( bijna 3 jaar lang elke vrijdag vrij :mrgreen: )



zo en nu eerst maar eens bekijken wat we vanavond moeten eten, iets met rijst en foo yong hai.



gr Louwina

@Mejis wrote:

Misschien moeten we gewoon meer vrienden zoeken :wink:


:lol: :lol: :lol: vind ik wel een goed id :thumbup:

Hier ook geen vaste dingen nee,

De dingen die we zien die gedaan moeten worden , worden ook gedaan.



maar gedurende heel de dag word er opgeruimd als er iets in de weg ligt .En stofzuigen doen we wanneer nodig net als dweilen, de was word hier gewoon dagelijks gedaan, als er was leg en de machine is vol draaien we die .



maar ook totaal geen regelmaat.

@fiep klophout wrote:

Nee joh. enige routine hier, is dat als ik bezoek verwacht ik als een gek ga doen wat ik eigenlijk al de hele week had moeten doen :shifty: :angel:




zo gaat het hier ook … :shifty:



hier totaal geen structuur dus!

beetje…

doe wel elke dag de wc en badkamer die kleine plasstraaltjes raken net de hoekjes die ik niet zo fijn vindt, elke dag even stofzuigeren, ivm de koekkruimels…



om de dag een keer dweilen…



bedden goed 2x per week, lang leven de droger…



ben ong elke dag 2 uurtjes bezig met het robotschoonmaken…

vriendlief wast gelukkig af :mrgreen:

zie mijn onderschrift 8)



nee dus…



ik doe dingen pas als ze in het oog van de irritatie beginnen te lopen.



De was doe ik als manlief bijna geen sokken meer heeft of als ik niet meer om de enorme berg heen kan :oops:

Dus dat is dan meestal aan het eind van de week…



En verder zeer ongestructureerd en vaak ook niet echt iets af.

Ik kan het rustig presteren om de vloer voor de helft te dweilen.

Dan ben ik halverweg, gaat de telefoon, ben ik klaar, vergeet ik dat ik aan het dweilen was en indien ik het me herinner is het dweilwater koud.



ach ja… ben er aan gewend inmiddels en het is toch nog niet zo’n smeerbende dat ik me dagelijks kapot hoef te schamen.



Maar structuur… no-way :shifty:

Ik heb een strak schema…en daardoor heb ik veeel meer vrije tijd dan toen ik dat ooit nog niet had. Ik geniet ook meer van mijn vrije tijd, omdat er niets meer in mijn hoofd zit wat nog gebeuren moet.



Ik heb het laatst opgeschreven…zal eens kijken of ik dat nog kan vinden en kan quoten.

Gevonden:



@Joepie! wrote:

Ik ben dus iemand die wel altijd alles op orde heeft. Ik kan niet tegen troep, dan kan ik niet lekker zitten.



Troep die de meiden maken omdat ze spelen, dat vind ik niet erg, maar na het spelen wordt dat wel gelijk opgeruimd. Dus voor we aan tafel gaan, is het speelgoed opgeruimd.



Ik werk 24 uur…2 hele dagen, 2 halve dagen. Het eerste wat ik doe als ik 's ochtends opsta is een was in de machine. Na het douchen spoel ik mijn doucheputje schoon (met meestal een scheutje bleek erin zodat hij wit blijft!) en droog ik de kraan, douchestang ed droog waardoor het altijd glimt. Na het tandenpoetsen maak ik de wastafel even schoon. Vervolgens maak ik de bedden op, gordijnen open en gooi ik wat bleek in de toiletten.



Na het ontbijt ruim ik de vaatwasser uit die 's nachts gedraaid heeft. Ik ros de stofzuiger het huis door. Vervolgens is inmiddels de was klaar en hang ik het aan de lijn/stop het in de droger en we kunnen gaan.



Thuis gekomen kook ik eten (doe twee keer in de week boodschappen) en zitten we gezellig met zijn allen aan tafel. Daarna gaan de meiden in bad en ruim ik de was, die inmiddels droog is op. De meiden gaan naar bed, mijn man ruimt ondertussen de tafel af en ruimt de keuken op en dan begint om 19.30 uur onze avond!! Heerlijk!!!



Op mijn vrije dagen doe ik toiletten en badkamer even grondig, gaat er een sopje door het huis en dweil ik. Doe ik altijd gelijk 's ochtends. Ben er hooguit 1,5 uur mee bezig, dus heb daarna een hele dag vrij!! (behalve dan de standaard dingen he, na het middageten even de spullen opruimen enz.)



En op deze manier blijft het hier altijd netjes en schoon. En ik moet 's ochtends een half uurtje eerder op staan om alles te kunnen doen wat ik wil doen, maar daardoor scheelt het me 's avonds en in het weekend enorm veel tijd! En in die tijd kan ik heerlijk met mijn kinderen spelen en de tijd voor ze nemen en heb ik nog tijd om 3 keer in de week te sporten. Ook hebben mijn man en ik genoeg tijd met zijn tweeën.



Dus het kan echt hoor!! Ik heb het even zo uitgebreid neergezet zodat andere er misschien iets aan hebben.



Ik voel me er heerlijk bij. Van rommel krijg ik chaos in mijn hoofd en zit ik op de bank met in mijn achterhoofd: ik moet nog dit, ik moet nog dat…pffffff. Nee, ik heb het liever allemaal maar gewoon gedaan!!