Gezond broodbeleg

We zijn deze week tot de conclusie gekomen dat Kaya op het KDV meer brood eet dan thuis. Waar ze op het KDV makkelijk anderhalve boterham wegwerkt, krijgt ze er hier een waarvan ze de helft opeet en de rest in stukken gescheurd op de grond beland.



Nu heb ik zelf het idee dat het komt omdat wij het brood droog geven, terwijl ze er op het KDV smeerkaas op doen. Nu vind ik smeerkaas eigenlijk al troep voor een baby en kan ik ook niet echt iets anders verzinnen wat ik wel OK vind om op dr brood te doen. Mn vriend had het al over appelcompote, maar zit daar niet ook extra suikers in?

Dus nu ben ik dus op zoek naar verantwoord, gezond broodbeleg voor baby’s. En het liefst dus ook smeerbaar, zodat ik niet later overal stukjes beleg terugvind.



Heeft iemand ideetjes?

Zlef appelcompote maken, gewoon appel koken, evt beetje kaneel erbij.

Geraspt is ook lekker, maar geeft troep.

Verse, goede, roomkaas, kwark evt met fruit erdoor geprakt, geitenkaas, ricotta, geprakt fruit. Je zou zelfs een potje fruit als broodbeleg kunnen gebruiken. Avocado met geitenkaas is hier favoriet, babyvriendelijke hummus maken.

Ik ben ook al n beetje rond aan het kijken. Hier krijgt hij ook brood maar dan met een klein beetje (geiten)boter.



Lune, waar haal jij de geitenkaas? En gebruiken jullie ook meerdere geitenproducten?

Ik kan me voorstellen dat Kaya geen droog brood wilt opeten. Vind jij droog brood lekker? Desnoods boter op of smeerworst…



Ik ben wat dat betreft nooit moeilijk geweest om mijn dochter smeerworst, beleg te geven op brood.

@Mariiyelle wrote:

Ik kan me voorstellen dat Kaya geen droog brood wilt opeten. Vind jij droog brood lekker? .


het eerste jaar is wat je kind eet toch niet te vergelijken met wat je als volwassene eet/lekker vindt? Ik zou er ook niet op staan te wachten als ik alleen maar broccoli als avondeten zou krijgen, en toch krijgen heel veel babys dat en eten ze het met smaak op. (al moet ik zeggen dat als mensen kinderen van die vreselijk potjes geven, dat ik dan ook juist geneigd ben te zeggen: dat zou je zelf toch ook nooit eten, waarom zet je het je kind dan voor?..)

Brood werd hier ook eerst gewoon droog gegeten, daarna met boter, en daarna met zo gezond mogelijk beleg.

Smeerworst is ontzettend ongezond, dus dat zou ik niet aanraden.



hier appelstroop (even opletten welke, stroop van pure appels is stuk gezodner dan waar bieten bij zitten), pindakaas, tahin, eitje, avocado. heel soms jam van zonnatura.



in het draagdoekendraadje waren ook een aantal tips voorbij gekomen, had je die gezien mouse?

Lees even mee hier, wij zitten nu ook in die fase dat ze op het kdv gaan vragen: mag ze al iets anders op haar brood?

Tot nu toe krijgt onze dochter alleen wat halvarine op brood. Ze vindt het trouwens wel prima zo, maar goed, ze zal toch ooit een keer iets op haar brood moeten gaan eten. Smeerkaas vind ik zelf vies en ik lees vaak dat het te zout is, smeerworst e.d. krijgt ze niet omdat we haar zoveel mogelijk vega (of biologisch) laten eten. Jam is te zoet, chocopasta al helemaal… Maar wat dan? Zou je iets van philadelphia (soort roomkaas)ofzo kunnen geven?

Ricotta vind ik ook nog wel een idee, ga ik eens proberen.

We zijn 2 a 3 maand geleden begonnen om kaya droog brood te geven, toen at ze het met plezier weg, dus waarom er dan wat op doen? Nu begint ze blijkbaar door te krijgen dat het lekkerder kan, dus daarom kijk ik ook nu pas naar beleg :slight_smile:



We hebben zelf thuis appelstroop, maar dat leek me erg ongezond. Als je de juiste weet te vinden valt dat dus heel erg mee? Pindakaas had ik zelf ook al over zitten twijfelen, maar ik had ooit begrepen dat het een stuk minder gezond was dan het leek. Binnenkort maar eens kijken wat daar precies inzit.

Kwark, ricotta etc vind ik goede tips :slight_smile:



Ik kan me zo geen tips herinneren Fiep, maar ik zal eens terug gaan lezen :slight_smile: Ik heb zo het vermoeden dat er daar veel mensen hetzelfde over denken als hoe ik naar eten kijk :slight_smile:

Appelstroop is juist ontzettend gezond, waarom weet ik even niet meer, iets met ijzers en zo geloof ik?



Ik zag hier iemand halvarine op brood zeggen, waarom eigenlijk?

Kinderen in de groei en halva gaan bij mij niet samen, hier boter en gewoon volle melk, volle yoghurt noem maar op.

Wat is de reden om halvarine op brood te geven?

Gewoon bij iedere supermakrt ligt (goeie)geitenkaas. Ff kijken naar de ingredientenlijst, over het algemeen is korter de lijst, beter het product. Zeker bij roomkaas is dat even goed kijken, je hebt varianten waar niet eens melk in zit en wel heel verl zooi.



Appelstroop geldt datmook voor, glucosestroop, bieten, druivensap, allemaal gewoon toegevoegde suikers. Puur appel/peer is prima en zit idd vol ijzer :slight_smile:

Pindakaas wordt afgeraden voor de eerste verjaardag, maar is, als je goeie koopt (reformhuis) ook prima. Wj kopen van Jori, erg lekker, puur pinda’s met een snufje zout.



Wij geven ook geen halvarine maar roomboter. Jam krijgt hij nog niet, maar hebben we wel ook weer zonder toegevoegde suikers. Het is allemaal even zoeken, maar wij houden dan gewoon vast aan vertrouwde potjes.

Ik neem zelf ook altijd volle melk, yoghurt en roomboter etc, dus als kaya ooit iets van zuivel binnenkrijgt zal zij het ook vol krijgen. Pas als er ooit sprake is van gewichtsproblemen zal ik daar vanaf vallen. Maar ik heb gewoon het liefst zo min mogelijk bewerkte spullen :slight_smile:



Straks eens gaan kijken (yay, koopavond) of ze ook wat fatsoenlijks bij de Tuinen verkopen :slight_smile: En morgen eens zien wat ze lekker vind.

Hier vanaf het begin een beetje boter, dat vindt ze nu nog steeds prima. Maar met jam of appelstroop vindt ze nog lekkerder :slight_smile: Maar ook krijgt ze regelmatig alleen boter op haar brood.

Wij geven smeerkaas, leverpastei, jam, appelstroop, kaas, boterhamworst.

Mag ze toch gewoon hebben en is in mijn ogen niet mega ongezond ofzo?!

lune vind alleen roomboter erop al een feestje! en zo nu en dan eens appelstroop of geprakt fruit. had eerder zonnature jam maar die is erg snel beschimmelt :?



ik geef het eerste jaar geen varkensvlees, en zeker geen leverpastei.

@Ikke31 wrote:

Wij geven smeerkaas, leverpastei, jam, appelstroop, kaas, boterhamworst.

Mag ze toch gewoon hebben en is in mijn ogen niet mega ongezond ofzo?!




Misschien niet méga ongezond, maar gewone jam en appelstroop vind ik toch wel wat ongezond en zeker nog niet nodig voor een baby. Dat ze het hebben mag, betekent niet dat ik het haar ook geven wil :slight_smile:

We houden haar minstens het hele eerste jaar vega, dus dan zouden de leverpastei en boterhamworst afvallen.

Kaas op brood vind ik prima, maar lijkt me erg onhandig, naast het feit dat ik haar met dr 2 tandjes nog geen plakjes kaas zie eten. En smeerkaas krijgt ze op het KDV, die 2x per week vind ik ook wel genoeg smeerkaas.



We hebben nu pure appelperenstroop en peanutbutter gekocht. Althans, ik de pindakaas en mn vriend de stroop, want ik vind stroop ook al onnodig zoet :stuck_out_tongue: Eerste broodje pindakaas eindigde al heel mooi, op de vloer. Blijkbaar was al dat plakkerige toch nog maar raar :stuck_out_tongue:



Maar iedereen tot nu toe bedankt voor de tips :slight_smile: We hebben bij de Tuinen meer mogelijke broodbelegjes zien staan, dus als deze geen succes zijn gaan we verder met de tahin :slight_smile:

http://www.kiind.nl/articles/47/Op_het_Brood.html



Ikke31 daar kun je lezen waarom smeerkaas en worst zo slecht zijn. Ik zou nog eerder hagelslag geven… (en dat wil wat zeggen, dat mogen de groten hier sinds een paar weken op zondag, daarvoor enkel bij feest :wink: ).

Boterhamwordt is ook ontzettend zout en bewerkt, appelstroop en jam erg zoet. Dan kun je wel kiezen voor goede, maar voor een baby kies ik liever voor iets minder zoets, zodat ze niet zo wennen aan zoetigheid (en dat dus gaan prefereren). Mijn zoontje van 9 mnd krijgt dus roomboter of een beetje geitenkaas/kwark/ricotta, eens per week ongeveer met avocado en soms iest van fruit.

Kaas ging prima, ook zonder tandjes :lol:

Ik ga ook uit van wat ze op het bureau zeggen, ze mag alles hebben, behalve honing!



Tuurlijk beslis je dan zelf of je het ook geeft of niet.

Ik zie om me heen vriendinnen ook allemaal probleemloos het beleg geven wat ik noemde. En Iris heeft er in mijn ogen geen last van ofzo.

Ik let wel op wat voor jam en leverpastei, wellicht naief, maar neem wel de kindervariant. En gevarieerd, dus alles niet te vaak in de week.

Heb je gelezen waarom je niet beter niet geeft?

Natuurlijk merk je niet in ene dat je ongezond voedsel geeft, maar als je nou weet dat er gezondere alternatieven zijn, waarom zou je dan?



Oh en hierom kan ik dus zo boos worden dat het cb achterlijke adviezen geeft als smeerworst op brood :wall:

@Ikke31 wrote:

Wij geven smeerkaas, leverpastei, jam, appelstroop, kaas, boterhamworst.

Mag ze toch gewoon hebben en is in mijn ogen niet mega ongezond ofzo?!




Leverpastei geef ik mn dochter weer niet maar paté at ze wel. Ik ben daar niet moeilijk in. :mrgreen:

Ja ik heb het gelezen. Er zijn veel meningen, visies en ieder geeft zijn kind met de beste bedoelingen het eten waarvan die denkt dat goed is.

Heb even gechat met voedingsdeskundige van Nutricia.

Het voedingscentrum adviseert leverpastei en smeerkaas als broodbeleg. Niet vaker dan 3 keer per week, dan is er niks aan de hand.

Dat zouden ze niet adviseren als het schadelijk is voor een baby. Aldus de chat met Nutricia.