Een schrijffout op een pak vanille vla?

@Selena wrote:

Ik kan me er ook zo aan ergeren…



Voor de mensen die er totaal niets van snappen (afgezien van dyslexie), ik vraag me eigenlijk af hoe dat zo komt ? Iedereen krijgt het toch op school, en zo moeilijk is het niet. :oops:




zo moeilijk is het niet? nou ik vind van wel :eh:

ben ik dan dom?? ik bedoel ieder zijn ding ik heb genoeg diploma’s gehaald en ben idd ooit geslaagd voor nederlands toen ik 12 was en nu ben ik 27 en snap er geen snars meer van

@D. wrote:

@Selena wrote:
Ik kan me er ook zo aan ergeren…



Voor de mensen die er totaal niets van snappen (afgezien van dyslexie), ik vraag me eigenlijk af hoe dat zo komt ? Iedereen krijgt het toch op school, en zo moeilijk is het niet. :oops:




Het zal iets met een gebrek aan interesse te maken hebben. Als taal je niet zo boeit, ben je niet snel geneigd er moeite voor te doen, of je te verdiepen. De regeltjes zijn inderdaad zo moeilijk niet, maar je moet er maar net zin in hebben he… :slight_smile:




dat dus :lol: 8)

@Zeemeermin wrote:

@D. wrote:
@Selena wrote:
Ik kan me er ook zo aan ergeren…



Voor de mensen die er totaal niets van snappen (afgezien van dyslexie), ik vraag me eigenlijk af hoe dat zo komt ? Iedereen krijgt het toch op school, en zo moeilijk is het niet. :oops:




Het zal iets met een gebrek aan interesse te maken hebben. Als taal je niet zo boeit, ben je niet snel geneigd er moeite voor te doen, of je te verdiepen. De regeltjes zijn inderdaad zo moeilijk niet, maar je moet er maar net zin in hebben he… :slight_smile:




Het is echt niet altijd gebrek aan interesse. Je moet het ook allemaal maar snappen. Om maar een voorbeeld te noemen: ik snap echt geen bal van wiskunde. Heb er heel veel moeite voor gedaan, mijn ouders hebben zich scheel betaald aan bijles… maar helaas ik heb het nooit onder de knie gekregen!




en daar ben ik dus weer heul goed in :dance:

@hanneke wrote:

@D. wrote:
En van een schooljuf had ik wel verwacht dat ze zou weten dat het ‘vanillevla’ is, zonder spatie… :wink:




Op zich vind ik dit wel een heel interessante :thumbup:



Ik ben zelf juf geweest, en weet ook van mezelf dat ik soms moeite heb met spelling, zeker met werkwoorden.



Vinden jullie dat een juf dit echt foutloos moet kunnen, net als rekenen? Eigenlijk vind ik zelf van wel, maar ik vrees dat er dan bijna niemand zal overblijven in het onderwijs :mrgreen:



Ik volg een blog van een meisje die nu in Pabo-4 zit, en die blog zit boordevol schrijffouten en stijlfouten. Ik weet dat zij in de onderbouw wil gaan werken, en dat ze heel lief en goed is met die ukkies. Maar mag dat? Kan dat?



:think:




Vind ik eigenlijk hetzelfde als: Mag iemand die niet kan schilderen zonder er een smeerboel van te maken, schilder worden? Of beter gezegd, moet ie een diploma in die richting krijgen, schilderen voor je hobby mag altijd natuurlijk. Of: Wil jij een loodgieter die het super vindt om met pijpleidingen te werken maar lekkage veroorzaakt? Of nog erger: Mag die loodgieter die geen lood kan gieten andere jonge loodgietertjes leren hoe het wél moet?



Volgens mij heb ik je vraag wel beantwoord. :mrgreen:

@fiep klophout wrote:

@D. wrote:
@Selena wrote:
Ik kan me er ook zo aan ergeren…



Voor de mensen die er totaal niets van snappen (afgezien van dyslexie), ik vraag me eigenlijk af hoe dat zo komt ? Iedereen krijgt het toch op school, en zo moeilijk is het niet. :oops:




Het zal iets met een gebrek aan interesse te maken hebben. Als taal je niet zo boeit, ben je niet snel geneigd er moeite voor te doen, of je te verdiepen. De regeltjes zijn inderdaad zo moeilijk niet, maar je moet er maar net zin in hebben he… :slight_smile:




ik geloof wel dat je het ook gewoon echt niet kan snappen. Dat staat ver van mij af, want ik vind werkwoordspelling gewoon echt heel simpel, maar ik snap wel dat het voor sommigen gewoon echt abracadabra is. Dat ze het gewoon niet zíén of een woord in een zin persoonsvorm is of voltooid deelwoord. De regels mogen dan heel simpel zijn, je moet er blijkbaar wel ook een beetje gevoel voor hebben.

maar daarnaast zijn er natuurlijk ook heel veel mensen die gewoon niet nadenken als ze schrijven, en die mn met woorden die op twee manieren geschreven kunnen worden (zoals idd bewaart/bewaard) de mist in gaan. Ik betrap mezelf daar helaas ook heel af en toe op, als ik echt fanatiek aan het typen ben.




Oh, maar ik zeg ook nergens dat het alleen een gebrek aan interesse is. Ik zeg slechts dat dat er iets mee te maken zal hebben. Want of je er nu gevoel voor hebt of niet, het regeltje ‘tegenwoordige tijd=stam plus t’ is op zich makkelijk te onthouden zonder dat je het hoeft te begrijpen en ook daar gaan mensen de mist in. Die mensen verdenk ik ervan dat ze het niet zo belangrijk vinden. :slight_smile:

@hanneke wrote:

@D. wrote:
En van een schooljuf had ik wel verwacht dat ze zou weten dat het ‘vanillevla’ is, zonder spatie… :wink:




Op zich vind ik dit wel een heel interessante :thumbup:



Ik ben zelf juf geweest, en weet ook van mezelf dat ik soms moeite heb met spelling, zeker met werkwoorden.



Vinden jullie dat een juf dit echt foutloos moet kunnen, net als rekenen? Eigenlijk vind ik zelf van wel, maar ik vrees dat er dan bijna niemand zal overblijven in het onderwijs :mrgreen:



Ik volg een blog van een meisje die nu in Pabo-4 zit, en die blog zit boordevol schrijffouten en stijlfouten. Ik weet dat zij in de onderbouw wil gaan werken, en dat ze heel lief en goed is met die ukkies. Maar mag dat? Kan dat?



:think:




Nou, laat ik het zo zeggen… ik zal ongetwijfeld ook wel eens een foutje maken (zie mijn vanille vla ;)), maar ik vind het dus NIET kunnen dat bijvoorbeeld een leerkracht op een rapport schrijft; “ik vindT dat je goed je best doet” ofzoiets… :snooty:



En dus ook op dat pak vanillevla, dat moet gewoon goed gecontroleerd worden voor zoiets in de winkel staat. Maar dat vind ik… :wink:



En wat betreft het meisje dat je kent… voor kleuters hoef je idd niet echt te weten of dat je “ik vind” nooit met -dt schrijft, maar dan nog… ze zal maar een keertje een dagje in groep 3/4/5 etc moeten vervangen…



Toen ik mijn KS kreeg, was ik ook blij dat de gyn echt wist wat ie deed… en niet er net even naast zat… :shifty:

@marieke_dm wrote:

En dus ook op dat pak vanillevla, dat moet gewoon goed gecontroleerd worden voor zoiets in de winkel staat. Maar dat vind ik… :wink:





Tis maar waar je over kan vallen he? :)
Mij zou het geen donder uitmaken, ik lees de verpakking niet eens laat staan de spelwijze.

@Rooike wrote:

@marieke_dm wrote:
En dus ook op dat pak vanillevla, dat moet gewoon goed gecontroleerd worden voor zoiets in de winkel staat. Maar dat vind ik… :wink:





Tis maar waar je over kan vallen he? :)
Mij zou het geen donder uitmaken, ik lees de verpakking niet eens laat staan de spelwijze.


Achja... elke gek zijn gebrek, zullen we maar zeggen :mrgreen:

Nu even iets anders… ik moest er meteen aan denken toen ik het las…



maar ik las net



Mam gefeliciteert met je verjaardag



klopt dit nu, of is dit fout,



ik zou het zelf met een d schrijven…

@marieke_dm wrote:

@hanneke wrote:
@D. wrote:
En van een schooljuf had ik wel verwacht dat ze zou weten dat het ‘vanillevla’ is, zonder spatie… :wink:




Op zich vind ik dit wel een heel interessante :thumbup:



Ik ben zelf juf geweest, en weet ook van mezelf dat ik soms moeite heb met spelling, zeker met werkwoorden.



Vinden jullie dat een juf dit echt foutloos moet kunnen, net als rekenen? Eigenlijk vind ik zelf van wel, maar ik vrees dat er dan bijna niemand zal overblijven in het onderwijs :mrgreen:



Ik volg een blog van een meisje die nu in Pabo-4 zit, en die blog zit boordevol schrijffouten en stijlfouten. Ik weet dat zij in de onderbouw wil gaan werken, en dat ze heel lief en goed is met die ukkies. Maar mag dat? Kan dat?



:think:




Nou, laat ik het zo zeggen… ik zal ongetwijfeld ook wel eens een foutje maken (zie mijn vanille vla ;)), maar ik vind het dus NIET kunnen dat bijvoorbeeld een leerkracht op een rapport schrijft; “ik vindT dat je goed je best doet” ofzoiets… :snooty:



En dus ook op dat pak vanillevla, dat moet gewoon goed gecontroleerd worden voor zoiets in de winkel staat. Maar dat vind ik… :wink:



En wat betreft het meisje dat je kent… voor kleuters hoef je idd niet echt te weten of dat je “ik vind” nooit met -dt schrijft, maar dan nog… ze zal maar een keertje een dagje in groep 3/4/5 etc moeten vervangen…



Toen ik mijn KS kreeg, was ik ook blij dat de gyn echt wist wat ie deed… en niet er net even naast zat… :shifty:




Op zich ben ik het daar ook helemaal mee eens.



Des te vreemder dat bosjes studenten hun PABO-diploma hebben gekregen terwijl ze het nederlands niet voldoende beheersen. En ik vrees dat dit dus alleen maar erger gaat worden…



Ik heb trouwens al twee keer een verslag van mijn kinderen gekregen met stijlfouten erin. :o

gefeliciteerd is met een D. (uhhh als het goed is :shifty: :oops: )

@D. wrote:

@fiep klophout wrote:
@D. wrote:
@Selena wrote:
Ik kan me er ook zo aan ergeren…



Voor de mensen die er totaal niets van snappen (afgezien van dyslexie), ik vraag me eigenlijk af hoe dat zo komt ? Iedereen krijgt het toch op school, en zo moeilijk is het niet. :oops:




Het zal iets met een gebrek aan interesse te maken hebben. Als taal je niet zo boeit, ben je niet snel geneigd er moeite voor te doen, of je te verdiepen. De regeltjes zijn inderdaad zo moeilijk niet, maar je moet er maar net zin in hebben he… :slight_smile:




ik geloof wel dat je het ook gewoon echt niet kan snappen. Dat staat ver van mij af, want ik vind werkwoordspelling gewoon echt heel simpel, maar ik snap wel dat het voor sommigen gewoon echt abracadabra is. Dat ze het gewoon niet zíén of een woord in een zin persoonsvorm is of voltooid deelwoord. De regels mogen dan heel simpel zijn, je moet er blijkbaar wel ook een beetje gevoel voor hebben.

maar daarnaast zijn er natuurlijk ook heel veel mensen die gewoon niet nadenken als ze schrijven, en die mn met woorden die op twee manieren geschreven kunnen worden (zoals idd bewaart/bewaard) de mist in gaan. Ik betrap mezelf daar helaas ook heel af en toe op, als ik echt fanatiek aan het typen ben.




Oh, maar ik zeg ook nergens dat het alleen een gebrek aan interesse is. Ik zeg slechts dat dat er iets mee te maken zal hebben. Want of je er nu gevoel voor hebt of niet, het regeltje ‘tegenwoordige tijd=stam plus t’ is op zich makkelijk te onthouden zonder dat je het hoeft te begrijpen en ook daar gaan mensen de mist in. Die mensen verdenk ik ervan dat ze het niet zo belangrijk vinden. :slight_smile:
verdorie d. laat mij nou in de waan dat ik eindelijk eens een post van je gevonden heb waar ik het niet mee eens ben. grom.



meesters en juffen moeten gewoon correct kunnen spellen. Ik vond het al vervelend dat in n’s boekje van het kdv spelfout na spelfout stond. Maar daar ben ik dan wel weer zo schappelijk dat ik vind dat je correcte spelling niet hoeft te eisen van kdv-leidsters :angel: Maar van juffen en meesters wel, die moeten ten slotte mijn kind ook leren schrijven.

Hier nog zo’n juf die de kriebels krijgt van spelfouten op rapporten.



En ik loop ook een winkel in als er op het bord in de etalage “sperciebonen” staat. :oops:



Bij Mats op het kdv krijgen de kindjes altijd een schriftje mee naar huis met het dagverslag. En daar is een leidster die altijd “jouw” schrijft, waar je “jou” moet schrijven.

Dus: “We hebben weer genoten van jouw”

Jouw wat??



Op het forum heb ik er geen last van. Ik verwacht niet dat iedereen foutloos schrijft. Ook ik maak heus wel eens een foutje.

Maar op reclameborden, in kranten, in rapporten, menukaarten, in folders, etc., stoort het mij wél. En zó erg dat ik ook de fabrikant van de vanillevla gemaild zou hebben.







Nogmaals, op fora vind ik het een ander verhaal. Dan heb ik er echt geen moeite mee. Er is alleen een ding waar mij echt GROEN EN GEEL aan erger. Dat is aan het woordje “me”. Ik heb het al vaker voorbij zien komen. “Ik heb me nieuwe fiets gekregen!”

Ik reageer er niet op maar mijn handen jeuken echt bij het lezen van die fout :oops:

Of wat dacht je van: ik wilt…

Ik had vroeger een vriendje



en die zei tegen mij…



Ik ken dat niet… :think:



hij bedoelde dus… ik kan dat niet… :roll:

Ik vind dat ook een juf van groep 1 en 2 fatsoenlijk Nederlands moet schrijven. Zeker in officiële brieven. Op onze oude school zaten die altijd vol spel- en stijlfouten. In groep 1 had juf een keer een briefje op de deur geplakt, waarop stond dat de kinderen s’middags vrij hadden. Ik kon het niet nalaten daar wat van te zeggen. (dat moet dus 's middags zijn van des middags in het oud Nederlands)



Zelf beheers ik het Nederlands behoorlijk goed, al maak ik ook fouten. Vooral in de nieuwe spelling, want die is van na mijn tijd. Maar Nederlandse spelling is moeilijk. Er zijn regeltjes, maar lang niet altijd duidelijk. Nu mijn oudste dit aan het leren is merk ik dat het best ingewikkeld is. Alleen tegenwoordige tijd is eigenlijk heel simpel. Stam + t (hoewel dat ook niet altijd op gaat. Ik loop en loop jij? is zonder t)

Hier op het forum erger ik me er niet aan, bij ons op het werk in de overdracht al iets meer. Maar in de officiële documenten vind ik het niet kunnen.



Toen ik mijn oudste dochter over die fout op het pak vanillevla vertelde, wilde ze gelijk al mailen :mrgreen:

Tja, ik weet ook wanneer ik jouw en jou moet schrijven, dat ‘me’ stoel slecht nederlands is (en ik erger mij daar ook echt mateloos aan) en dat je sowieso <


zo schrijft en niet al andere versies die ik vaak zie, etc
Maar de d's en t's. Ik heb daar moeite mee. Ik ken de kofschipregel, stam plus t, i get it, maar voltooid, onvoltooid, verleden tijd etc etc. Abracadabra, echt.

De fout op het pak vla had ik vast niet opgemerkt.

