draagdoek/draagzak

Heb even op die site geken, maar zie geen richtprijzen voor zo’n consulent? Want ik draag ook wel graag, maar tot nu toe maar op 2 manieren gedaan…

Klopt, heb er vier in de buurt (nouja, nog een aantal km rijden) en 1 had een website: heb ik even opgeslagen!

Ik denk als je gewoon veel draagt, dus veel oefenen je er zelf snel handigheid in krijgt.

Filmpjes kijken op Youtube, in je boek kijken/lezen die ik erbij heb gekregen.

Op deze manier kun je dan gewoon uitvinden wat jij het fijnste vind dragen.

Heb jij je dochter ook gedragen of doe je dit? Ik heb mijn tweede en derde dus wel veel gedragen, maar alleen in kikkerhouding en daarna beentje eruit zegmaar (en doek net iets anders omgeknoopt dan)

Heb Kae.yen net in de doek gehad op de rug, en dit keer ging het beter. Toen ie eenmaal zat ging het ook goed, en hij hing wel lekker! Had hem wel iets te los merkte ik, dus volgende keer beter aantrekken tijdens het knopen…

Miranda ik ben mijn dochtertje pas gaan ‘dragen’ toen ze bijna 1 was.

Heb toen een ringsling gekocht, maar nu ze 12 kilo weegt en ik echt niet meer langer dan 10 minuten kan lopen met de ringsling heb ik deze aangeschaft.

Zal die ook niet meer hebben gekocht hoor als ik geen kindje erbij kreeg.

Maar sinds ik de doek heb draag ik mijn dochtertje elke dag even, gewoon ff oefenen/knopen doek soepel maken.

Maar heb er al een heleboel getest, maar vind deze toch wel heel erg makkelijk en zeker belangrijk bij een dreumes lekker snel :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=bWdsWk-Y-UQ&feature=related

Maar in begin kreeg ik haar ook niet goed op mijn rug, maar als je de doek direct al straks doet terwijl je kindje op je rug hangt kan hij/zij geen kant meer op.

En dan goed strak houden tussen je benen en dan kun je met 2 handen de doek goed doen bij je schouders.

Ik wil binnenkort een draagdoek gaan aanschaffen maar ik heb een aantal vragen. Zijn waarschijnlijk niet de meest slimme vragen maar weet gewoon echt te weinig van draagdoeken af en zie zo veel verschillen. :oops:

Ik neig heel erg naar een ringsling voor het gemak, en heb daar ook echt wel hele leuke van gevonden. Maar ik zie ook veel staan dat het best zwaar kan worden omdat het gewicht maar over één schouder hangt. Ik hoef echt geen hele dagen te gaan dragen maar 1-2 uur zou ik wel erg fijn vinden. Dus is het dan wel handig om een ringsling te kopen?

Nou lijkt het mij niet heel erg vervelend om te leren knopen maar één van mijn ‘eisen’ is eigenlijk wel dat ik mijn dochtertje over een paar maanden af en toe met de doek op mijn heup kan dragen en als ik daar op google zie ik alleen maar ringslings of korte doeken.

Aangezien ik behoorlijk kamp met overgewicht ( :oops: ) lijkt een korte doek me echt helemaal niet handig.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk tot welk gewicht jullie een ringsling prettig vonden en van welk merk, en of er een knoopmethode is met een lange doek waarbij je je kindje op je heup kan dragen.

Hoop dat jullie mij wat antwoorden kunnen geven.

Kimmygirl: Moet zeggen dat ik mijn dochtertje met plezier heb gedragen tot een kilo of 12.

Maar denk dat je vanaf een kilo of 8 toch echt niet meer 1 a 2 uur lang kan dragen. Of je moet soms wisselen, en met de ringsling op je rug dragen is ook een stuk minder zwaar.

Maar wil je persee op je heup dragen ?

Als je op je rug draagt heb je wel echt beide handen vrij, en na mijn idee zitten/hangen kindjes ook beter op je rug dan op je heup. OP je rug/buik kunnen ze ook heerlijk tegen je aan liggen en eventueel slapen.

Heb je al eens gekeken naar een Mei Tai :inlove: , misschien is dat iets voor jou daarmee kun je ook makkelijk je kindje op de heup dragen.

Met een lange doek kun je ook op je heup dragen, kijk maar eens op youtube op huftschlinge.

Ik snap dat je voor het gemak voor een ringsling wilt gaan maar ringslings zijn toch vaak voor even snel kleine stukjes doen, een boodschapje, even uit de auto en ergens heen lopen bijv. Je kan het proberen hoor, ik kan zelf best lang met een ringsling dragen maar ik draag dan ook al vrij lang, je lichaam moet wel aan het dragen wennen.

En overgewicht en doeken maken niks uit, dan neem je gewoon een maatje grotere doek, net wat je zelf makkelijk vindt.

Als mijn zoontje niet op m’n rug wil (komt bijna nooit voor haha) dan zet ik hem even in een snelle rucksack en als hij dan rustiger is geworden door even met hem rond te lopen knoop ik de knoop weer los en maak ik er een shbc, bwcc of een dh van. De rucksack heb ik in 10 seconden geknoopt terwijl ik voor de andere knopen net iets meer tijd (wat je dan net niet hebt) nodig hebt.

En meiden die boven in Friesland wonen en eens willen oefenen met dragen of gewoon even verschillende maten doeken, ringsling of beco uit willen proberen, jullie mogen altijd bij mij komen proberen hoor :smiley:

Fryske: Vind je een Rucksack niet lekker zitten als je langer moet dragen ?

Ben benieuwd waarom je hem dan in een shbc, bwcc of een dh van knoopt.

Nee, ik knoop een rucksack altijd tibetaans af omdat ik anders last heb van afzakkende schouderbanden en omdat al het gewicht daarmee aan de schouders hangt vind ik het voor langere einden lekkerder om of een bwcc of shbc te knopen om hun meerdere lagen of een double hammock omdat daarbij eigenlijk al het gewicht word gedragen door je romp doordat je de doek helemaal uitspreid als een schortje zeg maar. Wel knoop ik bij de dh ook tibetaans af om weer die afzakkende schouderbanden te voorkomen (blijkbaar heb ik afhangende schouders ofzo? :lol: )

Net even mijn dochtertje in de doek gehad met de hondjes uitlaten.

Pfff ben wel een half uur bezig geweest, zweet brak me uit :mrgreen:

Wilde dus ook ff iets anders proberen

http://www.youtube.com/watch?v=OOSwCBTzTS4&fmt=18

Als ik deze probeer dan trek ik die 1ste knoop strak aan, maar als ik die doek over me schouder wil doen gaat die knoop voorop dus losser, met resultaat dat ze op het laatste te los in de doek zit.

Nu zag ik deze:

http://www.youtube.com/watch?v=jbKdxwkBiRo

En hier maken ze niet eerst een knoop, ga deze straks eens proberen bij mijn meisje.

Welke knoop jij dan eigenlijk, want zie dat iedereen het blijkbaar weer anders doet.

Als ik de rucksack knoop met de armppjes eruit, doet mijn dochtertje ze er weer in met resultaat dat de doek veeeel te hoog zit uiteindelijk, en dat ze aan de doek gaat knabbelen, weet jij nu wat ik fout doe ?

Ik kan natuurlijk ook proberen om de doek onder haar okseltjes een x om te slaan :think: ?

En hoe zwaar is jou kindje eigenlijk ?

Bedankt voor de antwoorden.

Op mijn rug dragen lijkt me ook echt heerlijk, alleen ze is zo nieuwschierig en zit nu al het liefst op mijn arm om haar heen te kijken dus lijkt het mij heerlijk om haar over een paar maanden op mijn heup te kunnen dragen.

Ik denk dat ik sowieso wel voor een geweven doek wil gaan maar er zijn gewoon zoveel merken en winkels te vinden. Ik heb even zitten zoeken en ik vind dat hoppediz wel erg mooie doeken hebben alleen dan heb je dus zomerdoeken en gewone doeken.

Maar bij slings&things staat een soort van overzichtje met de verschillen tussen doeken en daar staat dat de gewone hoppediz veel meer draagkracht heeft dan de zomerdoek. Maar een zomerdoek lijkt me toch wel veel lekkerder zitten.

Zou een hoppediz das leichte een goede keus zijn of zijn er andere merken waarop ik mij beter kan richten.

Ik heb er gewoon één gekozen die ik mooi en betaalbaar vond en heb ook bewust gekozen voor een zomerdoek (Hoppediz). En ik ben echt heel blij dat ik geen gewone genomen heb, want ik vind de zomerdoek al behoorlijk warm. En hij is ook heerlijk zacht. :inlove: Qua draagkracht heb ik geen idee, ik draag Jinthe tegenwoordig eigenlijk zelden meer en als ik haar draag (kleine stukjes), dan draag ik haar in de ringsling.

@Romata: ik knoop altijd een bwcc met chestbelt, en als ik de knoop heb ik gemaakt, trek ik hem goed strak en doe ik de ene staart tussen m’n benen/knieeen en daarna over m’n schouders etc en dan op het laatst hup ik nog even een paar keer terwijl ik aan de staarten trek zodat hij goed strak gaat zitten.

En als je dochter haar armpjes er graag in heeft dan doe je hem toch gelijk over haar armpjes heen, in haar nekje? Doe ik ook heel vaak hoor! Dan zit hij ook gewoon gelijk mooi strak en kan ze ze er altijd nog uitdoen als ze wil. En doekknabbelen/sabbelen doen heel veel kinderen

:lol:

Mijn jongste zoontje is ongeveer 13 kilo denk ik.

@Kimmygirl: met een lange doek of mei-tai kun je hoog knopen op je rug zodat je meisje ook over je schouder heen kan kijken, ideaal voor nieuwsgierige kindjes! :smiley:

En verschil tussen das leichte en gewone hoppediz valt volgens mij wel mee hoor… Mijn eerste doek was een gewone hoppediz en een heerlijke doek was het maar als ik nu weer moest kiezen zou ik zeker voor een das leichte gaan!

Hoog knopen op de rug lijkt me echt ideaal. Kan zij heerlijk overal heen kijken en heb ik mn handen helemaal vrij :smiley:

Zit nog steeds te twijfelen tussen 3 doeken. Het liefst zou ik ze alle 3 nemen maar dat lijkt me niet echt handig aangezien ik nog niet weet of ik dragen echt zo geweldig ga vinden als ik hoop.

Nog één laatste vraagje, Girasol heeft geen speciale zomerdoeken he? Zijn ze ontzettend warm of valt dat mee? Want heb daar ook echt een hele mooi van gezien :drool:

Via Romata ben ik op dit topic gewezen. Ik ben dus op zoek naar een draagdoek of mei tai. We hebben al een tricot slen, maar ik wil dus niks rekbaars meer, en ik kon door de bomen het bos niet zien na uren gegoogled te hebben.

Dus hier even gelezen. En na lang wikken en wegen, en nog eens wikken en wegen, denk ik dat ik een zomerdoek van Hoppediz ga aanschaffen.

Romata ik las dat jij ook had getwijfeld tussen een geweven doek en een Mei Tai. Wat heeft bij jou de doorslag gegeven? Ik dacht dus, laat ik voor het gemak maar een MT nemen, niet zo’n gedoe met knopen. Maar van de andere kant denk ik dat ik met de geweven doek meer mogelijkheden heb om het gewicht beter te verdelen. Ik denk wel nog steeds, zou ik dat allemaal kunnen, dat knopen. Als ik die youtube filmpjes zie krijg ik het een beetje benauwd. En ik bedenk dan scenario’s waarin mijn kind valt wanneer ik probeer haar op mijn rug te knopen. Maar manlief heeft de doorslag gegeven en zei, dat gaat je vast lukken allemaal omdat je nu ook al heel handig bent met de tricot slen en wie had dat in eerste instantie gedacht?

Duurde het bij jullie lang voor je het echt onder de knie had? En begonnen jullie ook eerst met op de buik dragen of gingen jullie ook meteen op de rug proberen?

Ik heb zowel een tricot slen als een mei tai.

De mei tai vind ik prettiger zitten en veel makkelijker knopen. Ik denk dat als je de slen een beetje beheerst dat een geweven doek ook wel te doen is hoor.

Succes met kiezen.

Hoi dames,

Kwam per ineens op dit topic en heb alles doorgelezen.

Zal me zelf even kort voorstellen: Ik ben Cynthia, 32 jaar en ben zwanger van 2de kind.

Mijn eerste zoon was 3 mnd te vroeg geboren en mede daardoor heb ik hem heel lang in een draagdoek gedragen en nu nog steeds.

Hij is nu 2 jaar en weegt zo’n 9 kilo.

In eerste instantie een rekbare draagdoek; heel gemakkelijk in gebruik.

Daarna een eigen ringsling gemaakt, maar niet veel gebruikt. Ringen zitten niet echt lekker.

Sinds een aantal maanden heb ik een peanut shell, echt zo makkelijk.

Is 1 stuk stof, op de juiste lengte, kleine erin en gaan. Wordt nu wel wat zwaar (duncan 9 kilo). Wel makkelijk voor korte stukjes. Je kan hem ook doordraaien naar je rug. Maar vind ik een beetje eng want hij beweegt nogal.

Sinds een paar dagen heb ik een geweven draagdoek in huis van Didymos en deze is veel steviger dan die andere draagdoek (draagdoek.nl) en met een beetje oefenen kan ik hem op mijn rug krijgen (secure back carry) en dat gaat echt super. Alleen wel warm.

Ben nu zwanger van een 2de en ga deze zeker weer in een draagdoek dragen.

Heb vorige week ook van didymos een draagdoek mt 2 gekocht via marktplaats; alleen stond in de adv. dat dit mt 4 was. Dus een nieuwe besteld mt 6.

Miskoop dus…nu twijfel ik of ik toch de stof bewaar en hem gaat gebruiken als ringsling?

Maar ja heb al zoveel doeken:

2 x rekbare doek - draagdoek en tricot-slen

2 x peanut shell

1 x eigen gemaakt ringsling (dunne stof, wel echte draagdoek stof)

1 x geweven draagdoek lang.

Wat te doen - verkopen de korte doek of toch houden en een ringsling van maken?

Mijn man verklaard me sowieso voor gek met zoveel doeken.

Nou haha een heel verhaal…