Meestal komen ze de kranten/folders bezorgen als wij zelf aan het werk zijn. Dan kan ik ze dus niets geven, maar zouden ze langskomen als ik thuis ben, dan geef ik ze zekerweten wel een euro ofzo.
Mijn zoon heeft ook twee jaar een folderwijk gehad. Vanaf dat hij eind 12 was, bracht hij door weer en wind de pakketjes rond voor nog geen 10 euro per week. Zo heeft hij wel geleerd dat je moet werken voor je geld. Dat vind ik het belangrijkste van zo’n kranten/folderwijk voor deze kids. En voor hun is het toch heerlijk dat ze dan in december met die kaartjes een extra zakcentje kunnen krijgen? Ze krijgen ook uitleg hoe ze met die kaartjes om moeten gaan, dus het hoort er wel echt bij hoor.
@kantjeboord wrote:
@francis wrote:Ik geef alleen aan de bezorger van de folders. De persoon die mijn krant bezorgd iedere ochtend krijgt helemaal niets. Die moet eerst maar eens leren de krant in de bus te gooien voor half 8 ipv half 9 als ik allang naar mijn werk ben vertrokken :?
Misschien zit je aan het einde van zijn/haar wijk?![]()
Nee dat is het erge nog ik zit redelijk aan het begin. Maar ik weet de oorzaak :mrgreen: Hij staat met bijna iedereen die hij tegen komt te kleppen :mrgreen: Bovendien al zou ik aan het einde zitten het AD hoort voor half 8 in de bus te liggen. Ik bracht vroeger ook kranten rond, die moesten toen voor 7 uur in de bus liggen en ja dat betekend dan idd dat je gruwelijk vroeg je bed uit moet

@francis wrote:
@kantjeboord wrote:@francis wrote:Ik geef alleen aan de bezorger van de folders. De persoon die mijn krant bezorgd iedere ochtend krijgt helemaal niets. Die moet eerst maar eens leren de krant in de bus te gooien voor half 8 ipv half 9 als ik allang naar mijn werk ben vertrokken :?
Misschien zit je aan het einde van zijn/haar wijk?![]()
Nee dat is het erge nog ik zit redelijk aan het begin. Maar ik weet de oorzaak :mrgreen: Hij staat met bijna iedereen die hij tegen komt te kleppen :mrgreen: Bovendien al zou ik aan het einde zitten het AD hoort voor half 8 in de bus te liggen. Ik bracht vroeger ook kranten rond, die moesten toen voor 7 uur in de bus liggen en ja dat betekend dan idd dat je gruwelijk vroeg je bed uit moet![]()
Joh, serieus? Op mijn werk woont iemand die het AD krijgt, dat pluk ik altijd na koffietijd pas uit de brievenbus… :o De beste meneer kan vandaag niet van gisteren onderscheiden, dus erg is het niet, maar toch

Ja het is een ochtendkrant en in het geval van het AD betekend dat dat hij voor 07:30 bezorgd moet zijn Op zaterdag voor 0800 meen ik. Anders kan iemand die werkt namelijk beter een middag krant nemen
Edit: keek net even op de site en het is inmiddels zelfs vroeger geworden:
V: BEZORGTIJD Wat zijn de bezorgtijden van het AD?
A: Ochtendverschijning maandag t/m vrijdag uiterlijk 7.00 uur, op zaterdag uiterlijk 7.30 uur. Middagverschijning (alleen AD Rotterdams Dagblad en AD Haagsche Courant) maandag t/m vrijdag uiterlijk 18.00 uur, zaterdag uiterlijk 13.00 uur. Heeft u uw krant niet ontvangen? Klik hier.
@francis wrote:
Ja het is een ochtendkrant en in het geval van het AD betekend dat dat hij voor 07:30 bezorgd moet zijn Op zaterdag voor 0800 meen ik. Anders kan iemand die werkt namelijk beter een middag krant nemen![]()
Half acht vind ik nog te laat eigenlijk.
Toen ik zwanger van van Salomé lag ik veel wakker en elke dag werd ik om 5 voor 5 wakker en wist ik dat om 5 uur de brievenbus zou klepperen.
Deze bezorger is superprecies. Wel goed :thumbup:
Ja het bleek dus inmiddels zelfs 0700 te zijn. Echt ik denk dat ik de keren dat ik het afgelopen jaar de krant voor 0700 in de bus had op een hand kan tellen :?
nope hier niet, en dat is alleen maar om het feit dat ze hier gewoon niet langskomen
waarschijnlijk omdat ze te lui zijn om het terein op te lopen voor 2 huizen :roll: :silenced:
vroeger tijdens mijn carriere als krantenbezorger, moest het ook altijd om 7.00 in de bus liggen, ook op zaterdag. (ik bezorgde Volkskrant en trouw en later Regionale krant + Telegraaf, allemaal om 7 uur binnen). Ben denk ik 4 keer te laat geweest, en dat was dan door enorm klote weer of een kapotte fiets. Mijn broer daarentegen :wall: Die was er gewoon niet voor gemaakt, maar het wel jarenlang doen he…dan werden mijn ouders om zeven uur wakker, lag ie nog in bed…zal me niks verbazen als ie heel wat minder ophaalde dan ik in dec
@nomi wrote:
Hier geven we geen fooi aan de kranten/folder bezorgers…wij geven de postbode ook geen extra geld en de vakkenvullers in de supermarkt ook niet…
Dan kunnen we aan de gang blijven zeg…het is werk…dus hier geen fooi…
Bij de krant kreeg ik bv vaak wat extra’s van de huizen die totaal uit de route lagen (ik bezorgde in een dorp, en soms moest je dan gewoon 1 km op en neer fietsen voor 1 brievenbus, of ik geloof dat ik me er zelfs 1 kan herinneren waarbij het 2 km was…), in een supermarkt ligt dat natuurlijk niet zo. (en als postbode, wat ik daarna een tijd ben geweest, kreeg ik bij dat soort ver afgelegen huizen ook vaak een extraatje.).
Wat d zegt; je hoeft van mij niet te geven, en ik snap dat het voor sommigen raar is dat je bij het ene bijbaantje wel een kerstfooi zou geven en bij de ander niet. Maar voor mij is het vrij logisch, en ook gewoon een soort traditie die hoort bij bezorgbaantjes.
Als ze zouden langskomen op de tijden/dagen dat ik thuis ben, dan krijgen ze van mij een fooitje. Hoeveel zal liggen aan het kleine geld wat ik net in mijn porto heb zitten, dus dat zal tussen de €0,50ct en €2,- zijn.
De krantjes liggen elke week netjes in mijn bus en de folders worden, op een uitzondering na, altijd op zondag of maandag al bezorgt. Droog en wel. Dus ja, hier krijgen ze gewoon wat.
Ik heb vroeger ook altijd die pokke krantjes en folders gelopen (en moest toen ook zelf de folders insteken :evil: niet die plastic voorverpakte pakketjes) en was ook blij dat ik aan het eind van het jaar een extratje kreeg. :shifty: Ieder zijn goed recht natuurlijk om wel of niet te geven.
Ik geef nooit iets, vind dat onzin…het is hun werk en daar krijgen ze hun loon voor van hun baas, dus waarom zou ik rond deze tijd ineens nog wat extra geven. Nee hoor, ik doe dat niet.
ik geef niks, omdat ze hier zowel de folders met kaartje gewoon door de bus drukken en niet aanbelen ofzo…
ik had vannacht een rolletje dextro energy klargelegd voor de krantenbezorger, voor wat extra energie tijdens de barre tocht (want echt, ik heb gisteren op weg naar werk echt zitten ploeteren, oprit op en af moet helemaal hard werken zijn), en kreeg zowaar een andere krant cadeau van um
@Mama wrote:
Ik geef nooit iets, vind dat onzin…het is hun werk en daar krijgen ze hun loon voor van hun baas, dus waarom zou ik rond deze tijd ineens nog wat extra geven. Nee hoor, ik doe dat niet.
Dus wanneer jouw baas je een kerstpakket geeft, dan weiger je dat omdat je al salaris hebt gekregen?

Ik geef wel. Natuurlijk is het onzin, maar in een cafe geef ik ook een fooi aan aardig personeel. Bij sommige beroepen hoort dat er gewoon bij. De krant lopen is voor mij een baantje waar een fooi bij hoort.
Ik geef de weekbladen en folders 1 euro, de dagbladen wisslend. Het avondblad krijgt hier een tientje, de ochtendkrant 15 euro, of misschien wel 20. Gevoelsmatig ligt daar voor mij wel verschil in, misschien omdat ik zelf geen ochtendmens ben

Ik erger me trouwens wel enorm aan die kinderen die 2 weken voor kerst opeens de krant weer brengen en dan doodleuk aanbellen, terwijl je die krant de rest van het jaar niet krijgt.
@hanneke wrote:
@Mama wrote:Ik geef nooit iets, vind dat onzin…het is hun werk en daar krijgen ze hun loon voor van hun baas, dus waarom zou ik rond deze tijd ineens nog wat extra geven. Nee hoor, ik doe dat niet.
Dus wanneer jouw baas je een kerstpakket geeft, dan weiger je dat omdat je al salaris hebt gekregen?:mrgreen:
Dat kerstpakket geeft de baas he.. zo vind ik het dus ook normaal als de baas de krantenbezorger iets extra's zou geven, maar dat hoef ik toch niet te doen.. :wink:
Dus nee..ik weiger geen kerstpakket
Van m’n man krijgen ze een fooitje en van mij niet 8).
Heb 10 jaar zelf kranten en folders rond gebracht en het zelf nooit gedaan. Ik zou me generen om dat te doen, ik werd er immers toch voor betaald? In mijn ogen is het een vorm van bedelen.
Ja, zegt m’n man, maar dan heb je toch een lekker zakcentje? In mijn overtuiging krijg ik misschien ook een leuk zakcentje als ik bij de supermarkt in de sneeuw op m’n accordeon ga spelen, maar dat doe ik toch ook niet.
Maar iedereen moet zelf weten wat 'ie doet, maar in mijn visie zou een centje voor de echte postbode dan meer op zijn plek zijn. En voor de buschauffeur. En de loodgieter. En de bouwvakker. En de mensen die warme maaltijden bezorgen bij oude mensen.
En een fooitje voor al die dappere mama’s die een half uur bezig zijn met hun kinderen inpakken en toch een eind gaan wandelen met buggy en met slee .
Als ik toevallig thuis ben én ik heb kleingeld in mijn portemonnee…dan heeft de krantenbezorger geluk.
Ik heb jaaaaren een weekkrant (abo’s) bezorgd, en ik ben NOOIT met kaartjes langs de deur gegaan. Ik vond dat een vreselijke genante bedoening :shifty: . Soms kwamen mensen zelf naar buiten om een fooi te geven, dat vond ik dan wel aardig :thumbup:
@mamaMarije wrote:
@kantjeboord wrote:Tuurlijk krijg je geen geld voor het verschonen van een luier op je werk, daar wordt je immers al voor betaald.
maar dat worden de folderbezorgers toch ook?!?!?
Maar er is wel een dag voor de leidsters, maar de dag voor de folderberzorgers is er niet

Ik vind dat het erbij hoort, in een restaurant geef ik over het algemeen ook fooi (of de bediening moet extreem beroerd zijn)…
Denk dan ook niet, ze krijgen al salaris dus geen fooi van mij.
Ik ben heeel lang folderbezorger geweest, maar ik ben ik nog nooit met die kaartjes langs de deur geweest. Ik vouwde ze gewoon bij de folders in.
Ik vond het niet leuk om bij de deuren langs te gaan om te ‘schooien’. Want zo voelde het voor mij.
FF on-topic. Ik heb een nee sticker voor de folders dus die bezorgers krijgen zowieso niks, maar de krantenbezorgers(van die gratis krantjes) krijgen wel wat als ik ze tref(ben vaak weg). Maar dan 50 cent of een euro.
hier krijgen ze allemaal een euro zijn er 3 geloof ik
de weekkrant en 2 reclame folders
Ik ben inderdaad in mijn jeugd ook een paar jaar folderbezorger geweest en ging toen ook niet langs de deur voor een fooi. Voelde voor mij ook al schooien. Ik stond zelf als bezorger dus al niet achter dit gebruik, vandaar dat ik als folderontvanger er ook niet aan mee doe.
Ik vind het echt onzin.