Hebben jullie structuur in huishouden?

Hier wel. Ik houd wel van vaste dagen.



Op maandag, woensdag en vrijdag werk ik.

Op dinsdag draai ik 1 was met kleding.

Op donderdag strijken en schoonmaken (de poetshulp of ik zelf)

Op zaterdag wassen (witte was en kleding), grote boodschappen

Op zondag beddegoed wassen, afstoffen, keuken poetsen, strijken



Verder om de dag stofzuigen en iedere dag met een doekje de keuken poetsen, de tafel en de salontafel

o ja de grote boodschappen worden hier op donderdagavond gedaan, door mijn man :mrgreen:

@mama, er wordt hier dagelijks geveegd en soms heel vaak per dag. Ik ga niet de hele dag het huis door om te poetsen. Dat vind ik niet leuk om te doen en zolang we hier niet vervuilen zie ik het nut niet. Eens per week worden ramen gezeemd de badkamer gepoetst en de keuken schoon gemaakt. We dweilen niet dagelijks. Toilet wel. Definitie van huishoudelijk werk is heel persoonlijk volgens mij :mrgreen:

hier zelfde…



Ik vind huishoudelijk werk ook niet leuk en dus word ik ook niet getriggerd om het te gaan doen.

Er zijn ook tig karweitjes waar ik totaaaaal het nut niet van zie. Zoals bijvoorbeeld de bedden dagelijks rechttrekken of 20 x per dag speelgoed opruimen.

Die doe ik dus niet, de bedden zijn hier alleen netjes als we idd bezoek krijgen waarvan ik verwacht dat de kinderen boven gaan spelen en speelgoed ruimen we s’avonds pas op en soms iets alvast tussendoor met het gevaar dat ik er anders mijn nek over breek.



wassen doe ik natuurlijk wel, maar meestal pas tegen het eind van de week. Halve wasjes draaien doe ik niet en meestal vind ik de stapels op maandag en dinsdag nog niet ergerlijk genoeg om er wat mee te doen :oops:



Mijn fornuis sop ik 1x in de week goed, s’avonds ruimen we enkel de koken op en zetten we de vaat aan, maar dat fornuis vind ik niet dagelijks nodig… niet leuk eigelijk…

wc’s wel dagelijks, badkamer word in elk geval in het weeekend gezogen en gedweild, maar sanitair doen we wanneer we dat nodig achten…



Ramen lappen… :shifty: eh… is da? dat doe ik binnen misschien 2x per jaar en buiten 3 x per jaar ofzo.

De openslaande deuren doe ik wel wekelijk even met een glassex doekje, dan zie je de handjes niet.

Maar verder ben ik geen ster in het huishouden, zal het niet worden ook en idd… zolang we niet compleet versmeren, het hier niet stinkt, we gezond zijn en ik toch nog wel met regelmaat visite durf te ontvangen, ach dan vind ik het wel best.

Stoffen doe ik trouwens echt zelden… ik zie namelijk geen verschil met 1 week stof, of 3 weken… dus doe ik het zo min mogelijk…

ik pak wel hier en daar es wat mee met het zachte borsteltje van de stofzuiger.



ach ja :lol:

oh en schema’s heb ik wel gehad hoor, hield dat met periodes ook best vol, maar man man wat zat ik mezelf in de weg.

Nu dus niet meer en ik ben er niet ongelukkiger van geworden.

Ik moet zeggen dat het huishouden doen ook niet echt mijn hobby is hoor, zie het meer als iets wat er gewoon bijhoort, iets wat wel even moet gebeuren.

Speelgoed opruimen wordt hier ook niet veel gedaan, ik hou wel in de gaten dat ze het zelf een beetje bij houden en s avonds ruimen we de speelhoek netjes op.

