Hebben jullie structuur in huishouden?

@Joepie! wrote:

Gevonden:



@Joepie! wrote:
Ik ben dus iemand die wel altijd alles op orde heeft. Ik kan niet tegen troep, dan kan ik niet lekker zitten.



Troep die de meiden maken omdat ze spelen, dat vind ik niet erg, maar na het spelen wordt dat wel gelijk opgeruimd. Dus voor we aan tafel gaan, is het speelgoed opgeruimd.



Ik werk 24 uur…2 hele dagen, 2 halve dagen. Het eerste wat ik doe als ik 's ochtends opsta is een was in de machine. Na het douchen spoel ik mijn doucheputje schoon (met meestal een scheutje bleek erin zodat hij wit blijft!) en droog ik de kraan, douchestang ed droog waardoor het altijd glimt. Na het tandenpoetsen maak ik de wastafel even schoon. Vervolgens maak ik de bedden op, gordijnen open en gooi ik wat bleek in de toiletten.



Na het ontbijt ruim ik de vaatwasser uit die 's nachts gedraaid heeft. Ik ros de stofzuiger het huis door. Vervolgens is inmiddels de was klaar en hang ik het aan de lijn/stop het in de droger en we kunnen gaan.



Thuis gekomen kook ik eten (doe twee keer in de week boodschappen) en zitten we gezellig met zijn allen aan tafel. Daarna gaan de meiden in bad en ruim ik de was, die inmiddels droog is op. De meiden gaan naar bed, mijn man ruimt ondertussen de tafel af en ruimt de keuken op en dan begint om 19.30 uur onze avond!! Heerlijk!!!



Op mijn vrije dagen doe ik toiletten en badkamer even grondig, gaat er een sopje door het huis en dweil ik. Doe ik altijd gelijk 's ochtends. Ben er hooguit 1,5 uur mee bezig, dus heb daarna een hele dag vrij!! (behalve dan de standaard dingen he, na het middageten even de spullen opruimen enz.)



En op deze manier blijft het hier altijd netjes en schoon. En ik moet 's ochtends een half uurtje eerder op staan om alles te kunnen doen wat ik wil doen, maar daardoor scheelt het me 's avonds en in het weekend enorm veel tijd! En in die tijd kan ik heerlijk met mijn kinderen spelen en de tijd voor ze nemen en heb ik nog tijd om 3 keer in de week te sporten. Ook hebben mijn man en ik genoeg tijd met zijn tweeën.



Dus het kan echt hoor!! Ik heb het even zo uitgebreid neergezet zodat andere er misschien iets aan hebben.



Ik voel me er heerlijk bij. Van rommel krijg ik chaos in mijn hoofd en zit ik op de bank met in mijn achterhoofd: ik moet nog dit, ik moet nog dat…pffffff. Nee, ik heb het liever allemaal maar gewoon gedaan!!




wauw… zo was ik vroeger ook

totdat ik er gewoon gek van werd dat als ik alles netjes had manlief thuis kwam z’n spullen overal maar neerkwakte waar het hem uitkwam enz enz en ik zoiets had van waarom doe ik in hemelsnaam opruimen

dus nu als hij thuiskomt en een spoor van troep achter zich laat valt het niet meer op omdat het al chaos is (ok in mijn hoofd is het ook 1 grote chaos maar ach het went zullen we maar zeggen :silenced: )

hier pas sinds september een echte routine. Sindsdien hebben we namelijk een poetsvrouw en breng ik de kinderen elke dag naar school/psz.



op maandag doe ik de boodschappen want dan zijn de kids allebei op school/psz.

op maandag ruim ik ook de was op die in het weekend heeft gedraaid. Soms moet ik nog wat vouwen. Strijken doe ik niet.



Dinsdag-woensdag-donderdag werk ik. Dan doe ik niets in het huishouden behalve koken en 's avonds even stofzuigen als het nodig is.

Op woensdagavond ruimen we met z’n allen altijd even wat grondiger op (vloer speelhoek vrij enzo) omdat op donderdag de poetshulp komt.



Op vrijdag ben ik ook vrij, dan doe ik meestal niets qua poetsen (hoeft ook niet) maar ga ik naar de markt met de kinderen, kook ik wat uitgebreider of maak ik dingen om in te vriezen/inmaken of maak ik jam o.i.d. Keukenwerk dus.



zaterdag is klusjesdag. We werken dan in de tuin als het weer het toelaat of doen klusjes in huis. Soms gaan we ook met z’n allen winkelen als het nodig is. Tussendoor draai ik wasjes en zorg dat alles droog wordt.

Zondags doen we niets in het huishouden maar doen we wat leuks met het gezin.



deze manier bevalt prima, zeker die hulp in de huishouding! Dat hadden we veel eerder moeten doen, toen was het hier ook altijd puinruimen zodra er bezoek kwam. Doodmoe werd ik ervan, altijd achter de feiten aanlopen. En omdat ik nu naast mijn werk ook een studie doe, geeft dit me veel meer rust. En vrije tijd :thumbup:

Op maandag en vrijdag doe ik boodschappen (dat zijn ook mijn 2 niet werkdagen in de week)

Op maandag en vrijdag altijd: stoffen en stofzuigen.

