Frietje baby 6 maanden

@Astertje wrote:

PS: hier twee ramp-eters, nee correctie drinkers, dus ja, alles geprobeert: nutrilon, friso, melk uit pak, roosevicee, diksap, appelsap, ORS, water, karnemelk…Misschien probeer ik morgen wel fristi ! :think:

FF voor de duidelijkheid, gaat om kinderen die met pijn en moeite 200 cc per dag aan melk/water binnenkrijgen :wink:


Al een keer thee (eventueel kruiden- of fruitthee) misschien zelfs met melk geprobeerd? Wij zijn zelf erge theeleuten en allebei de kids hadden zo met 10-12md een ‘theefase’ :think: :wink:

@lydia wrote:

@~Melanie~ wrote:
Nou ben ik wel heel benieuwd naar de ‘nee’ stemmers he, hoe gezond is de rest van jullie bijvoeding?

Krijgen er hier baby’s vanaf 6 maanden regelmatig Liga? Pyamapapjes? Die Bambixkoekjespap? Ik noem maar een paar zaken hoor :angel:




Mag ik als eventuele ja-stemmer wel reageren? Die zooi geef ik dus niet namelijk. Het is hier brood, geen potjes maar vers en met 1 jaar volledig (opbouwend) over op alles wat wij ook eten.




Ik stem geen ja en geen nee…het gaat tenslotte niet om mijn kind…

Het gegeven an sich, ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe groot je nieuwsgierigheid moet zijn om een baby (zuigeling) van 6 maanden een patatje te geven…

Ik denk persoonlijk dat je daarmee een grens over gaat, een persoonlijke grens. What’s next? Een slokje bier op 2-jarige leeftijd, trekje van een peuk op 5 jarige leeftijd? Nee, kwaad kan het vast allemaal niet…zo een keertje. Big deal? Nee,dat is het zeker niet (als het daar bij blijft). Ik vind het gewoon een aparte mentaliteit…gewoon, nieuwsgierig hoe je kind er op reageert?

Bij mij zou het niet in me opkomen. Wat is de lol er precies van? Wat heeft je kind er aan? Is de lol echt kleiner als je nog even 1 jaar wacht?

Vast niet…maar dat is maar mijn mening…



Voor wat betreft de rest van de bijvoeding. Hier BV met als reserve/nood af en toe een flesje KV.

Eli 21 maanden BV. Jo 9 maanden BV.

Beide: geen potjes, geen fruitprakjes. Het eerste jaar eigenlijk alleen hele stukken groente. Tel Jo even niet mee,die was een beetje raar met vast voedsel (en geprakt). Maar Eli heeft tot 1 jaar eigenlijk alleen naast de BV en/of soms KV stukken groente, stukken fruit, brood, soms liga. Later aardappel en stukje vlees/vis gekregen. Beide verder geen diksap of andere vruchtendranken buiten water en melk…iig tot 1 jaar bij Eli en Jo tot ruim 1,5 (hij wilde het niet eens).

Jo kreeg wel pyamapapjes,omdat de BV ophield en hij enkel melk dronk…verder wilde hij niets…pyamapapje was een probeersel om hem smaken te leren kennen (taj je doet wat als het allemaal niet werkt)…uiteindelijk met 10 maanden ging hij vanzelf (vast) eten…alles rapley…



Hoe gezond de bijvoeding is? Tja…in een boterham met kaas zitten ook zouten en vetten…maar toch wel van een andere orde dan in friet…

Ik durf niet te zeggen dat als ze brood met kaas mogen,dat ze met 6 maanden (bijv) net zo goed een frietje mogen eten…

Zo ‘lust’ ik er nog wel een paar…



Bambix heeft Jo heel af en toe gedronken. Eli moest er weinig van hebben,dus die kreeg enkel brood naast zijn BV. Pap ging er niet in.



Iedereen moet zelf die afweging maar maken. Mijn keuze zou het niet zijn.

Oeh…schiet me net te binnen dat Eli wel degelijk wel eens een potje op heeft…als wij een keer spaggeti oid gingen eten of zelf een keertje een vlugge hap,dan maakte we voor Eli pasta of macroni klaar en gebruikte het potje (bijv. spaggetti) als saus voor over de pasta…zo kon hij alsnog met zijn handjes eten…maar buiten dat, geen potjes als volledige maaltijd…

Onze jongens hebben nog geen frietje op, dus persoonlijk vind ik 6 maanden wel erg vroeg. Wij begonnen net mij bijvoeding met 6 maanden (eerst alleen groente, na een paar weken ook fruit)



Zolang het lukt wil ik ze een gezond eetpatroon aanleren en gelukkig eten ze dat ook gewoon goed. Als we haast hebben of ergens anders eten, eten ze wel eens een potje. Maar geen snoep, chips, koekjes, snacks of zo. Enige uitzondering: hun verjaardag, toen hebben ze een meptaartje gekregen. Ze snapten er weinig van en behalve dat ze wel helemaal onder zaten, hebben ze er weinig van op.



Mandy: zo hebben wij potjes ook wel eens gebruikt, als pastasaus. Mijn vriend vind dat zelfs erg lekker :shifty: (niet dat wij het over onze pasta hadden hè, maar je likt eens een lepel af ;))

Mandy, die grens die jij noemt vind ik zwaar overdreven. De stap van 1 frietje naar bier naar roken :think: daar zie ik de logica niet van in.

Zelf begin ik me een beetje zorgen te maken over de “oververantwoording” van ouders. We mishandelen baby’s niet met 1 frietje, en ik weet ook wel dat het vet niet overal even gezond is en dat je dus aardappels en aardappels hebt 8) maar kleintjes krijgen wel te weinig vet…

Dus waarom niet op (latere!) leeftijd af en toe zelf echte frites maken en dat aan je kindje geven, samen met een bak salade?

En het hangt er denk ik ook van af hoe vaak je dat eet. Ik weet dat er mensen zijn die elke dag frites eten… Of om de dag. Dan wordt mijn mening wel anders.

mijn kind heeft zatedag een hapje ijs gehad van zijn oma, ooooooh… :inlove:



nee hoor krijgt ie niets van, zolang het niet elke dag/week gebeurd.

Mandy, die grens die jij noemt vind ik zwaar overdreven. De stap van 1 frietje naar bier naar roken daar zie ik de logica niet van in.


Dat zeg jij wel..maar binnen bepaalde kringen is het kennelijk serious humor om te kijken hoe een kleuter een slokje van papa's bier neemt...lachen,humor...( :eh: ).
En zo kan je de stap van even-1-keertje voor de lol best doorzetten...persoonlijk vind ik daar niets overdreven aan...
Ik heb gewoon moeite me voor te stellen dat je een baby van 6 maanden bewust een frietje geeft....waarom precies? Of het nu gezond gebakken is of niet,dat vind ik er niet zo toe doen. Het gaat me om het moment waarop je besluit het eens te proberen...
Maar zo maak ik misschien keuzes bij mijn peuter en kleuter waarvan anderen weer het mijne kunnen denken.......

1x een patatje is geen grote ramp (afgezien van wat de noodzaak ervan is), 1 x een slokje bier, chipje,groene peper,chocolade,enz.enz. In onhandige dingen uitproberen zit m.i. geen overdreven grens...het gaat om je persoonlijke instelling.
Ik zie de humor van een slokje bier dus niet in en zou dat dus een overdreven vergelijking vinden.......anderen hebben daar kennelijk minder moeite mee...

De vraag was of het kwaad kan voor een baby van 6 maanden....eeuuhh...nou,vast niet meteen. Maar toch...waarom zou je??

De GRENS vind ik overdreven, een slokje bier is natuurlijk een no go. En bepaalde kringen, die snap ik niet denk ik :think:

En bepaalde kringen, die snap ik niet denk ik


Een bepaald slag mensen..maar als je er zelf niet toe behoort,dan is het logisch dat je het niet volgt.....(alleen maar fijn toch?!)
Misschien zelfs een bepaalde generatie...

Doet er ook niet toe,volgens mij ging het om friet bij een baby van 6 maanden.....
Dat snap ik dan weer niet..

uh nou ik kom uit een zeer goed milieu hoor, maar denk dat ik dan toch bij een bepaald soort “slag” mens hoor???

Onze zoon heeft namelijk wel een slokje bier gehad en vindt het schuim van het bier zelfs heerlijk…

Als paps hier een biertje neemt dan komt hij al aan met zijn vingertje

uiteraard krijgt hij het niet weekelijks maar ja eens in de zo veel tijd mag hij van ons een klein beetje schuim op zijn vinger hoor…

Ik ken eigenlijk bijna alleen maar mensen die het doodnormaal vinden dat dreumes of peuter ook een slok wijn of bier proeft. Uit allerlei verschillende kringen.

Papa’s blikje bier stond hier laatst op de salontafel, opeens stond Cas stiekem in de keuken met een handdoek zijn rompertje te drogen… hij had vlug een slokje willen nemen en gemorst… haha, hij stonk helemaal naar 't bier…

Zijn wij nu ook van 't slag? :angel: :wink:



Nee serieus, het ging hem hier om één frietje aan 6 maand… ik zie het probleem niet zo? :think:

Is dat kind nu verdoemd om voor de rest van zijn leven dik te zijn, of is hij nu voor altijd een ongezond kindje of wat is het probleem dan juist… :eh:

Ik zou nu ook geen bord frietjes voor zijn neus zetten maar één frietje, kom op, doe even normaal! :angel:

Nee serieus, het ging hem hier om één frietje aan 6 maand.. ik zie het probleem niet zo?


Nee natuurlijk is het geen probleem...dat gaf ik al aan..absuluut geen big deal...als je het maar met verstand doet...
Ik kan me alleen niet voorstellen waarom je het zou proberen.....het kwam toen beide kids 6 maanden waren niet in me op....ook niet voor 1 x....

Moet natuurlijk niet alles letterlijk nemen,maar trust me...er zijn genoeg mensen die het humor vinden kleine kids dingen te laten proberen...en het niet bij 'slechts' 1 keer te houden....ach...soms, af en toe, een enkele keer....ik vraag me dan af, waarom zou je het dan niet gewoon laten...
Is maar mijn nieuwsgierigheid...

Gebeurt het onder mijn neus...inderdaad big deal (als het 1x is),maar als je een mening in een topic vraagt,dan is dat "waarom zou je". Ben er vast niet de enige in...

@mandy_d. wrote:

En bepaalde kringen, die snap ik niet denk ik




Een bepaald slag mensen…maar als je er zelf niet toe behoort,dan is het logisch dat je het niet volgt…(alleen maar fijn toch?!)

Misschien zelfs een bepaalde generatie…



Doet er ook niet toe,volgens mij ging het om friet bij een baby van 6 maanden…

Dat snap ik dan weer niet…




Ja, het ging om friet maar jij begon :mrgreen:

Ik zou mijn kind van 6 maanden geen frietje geven.

Hij is nu 13 maanden en heeft ook nog nooit een frietje gehad, met gevolg dat hij er ook niet naar taalt als wij het eten.

prima toch? Als hij er niet om vraagt bied ik het hem ook niet aan. Dat geld ook voor frisdrank, snoep, chips.

Zolang hij tevreden is met zijn soepstengel en rijstewafel…

1 frietje als ze 6 maand 6 zie ik geen kwaad in eigenlijk.

Ala een hele friet maaltijd dat vind ik niet kunne maar 1 stukje

Het is gewoon aardappel met een krokant korstje





Melinda at vanaf ze 12 maanden oud werd gewoon frietjes met ons mee :slight_smile:



Maar dingen zoals snoep, chips dat krijgt ze nog niet…

Ja enkele keer een chippie maar geen vol zakje…



Ze heeft nog genoeg aan haar bambix koekjes, en fruit overdag :slight_smile: :mrgreen:

En vanaf wanneer mag het wel, volgens de nee-stemmers?



Dochter eet hier naast de bv echt compleet met de pot mee nu. En dat is soms ook wel eens friet, soms van de mcD zelfs :twisted:

@lydia wrote:

En vanaf wanneer mag het wel, volgens de nee-stemmers?



Dochter eet hier naast de bv echt compleet met de pot mee nu. En dat is soms ook wel eens friet, soms van de mcD zelfs :twisted:




Ben geen nee stemmer…

Iedere ouder weet wat goed is voor zijn kind…

Melinda at vanaf 10 maand ook met de pot mee

Dus als het zo gelopen had dan had ze toen ook wel patat meegegeten :slight_smile:

Ik vraag me af hoe ouders aardappelen koken… Gooien jullie daar geen zout in? Of vlees die in boter wordt gebakken? Is dat niet vet dan? Dus wat maakt 1 frietje nou weer uit? :slight_smile:



Wij eten zelf haast nooit patat dus krijgt ze hier de komende 1ste jaar geen patat…



En zelfgemaakte ongezoutte frieten zzou dan geen ramp zijn, bakken jullie het in de frituur of in de oven?

Hier nog geen friet hoor (ze had het laatst wel van een bord gepikt, haha). Aardappels koken wij hier zonder zout dus die kan ze gewoon mee-eten.