hebben jullie een uitvaartverzekering?

Wij zijn bij monuta verzekerd. Wij betalen 25 euro per maand en dan zijn we alle drie verzekert voor 8500 euro (per persoon dus). Wij hebben dit geregeld toen ik zwanger was van onze meid. Onze kinderen zijn dan wel standaard meeverzekerd, ik heb haar uitvaart toch voor iets meer laten verzekeren.

Toevallig ben ik pasgeleden bezig geweest om hier de hele boel uit te spitten.

Mijn man heeft een uitvaartGELD verzekering met winstdeling. Dat houdt in dat je ten eerste elke 5 jaar zelf moet gaan rondbellen hoeduur een begrafenis of crematie is. Dan moet je die maatschappij opbellen, zodat er een mannetje langs komt en moet je je premie opwaarderen. Nu blijkt dat mijn man voor 5000 € is verzekerd en daar komt de winstdeling bij van 563 €. Hij betaald hiervoor 9,87 € per MAAND.



Een crematie kost tegenwoordig al 5500 € een begrafenis is veel duurder. Wij willen allebei begraven worden, dus mijn man is onderverzekerd.

Daar komt nog bij dat hij dus geen gedenkteken heeft, dat moeten de nabestaanden ( mijn dochter als ze oud genoeg is of ik dus) zelf betalen.



Bij overlijden van mijn man moeten de nabestaanden zelf gaan “rondshoppen” voor een uitvaartmaatschappij, zelf het bewijs van overlijden gaan halen bij de gemeente, ons rekening nummer doorgeven waar hun het geld op moeten storten en wij moeten dat geld dan weer overboeken naar de uitvaartmaatschappij.



ZELF ben ik bij de Dela. De voordelen:

Je hebt gewoon 1 pakket, je hoeft je niet druk te maken over allerlei zaken waar je hoofd niet naar staan.

Ik typ even over uit het boekje:

Dela regelt en betaald bij overlijden:

-Vervoer binnen nederland naar de woonplaats als het overlijden daarbuiten plaats vond

-Overbrengen van de overledene naar een (Dela)uitvaartcentrum

-verzorging van de overledene

-opbaren met eenvoudige bloemversiering

-graf- of crematiekist volgens bij Dela gebruikelijk model ( die mag je uitkiezen)

-rouwauto en 2 volgauto’s

-75 rouwbrieven met porto

-75 dankbetuigingen met porto, OF 200 gedachtenisprentjes

-overlijdensbewijs

-vervullen van formaliteiten, zoals aangifte bij de burgelijke stand.

-Een vrij besteedbaar bedrag ( in 2005) van 398 €



Voor dit basispakket betaal ik nu 13,74 € per KWARTAAL.



Dan heb ik zelf pasgeleden nog een gedenktekenverzekering bij afgesloten. Dit houdt dus in dat na de begrafenis door de Dela een steen ( naar keuze van de nabestaanden uiteraard) wordt geplaatst.

Hier even het schema wat in het boekje staat:



Bij begraven:

vergunning voor plaatsen steen: v.a. 80 €

staand grafmonument: v.a. 1500 €

liggend grafmonument v.a. 2300 €

onderhoud ( 10 jaar): v.a. 300 €



Bij cremeren:

Sierurn: v.a. 200 €

huur urnenmuur ( 3 jaar) v.a. 180 €

huur urnengraf ( 3 jaar) v.a. 180 €

steen urnengraf v.a. 550 €

sluitplaat: v.a. 500 €



Omdat ik later ingestapt ben, moet ik nu meer premie betalen en die komt voor mij dus uit op 24,75 € per KWARTAAL.



Totaal voor mij alleen dus 38,49 € per kwartaal

Sinds kort is onze dochter bij mij mee verzekerd met hetzelfde pakket ook. Voor haar betaal ik 4,30 € ook per kwartaal.



Slotverhaal: omdat ik bij de Dela ben, mag ik voor mijn man ook de Dela bellen en die regelt dan alsnog al die zaken die ik anders zelf moet regelen.



Met mijn dochter ben ik dus verzekerd voor een pakket van begrafenis of crematie en een gedenkteken. Alleen doet de Dela automatisch de indexatie ( dus premie verhogen als een uitvaart duurder wordt) van maximaal 5 % per jaar.