De was, dat gaat de hele week door (helaas, die wasmand blijft maar groeien).

Tja en de rest??? wanneer ik denk dat het nodig is :? en dat is heeeeeeeeel wisselend.

Opgeruimd is het trouwens altijd, ik kan niet tegen rommel. Dit tot ongenoegen van mijn vriend omdat hij niks willekeurig weg kan leggen omdat ik het dan meteen op de juiste plek leg. (weet ik niet waar het moet omdat het zijn spullen zijn gaan die op zijn nachtkastje, is de enige plek in huis waar het een enorme zooi is :-))

pff echte routine wat is dat? mijn streven is om elke week boven en onder gepoetst te hebben en dat lukt eigenlijk altijd wel. verder stofzuigt mijn vriend of ik dagelijks en twee keer per week dweilen we (kruipende

Ella!) de was als ik er zin in heb, zo’n twee keer per week strijken. de was zet ik eigenlijk pas 's avonds na negen uur aan. gisteren was ik te lui om naar beneden te lopen om de was aan te zetten, mijn vriend geluk want zijn mobiel zat nog in zijn broekzak die in de machine zat!

boodschappen op dinsdag door mij of mark. en op donderdag lekker met Ella zwemmen, wat doe ik in vrije tijd? WAT IS DAT???

Joepie, hoe laat sta jij op dan??? :shock:



En hier is het chaos overigens.

Ik heb wel een routine qua dagen maar niet qua werkzaamheden.



Op maandag en donderdag dan ben ik vrij. Na het zwemmen op maandagochtend met Bas ga ik boodschappen doen en dan als hij slaapt strijk ik een half uurtje max. S-avonds even stofzuigen en dweilen. Op donderdag doe ik altijd de badkamer en de kamer van Bas en als ik zin heb ( :shifty: nooit dus) de rest van de eerste verdieping. Ik stofzuig en dweil even en in de middag doe ik wat boodschappen. Op zaterdag en zondag doe ik meestal de huiskamer maar vaak gewoon wat ik tegen kom.

@yvon wrote:

Joepie, hoe laat sta jij op dan??? :shock:



En hier is het chaos overigens.




6.30 uur!

Ik heb ook geen echt vast structuur wat betreft schoonmaken. Ik zie eerst wel wat er komt die dag. Ik ga niet stofzuigen als er net iemand gezellig binnen komt zetten.



Soms is het echt te gortig en ga ik 's avonds als een bezetene door het huis met stofzuiger, dweil en stofdoek … maar dan ben ik eigenlijk ook zo klaar.



Het enige wat ik elke morgen eerst doe als ik beneden kom is de wasmachine aanzetten. En 's middags of soms 's avonds strijk ik het en vouw ik de was op en kan ik elke morgen met een schone lei beginnen.



En op zondag doe ik het beddengoed hier en zuig ik meestal even snel de bovenverdieping (ben dan toch bezig).



Maar verder … als ik tijd heb, als ik zin heb en wat voor weer het is. Met mooi weer werk ik liever in de tuin dan binnen en als de kids thuis zijn, dan heb ik al helemaal geen zin en tijd voor het huishouden.

@fiep klophout wrote:

Nee joh. enige routine hier, is dat als ik bezoek verwacht ik als een gek ga doen wat ik eigenlijk al de hele week had moeten doen :shifty: :angel:




Haha, ik ben soms ook “blij” als er bezoek komt, dan wordt er tenminste even puin geruimd :wink: :mrgreen:

Nee heb ik niet…

Gelukkig niet :mrgreen:



De enige structuur die hier te bespeuren is, is dat ik de beneden verdieping doe en mijn man de bovenverdieping en dat gebeurd dan eens in de week maar verder ligt er geen dag of wat dan ook vast. Dat zou hier ook echt niet werken :slight_smile:

eigenlijk wel maar meer omdat ik een man heb die dat doet :angel:



op woensdag en zaterdag stofzuigen we de slaapkamers en op zaterdag verschonen we het bed



vaak op maandagochtend maak ik schoon dan is senna op de psz

en ik stofzuig bijna elke dag sávonds



in het weekend wassen we altijd nou ja (we) mijn man :mrgreen: ik vouw het op en leg het in de kasten

Ik heb een man met een was tik heerlijk maar soms ook wel irritant

Ik doe de was niet meer. ppff al die verschillende wasjes ik gooide vaak alles bij elkaar in :oops:

mijn man heeft heel veel wasjes hahaha

een was voor de witte handdoeken, een was voor de bruine handdoeken, een roze was, een zwarte was, een witte was,een speciale was voor onze kleding en dan nog ondergoed.

Ik begin daar echt niet aan

maar eerlijk is eerlijk de kleding blijft wel perfect

Ik mis the days dat ik structuur had… maarja, toen was ik zwanger of net bevallen en had ik nog erg last van nesteldrang. Om 9.30 smorgens was alles gedaan in die tiijd, geweldig!