Ramen doe ik niet wekelijks, binnen/buiten eens in de 3 maanden ongeveer.

pff de ramen en de badkamer en de keuken doet onze schoonmaakster 1x in de 2 weken en voor de rest houdt ik het alleen een beetje bij…

lees dat iemand na het koken het fornhuis niet even sopt… dat lijkt me dan echt niet fris? ik sop dat ding na het koken echt wel even af anders krijg je dat vet er zo moeilijk af en die etensresten… maarja mssn ben ik dan wel een hele slordige koker… :oops: is altijd een bende als ik gekookt heb dus ik moet het dan wel ffe doen… ook de vloer ligt er helemaal onder waar esmee zit met haar kinderstoel… dus dan doe ik die ook maar gelijk erbij… heb er zo’n hekel aan als ik wakker wordt en het een puinzooi is…

@mamavan2meisjes wrote:

pff de ramen en de badkamer en de keuken doet onze schoonmaakster 1x in de 2 weken en voor de rest houdt ik het alleen een beetje bij…


Ik kan het mis hebben hoor, maar er staat me iets van bij dat jij thuisblijfmoeder bent toch ?
Heb je dan een schoonmaakster ??

Hier is er wel regelmaat.

Woensdag en zaterdag sop/stofzuig en dweil ik beneden.

1 keer in de week, meestal op donderdagmorgen stofzuig en sop ik boven alles.

De badkamer en wc’s doet hub op donderdagmiddag na zijn werk.

Op vrijdagavond of zaterdagochtend wassen we en hangen we de was te drogen zodat ik de woensdag erop alles kan opvouwen en in de kast kan leggen.

Klusjes die we elke dag doen: aanrecht schoonmaken en de wasbak schoonhouden, handdoek/theedoek/bacterielapje verschonen, indy’s etensbakje verversen en vullen, vaatwasser vullen en legen, de woonkamer elke avond netjes achterlaten, glazen meteen in de vaatwasser etc.



Maar er zijn ook klussen die ik gewoon stomweg vergeet of geen tijd voor vrij wil maken. Zoals ramen lappen (doet mijn moeder dus meestal als ze hier logeert) keukenkastjes schoonmaken, magnetron/koelkast/oven en dat soort spul. Dat doe ik dus te weinig. :eh:

Hier wel een beetje…



Ik ga op woensdagochtend op de step staan en daarna onder de douche. De jongens spelen dan op wouts kamer. Als ik klaar ben met douchen spuit ik de douche en wasbak in en maak die onderdelen dus schoon. Het plankje onder de spiegel en de plankjes boven de wc doe ik alleen als ze echt vies zijn :oops: dus niet wekelijks. Ik maak dan gelijk de wc boven schoon.

Vegen of zuigen doe ik direct als de jongens van tafel zijn, zowel 's ochtends als 's middags als 's avonds.

Dweilen 1x per week op een moment dat de jongens er niet zijn.

De keuken (aanrecht en de kastdeurtjes) ook ongeveer eens per week, soms per 2 weken. Gewoon als de jongens aan het spelen zijn en iker zin in heb :mrgreen: Zelfde is met stoffen…



Manlief zuigt boven, daar kijk ik niet naar om :wink: :thumbup:



Na het middageten gaat de jongste op bed en pak ik even de laptop voor kok :thumbup: halfuurtje en daarna ga ik even op de bank liggen. De oudste geef ik iets te spelen wat hij interessant vindt en waar hij niet mee mag als de jongste erbij is 8)



De wassen…draai ik zodra ik een volle trommel heb, gewoon als het uitkomt of de piesgeur van wouts onderbroeken niet meer te harden is :sick:

Nouja, ik denk dat het niemands hobby is…



Ik zit ook veel liever te niksen dan dat ik weer aan de gang moet.



Juist die regelmaat helpt mij heel erg, als ik dat niet zou hebben zou ik het alleen maar voor me uitschuiven. Dan moet je uiteindelijk heel veel in heel weinig tijd doen, en alle vrije tjd die je die week hebt zit het toch in je hoofd.



Het kost wel wat discipline natuurlijk, en wat scheelt is dat ik wat betreft het huishouden de lat zelf enorm hoog heb liggen.

Dus als ik een keer écht geen zin heb dan is dat niet meteen een ramp.

