Een huis vol

@kaboutertje wrote:

Hier mogen van mij ook nog wel een paar bij hoor, die ruime is er zeker in mijn hart nog wel. Helaas wil dat hier niet lukken en mogen we al blij zijn als een derde eindelijk blijft zitten. Maar ik zou het best redden normaal gesproken.

van 200 euro per week ook wel,… is even puzzelen, maar het zou me wel lukken denk ik.

huh maar 200 euro per week is met drie kindjes toch prima te doen? Ik probeer me aan 80 te houden per week…

Ik heb dat gevoel trouwens ook wel vaak hoor, als er virendjes meekomen. Ik heb mn handen toch wel vol, of er nou twee of drie extra zijn maakt weinig uit :lol:

wat me daar overigens vaak in opvalt is dat gezinnen waar toch al ‘wat meer’ (als in 3/4/5) kindjes rondlopen de moeders/ouders vaak al makkelijker zijn met vriendjes mee etc.

Tenminste hier in de omgeving wel.

Regelmatig loop ik met 2 of 3 extra vanuit school naar huis. Of de buuf (die er 5 heeft) met mijn oudste 2 erbij… en dan zijn het altijd de moeders die er zelf 1 of 2 hebben die dan reactie geven en dan bijna altijd in de trant van ‘oh dat je dan ook nog de kinderen van buuf/vriendin etc meeneemt’ ja waarom niet, ik loop hier toch al, die 2/3/4 extra komen ook wel thuis toch? :mrgreen: .

Overigens zijn daar ook wel uitzonderingen op hoor… er is 1 moeder van klasgenootje van de oudste, die heeft 2 kids, maar die is ook zo ontzettend makkelijk. Geloof dat die nog niet warm of koud wordt van een halve klas extra aan kindjes in huis… en ken ook 1 moeder met 4 kindjes die al gillend gek wordt van haar eigen, laat staan dan ook nog eens die van een ander erbij.

@Lune wrote:

@kaboutertje wrote:
Hier mogen van mij ook nog wel een paar bij hoor, die ruime is er zeker in mijn hart nog wel. Helaas wil dat hier niet lukken en mogen we al blij zijn als een derde eindelijk blijft zitten. Maar ik zou het best redden normaal gesproken.

van 200 euro per week ook wel,… is even puzzelen, maar het zou me wel lukken denk ik.

huh maar 200 euro per week is met drie kindjes toch prima te doen? Ik probeer me aan 80 te houden per week…

Dat was volgens mij bedoeld van als ze er 12 zou hebben, dat 200 euro dan wel zou lukken :wink:

Ik heb net de uitzending van maandag gekeken. Die van dinsdag kan ik niet vinden? Alleen dinsdagmiddag, maar dat is een herhaling van maandagavond… Zo nog maar eens goed kijken!

Ik vind 12 wel wat overdreven hoor. Een groot gezin, leuk, maar 12? Straks zijn het allemaal pubers die een beetje eigen ruimte willen lijkt me. Ik zou gek worden met 3 anderen op een kamer altijd. Geen eigen plekje lijkt me vreselijk.

Woont dat blanke gezin nou op een flatje met 14 man? Met een mini-badkamer wat ik zo zag. Ik zou echt gek worden… Wij hebben hier net een nieuwe badkamer gebouwd, met 2 douches en wij hebben nog niet eens kindjes (wel met oog op de toekomst… :inlove: , maar toch :mrgreen: )

@Noekie wrote:

Een groot gezin, leuk, maar 12? Straks zijn het allemaal pubers die een beetje eigen ruimte willen lijkt me. Ik zou gek worden met 3 anderen op een kamer altijd. Geen eigen plekje lijkt me vreselijk.

Das nou het mooie, het zijn niet allemaal tegelijk pubers he :wink: .

In beide gezinnen is de jongste 1,5 en in het ene gezin de oudste 21 en in het andere gezin de oudste 27.

Ben trouwens wel benieuwd hoe oud de opnames zijn aangezien de strippenkaart nog gestempeld werd, maar dat terzijde :slight_smile: .

En dat eigen plekje… in de 2e aflevering zegt 1 van de jongens juist dat hij er niet aan moet denken om alleen te moeten slapen, niemand om nog even mee te praten etc.

Het is maar net wat je gewend bent denk ik.

Al vind ik 2 op 1 kamer al wat anders als 6 :lol:.

En idd dat gezin woont met 14 man/vrouw op een flatje 5 hoog geloof ik en nee dat is niet groot.

