Gezond broodbeleg

Smeerkaas vind ik al echt op het randje, dat ga ik dus thuis niet geven gezien dat al 2x per week op het KDV krijgt :slight_smile: Appelstroop hebben we nu wel thuis staan (jaja, verantwoorde appelperenstroop, appels en peren is écht het enige wat erin zit), maar dat wil ik dr eigenlijk niet geven.



Vruchtenhagel is echt alleen maar suiker. Dat is in mijn ogen echt totaal onnodig omdat er zoveel gezondere alternatieven zijn.



Ik vind het alleen een beetje raar dat nu ik vraag om verantwoord broodbeleg, mensen vreselijk op hun teentjes getrapt reageren als ze het niet geven. Het lijkt me toch dat iedere moeder het beste wil voor dr kind(eren) en daar haar eigen weg in zoekt. Dat ik alleen het gezondste eten aan Kaya wil geven betekent niet dat er geen andere wegen zijn.

Ik ben alleen gewoon niet geinteresseerd in die andere wegen :roll:

Wat een gekke wending. :think: iemadn vraagt om verantwoord broodbeleg. Als jij dat niet belangrijk vindt, prima, maar dan heb je dus wslk ook geen tips. En als je dan noemt wat je wel erop doet, en er wordt gereageerd met dat dat nou niet bepaald valt onder verantwoord, dan hoef je toch niet helemaal gepikeerd de aangevallen onverantwoorde moeder uit te hangen? :shifty:



als jij vruchtenhagel aan je kind van 9mnd wil geven, ga je gang. Maar dat is toch gewoon bekend dat dat niet onder het kopje gezond valt?

@Mariiyelle wrote:

@lonneke1980 wrote:
Ik blijf erover vallen, je voert je kind toch niet?


Nee, geef het der. Je moet het niet zo letterlijk opvatten. Het was meer mijn frustratie wat vervolgens zo zei.





Voor de rest; Lekker belangrijk. :thumbup:




Als iemand reageert met ‘lekker belangrijk’ op de vraag wat verantwoord broodbeleg is, dan kan je natuurlijk wachten op een vervelende opmerking.

En ja, ik vind het echt onverantwoord om een baby hagelslag opmbrood te geven. Of chocopasta, smeerworst. Het is een feit dat er veelmgezondere alternatieven zijn, waarom kies je dan voor iets ongezonds? Omdat je het niet belangrijk vindt…

@Lune wrote:



Als iemand reageert met ‘lekker belangrijk’ op de vraag wat verantwoord broodbeleg is, dan kan je natuurlijk wachten op een vervelende opmerking.

En ja, ik vind het echt onverantwoord om een baby hagelslag opmbrood te geven. Of chocopasta, smeerworst. Het is een feit dat er veelmgezondere alternatieven zijn, waarom kies je dan voor iets ongezonds? Omdat je het niet belangrijk vindt…




Op ‘lekker belangrijk’ doelde ik op mensen zoals jij waarvan het mij niet boeit hoe onverantwoord jij het vindt. Want je weet het allemaal toch zo goed want moet je nagaan dat je zelf niet weet waar het over gaat… Waar heb jij mij zien schrijven dat mijn kind op smeerworst na, chocopasta of hagelslag op brood heeft gehad toen ze een baby was? :doh:



Wel goed lezen :hug:

@Mariiyelle wrote:

Jahoor… ik ga fruit als broodbeleg aan mn kind voeren… :roll: Sorry maar, Romate… Als je het over slechte dingen gaat hebben, alles wat wij eten is slecht. Wou je zeggen dat fruit goed is voor je? Nee zelfs fruit niet. Sterker nog, van fruit eten kun je zelfs dik worden! Want ook al bevat fruit hele goede voedingsstoffen, zoals vitamines en vezels. Er zitten ook calorieën in en dat wordt nogal eens over het hoofd gezien. Van te veel calorieën word je dik. Of die nou in fruit of in brood of in chocolade zitten. Dat maakt niets uit.




Dan geef jij je kind toch gewoon een reep chocolade, ik geef mijn kind liever een stuk fruit. Vind fruit toch zeker een stuk gezonder op brood dan pasta etc :wall:

@romata wrote:



Dan geef jij je kind toch gewoon een reep chocolade, ik geef mijn kind liever een stuk fruit. Vind fruit toch zeker een stuk gezonder op brood dan pasta etc :wall:


Fruit is idd gezonder dan chocola maar daar gaat het niet om, Het gaat erom dat je fruit als alternatief ‘gezonder’ beleg smeert alsof andere belegen zo slecht is voor je kind. :slight_smile:

Dat is een heel andere discussie. Blijkbaar vinden ts, romata, ik, het standaard broodbeleg te ongezond om te geven aan ons kind. Ik wil met alle liefde uitleggen waarom, aan iemand die oprecht geinteresseerd is, maar ik heb niet de indruk dat jij dat bent. Als jij gewoon zulk beleg wil geven moet je dat helemaal zelf weten, maar het is wel wat irritant als je danin eentopic als deze op je tenen getrapt komt zijn omdat er blijkbaar mensne zijn die vinden dat er betere keuzes zijn. Laat het topic dangewoonlinksliggen.

@Lune wrote:

Sja sommigen vinden de gezondheid van hun kind belangrijk, raar he :roll:




Even een vraagje

Dus de mensen die hun kind smeerkaas etc geven op brood vinden de gezondheid van hun kind niet belangrijk :think:

Dat antwoord steekt mij een beetje

Ik denk niet dat je de gezondheid van je dochter volslagen onbelangrijk vind nee :roll:

Het is een feit dat je andere keuzes maakt dan ik, waar ik kies voor uitpluizen wat het beste is en jij niet. Daar kan je dan heel erg beledigd over doen, maar als je achter die keuzes staat lijkt me dat nergens voor nodig.

Ik heb mij in de zwsh van Riley ingelezen over wat / wel niet gezond is op brood.

En er zijn (tegenwoordig) héél véél producten die als alternatief goed kan.



http://www.kiind.nl/articles/47/Op_het_Brood.html

Hier smullen ze allebei van een boterham met geitenkaas.

De oudste met een plakje komkommer erop, en mama ook :drool:



Plakjes kaas en worst eten ze er zo af :roll: De jongste eet zijn brood gelukkig daarna ook zonder iets (nouja, alleen boter) wel op :wink:

De oudste krijgt gewoon zo een plakje worst :shifty:



Appelstroop en jam is hier ook favoriet, soms een boterham met smeerleverworst.

Of geprakte banaan, dat vindt onze jongste heerlijk (vooral als ie de banaan eerst zelf mag prakken met zijn handjes :lol: )



Ricotta heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk, is wel een goede tip :thumbup: Eens kijken wat ze daarvan vinden.

Laat iedereen toch doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

Ik volg ook mijn eigen weg, als ik alles volgens de regeltjes wil gaan doen mag mijn kind uit jullie discussie geen enkel soort beleg hebben.



Vreselijk zeg, alsof niemand het beste voor heeft met zijn/haar kind…

Verwijderd…

Wellicht spuit 11 nu maar als jullie een discussie willen dan graag eentje in het discussieforum openen, Mouse! heeft hier helemaal niets aan, ze is volgens mij heel duidelijk geweest met haar vraagstelling :thumbup:

@Sweet-Love wrote:

Ik heb mij in de zwsh van Riley ingelezen over wat / wel niet gezond is op brood.

En er zijn (tegenwoordig) héél véél producten die als alternatief goed kan.



http://www.kiind.nl/articles/47/Op_het_Brood.html




Dankje voor de link! :slight_smile: Veel daarvan had ik al op mn gevoel goedgekeurd of afgekeurd, maar dit is wel het verhaal erachter die me helpt om het ook richting anderen uit te kunnen leggen :mrgreen:

tartex :think: …nooit van gehoord…ga ik eens opzoeken :thumbup:

Tartex vond kind hier heel smerig. En mama ook trouwens :shifty:

Net als dat ze geen avocado, geitenkaas, humous, banaan, fruithapjes, komkommer, roomkaas, op brood wilde. Allemaal geprobeerd, ze at gewoon niks. En tis altijd al een mager ding geweest. Ze kreeg dus het eerste jaar meestal appelstroop (zonnatura), wat jam, of alleen boter.



Inmiddels lust ze ietsje meer, en dat zijn helaas niet de bovenstaande ‘gezond verklaarde’ dingen, want die lust ze nu nog niet. Plus ze mag geen soja, dus dat is opletten. Je moet voor de grap eens een pakje vleeswaren bekijken wat een troep er allemaal in zit.

Ze krijgt nu appelstroop, fair trade hagelslag, kaas en vleeswaren op brood. Meestal allemaal bio, zo veel mogelijk ‘eenvoudige’ producten, en ik heb liever dat ze suiker binnen krijgt dan ergere zooi.



Geeft iemand wel eens ontbijtkoek? Hoofdingredient: glucose-frutsosestroop :?

Hier ook veel bio en geit producten.



Alleen hier zit de natuurvoedingswinkel helemaal aan de andere kant van de stad.



Wie weet welke winkel geitenboter verkoopt? Hier bij de Jumbo is het vak altijd leeg, heb me tel.nr. al achter gelaten maar helaas nog steeds niet gebeld.

zoooow, net voor de allereerste keer in mijn leven in een natuurvoedingswinkel geweest :mrgreen: .



De score is een probeerkuipje Tartex naturel en een pot bio abrikozen jam (en nu maar hopen dat het niet zo snel schimmelt als die van zonnatura)



Morgen eens kijken of ik Casje kan foppen met de tartex 8) :lol:

(ik denk het niet als ik zo naar de ingrediënten kijk, ik gok dat het smaakt naar tomaten ofzo?)

@mayo28 wrote:

zoooow, net voor de allereerste keer in mijn leven in een natuurvoedingswinkel geweest :mrgreen: .



De score is een probeerkuipje Tartex naturel en een pot bio abrikozen jam (en nu maar hopen dat het niet zo snel schimmelt als die van zonnatura)



Morgen eens kijken of ik Casje kan foppen met de tartex 8) :lol:

(ik denk het niet als ik zo naar de ingrediënten kijk, ik gok dat het smaakt naar tomaten ofzo?)




Bewaar jij je jam in de koelkast? Dan kan je er weken mee doen.