donormelk...

@renzosmam wrote:

Ik zou het ook nooit van een ander geven :shifty:

Ik vind het niet en prettig gevoel dat mijn baby lichaamsvocht van een ander krijgt…het is dan wel bv maar nee…ik zou me er zwaar ongemakklijk bij voelen…

En niet om het zelf af te geven voor een andere baby,gek hé…dan wel uit fles…ik zou ook geen andere baby aan mijn borst willen…

Ook vaag maar dat is idd een gevoel…

Ben godsdankbaar dat ik er geen moeiete mee heb en zelf mijn kinderen kan voeden en het dus geen isseu is :pray:






Oh ik zou echt meteen een ander kind de borst geven :oops:

Meteen…

@jacsansil wrote:

mijn beste vriendin wilde voor mij donor zijn en zij heeft geinformeerd bij haar lactatiedeskundige en hoor nou… die kwam met hetzelfde verhaal!



dus meiden ondanks dat het allemaal heel nobel en goed lijkt zitten er gewoon ook best veel risico’s aan vast en dat is nu dus net het grootste knelpunt!

en dan kan je nog zo proborstvoeding zijn(jullie moesten eens weten hoe ik er zelf van baal dat ik niet mijn eigen kind kan voeden) soms is het ook gewoon een kwestie van je er bij neerleggen…




dat vriendinnetje was ik en ze heeft gelijk

nee ik zou het geloof ik niet doen, niet geven en niet ontvangen… :roll: Ik ben best wel een beetje behoorlijk pro-bv, maar ik ben zo pro-b omdat het zo’n meesterlijk natuurlijk iets is, en voor mij is het doneren van melk gewoon net een stapje te ver…een hoop van de voordelen van bv krijg je toch niet mee, en uh, nee ik kan net als lous er de vinger niet precies op leggen, maar ik loop er niet echt warm voor…(los van dat ik de allerslechtste kolfster ooit ben).





jacsansil :hug: :-* :-*

voor andere zou ik het ook niet doen hoor dat vind ik zelf ook een beetje te ver gaan.



maar voor sanne deed ik het graag omdat ze en mijn beste vriendinnetje is al 10 jaar en om het verhaal erachter waarom ze geen bv mag geven

@lizzy wrote:

voor andere zou ik het ook niet doen hoor dat vind ik zelf ook een beetje te ver gaan.



maar voor sanne deed ik het graag omdat ze en mijn beste vriendinnetje is al 10 jaar en om het verhaal erachter waarom ze geen bv mag geven




ja ik geloof ook wel dat ik wel uitzonderingen zou kunnen maken, en de situatie van jacsansil zou zo’n uitzondering kunnen zijn voor mij, als zo iemand een goede vriendin is, en zij er ook erg veel waarde aan hecht. Maar in principe uh nee, zou ik er niet om staan te springen. Borstvoeding is iets ontzettend moois van moeder natuur, waardoor je als moeder in staat bent je kindje op een mooie manier te voorzien van de beste voeding die speciaal op jouw kindje is afgestemd, altijd op temp. is en noem de hele ratteplan met voordelen maar op. Als bv echt niet mag of kan, uh ja dan is daar wat mij betreft kv.

@faizaa wrote:

Oh ik zou echt meteen een ander kind de borst geven :oops:

Meteen…


ik ken jouwn gevoel wel, en ik zou het ook doen, mocht het prakisch ook haalbaar zijn…



vroeger was dat ook heel normaal, binnen familie / vrienden / buren



mn vader heeft nog aan de borst gehangen van zijn oudste zus die een kleine had die 3 weken ouder was dan hij zelf,

en mijn moeder is bijgevoed door een kennis/vriendin van mijn oma…



maargoed daar is jacsansil niet mee geholpen,

meid een dikke :hug: voor jou, en zoals ik al eerder schreef :
ik denk dat je zelf dat moet doen, wat voor jou en de kleine het beste voelt, immers het gaat erom dat het plezierig is tussen jullie beiden

:hug: :-*

hai meiden ik heb even een dagje laten bezinken want zoals ik al zei, het doet me gewoon heel erg veel verdriet dat ik mijn eigen kind niet kan/mag voeden.



