Gepest

Iemand die het volgt? Zit nu de aflevering met “onze” Mari v.d. Ven te kijken. Als eerste goed dat een BN-er dit doet om een beetje het taboe er af te krijgen. Want ik denk dat er nog steeds wel een taboe is over pesten eigenlijk…



En dan vertelt hij dat het bij hem door een juf begonnen is, dat hij moest opstaan en voor de klas op en neer moest lopen en dat ze zei tegen de jongens uit de klas (jongensschool) Mari vinden jullie niet dat Mari op een meisje lijkt. Tja in een boerendorp op een jongensschool in die tijd, vragen om problemen natuurlijk. Voel een soort van plaatsvervangende woede naar dat mens toe.



Ben benieuwd hoe de confrontatie met deze juf zo meteen gaat lopen…



Het effect wat pesten toch heeft op kinderen, dat het zo erg is dat een kind met zelfmoordgedachten rondloopt en dat er eigenlijk 9 van de 10 keer niks aan gedaan wordt of dat niemand het door heeft. Best heftig eigenlijk. Ik ben zelf ook wel eens gepest, maar gelukkig heeft het mij niet zo’n effect gehad…

had het ook willen kijken, alleen manlief wilde darten zien…

en tja, nu ben ik te laat met programmeren :S

idd… ik als leerkracht en zelf voro mijn gevoel, te ver gegane grapjes… vind het best confronterend dit programma te zien,w at ik overigens erg goed vindt dat dit wordt gemaakt en uitgezonden.



Zelf krijg ik helemaal de kriebels als er een ‘pestgeval’ bij ons op school van tafel wordt geveegd. Er wordt veel te veel getolereerd uit angst voor de ouders. Tenminste, op mijn school, helaas.

Maar ik vond vorige keer de houding van die moeder ook wel apart hoor. Tja het was een puber, die hebben met veel dingen moeite, als ze erover wil praten dan komt ze wel. Wat ze dus niet deed en ondertussen met zelfmoordplannen lopen. Oftewel die moeder heeft dus niets gedaan om haar kind te helpen :roll:



Maar zoals een leraar in die aflevering zei was wel dat er tegenwoordig veel meer aandacht voor is, leraren krijgen trainingen ed. 40 jaar geleden hoorde het er gewoon bij ofzo :shifty:

Wel jammer dat de juf niet in beeld wil. Vind het wel heel stoer van Mari dat ie de confrontatie aangaat.



De eerste aflevering vond ik die moeder idd ook wel heel hard. Maar dat is misschien ook wel iets uit die tijd. Tegenwoordig zijn we allemaal wat mondiger en meer open. Wat niet wil zeggen dat je als ouder de emoties van je kind maar van tafel moet vegen als je weet dat er iets speelt.

ik kijk het morgenmiddag 13-14 uur…

Ik kijk er pertinent niet na. De eerste afleverin heb ik na een half uur weggezapt. Ik kan het niet aan zien. Helaas ben ik een van de zovelen die gepst is. Behoorlijk extreem ook. Toen mijn partner zag hoe ik in dat halfuurtje reageerde, is hij behoorlijk geschrokken. Dit alles heeft zo’n gigantische invloed gehad op mijn leven (en nog helaas!), en ik geloof dat hij nu de inpact er pas van door had.



Ik ben blij dat dit programma er is. Het haalt het taboe idee er een beetje vanaf en ik hoop dat het bij een heleboel mensen de ogen opend. Pesten gebeurd nog iedere dag, veel te veel, en dat moet eens ophouden en aangepakt worden.

sabje… ik ken je gevoel… hier ook een gepest meisje…



ik ben ook blij dat er zo;n programma staat, en dat een bekende met zijn gezicht op tv durft te komen.



dit kan heel veel ouders en kinderen de ogen openen.



ik weet ook dat als mijn kinderen op school gepest worden, of kinderen pesten… ontzettend op hun donder van mijn krijgen, en als mijn kinderen gepest worden dat ik in de bres spring (niet dat mijn ouders dat niet hebben gedaan hoor, maar als ik het programma zie dan komt bij mij het gevoel ook naar boven.

ik ben toendertijd blij geweest dat ik (of mijn ouders mij gestimuleerd hebben ) om naar een andere school te gaan… dat was het pestbeleid zeeeeeer streng… pesten kwam daar ook niet voor… dit is ook een beetje mijn redding geweest…



wil jou een dikke :hug: geven…

Ik vond de klasgenoten van Mari nog wel denigrerend doen. Kleine steekjes die niet direct opvallen maar toch.



Ik ben vroeger ook wel eens gepest door de leraar. Ik had vaak een laag cijfer voor rekenen. Dan lachte hij me uit en veranderde mijn naam zo dat er stond geefariel4 ( chefarine 4 ) Of toen ik ongesteld werd moest ik maar met vlekken rond blijven lopen want ik mocht niet naar huis.

Heel fijn allemaal :?



Nu kom ik hem nog wel eens tegen. Daar heb ik geen moeite mee want het is mij erg goed vergaan na de lagere school. Ik heb een opleiding afgemaakt terwijl dat zijn kinderne niet gelukt is. Het is eigenlijk een heel zielig mannetje die achteraf erg vervelend vond dat mijn vader me goed kon helpen.



Overigens ben ik later toen ik een jaar of 15 was, zelf gaan pesten. Dom he maar ja… toen was ik niet verstandiger en m’n eigen onmacht kwam er zo uit.

Ik vond het een aparte aflevering.

Dapper van Mari dat hij de confrontatie aanging met de juf.

En raar dat hij dan helemaal niet meer doorhad dat er ook anderen gepest werden. Alsof hij het enige slachtoffer was. Die andere klasgenoot werd ook gepest, maar dat had Mari helemaal niet gezien.



En Mari is zelf ook best gevat/gemeen geworden in zijn volwassen leven.

De commentaren die hij af en toe geeft/gaf bij kapsels/styling en make-up van anderen was niet mals hoor.

Dat laat maar zien wat pesten voor invloed heeft. later wordt het slachtoffer ook vaak de dader, helaas.



Met dat in mijn achterhoofd vond ik sommige uitspraken van Mari ook wel zo-zo, heeft zelf niet teruggekeken naar zijn eigen daden (niet als kind, maar als volwassene) en dan weet ik dus niet of hij zelf door heeft wat hij anderen heeft aangedaan.

Ik ben niet gepest vroeger, maar had wel regelmatig ruzie met mijn broers. Mijn ouders riepen altijd “schelden doet geen pijn”



Tja, als ik nu als volwassene terugkijk op die uitspraak denk ik: goh wat sloegen mijn ouders de plank mis. Maar dat is misschien wel typerend voor die tijd (jaren 80) dat “men” zo’n houding had. En pesten dus ook niet serieus werd genomen.

@Esther75 wrote:

.



En Mari is zelf ook best gevat/gemeen geworden in zijn volwassen leven.

De commentaren die hij af en toe geeft/gaf bij kapsels/styling en make-up van anderen was niet mals hoor.

Dat laat maar zien wat pesten voor invloed heeft. later wordt het slachtoffer ook vaak de dader, helaas.



.




Helemaal mee eens :thumbup: En het laat maar weer eens zien dat hij nog steeds niet goed in zijn vel zit. Mensen die zich gelukkig en stabiel voelen hebben meestal niet dit soort nutteloze kritiek op anderen. 't Is altijd een teken van eigen onvrede.



Inderdaad zie je dus heel goed dat pesten een levenlang invloed kan houden.

Ik vind het knap dat iemand de confrontatie aan durft te gaan.

Op de middelbare school ben ik ook een periode behoorlijk gepest.

En heel eerlijk…ik zou nog met een boog om ze heen lopen als ik ze tegen kom, en dan ben je bijna 15 jaar verder.

ik vind het een heel heftig programma. Het is natuurlijk wel goed dat het eens onder de aandacht komt, en het taboe daarmee misschien iets doorbroken.

Ik heb programma 1 gekeken, met natte wangen van de tranen. Dat meisje, huilend op haar bed, tjee dat was ik. Niks vertellen, tegen niemand, want dan werd het erger. Het stiekeme getreiter bij de fietsen, een leraar die meedeed, haar verdriet en problemen daardoor, zo herkenbaar.

Maar ik vind haar zo dapper, dat ze haar pesters daarmee confronteerde. Ik durf dat niet hoor.



De opmerking ooit gepest, vaak later dader, gaat niet altijd op. Ik ben heel conflictmijdend (behalve in mijn gezin), en zal niet zomaar pesten. Als ik iemand plaag dan maak ik me soms zelfs zorgen of het grapje wel goed valt (als ik mensen niet zo goed ken).



Gister heb ik niet gekeken. Programma 1 heeft te veel impact gehad. Ik trek het niet, om het weer te kijken.



Alle andere meiden die er ook door hun verleden zo’n moeite mee hadden :hug:

Ik heb het begin gezien,maar het 2e helft niet.

Ik had de reactie van de juf ook wel willen zien.

Zelf ben ik enorm gepest… echt hel gehad op school.

Middelbaar en ik weet hoe de leraren kunnen zijn , ( of juist niet kunnen zijn) Vreselijke hel drama verdriet angst en nog vele meer narigheid.



En dan na te gaan dat het nog steeds zo veel voor komt.

@Pitje27 wrote:

ik kijk het morgenmiddag 13-14 uur…




ow vandaag hh ga iik die even opnemen dus, moetom 14 uur op school helpen nml mat handenarbeid ,



thnx (Y)

@~chantal~ wrote:





De opmerking ooit gepest, vaak later dader, gaat niet altijd op.



Ook ik ben dus vreselijk gepest, heb vaak op de 1e hulp gezeten. Alles werd stukgemaakt, schoolboeken tassen kleding, ik kreeg woorden en zinnen naar mijn kop geslingerd die ik niemand gun, achterna gezeten van huis naar school en elders, ik heb zo’n cverdriet en angst er van gehad.



En nu pesten of nare opmerkingen? Er zijn medekokkers die me kennen en ik moge hopen dat ze het beeld niet hebben van me dat ik dader ben geworden van het nare vreselijke pesten van vroeger.

Als ik op school bij Wendy, waar ik veel help pesten zie gruwelt het me van top tot teen , of als ik het elders hoor word ik nog misselijk en heb een nare na smaak van wat ooit mij overkwam. Geen haar op mijn velletje van mijn lichaam die er aan denkt een ander te pesten. Een verhaal , een persoonlijkheid, heeft altijd 2 kanten. En ieder persoon een waarde.




Alle andere meiden die er ook door hun verleden zo’n moeite mee hadden :hug:



Dank je wel :thumbup:




Dat iemand anders zegt: Als ik z nog tegen zou komen loop ik er met een grote boog om heen , begrijp ik heel goed, de confrontatie is alleen al pijnlijk.



Zelf ben ik mijn pesters, of in ieder geval een del van hen ( het was destijds een groep van zon 13 baliekluivers). 3 dames er van kwam ik later tegen op de opleiding verzorging en werden opnieu klasgenoten. Een directe niet omkeerbare confrontatie.



1 van de dames sprak later uit, dat ze jaloers was op mij, en drm peste. Wat ik had miste zei thuis. ( Wat ze dacht dat ik had, want thuis was bij mij een hel ) Een totaal vekreerde indruk dus van haar.



Zo zie je maar pesters zijn zelf ook sneu en leven vaak met wellicht net zoveel verdriet als ze de slachtoffers doen geven.



Ieder zijn verhaal en reden duss… helaas hoe erg ook.



Daarom is het goed dat tegenwoordig veel onderkent word, door cursussen therapien gesprekken … veeeel kan opgevangen worden en door alertheid opgelost of in ieder geval zo dat het leef en draagbaar is voor zowel de pester als het slaochtoffe.r

@konijn wrote:

Zelf krijg ik helemaal de kriebels als er een ‘pestgeval’ bij ons op school van tafel wordt geveegd. Er wordt veel te veel getolereerd uit angst voor de ouders. Tenminste, op mijn school, helaas.




:think: angst voor de ouders? Van de pesters?



Wat ik zo bijzonder vind is dat de daders zichzelf niet als pesters zien.

Hebben ze dan werkelijk nooit doorgehad wat de impact was?

@annemarie69 wrote:

@konijn wrote:
Zelf krijg ik helemaal de kriebels als er een ‘pestgeval’ bij ons op school van tafel wordt geveegd. Er wordt veel te veel getolereerd uit angst voor de ouders. Tenminste, op mijn school, helaas.




:think: angst voor de ouders? Van de pesters?



Wat ik zo bijzonder vind is dat de daders zichzelf niet als pesters zien.

Hebben ze dan werkelijk nooit doorgehad wat de impact was
?




ik denk dat degene die het zelf niet mee hebben gemaakt dit niet inzien.

Ik kijk het programma niet, heb het alleen laatst een klein stukje gezien. Heb dus geen oordeel over het programma, maar heb helaas wel de ervaring van zelf gepest worden vroeger :thumbdown: Dit begon op de lagere school al toen ik een jaar of 7 a 8 was (echt fysiek in elkaar geslagen) en ben in groep 6 na de herfstvakantie overgeplaatst door mijn ouders naar een andere school waar ik nog 2,5 superfijne jaren heb gehad :thumbup: Op het voortgezet onderwijs begon het helaas weer en ik was dan ook blij toen ik eenmaal mijn diploma had en legaal van school kon! Nu zit mijn eigen zoon op school en bij zijn inschrijving stonden wij vooraf op de gang en hoorde ik al een stem in het kantoor van de directeur… En jawel hoor, één van de meiden die zich aangesloten heeft bij de groep pesters stond daar en zie mij bij het naar buiten komen vrolijk gedag… Aan haar hele blik en houding zag je dat ze het oprecht toevallig/leuk vond om mij te zien :shock: Maar bij mij stonden mijn nekharen overeind en voelde ik de blos naar mijn wangen komen, gewoon wachtend op een k. opmerking :doh: Daar sta je dan met je 33 jaar en je man aan je zijde en je voelt je gewoon weer 14…



Ik heb jaaaarenlang de gevolgen bij me gedragen van alle pesterijen en k*utgeintjes uit mijn schooltijd, maar ik zit de laatste jaren (sinds ik mijn vriend ken!) een stuk lekkerder in mijn vel en kan het daardoor ook wat makkelijker naast me neer leggen of achter me laten. Maar nog heb ik bij mensen die zomaar vriendelijk tegen me doen na een bepaalde tijd mijn voelsprieten uitstaan, puur met de gedachte “wat wil je van me en wanneer steek je dat mes in mijn rug?!”. Je raakt het toch nooit helemaal kwijt denk ik :thumbdown:



Ben erg blij dat er tegenwoordig op scholen een anti-pestbeleid is, maar ik heb het nog nooit bij de hand gehad en vraag me ook wel eens af war scholen echt doen in geval van serieus pesten… Houden ze zich dan echt aan dat beleid en werkt het dan ook? Want (geen aanval hoor!) je ziet in veel gevallen dat de pesters zelf niet goed in hun vel zitten en daarom gaan pesten, maar dat deze pesters dus zelf uit een onstabiele gezinssituatie komen en ouders ergens op aanspreken werkt in deze gevallen niet altijd zo goed. Maar ik hoop dat mijn kinderen een fijne schooltijd zullen hebben en zelf niet zullen gaan pesten! Dat probeer ik ze goed bij te brengen en indien nodig zal ik ook wat praktijkvoorbeelden van mijzelf aandragen (als ze oud genoeg zijn hè)