Zelf denk ik dan vooral aan dingen als: waar moeten die jongste kinderen spelen? Vraag me ook af of die oudste kinderen wel werken? Of zijn die de hele dag in/om het huis? Die hebben geen buitenspeelleeftijd meer natuurlijk :mrgreen: .

En ook… is daar wel fysieke ruimte om een vriendje mee naar huis te nemen om te spelen? Ik kan zeker op dat flatje geen vierkante meter ontdekken om op de grond te spelen met een bak lego oid.

Maar dat zijn praktische dingen waar vast oplossingen genoeg voor zijn… mensen met 2 kids vragen zich al af hoe dat met 4 moet, nou dat is makkelijk zat en als ik dit programma kijk dan denk ik: ach dan passen er in ons huis makkelijk 5 of 6… en zo zal een gezin met 6 kinderen waarschijnlijk ook denken dat er best nog 2 bij kunnen in hun huis etc etc. Je doet het toch met wat je hebt qua ruimte etc.

Ik heb de 2e aflevering nog niet gezien :wink: Ben ook heel benieuwd wat de kinderen er nou van vinden, zoveel kids in huis. Ik zie inderdaad ook nergens iets van speelgoed of ruimte daarvoor.

Ik ben zelf erg graag af en toe alleen, kan me er dan ook weinig bij voorstellen, met zoveel mensen. Ik heb 2 zussen, dus we waren met 5 man thuis vroeger, dat vond ik soms al teveel. Lekker alleen op mn kamer mn eigen ding doen. Maarja, zij weten niet anders, dus zal vast wennen dan :slight_smile:

Ja dat Amsterdamse gezin hun flat heeft volgens mij maar hooguit 3 slaapkamers, ik kon het niet zo goed zien. Maar de grote jongens sliepen met hun vijven op een kamer! :shock:

Ik moet er ook niet aan denken zeg, met zoveel een kamer delen! Maar ja, het is maar net wat je gewend bent natuurlijk.

TJa, en ik weet dat sommigen een groot gezin leuk vinden, maar 12 is toch wel heul veul! :mrgreen: Ik denk dan bij mezelf: stuk of 6 is toch ook prima dan? :think: En als je zo slecht tegen de pil kan, dan zou je toch zeggen na een kind nr 8: we doen iets van sterilisatie ofzo. Maar ja, dat is ook heel persoonlijk.

Ik weet eigenlijk ook wel dat 2 kinderen voor mij meer dan genoeg is, ik ben niet zo’n oermoeder geloof ik en vind dit al echt druk zat! :oops: Maar sterilisatie kan ik op de een of andere manier ook nog niet. Zo zal het voor hun dan ook wel zijn denk ik, het toch nog niet af kunnen sluiten, zelfs niet na 12 kinderen. :mrgreen:

Ze slapen zelfs met hun zessen op een kamer. twee stapelbedden en dan nog twee losse matrassen die ze elke avond ergens onder een bed vandaan trekken.

en snelle rekensom leert dan ook dat de meiden met z’n 5’en op 1 kamer slapen.

De jongste van dat gezin slaapt geloof ik bij papa en mama op de kamer. Tenminste, ik meende in het voorstukje voor vanavond een ledikantje bij hun te zien staan.

Maar die ene kamer met stapelbed en dan volgende stapelbed er dwars op… die is gewoon kleiner als bij ons de babykamer :oops: . Oké schuin dak, dus er kunnen bij ons niet 2 stapelbedden staan :wink: maar qua grondoppervlakte is die kamer dus kleiner.

Bij het andere gezin kan ik nog niet echt wijs worden uit de indeling in huis.

Dat is een gewone 1 gezinswoning. Die slapen ook met heel wat op een kamer. (kan ook niet anders denk ik)

Maar die kinderen hebben wel speelruimte in de woonkamer zag ik. Het gezin in de flat idd niet zoveel of helemaal niet.

Ze eten ook op de bank volgens mij want ze hebben geen eens een eettafel.

Zag wel een eettafel bij het donkere gezin maar met te weinig stoelen. Dus die zullen ook wel op de bank eten.

Volgens mij zijn de opnames van 1,5 tot 2 jaar geleden. De jongste kids zijn in 2009 geboren en zijn in de afleveringen zijn ze nu 1,5 jaar toch :think:

@marloes vip wrote:

Nou en plastic bordjes en keukenrollen zodat je niet zoveel afwas hebt.

Wij hadden vroeger buren met veertien kinderen (eigenlijk zeventien maar drie zijn rond de geboorte overleden) en dat was ook stapelen. Mijn vader had buren met zesentwintig kinderen, moeder at eerst met de jongste dertien en dan werd alles afgewassen en opnieuw gedekt voor vader met de oudste dertien.

