groep 1 of toch naar 2? Update 9-6 pag 2

Ik heb het vandaag nagevraagd bij de directeur van de school en die geeft aan dat er niemand zomaar van school afgaat. Als voorbeeld is een jongen op school en die heeft er 10 1/2 jaar over gedaan. Er zijn altijd mazen die ze in de wet kunnen gebruiken. Er wordt veel met begeleiding gedaan van kinderen die slechter kunnen meekomen, maar ook met kinderen die verder voor liggen. Er zijn veel kinderen met rugzakjes op school en dat zijn soms ook kinderen die wel eens 2 x kunnen blijven zitten, maar dat begeleiden ze dan extra.

Als Bas dus alsnog over gaat in januari 2012 naar groep 2 en hij zou toch dan blijven zitten dat jaar in groep 2, dan maakt dat voor Bas en de school niet uit. Maar de directeur gaf wel aan dat hij het vaak raadzamer vind om het kind groep 1 af te maken en dan gewoon 1 vol jaar groep 2.

Groep 1 is nog veel meer spel en groep 2 is dat toch een stuk minder.

Ik heb nu wel een idee gekregen hoe het allemaal zit en het is me nu erg duidelijk dat het per school erg kan verschillen in hun beleid qua overgaan en begeleiding. Naast dit topic veel vrienden en kennissen gesproken.

Volgens mij haal je wat dingen door elkaar Bella.

We hebben het niet over versneld kleuteren, maar over een wet die aangeeft dat alle kinderen binnen 8 jaar de basisschool moeten kunnen doorlopen. Alle kinderen (zo is dat mij in ieder geval verteld) die voor 1 januari geboren zijn behoren ‘gewoon’ door te gaan naar de volgende groep. De kinderen (de vroege leerlingen van sept-december) die een jaar langer kleuteren, blijven, wettelijk gezien, zitten. Dat was vroeger niet en nu wel. Daar kan ik niks aan veranderen, of ik dat nou leuk vind of niet en wat het beleid van school ook is, ook zij kunnen die wet niet aan hun eigen maatstaven aanpassen. Het gaat hier dus om langer kleuteren, oftwel zittenblijven. Versneld doorstromen is iets anders in mijn ogen.

En ja, dat vind ik nogal wat, shoot me. Misschien ook omdat ikzelf in groep 5 ben blijven zitten, en mij dat juist erg veel goed heeft gedaan en dat mijn zoon, als hij langer kleutert meteen een stempel krijgt mocht het later in zijn schoolcarriere ff wat minder gaan en het misschien beter is hem een jaartje langer op school te houden.

(sorry voor de lange zinnen)

Oh Wellkom, tegelijk gepost :mrgreen: Fijn dat je de directeur hebt gesproken. Klinkt wel aannemelijk wat hij zegt. Ik heb wel het idee dat ze hier er wat anders mee omgaan maar het enige wat ik tot nog toe met de juf besprokenb heb is dat zij aangeeft dat iedere kleuter van groep 1 die voor 1 januari is geboren gewoon naar groep 2 gaat. (tenzij het niet zo goed gaat). Volgende week de oudergesprekken.

Denk dat het voor de meeste kindjes wel los gaat lopen allemaal uiteindelijk. De meeste kindjes komen namelijk prima op hun plekje terecht of dat nou met lang kleuteren is of niet… gaat vast goed komen met die koters van ons :thumbup: .

@Bambi, jouw oudste van september beschouw ik eigenlijk niet eens echt als vroege leerling… als ik kijk naar aankomend schooljaar… dat begint hier pas op 5 september. Dat zou een maandje schelen tov een heel schooljaar, dat valt toch wel mee eigenlijk?

Hier op school zijn een paar kindjes van oktober/november/december die nog doorkleuteren, maar kindjes van september gaan allemaal zonder mankeren door eigenlijk.

@Bambi wrote:

Volgens mij haal je wat dingen door elkaar Bella.