Nu vind ik het een hele prestatie als we beide om 9.39 gedouched zijn en ontbeten hebben. Wil wel graag weer structuur, zou me veel tijd schelen…

Dé oplossing voor iedereen die lijd aan CHAOS

(Can’t Have Anyone Over Syndrome);



FLY-lady! :thumbup:



Heb ik me vorig jaar op ingeschreven, en voor mij heeft het veel goeds gedaan! Ik veranderde op een gegeven moment van provider, dus de mails kwamen niet meer binnen, en toen is het op de achtergrond geraakt, maar ik ben nog steeds van plan me opnieuw aan te melden.



Enig nadeel is dat het in het Engels is allemaal. Nou is mijn Engels goed genoeg, dus ik had er geen problemen mee, maar het is écht een uitkomst, als je bereid bent het een kans te geven!

Het gaat heel geleidelijk, maar al na 2 weken had ik meer structuur dan ooit tevoren, en kon ik met een gerust hart mensen ontvangen. 8)



Het concept klopt gewoon, én heel belangrijk;

Het is ontzettend leuk en bevredigend om aan mee te doen!!



Wat mij betreft een echte aanrader! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

@fiep klophout wrote:

Nee joh. enige routine hier, is dat als ik bezoek verwacht ik als een gek ga doen wat ik eigenlijk al de hele week had moeten doen :shifty: :angel:




ik ook

Welnee, ik werk onregelmatig dus heb elke week en dag weer op andere momenten tijd om iets te doen. De was doe ik liefst over 2 dagen verspreid, niet maandag de ene, donderdag de tweede, vrijdag de derde. Maar gister 2, en vandaag meteen de laatste. Dan hangt alles tegelijk op, en is ook alles er over een dag weer af en zijn we weer ff er vanaf.

En poetsen doe ik in ons tijdelijke huis gewoon snel een keer 's avonds, dat is zo weinig. In ons vorige huis gewoon op de dag dat ik vrij was.

nee ik doe het huishouden wanneer het mij uitkomt.

heb ik een dag geen fut,dan komt het de volgende dag wel weer

hier net als joepie

echt wel een structuur

anders zou ik echt helemaal gek worden geloof ik

ik kan ook niet rustig zitten als ik nog vanalles zie.



ik werk 6 dagen per week thuis als gastouder met bijna elke dag het maximum aan kinderen dat zijn er dus maximaal 9 inclusief mijn eigen kinderen



smorgens als ik op sta doe ik de wasmachine aan en haal ik de vaatwasser leeg. wanneer die klaar is hang ik hem op.

overdag zorg ik dat er na het eten e.d de tafels en stoelen weer netjes zijn, ik veeg de hele dag door de vloer als het nodig is en zo ook de wc.

savonds strijk ik bijna elke avond even dan is het niet veel en is het zo gebeurd.

het speelgoed wordt hier met de kinderen elke keer als we gaan eten opgeruimd dus is dat ook weer netjes.



verder doe ik savonds de grotere dingen



maandag: de badkamer

dinsdag: slaapkamers

woensdag: de gang,trap,hal en wc

donderdag: de woonkamer

vrijdag: de keuken

zaterdag: boodschappen

zondag: alle andere klusjes, ramen wassen, de tuin e.d



ik sta om 7.30 uur op en om 19 uur savond ben ik meestal helemaal klaar met alles en liggen de kindjes in bed.



hier gaat het zo

beetje lang geworden

maar werkt echt heerlijk voor ons

ben elke avond vrij en de zaterdag ook op de boodschappen na

Ook hier structuur. Eigenlijk om dezelfde reden als Joepie…omdat het me de rust in mijn hoofd geeft om in mijn vrije tijd dan ook echt te doen wat ik leuk vindt, zonder me “schuldig” te voelen dat ik mijn tijd eigenlijk aan iets huishoudelijks zou moeten besteden.



Hier is het “schema” simpel:


  • op maandag de benedenverdieping
  • op dinsdag de bovenverdieping
  • op woensdag de zolder



    Op donderdag en vrijdag hoef ik dus niks, behalve de dingen die ik iedere dag doe (wc’s, was, strijk, stofzuigen benedenverdieping).

Hier wel een schema,



De wc doe ik iedere dag, de was heb ik geen vaste dag voor. De keuken heb ik ook geen vaste dag voor die hou ik iedere dag bij.

Om de dag stofzuig ik boven en iedere dag beneden.



Maandag; hele huis stofzuigen + dweilen

Dinsdag; hele huis afstoffen

Woensdag;beneden + boven stofzuigen + dweilen

Donderdag;badkamer

Vrijdag; bedden verschonen



Dweilen doe ik als de kinderen weg zijn, buiten of s avonds als ze in bed liggen.



Valt me op dat er best een aantal zijn die pas iets doen als ze bezoek verwachten, menen jullie dat serieus ? Daarbuiten wordt er bij jullie nooit schoongemaakt? Dus, alleen voor het bezoek ?