Lijkt mij veel meer kosten op den duur. En slecht voor het milieu ook nog eens. Zat ik me ook over te verbazen. :think:

@esmie wrote:

Volgens mij zijn de opnames van 1,5 tot 2 jaar geleden. De jongste kids zijn in 2009 geboren en zijn in de afleveringen zijn ze nu 1,5 jaar toch :think:

ja klopt … maar als ze van (begin) 2009 zijn dan zijn ze half 2010 1,5… opnames kunnen dus max. 1,5 jaar oud zijn dan denk ik.

Voor mijn gevoel zijn in het westen de strippenkaarten al veel langer weg :lol: .

het kan aan mij liggen, maar vind het wel een rare opmerking om te zeggen dat dat zieke jongetje (met downsyndoom) een beetje meer is terwijl haa andere dochter erbij zit…

enne, dit is toch afgelopen jaar opgenomen als die 3 meiden mee hebben gedaan aan hollands got tallent?

:think:

@knipoogje1983 wrote:

het kan aan mij liggen, maar vind het wel een rare opmerking om te zeggen dat dat zieke jongetje (met downsyndoom) een beetje meer is terwijl haa andere dochter erbij zit…

enne, dit is toch afgelopen jaar opgenomen als die 3 meiden mee hebben gedaan aan hollands got tallent?

Niet alleen terwijl haar andere dochter erbij zit, uberhaubt vind ik het een rare opmerking ,waarom meer…omdat hij het down sydroom heeft :roll:

@Duimelijntje wrote:

@knipoogje1983 wrote:

Niet alleen terwijl haar andere dochter erbij zit, uberhaubt vind ik het een rare opmerking ,waarom meer…omdat hij het down sydroom heeft :roll:

ben ik met je eens, dat ik de opmerking in het algemeen naar vind, maar toch ook vooral aangezien haar dochter erbij zit…

kreeg zelf bij die opmerking het idee dat het haar meer deed/ meer zorgden baarde omdat hij down heeft?

Vond het zelf zorgelijker dat het normaal gevonden wordt blijkbaar dat hun 15 jarige zich klemzuipt en dat ook doodleuk weer wegdrinkt met een biertje :shifty: .

En vond het wel grappig… die gast die zijn kop kaalgeschoren had ‘laat hem nooit meer alleen met een tondeuze’. Hij is toch volwassen? Moet die zelf weten wat die met zijn haar doet toch?

Geloof dat ik het donkere gezin allemaal wat relaxter vind in alles.

Maar voor die vriendjes mee naar huis is dus geen ruimte… dat is dus wel jammer om te horen… het beperkt de kinderen dus wel om met zovelen te zijn.

Tja, maar ze zullen er ook veel voor terugkrijgn he. Rn met zoveel broers en zusjes misschien ook veel minder de behoefte aan afspraakjesmet vriendjes, dat merk ik hier zelfs al.

Ik zou sommige dingen idd ook wel echt anders doen… Ik bedoel, als je geen zin hebt in 36 borden per dag afwassen, gebruik dan de ontbijtborden ook voor de lunch etc, maar geen wegwerp. En op enkel een matras slapen is gewoon niet goed voor je rug, dus dan denk ik waarom niet een echt onderschuifbed, met lattenbodem?

Ik zag trouwens het donkere gezin in den haag, daar kon je nog lang ook met de strippenkaart reien, volgens mij pas een halfjaar ofzo niet meer.

@mamaMarije wrote:

kreeg zelf bij die opmerking het idee dat het haar meer deed/ meer zorgden baarde omdat hij down heeft?

Zo had ik het ook geinterpreteerd ja :think:

@*Esther wrote:

@mamaMarije wrote:

Zo had ik het ook geinterpreteerd ja :think:

Ja, volgens mij bedoelde ze gewoon dat hij haar zorgenkindje is. Ik vond de opmerking niet raar overkomen.

Anyway, ik heb weer genoten hoor vanavond!

Al vraag ik me af of je sommige dingen nu wel moet willen, (zeker als je het al zo druk hebt met zo’n groot gezin) zoals 's nachts kwart over 2 koekjes bakken voor koninginnedag… :shock:

Nou ja, ieder z’n hobby natuurlijk! :angel:

Dat zal inde aard zitten, ik doe dat soort idiote dingen ook regelmatig en kn totaal niet plannen, of me aan mijnplanning houden. Dus elke verjaardag zo ongeveer zit iknog tot diep inde nacht aan een taart of kado te werken en tussendoor ook regelmatig voor anderen :wink: