Gepest

Ik dnek dta je over de oorzaak van het peten een enorme discussie eindeloos kan houden. elke situatie is anders. De een wordt alleen gepest op die ene school omdat hij daar niet past, de ander heeft een daadwerkelijke ‘aandoening’ (denk aan tourette of autisme) en wellicht zelfs zonder te weten. Weer een ander is al getraumatiseerd eerder en zal zowiezo 'anders’en ‘kwetsbaar’ zijn.

Andersom zal elke pester zij eigen reden hebben. denk aan hun thuissituatie, hun eigen misschien wel gepeste verleden of gewoon hun karakter (sorry hoor maar zie de laatste aflevering …)

Ik vind dat in elk van dit soort situaties hoor je als ouder en leerkracht/school verder te kijken, maar ik denk dat sommige situaties niet te voorkomen zijn. je mag iemand, of niet. hoe je daarmee omgaat moet je geleerd worden door de volwassenen lijkt me. helaas ontbreekt het daar nogal eens aan.





Wat betreft dat nummer in de tussenstukjes en begin/eind. das een geweldig passend nummer :thumbup:

Even heel cru gezegd: verwijt je een slachtoffer van zinloos geweld dat hij/zij in elkaar geslagen is? Zeg je dan ook eigen schuld dikke bult? Had je maar anders moeten reageren? Zeg je tegen een kind dat mishandels wordt door ouders ook eigen schuld dikke bult? Want ook al gebeurd pesten door leeftijdsgenoten, 1 ding hebben ze gemeen, namelijk machtsmisbruik. Dat verklaart ook waarom pesten dezelfde gevolgen kan hebben als kindermishandeling/incest etc. Het onderworpen zijn aan het machtsmisbruik van een ander.



Pesten is zinloos geweld.



Door te zeggen dat je karakter (en dus gedrag) maar anders moet zijn zodat je niet gepest wordt, is zeggen dat het je eigen schuld is dat je gepest wordt.



Tussen niet lekker in de groep liggen en geen aansluiting vinden of stelselmatig uitgescholden worden/in elkaar geslagen worden/je spullen vernield zien ligt namelijk nog een hele wereld, namelijk elkaar in zijn waarde laten (ook wel beter bekend als respect). Je hoeft geen vrienden van elkaar te zijn, maar níemand heeft het recht een mens/kind bloot te stellen aan verbaal of fysiek geweld. Ook kinderen onderling niet.



Verschrikkelijk als je als mens krijgt te horen dat je dan maar van je af had moeten bijten, dan was het niet gebeurd. Ik denk als een vriendin hierover met mij een discussie aan ging, ik hierdoor erg gekwetst zou zijn. Want dan zou zij ook zeggen dat het geweld dat mij overkomen is, mijn schuld is.

@Karin2 wrote:

@knipoogje1983 wrote:
wat een arrogante uitstraling heeft die natascha? nog altijd zeg…

he ze daar zit, met die houding en blik…




Ze is ook nog steeds vrijgezel :slight_smile:




Heb niet gekeken, maar heeft ze nou uiteindelijk sorry gezegt of niet?

In de voorstukjes vond ik het al overkomen als een naar mens.

nee geen sorry gezegd. “Want ik kan toch sorry zeggen voor iets wat ik niet gedaan heb? Wat ik niet herinner? Dat is hypocriet”



Wat een verschrikkelijk nare vrouwen die pesters van gisteren

Ze waren haar nog steeds aan het kleineren, nu iets stiekemer.

Er zat voor mijn gevoel niks oprechts bij.

nou, er zat vond ik vooral bij die natascha niets oprechts bij. Ze zei wel heel stoer dat ze haar verantwoording wil nemen voor iets in het verleden, maar vond het meer overkomen dat ze wilde “kijken” wie ze dan zo erg gepest zou hebben.



maar vond het van de gepeste ook wel “raar” dat ze zei dat ze het fijn vond om te horen dat het kind van die middelste gepest werd… het lijkt mij dat je dat toch neimand gunt, ook niet als het gaat om een kind van jouw pester… :think: vond dat een vreemde opmerking

@Amy82 wrote:

nee geen sorry gezegd. “Want ik kan toch sorry zeggen voor iets wat ik niet gedaan heb? Wat ik niet herinner? Dat is hypocriet”



Wat een verschrikkelijk nare vrouwen die pesters van gisteren




Nou he!!! :shock:

Ik heb alleen de laatste minuten gezien, maar was echt verbijsterd. En ik had een hele reeks aan nare opmerkingen willen maken, wanneer ik de presentator was. Want ze hadden dan helaas geen nare dingen meegemaakt in hun leven, maar ze zagen er alledrie niet uit natuurlijk. Ik zou de kans meteen aangrijpen om ze daarmee eens flink aan te pakken.



Gelukkig was deze presentator wijzer dan ik :angel: :oops:

Ik ben het met knuffeldraakje eens dat elke situatie anders en er vaak zoveel aspecten meespelen van alle partijen dat je niet makkelijk kan oordelen hoe of wat.



En soleil ik denk wel dat je moet waken om slachtoffers geen enkele eigen verantwoordelijk in situaties te moeten laten hebben. Vaak - hoe lullig ook - hadden er wel eens andere keuzes gemaakt kunnen worden die nu eenmaal neit genomen zijn. Dan heb ik het wel over volwassenen.



HEt praat het gedrag van de ander niet goed maar geeft wel ruimte om te leren ook voor slachtoffers.



Als mijn kinderen gepest zouden gaan worden ga ik me echt niet blindstaren op de pesters en dat die uit zichzelf op te houden hebben maar op wij mijn kinderen maar ook ik anders zou kunnen doen.

@hanneke wrote:

@Amy82 wrote:
nee geen sorry gezegd. “Want ik kan toch sorry zeggen voor iets wat ik niet gedaan heb? Wat ik niet herinner? Dat is hypocriet”



Wat een verschrikkelijk nare vrouwen die pesters van gisteren




Nou he!!! :shock:

Ik heb alleen de laatste minuten gezien, maar was echt verbijsterd. En ik had een hele reeks aan nare opmerkingen willen maken, wanneer ik de presentator was. Want ze hadden dan helaas geen nare dingen meegemaakt in hun leven, maar ze zagen er alledrie niet uit natuurlijk. Ik zou de kans meteen aangrijpen om ze daarmee eens flink aan te pakken.



Gelukkig was deze presentator wijzer dan ik :angel: :oops:




Hanneke, dat dacht ik ook :lol:



Onze conclusie was eigenlijk dat pesters in het algemeen Nooit de beste functies in het leven krijgen. Uiteindelijk worden het geen grootverdieners zeg maar :wink:



Ik vond de directeur in deze aflevering nou ook niet bepaald een leuke man. Die congerge wel. Die had geloof ik beter door wat en hoe en met wie er iets speelde dan de directeur.



Soleil, natuurlijk moet je pesters aanpakken. Maar een weerbaarheidstraining voor de gepesten is ook niet verkeerd. Als je een gepeste zo’n trainig aanbied is het toch niet direct dat je zegt : eigen schuld dikke bult dat je gepest bent want jij doet het niet goed! Het is meer dat je dan zegt: we willen je graag helpen om je probleem op te lossen.

Overigens vind ik pesten en zinloos geweld op straat iets heel anders. Zinloos geweld zie ik als een eenmalig heel ernstig iets wat gebeurt, dan zijn het echt hele toevallige voorbijgangers. Terwijl het pesten in de klas heel doelbewust op 1 bepaald persoon is gericht. Ook is het niet eenmalig maar gaat het jaren door.

Pesten is wel zinloos en ook geweld en net zo ernstig ( misschien nog wel ernstiger) maar zinloos geweld is een uitdrukking geworden in nederland die naar mijn gevoel een iets andere lading heeft.

@hanneke wrote:

@Amy82 wrote:
nee geen sorry gezegd. “Want ik kan toch sorry zeggen voor iets wat ik niet gedaan heb? Wat ik niet herinner? Dat is hypocriet”



Wat een verschrikkelijk nare vrouwen die pesters van gisteren




Nou he!!! :shock:

Ik heb alleen de laatste minuten gezien, maar was echt verbijsterd. En ik had een hele reeks aan nare opmerkingen willen maken, wanneer ik de presentator was. Want ze hadden dan helaas geen nare dingen meegemaakt in hun leven, maar ze zagen er alledrie niet uit natuurlijk. Ik zou de kans meteen aangrijpen om ze daarmee eens flink aan te pakken.



Gelukkig was deze presentator wijzer dan ik :angel: :oops:




ik heb ook alleen de laatste 5 min gezien… maar die hele houding van die vrouwen… :naughty: maar ook de manier hoe ze reageerde,



hoezo schuld…



en ik snap wel wat de gepeste bedoelde met blij om te horen dat je nu weet hoe het is om gepest te worden.



met andere woorden, nu weet je wat voor impact zoiets heeft…



maar vond dat de meest linkse de aanstichter van alles is…



de middelste reageerde op het pesten van haar dochter en meteen toen de linkse zei, ik zeg geen sorry toen veranderde de houding van de middelste meteen…

@ariel wrote:

@hanneke wrote:
@Amy82 wrote:
nee geen sorry gezegd. “Want ik kan toch sorry zeggen voor iets wat ik niet gedaan heb? Wat ik niet herinner? Dat is hypocriet”



Wat een verschrikkelijk nare vrouwen die pesters van gisteren




Nou he!!! :shock:

Ik heb alleen de laatste minuten gezien, maar was echt verbijsterd. En ik had een hele reeks aan nare opmerkingen willen maken, wanneer ik de presentator was. Want ze hadden dan helaas geen nare dingen meegemaakt in hun leven, maar ze zagen er alledrie niet uit natuurlijk. Ik zou de kans meteen aangrijpen om ze daarmee eens flink aan te pakken.



Gelukkig was deze presentator wijzer dan ik :angel: :oops:




Hanneke, dat dacht ik ook :lol:



Onze conclusie was eigenlijk dat pesters in het algemeen Nooit de beste functies in het leven krijgen. Uiteindelijk worden het geen grootverdieners zeg maar :wink:



Ik vond de directeur in deze aflevering nou ook niet bepaald een leuke man. Die congerge wel. Die had geloof ik beter door wat en hoe en met wie er iets speelde dan de directeur.



Soleil, natuurlijk moet je pesters aanpakken. Maar een weerbaarheidstraining voor de gepesten is ook niet verkeerd. Als je een gepeste zo’n trainig aanbied is het toch niet direct dat je zegt : eigen schuld dikke bult dat je gepest bent want jij doet het niet goed! Het is meer dat je dan zegt: we willen je graag helpen om je probleem op te lossen.

Overigens vind ik pesten en zinloos geweld op straat iets heel anders. Zinloos geweld zie ik als een eenmalig heel ernstig iets wat gebeurt, dan zijn het echt hele toevallige voorbijgangers. Terwijl het pesten in de klas heel doelbewust op 1 bepaald persoon is gericht. Ook is het niet eenmalig maar gaat het jaren door.

Pesten is wel zinloos en ook geweld en net zo ernstig ( misschien nog wel ernstiger) maar zinloos geweld is een uitdrukking geworden in nederland die naar mijn gevoel een iets andere lading heeft.




Uhm, even goed lezen bij 1 van mijn vorige reacties, ik ben níet tegen een pesttraining voor de gepeste, maar vooral wanneer daar vanuit wordt gegaan dat het kind leert dat níemand het recht heeft haar/hem dit aan te doen. En ik vind dat ook de gepeste een training nodig heeft. Mijn punt is dat als het pesten begint, je niet zomaar kunt zeggen dat dat kind wat het overkomt maar anders had moeten reageren.



Ik vind idd. dat als iemand ooit gepest is, niet in de slachtofferrol moet blijven zitten. Een goede training kan bij kinderen al laten zien dat ze geen slachtofferrol hoeven blijven aan te nemen. Maar met name bij volwassenen is dat ook belangrijk. Als je volwassen bent, ben je in staat keuzes in gedrag te maken. Als je in de slachtofferrol blijft omdat je vroeger gepest bent, ja dan mag je blij zijn dat iemand je daarop wijst. Maar om tegen je vriendin te zeggen dat als ze maar ander gedrag had moeten vertonen zodat ze niet gepest zou zijn vroeger, dat vind ik vreemd. Dat maakte ik op uit jouw verhaal. Als jij zegt dat je haar aanspreekt op gedrag van nu, dan vind ik het anders. Want in de slachtofferrol blijven hangen, is niet gezond en destructief.



