groep 1 of toch naar 2? Update 9-6 pag 2

@welkom wrote:

Bella, heel eerlijk gezegd ben ik erg blij met je reactie.

:-*

@mamaMarije wrote:

Hier dan tot nog toe 2 jongens die niet aan die ‘meestal zijn jongetjes minder snel uitgespeeld’ mee doen.

De oudste heeft gewoon ‘mazzel’ met zijn verjaardag… die heeft precies 2 volle jaren mogen kleuteren, heerlijk.

l:

Maar ja dat scheelt wel een half jaar en dat had bij lasse echt wel uitgemaakt. Ipv in een dec maand beginnen wat eigenlijk al nergens over ging behalve een lading hectiek. En nu halverwege het jaar merkte ik dat hij een enorme sprong maakte maar ja daar heb je niets aan.

Ik had het echt sneu voor lasse gevonden als hij maar ander half jaar had mogen kleuteren. Alsof hij beroofd van iets had geworden.

Nena is van april dus die discussie gaat ons een tweede keer bespaard blijven. IS bovendien een heel ander kind. Veel meer gefocussed en is nu al met letters en cijfers en rekenen enzo bezig - totaal anders dan haar broer.

@welkom wrote:

Ik heb dus ook aangegeven dat ik een beetje bang ben dat hij niet gemotiveerd wordt om verder te ontwikkelen, maar daar hoef ik niet bang voor te zijn, want per kind wordt er rekning gehouden met zijn/haar niveau en dus als Bas zich sneller blijkt te ontwikkelen worden zijn werkjes en opdrachten ook moeilijker en dat kan dus ook al niveau voor groep 2 zijn. Heel soms, dat is een jaar geleden schijnbaar ook gebeurd, wordt een kind die is blijven "zitten"in groep 1 toch nog na de kerstavakantie doorstroomd naar groep 2.

Iedere school is natuurlijk anders, maar ik heb hier goede ervaringen mee. Bo wordt eind augustus 6 en heeft groep 1 dit jaar opnieuw gedaan. Zij gaat dus 3 volle jaren kleuteren.

Zij zit dit jaar in een groep 1 en heeft zeer regelmatig andere werkjes/opdrachtjes/spelletjes etc. gedaan dan de (net) 4-jarigen. Samen met een paar andere kindjes uit de herfstperiode, waar Bo qua ontwikkeling wel ongeveer mee gelijk zal lopen. De juffen hebben dit m.i. goed opgepakt.

Hopelijk zal jullie ervaring het komende jaar ook zo zijn! Wij hebben regelmatig een gesprekje gehad met de juffen (buiten de reguliere ouderavonden om) en daarmee werd ons elke keer duidelijk hoe ze e.e.a. aanpakten en hoe de ontwikkeling van Bo verliep.

En 't is maar hoe je tegen zaken aankijkt: ik vind het woord ‘‘zitten blijven’’ zo gek klinken bij een kleuter, al weet ik dat het zo officieel wel heet. Niet zo heel boeiend voor mij. Bo mag gewoon lekker lang kleuteren, in het geval van Bo alleen maar heerlijk!

@Bella wrote:

@mamaMarije wrote:
Hier dan tot nog toe 2 jongens die niet aan die ‘meestal zijn jongetjes minder snel uitgespeeld’ mee doen.

De oudste heeft gewoon ‘mazzel’ met zijn verjaardag… die heeft precies 2 volle jaren mogen kleuteren, heerlijk.

l:

Maar ja dat scheelt wel een half jaar en dat had bij lasse echt wel uitgemaakt. Ipv in een dec maand beginnen wat eigenlijk al nergens over ging behalve een lading hectiek. En nu halverwege het jaar merkte ik dat hij een enorme sprong maakte maar ja daar heb je niets aan.

het gaat ook vooral om onze 2e van januari.

Laatste 10 min. gesprekje gaf juf zelf aan dat hij spelen niet zo leuk meer vindt. Hij heeft nu 1,5 jaar gekleuterd en is er wel klaar mee eigenlijk.

Alleen gaat hij dus nog naar groep 2 na de zomer.

Hij had eigenlijk een maand eerder (of eigenlijk maar 3 week) eerder geboren moeten worden… hij is dus niet een ‘typisch’ jongetje dat langer ‘moet’ spelen.

In groep 1 wordt het nu goed opgepakt… hopelijk volgend jaar in groep 2 ook.

Want ik gun hem dat jaartje niet persé moeten lezen etc nog zo erg (tis alleen zo flauw dat hij het zichzelf niet lijkt te gunnen… hij wil leeeeeeeeeeren en bieden ze het op school niet aan, dan doet hij het thuis wel… maar is dan wel vervelend op school, want verveelt zich… dus bieden ze het maar aan :wink: ).

Hoi,

Je hoeft niet bang te zijn voor blijven zitten in het basisonderwijs en middelbaar. Het betekend alleen dat een kindje wat 3 jaar kleutert niet nog een keer mag blijven zitten op de basisschool (tenminste wat mij verteld is)…

Mijn zoontje zit in een combiklas 1/2 en is van 1 februari. Hij begon dit jaar gewoon opnieuw in gr 1 maar is vanaf de kerstvakantie overgestapt naar gr 2 (scoorde op de cito a’tjes) en gaat nu volgend jaar naar gr 3. Wij hadden twijfels over sociaal-emotioneel maar volgens de juf was er geen twijfel. Hij zou zich anders erg vervelen en ook vervelend gaan gedragen… Maar we boffen want we hebben net gehoord dat er volgend jaar een combi 2/3 komt en daar komt hij dus in. Ze hebben er dan 10 van gr 2 en 14 van gr 3. Dus wij zijn tevreden…

Maar ik denk zelf wel dat de meeste leerkrachten hier goed mee omgaan en vooral kijken naar wat het beste voor het kind is. Heb helaas (werk zelf in onderwijs) te vaak gezien dat er kindjes hun hele schooltijd op hun tenen lopen omdat ze het eigenlijk nog niet aankunnen

@karinvandam wrote:

Je hoeft niet bang te zijn voor blijven zitten in het basisonderwijs en middelbaar. Het betekend alleen dat een kindje wat 3 jaar kleutert niet nog een keer mag blijven zitten op de basisschool (tenminste wat mij verteld is)…

Maar wat zouden ze dan als consequentie daaraan kunnen hangen als je kindje bijv. in groep 7 (nog) een keer zou blijven zitten?

Zie dan direct taferelen voor me van kind in de kraag vatten en richting andere school ‘schoppen’, maar lijkt me toch wel erg ver gaan voor een kind dat gewoon lekker een jaar langer heeft gekleuterd en het in groep 7 gewoon net niet trok…

Op de middelbare school is er vaak de mogelijkheid om na 2x blijven zitten een niveau lager te gaan zitten… maar hoe dit voor de basisschool zou werken?

@karinvandam wrote:

Hoi,

dat vind ik toch nogal wat. want hoewel dat voor de grote meerderheid niet zal gaan spelen, hebben ze daarmee dus meteen 'iets aan hun broek hangen'. En dan zou het dus betekenen dat een moeilijk lerende leerling die op 24 december is geboren, nadat ie lang(2,5 jaar + 1 week) heeft gekleuterd en daarna in groep 6 is blijven zitten, grote problemen heeft, terwijl een moeilijk lerende leerling die op 2 januari geboren is en 2,5 jaar kleutert en daarna in groep 6 blijft zitten slechts gedoubleerd heeft....

@fiep klophout wrote:

@karinvandam wrote:
Hoi,

dat vind ik toch nogal wat. want hoewel dat voor de grote meerderheid niet zal gaan spelen, hebben ze daarmee dus meteen 'iets aan hun broek hangen'. En dan zou het dus betekenen dat een moeilijk lerende leerling die op 24 december is geboren, nadat ie lang(2,5 jaar + 1 week) heeft gekleuterd en daarna in groep 6 is blijven zitten, grote problemen heeft, terwijl een moeilijk lerende leerling die op 2 januari geboren is en 2,5 jaar kleutert en daarna in groep 6 blijft zitten slechts gedoubleerd heeft....

Volgens mij is dat wel precies wat het betekent. Vandaar dat ik dat langer
kleuteren niet zo 'makkelijk' en dus vanzelfsprekend vind. Mij is verteld dat bij n kind bij de 2e keer 'zittenblijven' naar passend onderwijs moet worden gezocht. En dan heb ik er 2 die in die rottige periode jarig zijn :?

Ik zal het dinsdag van dat zitten blijven eens goed na gaan vragen. Ik verwacht zeker niet dat Bas na het jaar langer kleuteren nogmaals zal blijven zitten, maar wel goed om op te hoogte te zijn.

Ik ga dat inderdaad ook eens navragen. Ben wel benieuwd nl. Ik hoop eigenlijk dat het niet klopt wat mij verteld is. :-*

het is zo makkelijk nog niet om een kind op het speciaal onderwijs te krijgen (kennisje van me zitten met een traject en dat loopt al een jaar)… kan me echt werkelijk waar niet voorstellen dat een 2e keer ‘blijven zitten’ richting speciaal onderwijs zou gaan.

Als een basisschool leerling voor de tweede maal een klas zou doubleren , moet er gezocht worden naar ander passend onderwijs.

dit is wat ik kan vinden.

bron

wat mij is verteld, is dat passend onderwijs niet speciaal onderwijs hoeft te zijn.

dit kan ook een reguliere basisschool zijn, zelfs 1 die in dezelfde wijk staat.

@hedwich wrote:

wat mij is verteld, is dat passend onderwijs niet speciaal onderwijs hoeft te zijn.

Grappig, want we hebben hier in het dorp maar 1 school :mrgreen: , maar goed ik snap wel wat je bedoeld.

vandaar ook dat ik zei; kan zelfs :mrgreen:

dan maar hopen je hoeft tzt niet elke dag naar een dorp/stad verderop te rijden :smiley:

Hoi

Volgens mij (maar pin me er niet op vast :wink: ) betekend het idd dat een kindje dat 3 jaar kleuterd niet in een andere groep mag blijven zitten maar nou is dat meestal ook niet nodig. EN as het wel nodig is dan gaat zo’n kindje gewoon naar de volgende groep maar met aangepaste leerlin/handelingsplannen. Tenminste zo is het bij ons. Er is nog nooit een kindje van school “gestuurd” om dit. Hetzij naar speciaal onderwijs (dit idd een erg lang en moeilijk traject, je komt echt niet zomaar meer op speciaal in het kader van samen naar school) of naar een andere basisschool.

Maar ik zou de vraag zeker stellen

@welkom wrote:

@hedwich wrote:

Grappig, want we hebben hier in het dorp maar 1 school :mrgreen: , maar goed ik snap wel wat je bedoeld.

Oh ja, inderdaad, passend onderwijs. Ik was dat even vergeten :oops: Dus niet speciaal onderwijs. Ik zal dat in mijn post veranderen.

@mamaMarije wrote:

het is zo makkelijk nog niet om een kind op het speciaal onderwijs te krijgen (kennisje van me zitten met een traject en dat loopt al een jaar)… kan me echt werkelijk waar niet voorstellen dat een 2e keer ‘blijven zitten’ richting speciaal onderwijs zou gaan.

Dat kan ik me dus ook niet voorstellen.

En dat puur omdat ie langer gekleuterd heeft - nou dat lijkt me echt iets waar je niet mee aan kan komen.

ik maak me daar bij lasse overigens ook geen zorgen om, juist omdat hij langer gekleuterd heeft.

Ik ervaar dit soort praat ook elke keer als een soort bangmakkerij die ik alleen hier ervaar.

Het speelt verder voor geen meter in ons leven en op school ook nog nooit van gehoord maar dan in dit soort topics is het ineens niet van de lucht.

@Bella wrote:

Ik ervaar dit soort praat ook elke keer als een soort bangmakkerij die ik alleen hier ervaar.

Het speelt verder voor geen meter in ons leven en op school ook nog nooit van gehoord maar dan in dit soort topics is het ineens niet van de lucht.

Tja, er wordt alleen gedeeld wat men zelf heeft opgevangen. Daar zijn juist dit soort topics voor toch? Overigens heb ik dit gehoord (niet speciaal onderwijs, dat heb ik al gecorrigeerd, maar wel dat er naar passend onderwijs moet worden gezocht) toen ik de pabo deed en stage liep. Dus het is niet volledig uit de lucht gegrepen.

En ik vind het wel belangrijk op de hoogte te zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden van scholen, zeker aangezien ik 2 vroege leerlingen thuis heb.

(Ik voel me nogal aangesproken zoals je merkt… :oops: )

Is er ooit iemand die het daadwerkelijk heeft meegemaakt?? Maar dat moeten we dan misschien in alle topics vragen t/m groep 8. Of iemand die het daadwerkelijk van iemand weet.

Maar ik heb het al die tijd nog nooit eens goed nagevraagd hier op school en ga dat eens proberen te doen. Wat hun beleid daar in is - mocht het namelijk daadwerkelijk zo zijn dan vind ik dat ze dat moeten uitleggen op het moment dat ze hun schoolbeleid uitleggen. Bij de directeur nota bene een intake gehad en vol trots wij doen liever niet aan versneld kleuteren. Dan kan je zoeits belangrijks toch niet verzwijgen. Ik heb er ook nog nooit geluiden van opgevangen verder binnen de school.