groep 1 of toch naar 2? Update 9-6 pag 2

Fijn dat je gevoel nu beter is!



Ik begin nu ook benieuwd te worden naar onze oudergesprekjes.

Mijn oudste is zo’n 2 weken ouder dan die van jou en heeft (volgens mij) een werkhouding van niks en (verwacht ik) een slechte citoscore. Ik heb werkelijk geen idee hoe dat allemaal geinterpreteerd wordt en wat daarmee gedaan wordt. Wat Zsusara zegt klopt, het is toch blijven zitten, een jaar langer kleuteren voor die herfstkindjes en dat betekent ook dat ze daarna niet meer ‘mogen’ blijven zitten.



Mijn oudste gaat overigens wel automatisch door omdat hij een septemberkind is tenzij het echt niet goed gaat. Krom eigenlijk he, die grensdata.

@Zusara wrote:

Marrije, jouw verhaal is wel heftig. Een A scoren op de cito (dus veel beter dan gemiddeld zijn) en dan nog een jaar groep 1? Wettelijk gezien is het zittenblijven wat de school doet en met een A score zal dat lastig te onderbouwen zijn.



?




Dat klopt niet helemaal want volgens mij ging dit over een kind uit januari.

Wat een moeilijke beslissing!



@welkom wrote:

Hij is nu een gemiddelde leerling en ze zijn bang dat het in groep 2 een leerling wordt die altijd op zijn tenen moet gaan lopen.


Dit stukje viel me echt op in je verhaal… ik ken je kind natuurlijk niet, maar waarom willen ze een gemiddelde leerling laten blijven zitten?

Dat vind ik eigenlijk wel bijzonder. Of blijft dan de halve klas zitten?

En waarom denken ze dat hij in groep 2 op zijn tenen moet lopen?



@welkom wrote:
Ze gaven aan dat hij nog snel verdrietig is om de kleinste dingen, zoals wanneer iets niet lukt of verkeerd gaat.


Is dat dan de reden om hem niet over te laten gaan?

Tuurlijk, als hij het makkelijker heeft op school, zal hij ook minder frustratie hebben over dingen die niet lukken (want die lukken dan gewoon wel), maar maak je daar juist niet het probleem groter mee?



Ik kan helemaal niet beoordelen of jouw kind in groep 1 of 2 thuishoort hoor, maar als ik jouw verhaal lees, over wat de juffen gezegd hebben, dan zou ik absoluut niet overtuigd zijn. Hij draait gewoon goed op niveau mee, maar moet nog leren omgaan met frustratie en uitgestelde aandacht. Dat kan toch ook in groep 2?



Hoe dan ook, wel fijn dat je hierover zo open en uitgebreid in gesprek bent met de juffen!

@Bambi wrote:

@Zusara wrote:
Marrije, jouw verhaal is wel heftig. Een A scoren op de cito (dus veel beter dan gemiddeld zijn) en dan nog een jaar groep 1? Wettelijk gezien is het zittenblijven wat de school doet en met een A score zal dat lastig te onderbouwen zijn.



?




Dat klopt niet helemaal want volgens mij ging dit over een kind uit januari.




Nee, van 15-12 :wink:

@Zusara wrote:

@Bambi wrote:
@Zusara wrote:
Marrije, jouw verhaal is wel heftig. Een A scoren op de cito (dus veel beter dan gemiddeld zijn) en dan nog een jaar groep 1? Wettelijk gezien is het zittenblijven wat de school doet en met een A score zal dat lastig te onderbouwen zijn.



?




Dat klopt niet helemaal want volgens mij ging dit over een kind uit januari.




Nee, van 15-12 :wink:




komt denk ik door mijn reactie met wel een januarikind… (dat niet gecitood is, maar wel groep 3 werkjes voor taal doet).

Ach ja, goed lezen is ook een kunst :shifty:

Bij ons op school is het zo dat als ze blijven zitten in groep 1 dat niet telt als blijven zitten. Wel als ze blijven zitten in groep 2.



Op school is eigenlijk de standaard regel dat kinderen na 1 oktober groep 1 een jaar extra doen, mits de leerling bij de betere leerlingen van de klas behoort. Ze hebben veel ervaring opgedaan volgens hen dat er veel herfstkinderen anders in de opvolgende jaren blijven zitten en dan wel te verstaan kinderen die emotioneel het nog moeilijk hadden in de klas. Deze kinderen konden vaak goed mee met oefeningen en opdrachten, maar bleven hangen in hun gedrag en dat gaf voor de kinderen uiteindelijk problemen. Zelf ken ik ook een aantal mensen die om die reden een extra jaar gekleuterd hebben groep 1 of 2 en dat het goed heeft uitgepakt.



Ik vind de keuze nog moeilijk, maar goed ik vergat er nog wel bij te schrijven, dat de juffen ook nog met de directeur gaan overleggen wat betreft Bas, maar daar verwacht ik niks uit. Wanneer doe je het goed voor je kind?? Mijn ouders en schoonouders vinden het een goede keuze en mijn man zegt ook dat de juffen het toch wel zouden moeten weten. Hij weet het ook gewoon niet, hij twijfelt ook erg.



Een aantal jaren terug hadden ze nog combi klassen en ik vind het jammer dat die er niet meer zijn.

Volgens mij is het wettelijk vastgelegd datbtegenwoordig de grens op 1 januari ligt. Veel scholen doen daar nog niets mee maar dat maakt niet uit voor de wet.

@Bambi wrote:

Volgens mij is het wettelijk vastgelegd datbtegenwoordig de grens op 1 januari ligt. Veel scholen doen daar nog niets mee maar dat maakt niet uit voor de wet.




Klopt hoor. Wettelijk is 1 januari. Kinderen van voor 1 januari die nogmaals groep 1 doen worden officieel als doublant aangemerkt. Scholen moeten ook verantwoording afleggen over deze kindjes, waarom ze nogmaals groep 1 doen.



Wat ik trouwens zo bijzonder vind aan die grens van 1 januari is dat kindjes van eind december in de kerstvakantie jarig zijn en dus net zo goed in januari beginnen als kindjes uit de eerste week van januari.

Effectief gaan die exact evenveel naar school dat eerste halfjaar… en toch is een kindje van 1 januari geen doublant en die van 31 december wel als ze lekker doorkleuteren in groep 1.

@Bambi wrote:

Volgens mij is het wettelijk vastgelegd datbtegenwoordig de grens op 1 januari ligt. Veel scholen doen daar nog niets mee maar dat maakt niet uit voor de wet.




volgens mijn school is dat dus niet zo. mijn kind is van half dec en de kinderen tussen okt en jan (geloof ik) zijn allemaal twijfelgevallen, waarbij naar de leerling wordt gekeken, maar waarbij sneller wordt gekozen voor lang kleuteren dan kort. Ze hebben het niet over zitten blijven, en volgens n’s juf ziet de wet dat ook niet zo :think:



daarmee ook inhakend op de opmerking van meijs:


Dit stukje viel me echt op in je verhaal.... ik ken je kind natuurlijk niet, maar waarom willen ze een gemiddelde leerling laten blijven zitten?

wslk omdat ze het niet zien als blijven zitten maar als lang kleuteren. ik vind dat toch ook echt iets wezenlijk anders.

Ja hoor, als sinds de jaren tachtig. Volgens de wet is een kind dat een jaartje extra kleutert gewoon blijven zitten. Lees dit artikel maar eens.



Maar wat de wet of school ook zegt. Het moet het beste zijn voor het kind.

@mamaMarije wrote:

@Bambi wrote:
Volgens mij is het wettelijk vastgelegd datbtegenwoordig de grens op 1 januari ligt. Veel scholen doen daar nog niets mee maar dat maakt niet uit voor de wet.




Klopt hoor. Wettelijk is 1 januari. Kinderen van voor 1 januari die nogmaals groep 1 doen worden officieel als doublant aangemerkt. Scholen moeten ook verantwoording afleggen over deze kindjes, waarom ze nogmaals groep 1 doen.



Wat ik trouwens zo bijzonder vind aan die grens van 1 januari is dat kindjes van eind december in de kerstvakantie jarig zijn en dus net zo goed in januari beginnen als kindjes uit de eerste week van januari.

Effectief gaan die exact evenveel naar school dat eerste halfjaar… en toch is een kindje van 1 januari geen doublant en die van 31 december wel als ze lekker doorkleuteren in groep 1.


is dat echt zo??? Bron? :pray:



n is ook in januari begonnen met school.



ik weet niet wat voor consequenties het heeft als het wél als doubleren wordt gezien, maar ik vind het toch een vaag idee, omdat het naar mijn idee een heel andere beslissing is op andere gronden, dan een beslissing later in hun schoolcarriere om te doubleren.



Én dan zou het dus betekenen dat op n’s school heeel wat kindjes doubleren… :eh:

Mij is ook verteld dat de grens op 1 januari ligt nu idd… Bij de school van Kaylee wel in ieder geval. Van Kaylee haar klas is er geen enkel kindje dat nog een keer groep 1 moest doen, zelfs het meisje van 6 januari niet (die op dezelfde dag als Kaylee met school is begonnen, na de kerstvakantie dus). Hoe het nu verder met groep 2 gaat weet ik nog niet, heb nog niets gehoord van andere ouders.



En wat je zei kan wel kloppen fiep, als je een combigroep 1/2 hebt ligt dat misschien anders dan wanneer je losse groepen hebt. Bij Kaylee op school zijn het allemaal aparte groepen.

Fiep, ik vond het ook wel interessant en heb even gegoogeld en kwam op deze brief terecht… Een vraag van een moeder (zelfde vragen als jij nu stelt ;)) en de reactie van de onderwijsinspectie daarop:



KLIK HIER



Brieven zijn al uit 2007, maar ik denk dat dat niet zo heel veel uitmaakt zo te lezen.