Overigens ben ik het ook helemaal eens met de stelling dat je je kinderen zeker ook zelf mee moet geven hoe ze kunnen reageren in dergelijke situaties. Ik zelf heb hier wel eens rollenspelen met mijn oudste gedaan om hem uit te laten proberen hoe hij op bepaalde situaties zou kunnen reageren. Het is een jongetje dat het graag iedereen naar de zin maakt en ook een binnenvetter. Gelukkig is hij nooit gepest en is het bij een incidentele ruzie gebleven.



Over zinloos geweld, het grappige is dat ik juist door de Stichting tegen Zinloos Geweld benaderd ben om voorlichting te geven aan klassen over pesten en dit ook een aantal jaren met veel plezier gedaan heb. Dus de Stichting tegen Zinloos Geweld geeft het hetzelfde gewicht mee als alle andere (vreselijke, onbegrijpelijke) dingen die gebeurd zijn.



Ik hoop dat ik de indruk heb kunnen wegnemen dat ik vind dat een gepest kind niet hoeft te leren hoe het in bepaalde situaties adequater kan reageren. Ik ben er alleen tegen als alleen de gepeste persoon dit wordt geleerd. De pester zal toch ook moeten leren om met gevoelens van frustratie en agressie om te moeten gaan.



Maar ik blijf erbij, pesten is een brug te ver, niemand mag geterroriseerd worden en in voortdurende angst leven over wat er buiten de schooldeuren voor een behandeling op ze wacht.

@Amy82 wrote:

nee geen sorry gezegd. “Want ik kan toch sorry zeggen voor iets wat ik niet gedaan heb? Wat ik niet herinner? Dat is hypocriet”



Wat een verschrikkelijk nare vrouwen die pesters van gisteren




Absoluut… “Ik kan me voorstellen dat ik ‘dat’ vroeger heb gepest…”



wat een verschrikkelijk mens, zoals ze ook uit haar ogen keek, brrrr…



En ze herinnerden zich alledrie absoluut haar niet, en zeker niet dat ze haar met fiets en al in die kelder hebben gesmeten. Hoe kan dat nou? Hoe psychopatisch kun je zijn, zeg… :hand:

@Jenni wrote:

@Amy82 wrote:
nee geen sorry gezegd. “Want ik kan toch sorry zeggen voor iets wat ik niet gedaan heb? Wat ik niet herinner? Dat is hypocriet”



Wat een verschrikkelijk nare vrouwen die pesters van gisteren




Absoluut… “Ik kan me voorstellen dat ik ‘dat’ vroeger heb gepest…”




dat vond ik ook een hele nare uitspraak.

En ze zei nog zoiets als van “leuke dingen om te doen en die onthoud je niet allemaal” ofzo :think: :shock: Blijkbaar hadden ze de tijd van hun leven en was het pesten zo normaal dat ze het niet de moeite gevonden hebben te onthouden ofzo.

Ik blijf het maar niet begrijpen dat het ze niks zei, dat ze zich haar uberhaupt niet komende herinneren…

ik heb de aflevering vanmiddag gezien, en vond die meiden nog erger dan gisteren.



maar ook de leraar, jij je gedachte erger gemaakt dan dat het was… :shock:





ik vond het een hele nare aflevering…

En dan te bedenken dat dit soort dingen nog steeds gebeuren, en dat leraren soms nog deze houding aannemen.

Heb ook met verbazing zitten kijken en ook echt met plaatsvervangende woede. Peter van der Vorst is wel iemand die best ad rem is, kan me niet voorstellen dat die niet met kromme tenen zit op zo’n moment. Maar wij zien natuurlijk ook niet alles wat er gefilmd is, dit is natuurlijk wel een klein stukje van alles wat besproken is.

@hanneke wrote:

En dan te bedenken dat dit soort dingen nog steeds gebeuren, en dat leraren soms nog deze houding aannemen.




De pesters zijn ook soms zooo geniepig dat de gepeste persoon als schuldige word opgemekrt, als uitlokker…

De pesters kunnen het zo verloochenen dat het de lerearen onopgemerkt blijven, dus als de gepeste bij een leraar komt is er soms ongeloof en word er drm niks mee gedaan…



Pesters zijn zooo vreselijk, ze zien ook niet wat ze de ander aan doen, en doen het vaak zelf uit onmacht, uit onvrede, uit jaloezie… vaak zijn ze juist zelf ergens mee in het verdriet of iets dergelijks en hebben pestgedrag, pesten is ook aandacht hé , negatief, maar ja. Stoer doen, denken dat ze wat zijn.



Je kunt er uren over schrijven of typen als je er direkt mee te maken hebt gehad.



Ik heb de aflevering van afgelopen week niet gezien, ik zal hem morgen eens op uitzending gemist terug zoeken, dat kan denk ik wel hé?



Groet Bianca.

Ik ben ervan overtuigd dat een heleboel mensen die vroeger gepest hebben nu heel andere mensen zijn geworden.



Ik kan mij voorstellen dat je als pester sommige dingen vergeet. Gewoonweg omdat je je als kind niet realiseert dat het vreselijk is wat je doet.

Zij hebben het als een “gewoon” lolletje gezien. lekker treiteren tot ze jankt. Ze hebben er niet bij stilgestaan.

En nu ze ouder zijn denken ze dat ze zoiets verschrikkelijks wel zouden herinneren.



Als je echt spijt hebt van het feit dat je gepest hebt, dan zou je je excuses toch wel aanbieden, ook al kan je je dit ene geval niet herinneren.

Zelfs al zou je deze vrouw voor je gevoel echt niet gepest hebben/niet kennen… dan kan je je excuses als een goede daad zien, als goedmakertje voor al het leed dat je de andere kinderen in je jeugd hebt aangedaan.



Ze hebben die arme vrouw nu, zoveel jaren later alsnog een rot gevoel gegeven. Eerst toen die ene griet zei dat ze het zich voor kon stellen dat ze “dat” had gepest… en later zaten ze met z’n drieën te giebelen aan die tafel omdat ze zich het voorval niet konden herinneren.

…en dan nog een soort van gepikeerd reageren omdat één van die meiden ordinair werd genoemd.



Zat me wezeloos aan die dozen te ergeren. :evil:

Iemand het vanavond gezien. Ik vond die Niels wel een schatje. Zelf gepest en klas moeten overslaan en veranderen van gepeste in pester.



Maar ik zag toch vooral een stel knullen die als een stel pubers gewoon kinderachtig gedaan hebben zoals kinderen dat kunnen doen alleen de impact op die ander is zo groot.



Maar als je altijd stinkt en je wordt altijd als laatste gekozen bij gym ed mag je toch hopen dat ook leraren daar iets aan doen (zal wel niet). En de gepeste van vandaag kwam zo te zien ook uit een wat zwakker milieu.



Ik blijf het lastige materie vinden - je kan toch niet van een stel kinderen verwachten dat ze op een volwassen manier feedback geven en aankaarten dat je niet lekker ruikt en wat vaker schone kleding aan moet trekken ofzo. Ik vind dit echt een taak van volwassenen.

De uitzending van gisteren maakte op mij ook wel indruk, vooral omdat ik niet snap dat hij steeds uitgekozen werd. Waar zijn dan de leraren in dit geval geweest? Gaan die niet naar de ouders toe (van pesters en gepeste?), want dat mag ik toch hopen van wel. Is hier op school nl. wel zo en ook toen ik op school zat werd daar aandacht aan besteed.

Vooral de moeder heeft veel invloed gehad, wat een impact heeft het dus als ouders niet met hun kinderen praten. Die wist nergens iets af.

Dat vind ik wel raar, waarom veranderd hij eerst van school, gaat daarna het pesten gewoon door en weten zijn ouders daar niets vanaf.

als je toch door het pesten van school wisselt, blijf je als ouders daar toch bovenop zitten? Je blijft toch betrokken? Of was het meer van: zo probleem opgelost?

Ik ken die Niels trouwens nog ergens van, die heeft een tijd een relatie gehad met iemand die ik kende van vroeger. Is een hele rustige aardige jongen.

Maar dat is dus weer een voorbeeld van een gepest persoon die daardoor een pester is geworden.