Mijn man is verzekerd voor een bepaald GELD bedrag en moet zelf goed in de gaten houden of hij niet onderverzekerd raakt. En dan moet hij zelf iemand gaan bellen om zijn premie op te hogen. Hij betaald nu 9,87 € per maand, dus 29,61 per kwartaal ( als ik het goed uitgerekend heb) en hij is op dit moment dus erg onderverzekerd. Bij hem stijgt de premie 1 keer in de 5 jaar max. 25 %.





Een heel verhaal, maar hopelijk kun je gauw een keuze maken. Hoe later je instapt, hoe meer premie je moet gaan betalen. Je wordt tenslotte steeds ouder.



Mijn persoonlijke mening is dat ik het dus erg fijn vind dat de Dela alles voor je regelt: 1 telefoontje en het enigste wat je nabestaanden dan moeten doen zijn een kist uitzoeken en adressen op de rouwenveloppen te schrijven.



Al zullen ze bij mijn overlijden gauw klaar zijn met adressen schrijven :wink:

Wij hebben ons sinds een jaar ook verzekerd.

na zo’n verhaal vergeet ik er nog bij te vertellen wat de verschillen zijn als we mijn dochter hetzelfde als mijn man verzekerden of bij de Dela, maar als je die uitleg ook wil, dan laat maar iets weten, dan kom ik daar later op terug.



Monique: bij ons is de levensverzekering m.b.t. onze koopwoning zo geregeld dat als 1 van ons komt te overlijden, dat dan de helft van de hypotheek afgelost wordt. Dan kan de ander nog beslissen of die het huis aan wil en kan houden of verkoopt.

En dat staat (bij ons dan), helemaal los van een uitvaart.

Nee, wij hebben geen uitvaartverzekering.





Wij hebben veel spaargeld, en krijgen ook ieder jaar van beide ouders een deel van de erfenis (het maximale wat je belastingvrij kunt schenken.)

Een verzekering is dus niet nodig hier.

Wanneer ik niet al te veel inkomen en/of spaargeld had zou ik het wel doen denk ik.



.

@Madre wrote:

@Paschal75 wrote:
Nee wij hebben geen uitvaartverzekering.




Zonde, en mogen wij ook weten waarom niet?




Tja nooit zo bij stilgestaan, van huis uit ook niet meegekregen.

Wij hebben centjes apart en onze beide families ook dus de

uitvaart van wie dan ook kan hoe dan ook betaalt worden. Ik denk

dat die gedachte gerustellend is want ik moet eerlijk zeggen

dat ik er nog nooit over nagedacht hebt…

@Madre wrote:

@maartje wrote:
@Marlous wrote:


Over 50 jaar hebben we misschien al een paar keer inflatie gehad, een paar keer een verdubbeling van kosten etc. Wat is 6700 euro dan?



Het is tegen die tijd dus al veel meer dan 6700 euro.

En de gemiddelde levensverwachting in Nederland is 75 Ã 80,
dus de meeste mensen halen dat wel
(of komen dicht in de buurt)
en een (steeds groeiend) aantal mensen wordt nog ouder.

En natuurlijk is de hele verzekeringsbusiness winstgevend,
anders zou deze niet bestaan :wink:
Dus de verzekeringsbedrijven houden van alle premies die ze krijgen
uiteindelijk over, ook na uitkering aan verzekerden.
Dat geld hou ik dan liever zelf :mrgreen:

Maar zoals gezegd, het is een keuze
en ieder zijn ding :)


Natuurlijk ieder zijn ding, maar in dit geval vind ik het gewoon niet zo'n slimme zet van je.

Natuurlijk verdienen zij ook aan ons. Maar een tientje per maand om verzekerd te zijn dat alles financieel geregeld is als ik overlijd vind ik nu niet iets om moeilijk over te doen.

Ook ik heb van dichtbij meegemaakt dat er niets geregeld was en dat mensen geen steen konden kopen of een fatsoenelijke begravenis te regelen. DAT is echt erger dan stil te staan bij of die verzekeringsmaatschappijen wel of niet verdienen aan je tientje per maand...


Ben het er helemaal mee eens.