Ik heb de propedeuse van mijn journalistiekstudie niet gehaald en terecht. Ik beheers het nederlands gewoon niet goed genoeg. Gelukkig heeft Fiep dat geaccepteerd.
8)

Maaaaaaaaaaar...Een vriendin van mij werkt bij een uitzendbureau waar secretaresses worden uitgezonden. Zij krijgt gewoon meiden waarvan hun ouders buitenlands zijn, die echt heeeel erg slecht nederlands praten en schrijven en die wel slagen voor hun secretaresse-diploma.

Mijn vriendin heeft dus laatst een leraar gebeld na aanleiding van een gesprek ze had met een slecht sprekend meisje en gevraagd waarom die mensen in hemelsnaam slagen.

De leraar hakkelde en zuchtte veel. Zei dat de meid waarvoor ze belde en van de beste van de klas was en tja, ze wonen in Amsterdam west, en daar wonen veel studenten waar de vader/moedertaal een andere is dan Nederlands. En tja, zij kunnen er ook niets aan doen dat ze zo weinig nederlands om zich heen horen. En tja, ze krijgen toch een secretaresse-diploma want...bladiebla....

Ik vond het echt een bizar verhaal. :shock:
Maar blijkbaar werkt het zo tegenwoordig een beetje???

In de Nederlandse taal hebben we heeeeel veel regeltjes. Maar wat het echt moeilijk maakt zijn die uitzonderingen op de regel. Daar krijgen we in Nederland ook geen genoeg van :roll: :wink:



Of weetwoorden. Zoals woorden met ei of ij. Daar zijn geen regels voor. Dat moet je maar gewoon weten. En dat maakt het extra lastig.

Bij de Pearl (van de brillen) heeft ook tijden een enorm grote poster gehangen met een enorme spelfout. Ik heb ze erop gewezen, maar ze wisten het al, maar toch heeft het hoofdkantoor ze niet vervangen.



En op de Nivea bodylotion zat eens een fout in het Frans dat er op staat.



Ik ben van mening dat als je een diploma hebt van een Nederlandstalige HBO opleiding er van je verwacht mag worden dat je de basis grammaticaregels kent en kunt toepassen.

@Madre wrote:

Tja, ik weet ook wanneer ik jouw en jou moet schrijven, dat ‘me’ stoel slecht nederlands is (en ik erger mij daar ook echt mateloos aan) en dat je sowieso <
zo schrijft en niet al andere versies die ik vaak zie, etc
Maar de d's en t's. Ik heb daar moeite mee. Ik ken de kofschipregel, stam plus t, i get it, maar voltooid, onvoltooid, verleden tijd etc etc. Abracadabra, echt.

De fout op het pak vla had ik vast niet opgemerkt.

Ik heb de propedeuse van mijn journalistiekstudie niet gehaald en terecht. Ik beheers het nederlands gewoon niet goed genoeg. Gelukkig heeft Fiep dat geaccepteerd.
8)

Maaaaaaaaaaar...Een vriendin van mij werkt bij een uitzendbureau waar secretaresses worden uitgezonden. Zij krijgt gewoon meiden waarvan hun ouders buitenlands zijn, die echt heeeel erg slecht nederlands praten en schrijven en die wel slagen voor hun secretaresse-diploma.

Mijn vriendin heeft dus laatst een leraar gebeld na aanleiding van een gesprek ze had met een slecht sprekend meisje en gevraagd waarom die mensen in hemelsnaam slagen.

De leraar hakkelde en zuchtte veel. Zei dat de meid waarvoor ze belde en van de beste van de klas was en tja, ze wonen in Amsterdam west, en daar wonen veel studenten waar de vader/moedertaal een andere is dan Nederlands. En tja, zij kunnen er ook niets aan doen dat ze zo weinig nederlands om zich heen horen. En tja, ze krijgen toch een secretaresse-diploma want...bladiebla....

Ik vond het echt een bizar verhaal. :shock:
Maar blijkbaar werkt het zo tegenwoordig een beetje???


Ja, zo werkt het.

En dat jij niet geslaagd bent??? Hmm....de kranten staan tegenwoordig ook boordevol schrijffouten, dus blijkbaar zijn de regels daar inmiddels ook soepeler. Net als overal.