ik zal proberen het uit te leggen hoe de kinderarts mij het heeft proberen uit te leggen(er zullen wel veel meer medische termen en dergelijke zijn maar daar snapt een normaal mens toch geen bal van :wink: )



het verhaal antistoffen:



je kan het vergelijken met de inentingen die je kind krijgt, ik pak even de inenting tegen rode hond.



als een vrouw zwanger is en zij heeft genoeg antistoffen tegen rode hond geeft zij dit haar kindje mee en na de bevalling geeft zij dit kindje nog een extra boost via de moedermelk.

dit kindje wordt ingeent tegen rode hond en wordt hier niet ziek van of maar een beetje , omdat de moeder haar kindje dus al een stukje heeft meegegeven, een andere moeder heeft deze antistoffen te weinig of helemaal niet aan haar kindje meegegeven haar kindje wordt fiks beroerd van deze inenting maar… het is maar even omdat het om een eenmalig of twee malig prikje gaat.

zou dit tweede kindje een dagelijkse dosis moedermelk krijgen met antistoffen tegen rode hond blijft dit kindje ziek omdat het lichaampje van dit kindje niet de kans krijgt om hiertegen afweerstoffen op te bouwen, dan krijg je dus een babytje wat continu beroerd is en kom dan maar eens achter het waarom.



zo werkt het een beetje (en zoals ik al zei er zullen nog wel veel meer redenen en termen zijn maar das toch niet te begrijpen voor het normale volkje :mrgreen: )



sorry meiden dat ik gister even nogal uit mijn dak ging , maar er is hier al zoveel verdriet rond ons kindje dat ik het even allemaal niet trok…



liefs sanne

@jacsansil

ik snap heel goed dat het pijn voor je doet, maar misschien moet je de gedachte aan gekolfde bv effe loslaten,

en probeer lekker te gaan genieten van je zwangerschap en iedereen om je heen,



dikke :hug:

ik heb het echt met je te doen, en je mag hier gerust effe ventileren…

en ook andere meningen vragen



hopenlijk heb je een fijne vrijedag vandaag…

heb je al zwangerschapsverlof ?? nu dat je 34 weken bent ??

@jacsansil wrote:

meiden ik stop ermee het ligt allemaal verschrikkelijk gevoelig bij mij en ik heb alleen maar gezegd hoe en wat ik weet en ja ik ga inderdaad uit van een mening van een heel stel kinderartsen , en zoals ik al zei ik stond er zelf ontzettend open voor voor moedermelk van een ander en ik hoop dat ze ooit zover komen dat het zonder ook maar 1 risico kan gaan , maar zover is het gewoon nog niet .

ik stond zelfs al ingeschreven bij het moedermelknetwerk!

maar ik heb geen zin om hier elke keer jankend iets te moeten uitleggen wat volgens mij door jullie niet eens begrepen wil worden dus sorry … mij zien jullie hier nier meer terug, deze uiteindelijke discussie is voor mij gewoon veel te heftig ondanks dat ik niks verkeerds heb gezegd!




Sorry meid, kan me zo goed voorstellen hoe pijnlijk het is voor jou. Je wilde zo graag het beste voor je kindje en dan blijkt dat gewoon niet te kunnen. Dan is het toch een zegen dat er een goed alternatief voorhanden is waarbij je je geen zorgen hoeft te maken over enge dingen. Ik denk dat iedere moeder in jouw situatie hetzelfde had gedaan, maar ook dat iedere moeder die om BV geeft dat met pijn in het hart zou doen, net als jij :-* . Mijn vragen waren ook echt niet bedoeld om te laten zien dat het niet klopt ofzo. Gewoon benieuwd naar iets waar ik nog nooit van gehoord had.



Als ik het goed begrijp, dan bouwt een kindje dus afweerstoffen op tegen de afweerstoffen? En als dat niet goed lukt, omdat de basis er niet is, dan wordt zo’n kindje daar ziek van? Bij een inenting worden kindjes toch meestal ingespoten met de ziekteverwekker zelf en gaan ze dáár antitsoffen tegen opbouwen? Maar als ze antistoffen binnen krijgen, dan regaeert het lichaam door antistoffen te maken tegen die antistoffen? Want dat is ook lichaamsvreemd materiaal?

Als je dus moedermelk doneert, kun je het beste gebruik maken van een donor die heel dichtbij de moeder staat, zodat ze met dezelfde dingen in aanraking zijn geweest en dus ook zoveel mogelijk dezelfde antistoffen hebben?

En zou het volgens deze redenering dan ook in hebben om als je zwanger bent / wil worden, een DKTP-prik te halen, op herhaling. Zodat je kindje die antistoffen vast meekrijgt en dna minder ziek wordt van de vaccinatie?

@lena3 wrote:

@jacsansil wrote:
meiden ik stop ermee het ligt allemaal verschrikkelijk gevoelig bij mij en ik heb alleen maar gezegd hoe en wat ik weet en ja ik ga inderdaad uit van een mening van een heel stel kinderartsen , en zoals ik al zei ik stond er zelf ontzettend open voor voor moedermelk van een ander en ik hoop dat ze ooit zover komen dat het zonder ook maar 1 risico kan gaan , maar zover is het gewoon nog niet .

ik stond zelfs al ingeschreven bij het moedermelknetwerk!

maar ik heb geen zin om hier elke keer jankend iets te moeten uitleggen wat volgens mij door jullie niet eens begrepen wil worden dus sorry … mij zien jullie hier nier meer terug, deze uiteindelijke discussie is voor mij gewoon veel te heftig ondanks dat ik niks verkeerds heb gezegd!




Sorry meid, kan me zo goed voorstellen hoe pijnlijk het is voor jou. Je wilde zo graag het beste voor je kindje en dan blijkt dat gewoon niet te kunnen. Dan is het toch een zegen dat er een goed alternatief voorhanden is waarbij je je geen zorgen hoeft te maken over enge dingen. Ik denk dat iedere moeder in jouw situatie hetzelfde had gedaan, maar ook dat iedere moeder die om BV geeft dat met pijn in het hart zou doen, net als jij :-* . Mijn vragen waren ook echt niet bedoeld om te laten zien dat het niet klopt ofzo. Gewoon benieuwd naar iets waar ik nog nooit van gehoord had.



Als ik het goed begrijp, dan bouwt een kindje dus afweerstoffen op tegen de afweerstoffen? En als dat niet goed lukt, omdat de basis er niet is, dan wordt zo’n kindje daar ziek van? Bij een inenting worden kindjes toch meestal ingespoten met de ziekteverwekker zelf en gaan ze dáár antitsoffen tegen opbouwen? Maar als ze antistoffen binnen krijgen, dan regaeert het lichaam door antistoffen te maken tegen die antistoffen? Want dat is ook lichaamsvreemd materiaal?

Als je dus moedermelk doneert, kun je het beste gebruik maken van een donor die heel dichtbij de moeder staat, zodat ze met dezelfde dingen in aanraking zijn geweest en dus ook zoveel mogelijk dezelfde antistoffen hebben?

En zou het volgens deze redenering dan ook in hebben om als je zwanger bent / wil worden, een DKTP-prik te halen, op herhaling. Zodat je kindje die antistoffen vast meekrijgt en dna minder ziek wordt van de vaccinatie?




denk inderdaad dat je het goed begrepen hebt hoe ingewikkeld het ook is, en tja … daar zeg je wat over de dktp :think: het lijkt mij waarschijnlijk inderdaad wel gunstig, weetje he ik moet woensdag weer naar het umc ik zal eens kijken of ik nogmaals een hysterisch bijelkaar geroepen vergadering kan veroorzaken met deze vraag :mrgreen: :wink:

@Moonfire wrote:

@jacsansil

ik snap heel goed dat het pijn voor je doet, maar misschien moet je de gedachte aan gekolfde bv effe loslaten,

en probeer lekker te gaan genieten van je zwangerschap en iedereen om je heen,



dikke :hug:

ik heb het echt met je te doen, en je mag hier gerust effe ventileren…

en ook andere meningen vragen



hopenlijk heb je een fijne vrijedag vandaag…

heb je al zwangerschapsverlof ?? nu dat je 34 weken bent ??






ik ben gastouder en heb nog tot en met week 37 een oppasventje omdat die vader een beetje boel laks was met wat anders regelen :think: lekker handig he? :wink:

vind het wel zwaar hoor want ik moet dus elke keer met een noodgang van de ene kant van de stad naar de andere kant fietsen omdat mijn zoon en hij niet op dezelfde school zitten… en met een buik die je longen dichtdrukt ben ik dus tegen de tijd dat we eindelijk thuis zijn net een oude bejaarde :mrgreen:

enne lena… er is niks zo bevredigends als een half umc op de kop zetten met 1 vraag! :mrgreen:

Ik kom hier niet meer zo vaak, maar wil nu toch wat zeggen.

Jacsansil, ik vind het heel erg hoe jij door deze dokters met een kluitje in het riet wordt gestuurd. Heel erg dat jij, die tot die hele kleine groep vrouwen hoort waarbij borstvoeding geven echt uitgesloten is, nu ook nog de kans wordt ontnomen om de beste voeding voor je kindje te krijgen en geven.

De uitleg die de artsen jou hebben gegeven over de werking van afweerstoffen raakt werkelijk kant noch wal. Dit is een medische misser van de eerste orde.

Antistoffen en afweerstoffen werken tegen ziekteverwekkers, of zij nu door het lichaam zelf zijn gemaakt, via de navelstreng komen of met de melk van de eigen of een andere moeder. Dat maakt niets uit in de manier waarop ze werken en de manier waarop het lichaam van het kind erop reageert. Dit is simpele basisbiologie die iedereen die aan een universitaire studie, zoals medicijnen, begint hoort te weten. Ik zal niet zeggen dat de dokters liegen, maar ze vertellen je niet de waarheid. Hebben ze zelf niet begrepen hoe het werkt? Of willen ze niet dat het gebruik van moedermelk wordt gestimuleerd? Hebben zij soms andere belangen dan de gezondheid van jouw kind?

Ik kan me voorstellen dat je, met alle zorgen die je toch al hebt, helemaal geen zin hebt in deze dingen. Maar de dokters hebben jou in deze positie gebracht! Niet jijzelf, niet de moeder zo zo lief was je haar melk aan te bieden en niet de moeders op dit forum die met je meedenken.

even als een gedeeltelijke bijval voor Jacsansil.



Het klopt een kindje wordt niet ziek van afweerstoffen, maar wel van allerlei kleine virussen. Melk van de moedermelkbank wordt daarom volgens strikte regels opgevangen en bewaard, gepasteuriseerd, en de donormoeder wordt net als een bloeddonor aan strikte bloedtest onderworpen. Echter je kunt nooit op alles testen. En van een vreemde moeder weet je nooit zeker of ze zich aan de voorschriften houdt, al kun je er vanuit gaa dat iemand die geheel vrijwillig melk afstaat echt wel weet wat ze doet en waarom.



Toch zal er altijd een risico blijven dat een donormoeder een virus overdraagt via haar melk waar ze zelf en haar eigen kind dus antistoffen tegen heeft opgebouwd maar het ontvangend kindje niet. Die kans is heel erg klein, wrs nog kleiner dan de kans dat een kindje ziek wordt van kv. Zeker als de donormoeder gecontroleerd word, en de melk bewerkt. Zou je echter zomaar de melk van een vriendin gebruiken dan is dat risico een stuk groter. Misschien lag daar de weerstand van de artsen in?

Een vrouw die lacterend is (dus melk aanmaakt) maakt automatisch in haar melk antistoffen tegen elke ziekteverwekker waarmee zij in aanraking komt. Dus een donormoeder met een virusje geeft inderdaad dat virus door, maar ook de antistoffen tegen dat virus. Dat geldt natuurlijk ook voor besmetting met een bacterie.

Dat is nu juist het mooie van mensenmelk.

In KV zitten ook altijd bacteriën (melkpoeder is geen steriel product, er zitten vaak een paar akelige soorten bacteriën in), maar niet de antististoffen ertegen.

inkie: ik heb het aangegeven dat ik ook ingeschreven stond bij het moedermelknetwerk en dat ze daar dus een strikte controle uitvoeren, maar dat maaktte voor het hele verhaal weinig uit het is zelfs zo dat door de pasteurisatie ook veel voedingstoffen zelfs verloren gaan en dus haast op het niveau terecht komt van kv, er blijft wel meer inzitten maar lang niet zoveel als het live voeden natuurlijk(dit is zelfs al zo bij het invriezen van bv en weer verwarmen, maar dat weten jullie waarschijnlijk wel al)





maar hoe dan ook ik hoop zo dat het allemaal ooit zonder ook maar 1 risico ingevoerd kan gaan worden want dan zullen er ook veel prematuurtjes mee geholpen zijn, maar voor nu… tja jammer maar gewoon pech

en ik probeer mezelf maar gewoon voor te houden dat dit beebje ook wel groot wordt op de fles!

@jacsansil wrote:

maar hoe dan ook ik hoop zo dat het allemaal ooit zonder ook maar 1 risico ingevoerd kan gaan worden want dan zullen er ook veel prematuurtjes mee geholpen zijn




Dat is het nu juist, er zíjn al zoveel kindjes mee geholpen, ook prematuurtjes… Chella heeft niet voor niets het Moedermelknetwerk opgestart. Zij kent beide zijdes van de medaille, is door haar eigen omstandigheden op dit spoor gekomen. Als zij het de moeite niet waard had gevonden, als het inderdaad zo was geweest dat donormm (al is het gepasteuriseerd) nog maar weinig meerwaarde had ten opzichte van kv dan had ze zich er toch niet zo met hart en ziel voor ingezet? Heeft Chella je als aanspreekpunt van het MmN trouwens nog op weg kunnen helpen met meer achtergrondinformatie die betrekking heeft op jullie persoonlijke situatie?



Ik vind het echt heel jammer dat de meerwaarde van donormm zo wordt onderschat :frowning:

@jacsansil wrote:

inkie: ik heb het aangegeven dat ik ook ingeschreven stond bij het moedermelknetwerk en dat ze daar dus een strikte controle uitvoeren, maar dat maaktte voor het hele verhaal weinig uit het is zelfs zo dat door de pasteurisatie ook veel voedingstoffen zelfs verloren gaan en dus haast op het niveau terecht komt van kv, er blijft wel meer inzitten maar lang niet zoveel als het live voeden natuurlijk(dit is zelfs al zo bij het invriezen van bv en weer verwarmen, maar dat weten jullie waarschijnlijk wel al)





maar hoe dan ook ik hoop zo dat het allemaal ooit zonder ook maar 1 risico ingevoerd kan gaan worden want dan zullen er ook veel prematuurtjes mee geholpen zijn, maar voor nu… tja jammer maar gewoon pech

en ik probeer mezelf maar gewoon voor te houden dat dit beebje ook wel groot wordt op de fles!


Ik begrijp nu een beetje beter hoe het zit.

Wat jammer dat je geen BV kan geven terwijl je dit zo graag wilt. :hug:

Ik vind het mooi dat je alle alternatieven zo goed hebt onderzocht. En echt kiest voor wat gezien alle omstandigheden het beste is voor je kind.

Inderdaad, op de fles worden ze ook groot hoor! En de fles kun je ook lekker geven met je beebje dicht tegen je aan.
Plus je kunt veel makkelijker eens een avondje / middagje zonder beebje weg in de begintijd. :wink:

meiden ik bemoei me er nu maar niet verder meer mee , ik heb mijn best gedaan door het zo duidelijk mogelijk uit te leggen , ik ga nu nog even genieten van mijn laatste weekjes zwangerschap en dan van ons kleine meidje!

@jacsansil wrote:

meiden ik bemoei me er nu maar niet verder meer mee , ik heb mijn best gedaan door het zo duidelijk mogelijk uit te leggen , ik ga nu nog even genieten van mijn laatste weekjes zwangerschap en dan van ons kleine meidje!




groot gelijk meid :thumbup: .

Hier zullen nog wel wat dames verder gaan puzzelen op dit vraagstuk :wink: , maar voor jou ligt de zaak helder. Geniet van je zwangerschap en als fulltime kolfster kan ik je uit ervaring vertellen dat voeden met de fles ook echte voordelen heeft. Hoop dus dat je daar ook van zult kunnen genieten, want dat verdien je :-* :thumbup: .



Desalniettemin: als je het leuk vind om het UMC in rep en roer te brengen door hen onze vragen voor te leggen: graag! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: