groep 1 of toch naar 2? Update 9-6 pag 2

Komend jaar zit er ook een tweeling in groep 1 en die worden ook gescheiden. Hier is het afhankelijk van de ouders of ze gescheiden worden, maar als gedurende het schooljaar gemerkt wordt dat ze alleen maar klitten worden ze hoe dan ook uit elkaar gehaald, ook als ouders er tegen zijn.

Bij Sanne komen er in schooljaar 2012/2013 2 x een tweeling in de klas en ook als Lara begint met school komt er een tweeling in de klas.

Tja en is er maar 1 totale groep van dat schooljaar komen tweelingen toch automitisch bij elkaar in de klas, want scheiden wordt dan een beetje lastig, soms een nadeel van een klein dorp.

Hier zijn vier kleutergroepen 1/2 dus sprak laatst een vader die zijn dochter nu nog in 2 zit en een tweeling net in groep 1. Waren zij vertegenwoordigt in drie van de vier klassen :mrgreen:

Eline is van dec 2005 en zit in groep 1. Voor de kerst hebben we t op school gehad over of ze na de kerst naar groep 2 zou gaan en dan na de zomervakantie naar groep 3. Cognitief zou ze t prima aankunnen, maar sociaal emotioneel is ze gewoon nog een echte kleuter. Ook is ze erg onzeker en zal t beter voor haar zelfvertrouwen zijn om de oudste van de klas te zijn ipv de jongste. Nu gaat ze na de zomervakentie naar groep 2.

Op haar school hebben we 2 groepen 1/2 en vanaf januari gaat mijn tweeling ook naar school. Wanneer we de tweeling zouden splitsen komt er 1 bij Eline in de klas. Omdat ze nogal een moedertje over ze is en we denken dat dat niet goed voor haar is, komen Marieke en Matthijs bij elkaar in de klas. Ze zitten ook samen in dezelfde groep op het kdv en daar hebben ze ook ieder hun eigen vriendjes, dus ik denk dat dat wel goed komt.

Ik heb antwoord gekregen.

Ik zet het in een spoiler, tis nogal een lap.

NAJAARSKINDEREN

Tot augustus 2006 was de regelgeving in het basisonderwijs dusdanig dat

kinderen geboren ná 1 oktober pas het schooljaar daarop officieel in

groep 1 kwamen.

Kinderen die in oktober, november en december geboren waren zaten een

kleine drie jaar in de onderbouw. Voor de kinderen die na januari geboren

waren, bestond de onderbouw periode uit twee en een half tot twee jaar.

Met ingang van het schooljaar 2006-2007 is deze regelgeving veranderd en

worden kinderen die vanaf 1 oktober tot en met 31 december geboren zijn

onmiddellijk geplaatst in groep 1.

Voor de kinderen die na januari geboren zijn, blijft de onderbouw periode

uit twee en een half tot twee jaar bestaan.

De school staat nu bij de overgang naar de middenbouw voor de kinderen

geboren tussen 1 oktober en 31 december voor een keuze: moeten deze

kinderen nu anderhalf jaar over de onderbouw doen, zoals de regelgeving

bepleit, of moeten deze kinderen er toch ruim twee en een half jaar over

doen, net zoals dat vroeger het geval was.

Onze school heeft bij deze beslissingen gekozen voor het standpunt van de

NMV.

Dat betekent dat wij ons laten leiden door de ontwikkeling van het kind,

op het gebied van de sociaal- emotionele ontwikkeling, de cognitieve

ontwikkeling en de fysieke ontwikkeling van uw kind.

Komt de leidster uit de onderbouw tot de conclusie dat uw kind, gezien

zijn ontwikkeling de overstap naar de middenbouw maken kan, dan zal dat

ook gebeuren.

Komt de leidster tot de conclusie dat het beter is dat uw kind nog een

jaar in de onderbouw blijft, dan zal daar voor gekozen worden.

Ze doen dus eigenlijk wat ik zelf het fijnste vind. Ze kijken aan het eind van groep 2 of het kind door kan naar groep 3. Maar dat betekent dus wel dat ze blijven zitten (volgens de wet) als ze niet doorgaan. Tenminste, zo lees ik het.

Maar ik lees dus ook dat scholen zelf toch wel wat beleid kunnen maken los van de wettelijke bepalingen. En dat het dus van de school afhankelijk is waarvoor gekozen wordt.

Wat betreft zusjes/broertjes, die worden uit elkaar gehaald, evenals tweelingen. Ik begrijp dit wel ivm dat aan elkaar klitten mar ik wilde eigenlijk wel dat ze bij elkaar kwamen, vooral omdat ik deaze juf zo fijn vind. Ook verwacht ik daar eigenlijk niet zo veel problemen mee.

Maar goed, wat niet gaat, dat gaat niet.

Ik kom het woord zitten blijven niet tegen in de tekst maar alleen dat er twee mogelijkheden zijn. Of je kan snel naar groep 3 of wat minder snel.

Ik ben in protocollen van scholen tegengekomen dat ze het doubleren noemen vanaf groep 3 en verlengd kleuteren in groep 1/2. Er zijn blijkbaar ook aparte criteria voor verlengd kleuteren tav doubleren.

Ik ben ergens tegengekomen dat het wenselijk is dat een kind in 8 jaar aaneengesloten doorstroomt maar dat het uiterlijk in het jaar dat het 14 wordt van school af moet zijn. Nou dat betekent dat kinderen als lasse iig 1 keer kunnen doubleren (wat al niet vaak voorkomt) laat staan dat het 2 keer moet blijven zitten.

Ik heb nog geen antwoord van onze school maar ik noem het met liefde verlengd kleuteren. Ik sprak ook laatst een paar moeders tijdens de zwemles van lasse en sprak over deze discussie, nou zij vonden het ook allemaal ronduit belachelijk om het zitten blijven te noemen als het om kleuters gaat.

Maar het gaat er toch niet om hoe wij het WILLEN noemen, maar hoe het door de school/overheid genoemd wordt. Tenminste, dat is wat ik wil weten. Verder zal het me een rotzorg zijn hoe iets genoemd wordt, zolang mijn kinderen er maar geen last van hebben in hun latere schoolcarriere. En daarom wil ik graag weten hoe het zit.

Het is wat mij betreft ook geen discussie maar een zoektocht naar de echte feiten.

Overigens staat het woord ‘blijven zitten’ er niet in inderdaad maar trek ik zelf die conclusie als ik daar Fieps tekst naast leg.

Antwoord gehad en zoals verwacht noemt hij het geen zitten blijven maar verlengd kleuteren

Wat mij betreft geen sprake van zittenblijven. ‘Vroeger’ was er de zg. 1 oktober datum. Na 1 oktober = standaard 2 jaar + enkele maanden kleuterafdeling. De inspecteur van onderwijs wil graag dat ( vanwege de kosten??) kinderen sneller doorstromen. Voor een enkeling lukt dat; voor de meesten tussen oktober en januari niet. Als er sprake is dat je kind wel door kan, bespreken we dat natuurlijk. Is dat niet aan de orde dan krijgt je kind de kans om wat langer over de kleuterperiode te doen. Van zittenblijven is dus echt geen sprake, dan zou je spreken van grote achterstanden. Gemiddeld doen bijna alle kinderen dus ‘gewoon’ 8 jaar over de basisschool.

Ik denk dat we er niet uit gaan komen. Als ik de brief goed lees van de onderwijsinspectie die Vicky plaatste - wordt er geen onderscheid gemaakt. Het staat scholen absoluut vrij om het te doen als ze het kunnen verantwoorden - dus het is niet zo dat het niet mag maar in die brief staat dus dat er geen onderscheid is tussen verlengd kleuteren en doubleren.

En in die brief wordt gesteld dat er een kans maakt dat dit dus van invloed kan zijn op een besluit van VO later. Tja ik sta honderd procent achter het besluit tav lasse, en als hij daardoor later door een vwo of gymnasium ofzo geweigerd wordt (niet dat ik denk dat lasse naar zoiets zal gaan) dan zien we dat dan wel weer. Het maakt het besluit van vorig jaar niet minder.

Bella ik sluit me geheel bij je aan :thumbup:

Gisteren nog een voorval gehad bij de zwemles. We hadden een kijkles en dan mag je de laatste 15 minuten bij je kind kijken aan de waterkant en de juf komt dan per ouder vertellen hoe je kind het doet. Bas blijkt dus (ik was niet verrast) één van de slechtste van de groep, hij is nog te speels en het duurt wat langer voordat hij iets doorheeft, maar ze moest wel nog toevoegen dat Bas wel nu steeds langer zijn gezicht onder water deed. Ik vroeg aan de juf of het niet beter was om Bas een groep terug te zetten, zodat hij bij kinderen komt die hetzelfde niveau hebben, maar dat zag zij niet zitten. Zij zei dat groepjes bij elkaar blijven. In Bas zijn groep zitten al een stuk of 4 kinderen die echt al ruim voor de rest liggen en dat vind ik jammer dat die worden afgeremd misschien en onze Bas en een paar andere moeten op hun tenen lopen. Ik ga dadelijk dus het zwembad maar eens bellen om nogmaals te overleggen.