We hebben het niet over versneld kleuteren, maar over een wet die aangeeft dat alle kinderen binnen 8 jaar de basisschool moeten kunnen doorlopen. Alle kinderen (zo is dat mij in ieder geval verteld) die voor 1 januari geboren zijn behoren ‘gewoon’ door te gaan naar de volgende groep. De kinderen (de vroege leerlingen van sept-december) die een jaar langer kleuteren, blijven, wettelijk gezien, zitten. Dat was vroeger niet en nu wel. Daar kan ik niks aan veranderen, of ik dat nou leuk vind of niet en wat het beleid van school ook is, ook zij kunnen die wet niet aan hun eigen maatstaven aanpassen. Het gaat hier dus om langer kleuteren, oftwel zittenblijven. Versneld doorstromen is iets anders in mijn ogen.

En ja, dat vind ik nogal wat, shoot me. Misschien ook omdat ikzelf in groep 5 ben blijven zitten, en mij dat juist erg veel goed heeft gedaan en dat mijn zoon, als hij langer kleutert meteen een stempel krijgt mocht het later in zijn schoolcarriere ff wat minder gaan en het misschien beter is hem een jaartje langer op school te houden.

(sorry voor de lange zinnen)

Volgens mij haal ik geen dingen door elkaar, die school is er geen voorstander van dat kinderen dan zo kort kleuteren (dan noem ik het geen versnel kleuteren maar nog sneller en hij kleutert helemaal niet) ok dan is mijn zoon nu volgens de wet blijven zitten - so be it.

En welkom fijn dat je dat gesprek gevoerd heb. Ik ben ook voorstand geweest van liever groep 1 deels over dan gedoe in groep 2. Halverwege groep alsnog instromen dan moet je kind wel heel goed zijn om die stap ineens te maken. Wij hebben de beslissing ook genomen en hij gaat dan nu in aug naar groep 2.

Ik denk het is zeker belangrijk om te kijken naar hoe jou kind in de groep is op dat moment.

Je kan niet vooruit zien of jou kind een maand later ineens wel of geen grote sprong maakt.

Daarnaast, gaat elke school er anders mee om.

Ook al is de datum 1 januari, veel scholen hanteren de 1 oktober norm nog wel.

Er zijn scholen die 1 oktober echt als datum nemen (2 oktober jarig? pech)

Andere scholen kijken wel naar hoe oktober kinderen het doen, maar naar november/december kinderen wordt niet gekeken.

Ik weet van een school die heeft de houding; jij hebt je kind op deze school gedaan.

Wij zeggen na 1 oktober jarig, niet over.

Niet mee eens ? Dan zoek je maar een andere school.

@mamaMarije wrote:

@Bambi, jouw oudste van september beschouw ik eigenlijk niet eens echt als vroege leerling… als ik kijk naar aankomend schooljaar… dat begint hier pas op 5 september. Dat zou een maandje schelen tov een heel schooljaar, dat valt toch wel mee eigenlijk?

Hier op school zijn een paar kindjes van oktober/november/december die nog doorkleuteren, maar kindjes van september gaan allemaal zonder mankeren door eigenlijk.

Nou ja, hij scheelt nog geen 2 weken met die van Welkom, dus tja :wink: Zijn vriendje is 1 week jonger dan hij en van 1 oktober…

Maar goed, dat is dus met die grenzen he. Los van de wet, vind ik het persoonlijk belachelijk dat er zo strikt aan die grenzen wordt vastgehouden en niet gewoon naar het kind wordt gekeken. Dat doen ze wel hoor, maar ze zijn wel een soort van gebonden.

Ik vind dat trouwens twee kanten opwerken. Ik ken scholen die heel strikt de 1 oktober grens aanhouden en dan kunnen die kinderen er nog zo aan toe zijn door te gaan naar groep 2, het gebeurt niet. Jouw kinderen waren toch ook van die snelle Jelles, Mamamarrije? Mogen ze nu doorstromen? (ik ben het even kwijt)

Bella, van 2 jaar min 3 maanden kleuteren naar helemaal niet kleuteren vind ik nogal een groot verschil hoor :wink: Maar ik begrijp dat jullie school daar anders mee omgaat dan de onze. Of het iets is om trots op te zijn dat ze liever niet laten doorstromen, dat weet ik niet. Ik ben groot voorstander om dat per kind te bekijken, en niet perse van de leeftijd af te laten hangen.