Ook van dichtbij meegemaakt.
Een vriend van ons pleegde zelfmoord hij was niet verzekerd.
Hij wilde eigenlijk begraven worden maar dat kon dus niet was te duur daarom werd hij gecremeerd :?
Zijn moeder is met rekeningen blijven zitten.
Stel je krijgt morgen een ongeluk(ik hoop natuurlijk van niet!!)
Dan zit je familie met dure rekeningen.
Of als je kindje iets gebeurd :? wil je die dan ook een goedkope begrafenis geven?(ik hoop echt dat je kindje niks gebeurd maar wil even iets duidelijk maken)

Wij zijn bij de dela verzekerd en daar ben ik erg blij mee,Jason :**: was gelukkig automatish meeverzekerd wij hebben bijna niks hoeven te betalen :thumbup:

Mijn nicht verloor 1 jaar voor ons haar baby zei waren niet verzekerd hebben de begrafenis zelf moeten betalen zaten dus met schulden,haar kindje heeft nu 8 jaar later nog geen grafsteentje.

@hanneke wrote:

Nee, wij hebben geen uitvaartverzekering.





Wij hebben veel spaargeld, en krijgen ook ieder jaar van beide ouders een deel van de erfenis (het maximale wat je belastingvrij kunt schenken.)

Een verzekering is dus niet nodig hier.

Wanneer ik niet al te veel inkomen en/of spaargeld had zou ik het wel doen denk ik.



.




als je idd genoeg geld hebt…dan is dit een optie…waar je dan wel rekening mee moet houden .(ik zit in dezelfde situatie als jij) :wink: dat je dan wel alles maar dan ook alles zelf moet regelen…heb jij daar op dat moment je hoofd naar staan? bij een verzekeringsmaatschappij is het een belletje en alles word voor je gereglt…je hebt immers dan al meer dan genoeg aan jezelf…dat is het fijne er van. snap je?

@merel33 wrote:

@hanneke wrote:
Nee, wij hebben geen uitvaartverzekering.





Wij hebben veel spaargeld, en krijgen ook ieder jaar van beide ouders een deel van de erfenis (het maximale wat je belastingvrij kunt schenken.)

Een verzekering is dus niet nodig hier.

Wanneer ik niet al te veel inkomen en/of spaargeld had zou ik het wel doen denk ik.



.




als je idd genoeg geld hebt…dan is dit een optie…waar je dan wel rekening mee moet houden .(ik zit in dezelfde situatie als jij) :wink: dat je dan wel alles maar dan ook alles zelf moet regelen…heb jij daar op dat moment je hoofd naar staan? bij een verzekeringsmaatschappij is het een belletje en alles word voor je gereglt…je hebt immers dan al meer dan genoeg aan jezelf…dat is het fijne er van. snap je?






Precies alles werd geregeld voor ons.

Ben je niet verzekerd moet je echt alles zelf doen,kist zoeken,kaarten laten maken enzo.



Ik kon zelfs de bloemen uit een boek kiezen die ging hij voor mij laten maken :thumbup:

Maar daar heb je toch een begrafenisondernemer voor???







Wij hebben in de familie de afgelopen jaren een aantal sterfgevallen gehad, maar we hoefden alleen maar de normale dingen te regelen zeg maar. Dus zelf een kaart opstellen, zelf een kist uitzoeken, dat soort dingen. Dat WIL je toch juist graag allemaal zelf doen??? :think:

Hier beide verzekerd. Manlief al jaren (en ja ook voor kindjes dus waarom zou dat perse bij de moeder opkomen? Zonder problemen werd hier alles door manliefs verzekering gedekt omdat die meer en makkelijker uitkeerde dan de mijne) en ikzelf ook al van kinds af aan.

Ik heb het dan ook van dichtbij meegemaakt en oh griebels wat was de man die ons begeleidde onbetaalbaar!! :thumbup:

Ook achteraf, alles rondom de urn en asverwerking, super begeleiding.

Ik hoop alleen wel dat we het hier idd de eerstkomende 40/50 jaar niet meer nodig gaan hebben.

Overigens nog een tip; je mag het naturagedeelte van je verzekering dit jaar nog aftrekken van de belasting, hebben wij alle jaren nog gedaan. Dus al met al zijn we voor een appel en een ei verzekerd.

Voor degenen die wel die pot hebben staan aan spaargeld maar zich later alsnog het geregel uit handen willen laten nemen; regel dit jaar nog een begrafenispolis op basis van koopsom, dan mag je het geheel aftrekken van de belasting. :thumbup:

Ik weet niet precies hoe het zit als je niet verzekerd bent.

Krijg je dan wel een begrafenis ondernemen?

Kun je die dan zo betalen?

Zullen wel stomme vragen zijn :doh:



Natuurlijk hebben wij zelf het kistje uitgezocht en de kaarten.

Uitzoeken van dingen mocht hier uiteraard ook helemaal zelf. Het grootste voordeel van het uit handen geven van het regelwerk is ook dat ze dus alle telefoontjes plegen etc.

Een ondernemer kun je altijd inhuren natuurlijk ook als je wel alles uit je spaargeld bekostigt, maar heeft vaak wel als ‘nadeel’ dat je er wat meer geld aan kwijt bent omdat grote verzekeringsmaatschappijen natuurlijk ‘pakketprijzen’ kunnen afspreken.

En reken maar gauw op een paar 100 euro verschil :silenced:

Ow en laat staan als je bv een dag uitstel wilt van de dienst…hier echt totaal geen omkijken naar gehad, ondernemer is voor ons naar het ziekenhuis geweest en de gemeente.

@Rhiannon wrote:

Uitzoeken van dingen mocht hier uiteraard ook helemaal zelf. Het grootste voordeel van het uit handen geven van het regelwerk is ook dat ze dus alle telefoontjes plegen etc.

Een ondernemer kun je altijd inhuren natuurlijk ook als je wel alles uit je spaargeld bekostigt, maar heeft vaak wel als ‘nadeel’ dat je er wat meer geld aan kwijt bent omdat grote verzekeringsmaatschappijen natuurlijk ‘pakketprijzen’ kunnen afspreken.

En reken maar gauw op een paar 100 euro verschil :silenced:




Ja, het zal vast wel duurder zijn.



Ik vind het echter een fijn idee om gewoon helemaal vrij te zijn, en dat gevoel geeft een verzekeringsmaatschappij me niet. Ligt vast aan mij hoor, het is puur een gevoel.



Ik vind het juist fijn om gewoon een onderneming in de arm te nemen en alles uit handen te kunnen geven zonder er rekening mee te hoeven houden of het wel in de verzekering zit. (kan MET een verzekering misschien ook wel, maar dan zul je waarschijnlijk een duur pakket nodig hebben :eh: :think: )

@Paschal75 wrote:

@Madre wrote:
@Paschal75 wrote:
Nee wij hebben geen uitvaartverzekering.




Zonde, en mogen wij ook weten waarom niet?




Tja nooit zo bij stilgestaan, van huis uit ook niet meegekregen.

Wij hebben centjes apart en onze beide families ook dus de

uitvaart van wie dan ook kan hoe dan ook betaalt worden. Ik denk

dat die gedachte gerustellend is want ik moet eerlijk zeggen

dat ik er nog nooit over nagedacht hebt…




snap ik…

Dank je meiden voor de antwoorden! Ga dalijk een verzekering afsluiten! Denk bij de dela of monuta!

Mijn pa was dus niet verzekerd 3 jaar geleden… rekening uiteindelijk 7500 euro…

Moeders in de problemen…



De man van Monuta die wij belden was echt geweldig!!! Hij heeft ons alles uit handen genomen, wij hoefden alleen maar te kiezen (kist, bloemen, hoe en wat met de bijeenkomst, alle afwikkeldingetjes erna: plekje op de begraafplaats, urn enz), hij dacht aan alles…

Had er op dat moment niet aan moeten denken om dat zelf te doen, je hebt de vrije keuze, maar er is iemand die overal aan denkt…

Mijn moeder kon echt nix meer op dat moment en alles kwam op mij terecht…



Daarna meteen iedereen verzekerd!

wij zijn ook verzekerd hier tegen…

beiden al van huis uit al… en dta hebben we meegenomen die polissen en nu hebben we ook nog als gezin zijnde een verzekering… en de kids zijn dan ook mee verzekerd…



was dan ook echt blij met Ghislaine dat alles werd geregeld voor je… en wij hadden ook echt een topvrouw die dat deed voor ons… nisk was te gek zeg maar!!!



liefss :vlinder:

Pfffffffff, wij betalen meer dan 40, – per maand!!!

En ik kom niet eens in een gouden kist :?

Vanavond maar eens even op Internet surfen om hem over te sluiten.