Oh dames, maar ik sluit me aan bij jullie dat het belachelijk is maar ik heb hier blijkbaar te maken met een andere realiteit.

Gisteren heb ik de directeur gesproken, en hij vertelde me dat kinderen van school moeten in het jaar dat ze 13 zijn geworden (en nee, niet in het schooljaar dat ze 13 worden). Dat betekent in het ergste geval volgens de directeur, dat een kind vanuit groep 7 (na 2x blijven zitten) van school moet. Dan lijkt het me inderdaad logisch dat je op geen enkele middelbare school terecht kan.

De juf van mijn oudste noemt het anders, zij vertaalt bovenstaande als: je mag maar 1x blijven zitten.

En ik heb het nu letterlijk aan de hand, hoe belachelijk jullie het ook vinden, mijn oudste gaat door naar groep 2, maar heeft gigantisch slecht op de cito gescoord EN heeft een zeer slechte werkhouding en is niet taakgericht. Hij gaat naar groep 2 met een handelingsplan (klinkt zwaarder dan het is, want dat betekent dat hij een aantal keer per week specifieke op zijn achterstand gerichte werkjes moet doen en dus minder keuzevrijheid heeft). Op mijn vraag of nog een keer groep 1 niet beter is, was het antwoord: Ja misschien wel, maar dan mag hij zijn verdere basisschoolcarriere niet meer blijven zitten, dus daar kiezen we liever niet voor.

Nu zul je zeggen, ja maar, hij is van september, dat is niet hetzelfde als de herfstkindjes. Voor mijn dochter gaat straks hetzelfde gelden. Zij is van december en stroomt direct in in groep 1. Zij zal niet snel langer kleuteren vanwege hetzelfde verhaal als voor mijn zoon geldt.

Dus ja, voor mij is het dus geen discussie maar realiteit. En ik vind het werkelijk waar, te gek voor woorden, dat er op deze manier druk wordt gelegd op scholen om kinderen maar over te laten gaan.

Overigens heb ik veel waardering voor de eerlijkheid van de juf.

Nu zal het waarschijnlijk maar heel weinig voorkomen dat een kind daadwerkelijk 2x blijft zitten, maar toch.

Ik vind het ook erg raar dat scholen blijkbaar zo’n ander verhaal vertellen. Maar mijn verhaal komt wel overeen met dat van de onderwijsinspectie, als ik dat zo lees. Het is voor mij in ieder geval wel de harde werkelijkheid.

Ik lees hier overigens het volgende wat op zich vrij duidelijk is. Dat gaat vooral over de doorlopende leerlijnen en 2x blijven zitten:

http://ibi.bibliotheek.nl/opgelostevragen/hid/8/vid/689/wat_gebeurt_er_als_je_twee_keer_doubleert_op_de_basisschool

Ik begin ineens te twijfelen of ik goed heb onthouden wat de directeur zei. Dat over 13 jaar bedoel ik, maar dat staat in deze link wel duidelijk beschreven.

Maar daar staat toch dat een kind van basisschool af moet uiterlijk in het jaar dat het veertien wordt :think:

Dus dat betekend dat kinderen doorgaans 2 keer mogen blijven zitten en groep waar we het nu telkens over hebben ook nog 1 keer na dat verlengde kleuteren.

Ik kom overal 14 jaar tegen en dan heeft ‘jou’ direkteur het ineens over 13 jaar - dat is toch raar.

Volgens mij mag ieder kind twee keer blijven zitten en is dan nog op tijd klaar en die van ons mogen dan nog 1 keer blijven zitten. Volgens mij moet er goed was mis gaan willen een keer echt blijven zitten en laat staan dat een twee keer nodig zou zijn.

Ik maak me daar geen zorgen om hoor en het is hier nogmaals het beleid van de school en die gaan echt niet hele groepen benadelen en kinderen komen hier doorgaans op goede scholen terecht.

Ik ga dit onderwerp laten rusten. Voor ons is en was het goed zo. Over anderhalve week begint hier de vakantie en na de zomer gaat mijn zoon voor het eerst echt over - op naar groep 2.

Nog de directeur naar de leeftijd gevraagd wat betreft van school gaan en het blijven zitten. Hij geeft ook aan in het jaar dat ze 14 worden en 2 x blijven zitten is geen probleem, maar wel als je je kind naar een specifieke school wil doen waar beperkter aantal kinderen worden aangenomen, anders zal het geen probleem opleveren.

Bambi, fijn dat ze extra ondersteuning geven en hopelijk toch een juiste keuze met door laten gaan naar groep 2.

Mijn keuze zou het niet zijn geweest

Bas gaat trouwens met zwemmen ook een groepje terug komende week al om te kijken of het een juiste beslissing is.

Voor mij is er volop duidelijkheid en mag dit topic voor mij gaan rusten.

Ik kom wel lezen en evt reageren als er hier nog geschreven wordt

Ik ben blij dat jullie zo blij zijn met jullie keuzes. Het is voor ons echter geen keuze. Het wordt ons gewoon zo voorgelegd :? We hebben hier weinig in te kiezen. Ik voel me een beetje alsof het mijn schuld is wat ik vertel, terwijl ik alleen maar deel wat mij wordt verteld. Niet meer en niet minder. Dat geeft me een zeer onprettig gevoel :eh:

Dat van dat 13 en 14 is inderdaad ook raar. Ik moet zeggen dat ik het ook steeds minder snap.

Maar je kiest wel voor de school waar je je kind heen stuurt toch - wij wisten altijd al dat dit het beleid ging zijn.

Dus misschien als je je niet kan vinden in het beleid van de school moet je misschien eens verder kijken - nu krijg ik de indruk dat je vooral door de school in een bepaalde hoek wordt gezet.

En ik geef jou niet de schuld van wat je verteld maar verzet me wel tegen het vertelde. Maar wij maken hier thuis sowieso wat andere keuzes af en toe in het leven en die gaan ook door in de schoolkeuze ed.

Oh ja, dat is ook zo. Nu hebben wij dat ook dat wij geen standaard keuzes maken en hebben wij met opzet een niet reguliere en dus voor deze regio ‘aparte’ school gekozen, een montssori in dit geval.

Ik voel me wat in een hoek gezet waarschijnlijk omdat ik er niets meer van begrijp door al die tegenstrijdige verhalen. Want wie moet ik nu geloven?

Nu ben ik in principe geen voorstander van verlengd kleuteren. Ik heb te vaak gelezen dat dat helemaal geen voordelen voor het kind met zich meebrengt en wist ik tevoren dat ze op deze school de 1 januari regeling aanhield (hier in de regio wordt veelal 1 oktober aangehouden) Ik ben ervan overtuigd dat er naar het individuele kind gekeken moet worden en niet naar een datum. Met name van mijn dochter heb ik de verwachting dat 2,5 jaar kleuteren veel te lang is. Ik wist echter niet dat dat ook de andere kant opwerkte mbt dat 2x blijven zitten.

Maar wat het beleid ook is, mijn vriend heeft mij net toch weten te overtuigen van het feit dat ‘blijven zitten’ waarschijnlijk voor mijn oudste geen voordelen brengt en te ‘gemakkelijk’ is (in de zin dat hij er dan helemaal met de pet naar gooit. Hij kan een strakke hand goed gebruiken.) We gaan het aankijken. Ze zitten tenslotte in een combi-klas dus mocht het niet werken, is er geen man overboord.

Bah, waarom toch al die zorgen :wall:

Maar ik zou me echt geen zorgen maken over dat blijven zitten van max 2x. Bij mij vroeger op de lagere school is volgens mij ook amper ooit iemand blijven zitten. Ik ga me daar echt geen zorgen over maken.

Op een basisschool moeten veel soorten kinderen mee - zowel degene die naar de hogere scholen gaan als degene die naar vmbo gaan.

Als je een beetje goed mee kan blijf je heus niet zitten - en anders zijn wij er ook nog en spijkeren we ze wel een beetje bij hoor.

En verlengd kleuteren zou op den duur geen voordelen hebben maar het ging ons ook niet over op den duur. Mijn zoon was gewoon veel te speels (en te eigenwijs om zich al teveel om een werkhouding te bekommeren) om uberhaupt al naar groep 2 te kunnen en nu is hij er gewoon klaar voor. Hij snapt het nu meer en is meer bereid zijn hoofd te buigen voor wat van hem gevraagd wordt ipv alleen maar te willen doen waar hij zin in heeft :roll: :shifty:

Dat moet ik ook niet doen. Maar ja, die piekerstand moet ik nog even kwijt zien te raken :roll:

@Bambi wrote:

Dat moet ik ook niet doen. Maar ja, die piekerstand moet ik nog even kwijt zien te raken :roll:

Alles komt uiteindelijk goed!!