Overigens heb je wel gelijk hoor Bella, en zou ik me er niet zo druk om moeten maken. Toch zit het me dwars, merk ik. Vooral ook omdat ik denk dat ‘blijven zitten’ misschien geen kwaad kan voor mijn zoon…

hier dus idd een snelle Jelle van januari (die van eind juni ook wel, maar die is niet zoveel sneller dat een jaar overslaan aan de orde is, die kunnen ze genoeg uitdaging binnen zijn klas/jaar bieden) en ontzettend rigide met de grens van 1 januari.

Kinderen van na 1 januari dan tenminste.

Kinderen van voor 1 januari wordt gewoon kritisch naar gekeken en die kunnen best langer doorkleuteren (zitten er 3 bij onze 2e in de klas), maar van NA 1 januari is het gewoon niet eens aan de orde.

Wat je dan in ons geval krijgt met een kind dat nogal veel meer wil en kan… instromers tm deze maand. Die zijn meer dan een jaar (soms bijna 1,5 jaar) jonger en zoooo ontzettend jong naast onze kerel.

Hij zegt het ook zelf dat hij niks met die kindjes kan, want hij snapt hun niet en zij snappen hem niet. Er zitten meer kindjes van januari 2006 in zijn klas en die ervaren dat verder niet zo.

Bambi ze bekijken het ook per kind hoor - maar zullen het minder snel besluiten dan wellicht op andere scholen gedaan wordt. Ze kijken eerder naar de sociaal emotionele ontw van een kind dat naar zijn of haar cognitieve vermogens. Er is ook nog sprake van combi klassen dus dan valt er binnen een klas ook nog wel wat te schuiven kwa materiaal.

Neefje had wel de cognitieve vermogens (mede enorm gestimuleerd door moeders) maar niet de emotionele ontw en die gaat ookal een jaar jonger dan lasse wel nu naar groep 2. Het zou onze keuze neit geweest zijn en als hij bij lasse op school had gezeten was hij ws wel in groep 1 ‘blijven zitten’.

Maar afijn scholen gaan er nu eenmaal anders mee om. Hier ook geen cito toetsen ed dus er zijn wel meer verschillen.

Het belangrijkste is dat het goed is voor je kind en tav Lasse ben ik erg blij dat hij langer in groep 1 heeft gezeten om zo meer klaargestoomd te worden voor groep 2 - zijn energie ging alle kanten op en nu is wel klaar om in groep zijn hoofd er een beetje bij te gaan houden. Er moest eerst vooral gespeeld worden.

Ah, nou dit vind ik wel duidelijk.

Dan is mijn idee dat het beter is om te kijken aan t eind van groep 2 dus niet zo’n goeie, of in ieder geval niet administratief gezien :angel:

(Zouden scholen daar gewoon mee sjoemelen?)

Als ik erbij nadenk vind ik dit op zich wel logisch maar ik vraag me dan wel af waar die specifieke data (1 oktober/1 januari) dan vandaan komen :think:

Zou het dan voor mijn jongste uitmaken als zij al in december begint of pas in januari? Of is het toch afhankelijk van de geboortedatum?

(Mijn oudste is natuurlijk eigenlijk geen grensgeval, alleen in mijn ogen :mrgreen: )

Ben ik nou gek, of stond hier net een post van fiep???

Nou ja, nu slaat mijn vorige post nergens op :shifty: Het lijkt wel of ik een fantoompost heb gezien…

Sorry, ik begon opeens te twijfelen of ik het wel netjes vond om zomaar iets uit die mail online te gooien. :roll:

maar goed, het is informatievoorziening waar anderen nog iets aan kunnen hebben en geheim of persoonlijk is het natuurlijk niet, dus speciaal voor jou in herhaling dan maar:

(en +/- deze post stond dus boven de post van bambi…)

Ik heb n’s juf gemaild en zij heeft mijn vraag voorgelegd aan de directeur. daar kreeg ik een uitgebreide mail van terug, met een paar punten erin die in dit topic nog niet belicht waren volgens mij:

(…)

Wij moeten leerlingen de gelegenheid bieden om een ononderbroken leerlijn te volgen in 8 jaar. Het mag ook iets korter en iets langer, als wij dat maar kunnen verantwoorden en de leerling uiterlijk in het schooljaar waarin hij/zij 14 jaar wordt overgaat naar het VO.

