groep 1 of toch naar 2? Update 9-6 pag 2

Onze Bas is van 6 oktober en de juffen hebben 2 maanden geleden al aangegeven dat ze liever hebben dat hij nog een jaar groep 1 doet.

Mijn man en ik waren/zijn daar niet geheel mee eens en hebben gevraagd om een gesprek voor de grote vakantie. Die hebben we nu dus morgen om nogmaals te overleggen wel of niet over naar groep 2.



De juffen hebben aangegeven dat Bas emotioneel misschien nog niet toe is aan een overgang. Hij zich soms nog wat afzondert en het spel laat voor wat het is en nog wat hele kleine puntjes.

Verder kan hij goed mee met opdrachten, helpt andere kinderen als die het niet weten/kunnen en maakt sinds 1 maand ook voort zijn opdrachtjes af, dat deed hij slecht voor die tijd. Hij kan al goed mee met de oudere kinderen van de klas, maar trekt zich ook natuurlijk goed op met de andere kinderen uit de klas.



Bas is momenteel enorm aan het goochelen met de letters.



Wat is nu mijn vraag? Ik ben op zoek naar moeders met herfstkinderen die wel of niet doorgestroomd zijn op jonge leeftijd naar groep 2 of groep 1 dus nog een jaar extra hebben gedaan.



Mijn gevoel zegt dat ik liever Bas in groep 2 laat zitten als hij dan uiteindeijk toch niet geheel mee kan dan nogmaals groep 1. In groep 2 hebben ze toch meer al het trikkeren van de geest en toch volop spel die natuurlijk elke kleuter nog behoort te hebben (dat vind ik). Maar ik wil zeker niet Bas forceren of zo.



Ik sta dus open voor tips/kritiek en ervaringen :-*

Ik zou er persoonlijk eerder voor kiezen om groep 1 te handhaven en als blijkt dat hij toch beter presteerd na de vakantie (op de aangegeven punten uiteraard) dan alsnog naar groep 2



Dit werkt mijn inziens motiverender dan nu naar groep 2 laten gaan en dan alsnog terug moeten

Onze oudste is van december. Hij is toen gewoon naar groep 2 gegaan en zit nu in groep 3. Hij is nog net niet de jongste van de klas, wel de kleinste maar hij behoort wel bij de beste kindjes van de klas. Hij kan zijn mannetje staan in de klas, is heel sociaal. Maakt zich niet druk over het feit dat hij best wel klein is. Heeft veel vriendjes, wordt vaak op feestjes gevraagd.



Goed naar je kijken en naar wat hij nodig heeft. Het blijft een moeilijke afweging. Onze zoon was emotioneel echt een kind van 4,6j maar cognitief zat hij al veel verder. Hij kon met 4,5j lezen en was volop aan het rekenen. Een extra jaar langer kleuteren zou voor hem een drama geweest zijn.

Ben wel heel blij dat onze andere kinderen geen najaarskinderen zijn.

Kaylee is van 31-12, is gewoon naar groep 2 gegaan en gaat nu naar groep 3.



Mij hebben ze toen gezegd, als ze een jaar overdoen, dat ze beter groep 2 nog een keer opnieuw kunnen doen dan groep 1, omdat in 2 meer uitdaging zit en ze dat eventueel kunnen aanvullen met groep 3 werkjes (als ze bv. interesse in letters krijgen en zo).

@Vicky wrote:

Kaylee is van 31-12, is gewoon naar groep 2 gegaan en gaat nu naar groep 3.



Mij hebben ze toen gezegd, als ze een jaar overdoen, dat ze beter groep 2 nog een keer opnieuw kunnen doen dan groep 1, omdat in 2 meer uitdaging zit en ze dat eventueel kunnen aanvullen met groep 3 werkjes (als ze bv. interesse in letters krijgen en zo).




Mijn zoontje heeft daarom ook groep 2 nog een keer gedaan.

Hij is van 15-12 en was er nog niet aan toe om naar groep 3 te gaan…

Dit jaar wel trouwens :inlove: :thumbup:

Eens met vicky. Hier een septemberkind en waarschijnlijk gaat hij naar groep 2. Zeker als het gemengd is (1 en 2) lijkt me het beter om dat pas volgend jaar te beslissen. Hier geeft de juf ook aan dat ze de kinderen ook ziet groeien als ze oudste kleuter zijn. Dat heeft blijkbaar status :mrgreen:

Bij mijn oudste op school zijn het combiklassen van groep 1 en 2.

Zij laten doorgaans geen kinderen zitten in groep 1.

Er kan een hoop veranderen in 1 jaar.

@Vicky wrote:

Kaylee is van 31-12, is gewoon naar groep 2 gegaan en gaat nu naar groep 3.



Mij hebben ze toen gezegd, als ze een jaar overdoen, dat ze beter groep 2 nog een keer opnieuw kunnen doen dan groep 1, omdat in 2 meer uitdaging zit en ze dat eventueel kunnen aanvullen met groep 3 werkjes (als ze bv. interesse in letters krijgen en zo).
ik denk dat dat dan toch ook wel samenhangt met het schooltype. Hier is combiklas 1/2, het zou dan dus veel makkelijker zijn om in groep 1 al wat dingetjes van groep 2 mee te doen als daar behoefte aan is, dan in groep 2 taakjes van groep 3 doen.



Ik denk dat het lastig is om algemeen te zeggen of het slimmer is om lang te kleuteren of om kort te kleuteren. Het ligt zo ontzettend aan het kind. Lastig als je daar als ouder een andere visie op hebt dan de juf.

Hier gaat nano(van december) nog een jaar kleuteren, daar waren we het vrij snel over eens. hij is nog zo ontzettend speels, en hij gruwelt nu al bij het idee dat ie over een jaar naar groep 3 moet :mrgreen:

Hier ook 0-1-2 combiklas. Kinderen van na 1 oktober ‘moeten’ in groep 1 beginnen (als ze net op school komen zijn ze groep 0). In de herfst van hun echte groep 1 kijken de juffen hoe het kind ervoor staat. gaat het erg goed en gaat het werkjes doen van groep 2 heb je een kleine kans dat ze beslissen dat het kinddoor mag stromen, maar dat kan tot tegen Mei aan veranderen. Dan wordt de knoop doorgehakt of een kind door mag of niet. Ze denken er hier niet ligt over, ondanks dat de verandering niet al te groot lijkt te zijn, van groep ‘0’ naar groep 1, of van 1 naar 2.



Heel moeilijk als je die keus moet gaan maken kan ik me voorstellen, als hij achter raakt in groep 2 is echt niet leuk…als hij vooruitsachiet in groep 1 kan hij altijd nog een sprong naar voren maken…denk ik

Vind dit altijd zulke moeilijke dingen… onze 2e is van januari en vorig jaar was er al lichte twijfel of hij wel of niet naar groep 2 zou moeten.

Achteraf hadden we het moeten doen…



@fiep klophout wrote:

Hier gaat nano(van december) nog een jaar kleuteren, daar waren we het vrij snel over eens. hij is nog zo ontzettend speels, en hij gruwelt nu al bij het idee dat ie over een jaar naar groep 3 moet :mrgreen:




En hier dus eentje van januari die er van baalt dat hij nog een jaar moet kleuteren (al gebruikt hij dat woord niet :lol: )… uitgespeeld is, zichzelf heeft leren lezen, nu er op school wat actief mee gedaan wordt is hij maar begonnen met rekenen en eigenlijk wel kleuteraf is… en toch nog echt naar groep 2 toe moet eerst.



Ik hoop heeeeeeel erg dat het volgend jaar voor hem gewoon leuk zal zijn, want ik gun het hem zo nog een jaartje niets te moeten.



Lezen en rekenen, leuk, maar het is nu mogen/ interesse… als je in groep 3 zit MOET je (maar dat lijkt hem dan nou ook weer net zo heel erg leuk :roll: ).

Bedankt alvast voor jullie reacties. Helaas bij ons geen combiklassen 1/2. Ze beginnen komend jaar met groep 2 met ongeveer 28 kinderen en groep 1 met 2 groepen, beginnend met elke groep van ongeveer 18 kinderen die zal groeien naar beide groepen 25 kinderen. Klein dorp, met heel veel kinderen die de komende jaren naar school gaan.



Ik hoop dat er meer ouders nog hier willen reageren.

@fiep klophout wrote:

[Hier gaat nano(van december) nog een jaar kleuteren, daar waren we het vrij snel over eens. hij is nog zo ontzettend speels, en hij gruwelt nu al bij het idee dat ie over een jaar naar groep 3 moet :mrgreen:




Maar wanneer hebben jullie/ze dat besloten? Aan het eind van zijn eerste jaar of in zijn tweede jaar?

Ik denk dat dat nogal verschil uitmaakt. Ik heb het gevoel dat er terechtere beslissingen worden genomen in het tweede jaar.



Welkom, ik begrijp dat bij jullie de klassen anders ingedeeld zijn. Dan zijn de beslissingsmomenten ook anders, kan ik me voorstellen. Wel lastig hoor, want ik denk echt dat het eerste deel van het jaar in groep 2 nog veel kan veranderen. Ik ben ook benieuwd hoe het met de mijne zal gaan hoor. Ik zie hem wel langer kleuteren eigenlijk. Mijn dochter is een decemberkind en daarbij heb ik nu al het idee dat zij dat dus niet gaat doen. Maar ook dat kan veranderen. In principe houden ze hier de 1 januari grens aan, afhankelijk van het kind.

tja, als hij cognitief verder mee kan komen, doro naar twee. Laten zitten op sociaal emotioneel gebied heb ik nog steeds niet helemaal goed begrepen.



ALs het in groep twee niet gaat kan je altijd nog daar een stap terug doen en op half gas verder en het jaar erop vol.

tsja wij zitten dus nu met dit geval, onze is van 15-12, maar de juf heeft besloten om haar nog een jaar te kleuteren…wij zijn het daar niet mee eens maar ze werken niet met het systeem om de 2e klas over te doen.



Nu kan ze qua leren heel goed mee komen, een A op de sito toets gescoord maar vanwege sociaal emotioneel wat twijfels dus nog een extra jaar kleuteren.

Dus volgend jaar weer groep 1, dan pas vervolgen naar de rest.



Ik vind dit dus erg jammer, ze kan erg goed mee komen, is slim en wil heel graag naar school.



Dus ik hoop alleen maar dat ze de juiste keuze voor haar maken, wij mogen daar niets over zeggen…

Marije, dat is inderdaad moeilijk in jullie geval.



Bas heeft geen citotoets mogen doen, want hij is niet in september 2010 begonnen met school, dat heb ik tenminste van andere moeders die instromers hebben vernomen, morgen weet ik daar meer van.

Als hij echt geen toest heeft gedaan, vind ik dat raar, want zo weet je toch niet wat een kind al echt kan presteren. Ik hoop ook daar morgen antwoord op te hebben.

mischa is van november en zit in een combi klas, groep 1-2



hij heeft ook geen citotoets gedaan, dat doen de kids vanaf 5 jaar.

Hij blijft ook nog een jaar in groep 1 dat doen ze bij ons eigenlijk standaard. Ze blijven dan in groep 1 en worden middengroeper als ze 5 worden. Dan krijgen ze ook taken van groep 2 enz voor de kindjes die er aan toe zijn.



Ik vind het prima, laat hem liever een jaar langer kleuteren dan zo snel al dingen van hem verlangen.

Mijn eerste vraag is wat voor jullie de reden is om te denken dat hij wel naar groep 2 zou moeten…



In groep 2 (zeker een losse groep 2) komt de nadruk al veel meer te liggen op een voorbereidende werkhouding naar groep 3 toe. Dus vaker werkjes moeten maken, langer stil moeten zitten enz. enz. Het wordt allemaal wat schoolser.

Wanneer ik het commentaar van juf hoor, zou dat voor hem nog te vroeg zijn. Anderzijds kan een kind in een paar maanden (en in een vakantie!!) nog enorm groeien.



Je zou kunnen vragen wat de mogelijkheden zijn wanneer halverwege het jaar blijkt dat hij niet genoeg uitdaging krijgt. Gaan ze dan werk aanbieden op nivo?? Wordt hij uitgedaagd?



Dat hij met letters bezig is zegt ook weer niet dat hij naar groep 2 zou moeten denk ik. Daar komen hele andere dingen voor kijken.



Ik hoop dat jullie een goed gesprek hebben! :thumbup:



Onze middelste (herfstkind) heeft groep 1 twee keer gedaan, op ons verzoek. Zij zat in een groep 0,1,2, dus voor ons geen angst voor te weinig uitdaging.

Het ligt heel erg aan de reden van blijven zitten of je dat in groep 1 of groep 2 zou moeten doen. Een kind wat nog erg speels is, een slechte werkhoudig heeft en niet lang kan stilzitten, kan beter nog even lekker in 1 blijven. Een kind dat qua leernivo nog niet verder kan, blijft wellicht beter in groep 2…

Wij stonden vorige jaar voor eenzelfde keuze (is ook nog ergens een topic over hier). Hier juist het beleid om de herfstkinderen wel door te laten stromen, tenzij ze achterblijven qua spraakontwikkeling/citoscores.



Bij ons pakt het heel goed uit. Volgend jaar groep 3 en ik kan me ook niet voorstellen dat zoonlief nog een jaar zou moeten kleuteren.



Marrije, jouw verhaal is wel heftig. Een A scoren op de cito (dus veel beter dan gemiddeld zijn) en dan nog een jaar groep 1? Wettelijk gezien is het zittenblijven wat de school doet en met een A score zal dat lastig te onderbouwen zijn.



Welkom, vooral op je eigen gevoel vertrouwen. Zijn er meer herfstkinderen die naar groep 2 gaan? Of juist in groep 1 blijven? Vriendjes?

Zojuist het gesprek gehad met de 2 juffen van groep 1 en die geven duidelijk aan dat ze Bas nog graag een jaar groep 1 zien doen. Hij is nu een gemiddelde leerling en ze zijn bang dat het in groep 2 een leerling wordt die altijd op zijn tenen moet gaan lopen.

Ze gaven aan dat hij nog snel verdrietig is om de kleinste dingen, zoals wanneer iets niet lukt of verkeerd gaat. Op zijn beurt wachten heeft hij moeite mee en laat dit dan ook aan de hele klas dan weten. Erg koppig, maar goed kan karakter zijn (heeft hij dan niet van een vreemde :wink: ).



Ik heb dus ook aangegeven dat ik een beetje bang ben dat hij niet gemotiveerd wordt om verder te ontwikkelen, maar daar hoef ik niet bang voor te zijn, want per kind wordt er rekning gehouden met zijn/haar niveau en dus als Bas zich sneller blijkt te ontwikkelen worden zijn werkjes en opdrachten ook moeilijker en dat kan dus ook al niveau voor groep 2 zijn. Heel soms, dat is een jaar geleden schijnbaar ook gebeurd, wordt een kind die is blijven "zitten"in groep 1 toch nog na de kerstavakantie doorstroomd naar groep 2.



Dus mijn muur van tegenstand (gelukkig maar een kleintje) viel daarmee om, omdat op die manier de kans op een verkeerde beslissing kleiner wordt. Voordeel wat kan zijn voor Bas dat de groepen 1 die volgend jaar dus starten beginnen met gemiddeld 17 kinderen volgens de juffen. Wel is er helaas kans dat hij een andere juf/meester krijgt, maar daar heb ik geen moeite mee, als het niveau van lesgeven hetzelfde maar blijft.



Ik ben blij dat ik het gesprek met de juffen ben aangegaan en zo meer duidelijkheid heb kunnen krijgen, hopelijk is manlief met mijn beslissing eens, maar dat verwacht ik wel. Bas begint dus weer in groep 1.

:thumbup: Welkom, klinkt als een prettig gesprek en altijd goed om te horen dat als het toch anders gaat lopen, ze daar ook voor open staan.