Maar dat komt bijna niet voor… ik kan dan gewoon niet rustig gaan zitten…

Ik dacht altijd dat het ontbreken van regelmaat door de wisseldiensten van mijn vriend komt, maar ik lees nu dat ik gelukkig niet de enige ben :mrgreen:



Ik heb wel mijn ´vaste´ momenten voor een aantal dingen, maar ik ga er vrij losjes mee om:

1x in de 2 weken komt de schoonmaakster op maandag, dan doet ze de badkamer, keuken, vloer in het hele huis en stoft de bovenverdieping, daarnaast meestal nog 1 ‘groot’ ding zoals trappenhuis schoonmaken, ramen lappen, de binnenkant van de keukenkastjes …



Verder werk ik normal op di-woe-do dus zijn maandag en vrijdag de dagen dat ik boodschappen doe, kleinere dingen haal ik ook door de week wel… Meestal doe ik op woensdag/donderdag en zaterdag na het douchen ff het bad, gootsteen en de wc, maar dat hangt ervan af hoe laat ik woe en do moet beginnen, dus doe ik’t alleen op de dag dat ik tijd heb. Wassen doe ik de hele week wel, gewoon wanneer ik genoeg was heb.



Afwassen doe ik niet 's avonds(aangezien ik vaak pas na 20.00 klaar ben met het bedritueel- helemaal wanneer mijn vriend avonddienst heeft…), maar de volgende ochtend, wanneer ik tijd heb, dus meestal voor 8 of 9uur, dan ff een lapje over het aanrecht en tijd om lekker met de kiddies te spelen…

@Mama wrote:

@mamavan2meisjes wrote:
pff de ramen en de badkamer en de keuken doet onze schoonmaakster 1x in de 2 weken en voor de rest houdt ik het alleen een beetje bij…


Ik kan het mis hebben hoor, maar er staat me iets van bij dat jij thuisblijfmoeder bent toch ?
Heb je dan een schoonmaakster ??


ja dat klopt...

@fiep klophout wrote:

Nee joh. enige routine hier, is dat als ik bezoek verwacht ik als een gek ga doen wat ik eigenlijk al de hele week had moeten doen :shifty: :angel:




wha ha ha! Wij zijn altijd blij als we “visite” of “slapers” krijgen, dan ruimen we tenminste weer eens grondig op.



Nee, ik heb geen tijden oid om op te ruimen etc

@mamavan2meisjes wrote:

@Mama wrote:
@mamavan2meisjes wrote:
pff de ramen en de badkamer en de keuken doet onze schoonmaakster 1x in de 2 weken en voor de rest houdt ik het alleen een beetje bij…


Ik kan het mis hebben hoor, maar er staat me iets van bij dat jij thuisblijfmoeder bent toch ?
Heb je dan een schoonmaakster ??


ja dat klopt...


Ik ben ook thuisblijfmoeder en ik zou ook wel een schoonmaakster willen hoor. Buiten dat ik het zelf zou KUNNEN doen, heb ik er gewoon geen zin in en een vreselijke hekel aan (dan vooral de badkamer soppen en boven stofzuigen en soppen).
Nou weet ik natuurlijk niet of mamavan2meisjes misschien ook wel lichamelijk niet in staat is alles te doen, maar ik zou het anders ook niet gek vinden hoor :thumbup:

Ohhh ik wou dat ik een schema had voor het poetsen van mijn huis.

Denk wel dat het wat voor mij is…ga straks eens kijken ofdat ik een werkend schema kan maken.

mama: hier word elke dag geveegd en de vaat word elke dag in de vaatwasser gedaan



maar echt grondig schoonmaken nee

ramen laat ik zemen door de glazenwasser en binnen doe ik vlak voor kerst als alle versiering weer opgehangen moet worden en als het een mooie zomer dag is dus 2x per jaar ongeveer :angel:



verder ontploft hier elke dag een speelgoedbom…

eettafel word elke dag voor het eten leeggehaald om erna weer gewoon vol te zijn… :roll:



maar goed als er visite komt word alles net even iets grondiger aangepakt zeg maar

@#puk# wrote:

@mamavan2meisjes wrote:
@Mama wrote:
@mamavan2meisjes wrote:
pff de ramen en de badkamer en de keuken doet onze schoonmaakster 1x in de 2 weken en voor de rest houdt ik het alleen een beetje bij…


Ik kan het mis hebben hoor, maar er staat me iets van bij dat jij thuisblijfmoeder bent toch ?
Heb je dan een schoonmaakster ??


ja dat klopt...


Ik ben ook thuisblijfmoeder en ik zou ook wel een schoonmaakster willen hoor. Buiten dat ik het zelf zou KUNNEN doen, heb ik er gewoon geen zin in en een vreselijke hekel aan (dan vooral de badkamer soppen en boven stofzuigen en soppen).
Nou weet ik natuurlijk niet of mamavan2meisjes misschien ook wel lichamelijk niet in staat is alles te doen, maar ik zou het anders ook niet gek vinden hoor :thumbup:


O heel dom van mij, zou natuurlijk kunnen dat ze lichamelijke klachten heeft waardoor ze die dingen niet kan doen. Sorry als dat het geval is :oops:
Maar als dat niet zo is , iedereen moet dat natuurlijk voorzich weten, dan kan ik niet zeggen dat ik dat niet gek vind..
Persoonlijk zou ik, ben nu nog thuisblijfmoeder, me erg opgelaten voelen als ik hier een werkster zou hebben..terwijl ik het zelf wel kan doen..
Tijdens mijn beide zwangerschappen heb ik hulp in huis gehad van familie en vrienden, omdat ik het dus niet kon, maar dat vond ik verschrikkelijk, laat staan als ik het zelf wel kan.Moet er zelf niet aandenken, vandaar dus mijn vraag.

@marloes vip wrote:

Heb me ook maar aangemeld op flylady.com!! Ooit wel halfslachtig meegelezen maar meer niet en hoop dat ik nu toch wat beter gemotiveerd blijf om het huis op orde te krijgen en houden.




Succes!!

@Mama wrote:

@#puk# wrote:
@mamavan2meisjes wrote:
@Mama wrote:
@mamavan2meisjes wrote:
pff de ramen en de badkamer en de keuken doet onze schoonmaakster 1x in de 2 weken en voor de rest houdt ik het alleen een beetje bij…


Ik kan het mis hebben hoor, maar er staat me iets van bij dat jij thuisblijfmoeder bent toch ?
Heb je dan een schoonmaakster ??


ja dat klopt...


Ik ben ook thuisblijfmoeder en ik zou ook wel een schoonmaakster willen hoor. Buiten dat ik het zelf zou KUNNEN doen, heb ik er gewoon geen zin in en een vreselijke hekel aan (dan vooral de badkamer soppen en boven stofzuigen en soppen).
Nou weet ik natuurlijk niet of mamavan2meisjes misschien ook wel lichamelijk niet in staat is alles te doen, maar ik zou het anders ook niet gek vinden hoor :thumbup:


O heel dom van mij, zou natuurlijk kunnen dat ze lichamelijke klachten heeft waardoor ze die dingen niet kan doen. Sorry als dat het geval is :oops:
Maar als dat niet zo is , iedereen moet dat natuurlijk voorzich weten, dan kan ik niet zeggen dat ik dat niet gek vind..
Persoonlijk zou ik, ben nu nog thuisblijfmoeder, me erg opgelaten voelen als ik hier een werkster zou hebben..terwijl ik het zelf wel kan doen..
Tijdens mijn beide zwangerschappen heb ik hulp in huis gehad van familie en vrienden, omdat ik het dus niet kon, maar dat vond ik verschrikkelijk, laat staan als ik het zelf wel kan.Moet er zelf niet aandenken, vandaar dus mijn vraag.


nee hoor heb geen lichamelijke klachten, vindt het gewoon niks aan om de badkamer en keuken te poetsen en laat staan alle ramen.. vindt het wel fijn hoor.. is trouwens een goede kennis van ons die het grag doet.. ze is ook echt supersnel en netjes.. wat zij in een uurtje doet doe ik wel 3 uur over haha..