(…)

Technisch noemt de inspectie het doubleren, als je de leerling van groep 1 naar 2 overschrijft op papier en het jaar daarna de leerling nog een keer groep 2 op papier inschrijft. Zet je op papier de leerling 1 ½ jaar in groep 1 en dan nog een jaar in groep 2, dan is er geen sprake van doubleren. De verlenging van een kleuterperiode in groep ½ heet (ook voor de inspectie) kleuterverlenging, omdat de leerstof over een langere (ononderbroken) periode aangeboden wordt, of omdat de sociaal emotionele ontwikkeling een leerling nog niet rijp maakt voor groep 3.

Het is dus een papieren, bureaucratische keuze om het onder doubleren, dan wel kleuterverlenging te plaatsten. (Wij doen meestal het laatste.) Het allerbelangrijkst is of een kleuter voldoet aan alle voorwaarden om goed over te kunnen gaan naar groep 3.

(…)

darmee zou er dus weldegelijk een verschil zijn tussen 1,5 jaar groep 1 doen, of 0,5 groep 1 en dan daarna groep 2 overdoen.

Amen to that :thumbup:

Het voelt ook gewoon belachelijk om een kind wat een half jaar gekleuterd heeft tot gedoubleerd te bombarderen omdat ie nog niet klaar is voor groep twee terwijl andere kinderen die net iets later geboren zijn er anderhalf jaar over mogen doen. Dat voelt bijna als een soort van diefstal.

Om de theorie die Fiep te horen heeft gekregen te testen ga ik het ook eens aan de directeur van de school van Lasse voorleggen - kijken of daar het zelfde antwoord uitkomt en dan kunnen we deze kwestie misschien voor eens en altijd laten rusten.

Als ik het dan ook doe, hebben we dan een representatieve steekproef :wink:

Ondanks dat mij dus wat anders verteld is, hoop ik van harte met jullie mee dat het gewoon ook zo is.

Bedankt Fiep, dat je het geplaatst hebt.

@Bambi wrote:

Als ik het dan ook doe, hebben we dan een representatieve steekproef :wink:

t.

Laten we dat doen :thumbup:

Ben heel benieuwd naar al die reacties van de scholen.

Ik heb gisteren de klaasenlijst gekregen voor komend jaar. Er gaat maar 1 knul over die van 12 oktober is naar groep 2 en de rest na 1 oktober doen een jaar over. 2 ouders zijn er niet mee eens, maar willen niet op hun verantwoording hun kind toch in groep 2 plaatsen.

Bas komt nu in groep 1 b (beginnen met 14 leerlingen en eind van het jaar zijn het er 25 in de groep, nu hebben ze een groep 1 van 41 leerlingen). Na de meivakantie 2012 komt Sanne (onze 2e) in groep 1 a, want ik wilde dat ze in een eigen groep begon. Er zijn 2 kinderen waarvan na de kerstvakantie een broertje erbij komt in hetzelfde groepje, dat zag ik dus niet zitten.

Volgens mij is bij ons het beleid dat broertjes en zusjes bij voorbaat niet bij elkaar komen. Dacht dat dit een soort van algemeen iets is. Ik zou het ook niet willen hoor. Lekker haar eigen ding straks in haar eigen klas ipv een broer van 2,5 jaar ouder nog even op je lip (die dan einde groep 2 zit)

Tweelingen worden hier ook uit elkaar gehaald (en dat zijn er nog wat op een of andere manier).

Heb een mail gestuurd naar de direkteur van school van lasse en de vraag voorgelegd hoe het zit tav dat doubleren.

@Bella wrote:

Tweelingen worden hier ook uit elkaar gehaald (en dat zijn er nog wat op een of andere manier).

dat is hier ook zo.

En ook ontzettend veel tweelingen.

Alleen in de groepen 1 t/m 3 (dat zijn namelijk de groepen die ik ‘ken’) zitten hier al zoveel tweelingen. Onze oudste zit bij 3 ‘halve’ tweelingen in de klas en nummer 2 ook. En dat zijn nog maar 2 van de 8 groepen t/m groep 3.

Er komen ook nog weer genoeg tweelingen aan in de komende 2/3 jaar hier op school.

Ik kan er ook zo een aantal opnoemen en dan heb ik het ook alleen over groep 1/2 :shock: De juf verbaasde zich er vorig jaar ook een keer openlijk over.