@bianca68 wrote:

Ja hoor, als sinds de jaren tachtig. Volgens de wet is een kind dat een jaartje extra kleutert gewoon blijven zitten. Lees dit artikel maar eens.



Maar wat de wet of school ook zegt. Het moet het beste zijn voor het kind.




dank voor de link!



ik word er een beetje opstandig van 8)

niet dat er hier ook maar enige twijfel rijst over of we er nu goed aan hebben gedaan hem nog een jaar te laten kleuteren, want dat weet ik wel (redelijk) zeker. Maar ik vind het echt stom áls dat ooit zou kunnen betekenen dat ie daar bv last mee krijgt bij kiezen van het voortgezet onderwijs. Het is toch bizar dat iemand omdat ie op z’n vijfde nog lekker speels was, dan voor járen een soort stempel van ‘moeilijk lerend oid’ krijgt? terwijl er van leren in die zin nog amper sprake is, en dat ook niet de motivatie van de keus was.





oh zie dat vicky intussen ook een link heeft gepost…even lezen

Of je het nou officieel doubleren noemt, of langer kleuteren, dat zou me dan niet zoveel uitmaken (ik denk toch niet dat dat invloed heeft op de rest van je carriere - of is dat te naief :think: ).



Ik hoop alleen dat het voor de school niet een argument is om te zeggen, blijf voor de zekerheid maar langer in groep 1, want dan telt het niet mee voor de statistieken. Terwijl het voor een kind misschien beter zou zijn om al naar groep 2 te gaan, en dan eventueel daar nog een jaar over te doen.



Het verschilt in elk geval sterk per school hoe ze de regel uitvoeren, op de school waar Laura groep 1 heeft gedaan, werd de 1 oktober regel gebruikt, met alleen een uitzondering voor heel briljante leerlingen. Op de school waar ze nu zit, gaan ze uit van 1 januari, tenzij het een leerling is die echt beneden gemiddeld presteert of er niet aan toe is.

Op de nieuwe school is dus 80% van de oktober/november/december kinderen gewoon overgegaan, en op de oude school juist de meesten niet.

(ik ben blij dat Laura gewoon van augustus is en dat we hier helemaal niets mee te maken hebben verder - maar het blijft interessant dat elke school dit op zijn eigen manier oppakt)

Hier ook een school die nog 1 oktober hanteert en de sociaal emotionele ontw van een kind belangerijk vind. Lasse is van eind nov 2005 maar was zo’n jonge hond die maar met moeite bij de les gehouden kon worden dat hij lang kleutert.



Ik denk vooral dat het voor jongetjes vaak nadelig werkt als ze maar heel kort zouden mogen kleuteren. Meisjes lopen vaak meerdere maanden voor op jongetjes en dat is dan bijna niet onderling te vergelijken.



Ik zie het niet als blijven zitten, zo ziet de school het hier ook niet - bijna niemand hier kleutert heel kort (Jenaplan school)



Dus wij zijn helemaal blij tav Lasse hoe het is gegaan, het klopt voor hem gewoon heel goed. En wat dat betreft kan ik Welkom haar verhaal goed volgen en zou ik haar zoontje nog wat langer kleuteren gunnen ipv het als doubleren gaan zien.

Bella, heel eerlijk gezegd ben ik erg blij met je reactie.

@Bella, ik denk dat je een goed punt maakt tov jongens en meisjes.

Lente (29-11-2005) gaat straks bijv. gewoon door naar groep 3. Ze is ontzettend leergierig en haalt op alles “toetsen” het hoogst haalbare. Mocht zij ooit op haar tenen moeten gaan lopen, dan laten we haar gewoon dat jaar nog een keer over doen. Maar dit pientere meisje nog een jaar bij de kleuters laten zitten waar haar honger naar lesstof niet gevoed word zou echt niet kloppen.

jongens zijn vaak wat speelser en minder serieus. Dat die de " speel"periode nog een keer doen, of rekken, klinkt logischer.

Hier dan tot nog toe 2 jongens die niet aan die ‘meestal zijn jongetjes minder snel uitgespeeld’ mee doen.



De oudste heeft gewoon ‘mazzel’ met zijn verjaardag… die heeft precies 2 volle jaren mogen kleuteren, heerlijk.

De 2e is dus voor hemzelf eigenlijk een maand te laat geboren.



Hoe het met nummer 3 zal gaan is nog afwachten natuurlijk.

Ook weer zo’n ‘grens’ gevalletje, van half november. In oude regeling niet door, in nieuwe regeling in principe wel. Zal er zelf wel op letten of hij wel door moet/kan of niet tegen die tijd.

Mijn kind moet/hoeft niet door omdat het beter is voor de schoolresultaten als het voor hem niet goed is.



De jongste van begin februari is helemaal nog niks over te zeggen natuurlijk. Die is momenteel druk bezig met rollen en ontdekken van zijn voeten, das veel interessanter als school ed :lol: