Frietje baby 6 maanden

wanneer het precies was weet ik niet meer, maar onze jongste heeft denk ik met 10 maand voor het eerst een thuis klaar gemaakt zoutloos patatje gegeten.

De oudste 2 krijgen ook nog altijd geen zout op hun patatjes als we dat eten.



Het was schoon vet, het is goed gebakken, er zat geen zout op… ik vond het persoonlijk niet zo heel erg.



En hij eet met 1,5 nog steeds geen heel bord patat met een frikadel weg hoor :wink: :mrgreen:

Tsja… als ik het vergelijk met slokjes bier of cola proeven vind ik een frietje niet zo’n punt, al wil ik het zelf nog niet hebben. Maar als mijn pa (ofzo) het wel zou hebben gedaan, soit. Mijn kinderen eten ook nog steeds zoutloos. A ook trouwens, want ik kook gewoon zoutloos. Ik ben wel een groot zout verbruiker. De meiden eten de frietjes het liefste ook zonder saus. Traditie hier is dat ze op hun eerste verjaardag een pannenkoek en zulks mogen eten.

@~Marion~ wrote:

Traditie hier is dat ze op hun eerste verjaardag een pannenkoek en zulks mogen eten.




Wij hebben op de eerste verjaardagen een succesnummer gekozen… wat bij alledrie weer anders was natuurlijk. De jongste zat aan de nasi op zijn eerste verjaardag :mrgreen:

@Romi82 wrote:



Ik denk dat als je met 6 maanden met 1 frietje begint een kind met zijn/haar 1e verjaardag een heel bord friet+frikadel weg eet. Is al zo’n gewenning tegen die tijd. Lijkt me niet de basis voor het ontwikkelen voor een gezond eetpatroon.



het zou natuurlijk kunnen dat het niet de basis is voor en gezond eetpatroon, maar dat is maar net wat je verder als ouders aanbied..

mijn zoon at met 1,5 jaar idd een halve frinkandel en friet weg als het voor zijn neus zou staan. Maar ook een bord met spruiten, witlof en bloemkool gaat er zonder problemen in.

qua gewicht zit hij altijd al wat onder het gemiddelde... dus om nu op een kind, of zijn ouder meteen een stikker te plakken als er met 6 maanden een frietje wordt aangeboden... daar houd ik gewoon niet zo van

Wieniex, het maakt wel verschil of je frites zelf bakt in goede olie en op hoge temperatuur of dat je frites haalt bij een tent waar de olie nodig ververst moet worden en de frites minutenlang in het vet zit.

Eén enkel frietje is niet het eerste wat je een kind van 6 maanden geeft, hier heeft dochter het ook nog niet gehad hoor :wink:



Maar ik geloof nog steeds niet dat 1 enkel frietje schadelijk hoeft te zijn of zorgt voor vetzucht bij kinderen. Het hangt ook erg van je eigen (op)voedingspatroon af lijkt me.

@lydia wrote:

Uh… Is een frietje niet gewoon een vet stukje aardappel??? Als je daar geen zout om doet is er niets mis mee :think: het is zacht en hooguit wat vet, maar als ik zoete aardappel pureer doe ik er olie bij. Volgens mij geen verschil.


Ik snap dat ook nooit zo: wat is nou het verschil tussen gebakken aardappelen of frieten :think: Tja als jij 3x per week 's avonds een patatje mét verorberd kan ik me voorstellen dat het niet bepaald gezond is, maar een stukje vlees+ groeten en daar wat frietjes of gebakken aardappelen bij :shifty: Ik zie’t probleem niet zo :shifty:



Overigens heeft Robin al friet geproefd én gegeten, en Jasper toendertijd zeker ook. En toch eet ie nu nog steeds geen patatje mét of frikandel :wink:



EDIT: Zat er gisteren nog even over na te denken, en ja 6md vind ik te vroeg, maar om nou te wachten tot een kind 1 is, nee, dat ook weer niet :think:

Tja…Ik zou het zelf nooit geven op die leeftijd en ik begrijp ook niet waarom je een baby van 6 maanden nu zo nodig een frietje wilt laten proeven. Je weet dat het niet gezond is dus waarom niet gewoon iets geven wat lekker én gezond is.

Ik zou trouwens helemaal steigeren als een ander mijn kind van 6 maanden een frietje zou laten proeven… :shifty:

Jesse heeft met ruim 10 maanden ook zijn 1e (en 2e, 3e, 4e) frietje gehad!

Hij vond het heeeerlijk! :drool:

Was boos dat 'ie niet meer kreeg :lol:

Ik wil wel zelf beslissen wat hij mag of niet. Schoonvader heeft nogal de neiging om alles in zijn mond te stoppen en dat vind ik NIET goed! :naughty:

Nou ben ik wel heel benieuwd naar de ‘nee’ stemmers he, hoe gezond is de rest van jullie bijvoeding?

Krijgen er hier baby’s vanaf 6 maanden regelmatig Liga? Pyamapapjes? Die Bambixkoekjespap? Ik noem maar een paar zaken hoor :angel:

haha ja dat vroeg ik me idd ook af…

Als ik soms zie wat een baby te eten krijgt, lekker elke dag ontbijt met een boterham met chocopasta maar dan wel moeite hebben met een frietje.



Nee, ik vind zes mnd te vroeg, maar mijn kinderen zijn alledrie goeie eters en aten zo rond de 9 mnd behoorlijk met de pot mee. Een enkel keertje kocht ik dan een potje als wij ongezond aten, maar zolang er de rest van de week normaal gegeten werd kregen ze ook echtwel eens een klein bordje frietjes met sla erbij. We eten ong eens per maand friet. Ik vind dat prima kunnen.

Melanie, das wel een leuke vraag, onze uk krijgt idd niks van dat alles. Liga sowiezo niet omdat ze kma heeft, bij oudste met een maand of 10 een beetje gaan geven. Pyjamapapjes heb ik nooit aan gedaan. En die bambixkoekjes pap of iets dergelijks ook niet. Zo heb ik ook nooit vanille pap gegeven en kregen ze bij ons gewone yoghurt in het begin (en dat was al na het jaar, want ook de oudste had kma) dus ik ben benieuwd wat de andere nee zeggers zeggen :mrgreen:

bij Sarah was het rond haar 1ste verjaardag dat ze er een paar kreeg maar nadat ze haar - zelf - gemaakte- groente- potje- uit- de -vriezer- op had :mrgreen: Bij Eva Lynn was ik al een stuk makkelijker :roll: maar ook niet tot 1 jaar. Das toch wel mijn ‘grens’



ongezond vind ik friet niet, we bakken zelf in goede olie, maar ik vind de sla die ik er vaak bij eet voor zo’n kleintje nog gevaarlijk. En dan moeten ze dus eerst een groentepotje eten waardoor ze toch geen trek meer hebben in frietjes.

@Emma wrote:

ongezond vind ik friet niet, we bakken zelf in goede olie, maar ik vind de sla die ik er vaak bij eet voor zo’n kleintje nog gevaarlijk. En dan moeten ze dus eerst een groentepotje eten waardoor ze toch geen trek meer hebben in frietjes.


Kijk, en dat is hier dus anders: Robin eet eigenlijk elke dag wel een half tot heel potje(kant-en-klaar) of een potje uit de vriezer PLUS wat wij eten á la Rapley :mrgreen: Dus het is voor hem helemaal niet gek als hij gewoon 1-2 frietjes krijgt en verder zijn eigen hapje :wink: En ook onaangemaakte sla vind Robin heerlijk btw :wink:



Bovendien eten wij dus nooit alleen frietjes, maar zijn deze gewoon ipv aardappelen, pasta, rijst dus mét een stukje vlees en gewone groenten :wink:

ja hoor onze zoon heeft toen hij 6 mnd was wel een 1 frietje gegeten hoor.

Ik persoonlijk maak me daar helemaal niet drukom, en zie er ook niet zo veel kwaad in.

Hij vondt het nogal erg interesant toen :slight_smile:

@eisblume wrote:

@lydia wrote:
Uh… Is een frietje niet gewoon een vet stukje aardappel???


Ik snap dat ook nooit zo: wat is nou het verschil tussen gebakken aardappelen of frieten :think:




Als je je frieten niet zelf snijd, maar in de supermarkt koopt. Uit de koeling of uit de vriezer. Is het echt niet hetzelfde dan puur aardappel. Er is al vet aan toegevoegd.

Laat friet maar eens ontdooien en dan met je handen in de frietpan doen. Je hebt dan echt vette handen hoor. Je kan gezonde olie gebruiken om in te bakken, maar het is niet gewoon aardappel.



Hier is het echt een no go. M’n zoontje in nu bijna 7 maanden. Hij eet enkel borstvoeding, groenten, fruit, rijstwafel (zonder zout) zuurdesem brood (zonder beleg)

die babykoekjes, pyamapapjes e.d vind ik echt niet nodig.

@Koda wrote:

@eisblume wrote:
@lydia wrote:
Uh… Is een frietje niet gewoon een vet stukje aardappel???


Ik snap dat ook nooit zo: wat is nou het verschil tussen gebakken aardappelen of frieten :think:




Als je je frieten niet zelf snijd, maar in de supermarkt koopt. Uit de koeling of uit de vriezer. Is het echt niet hetzelfde dan puur aardappel. Er is al vet aan toegevoegd.


Ergo: aardappel plus vet :wink:

frietjes uit de supermarkt zijn voorgebakken, dus idd vet :wink:



ik heb geen flauw idee hoe oud misch was, maar volgens mij al ruim 1…Daimen zal het wel eerder krijgen, maar dat zie ik dan wel weer.

@~Melanie~ wrote:

Nou ben ik wel heel benieuwd naar de ‘nee’ stemmers he, hoe gezond is de rest van jullie bijvoeding?

Krijgen er hier baby’s vanaf 6 maanden regelmatig Liga? Pyamapapjes? Die Bambixkoekjespap? Ik noem maar een paar zaken hoor :angel:




Mag ik als eventuele ja-stemmer wel reageren? Die zooi geef ik dus niet namelijk. Het is hier brood, geen potjes maar vers en met 1 jaar volledig (opbouwend) over op alles wat wij ook eten.

Op zo’n vraag kan natuurlijk nooit het goede antwoord komen, al was het maar omdat het voor ieder kind anders is.

Een goede eter zul je niet snel koekjes/pyjamapapjes/frietje uit het handje in zijn handen geven, maar als je kind weigert te eten probeer je als ouder gewoon alles wat enigzins kan. Dat zou elke ouder doen denk ik…



En wat betreft frietje…ik zie het probleem niet zo. Ik maak altijd zelf het warme eten van de meisjes ( nu net 10 maanden), en volgens dietist moet er een flinke dot margarine/bak&braad bij omdat ukken ( overigens ook na 1 jaar) geregeld te weinig vetten binnen krijgen… :o die je nodig hebt om vit D op te nemen.

Als ik een pan eten klaar maak met broccoli, stukje kipfilet en aardappel en vervolgens een kwak vet toevoeg, zie ik niet zo wat er anders is aan een frietje ( zoutloos dat dan weer wel) een een kind onder een jaar te geven.



Aardappel+ olie = frietje… waarbij op die leeftijd ik me aansluit bij deze en genen, ze zullen niet veel binnen krijgen.



PS: hier twee ramp-eters, nee correctie drinkers, dus ja, alles geprobeert: nutrilon, friso, melk uit pak, roosevicee, diksap, appelsap, ORS, water, karnemelk…Misschien probeer ik morgen wel fristi ! :think:

FF voor de duidelijkheid, gaat om kinderen die met pijn en moeite 200 cc per dag aan melk/water binnenkrijgen :wink:

Wij hebben eigenlijk altijd een potje uit de vriezer of kant en klaar gepakt als we frietjes gingen eten voor Joris. Ook een stukje brood was hij al enorm tevreden, als wij eens tussendoor in de stad een frietje pakte. Tot enkele maanden geleden hij bedacht dat hij alleen nog maar wilde eten wat wij aten. Sindsdien eet hij heel af en toe wat frietjeszonder zout, maar met saus (want dat hebben wij ook op ons bord).