donormelk...

Zou jij je melk delen?

Vroeger had je van die minnen, he, die dat deden.



Zonet had ik een beetje een rare gedachte, een vriendin krijgt binnenkort een baby die even oud is als onze zoon, en dat kindje krijgt dus geen bv.

Ik had een enkele seconde de gedachte dat ik hem er wel even bij kon voeden :wink:

Na die seconde was die gedachte al weer weg hoor, maar ik moest er toch even aan denken.



Ik weet wel dat er zo’n netwerk is die dat organiseert, maar zou jij daaraan mee doen?

@lydia wrote:

een vriendin krijgt binnenkort een baby die even oud is als onze zoon, en dat kindje krijgt dus geen bv. ?




Begrijp ik hieruit dat het een adoptie of pleeg kindje betreft?



Als antwoord op je vraag, ik zou het doen, en heb het zelfs gedaan.

Niet structureel, maar een buuf heeft ooit wat liters die ik over had gebruikt om in elk geval eens 1 nacht goed door te slapen en bij te komen zodat ze daarna weer de moed had om zelf de bv op te pakken.



Ook nu ik nog behoorlijk wat restant heb zouden mensen dit mogen komen halen en gebruiken indien nodig.

Maar ik ga niet onbaatzuchtig kolven structureel voor een ander, tenzij daar dus een hele duidelijke reden voor is…

@inkie wrote:

@lydia wrote:
een vriendin krijgt binnenkort een baby die even oud is als onze zoon, en dat kindje krijgt dus geen bv. ?




Begrijp ik hieruit dat het een adoptie of pleeg kindje betreft?


Dat is een slimme! Ik zat me al suf te piekeren hoe het mogelijk was. Of bedoelde je ongeveer even oud, Lydia?

Ik heb me ivm grote kolf-overproductie destijds opgegeven als donor, maar er was niemand in mijn regio die wat nodig had (was ook helemaal in de beginfase van het moedermelknetwerk).

Stel dat het bij een 2e kindje niet zou lukken met de borstvoeding? Heel eerlijk: ik weet het niet. Ik vind bv belangrijk, maar voor een groot deel (zeker nu) ook voor het lichamelijke contact. De afweerstoffen zijn natuurlijk ook super en ik zou zeker me proberen over de drempel heen te zetten, maar waar ik uiteindelijk op uit zou komen? Ben wel benieuwd wat mijn vriend zou doen. Die is behoorlijk pro-bv. :think:

Pleeg, met een laag geboortegewicht.



Zou best voor willen stellen dat ze afgekolfde melk van me krijgt (ik ben een aardig fabriekje inmiddels), maar ik denk niet dat ze het zelf ook wil.

Lev en die jongen zijn 2 verschillende kinderen met verschillende behoeften toch? Of maakt dat niet heel veel uit :think:

@lydia wrote:

Pleeg, met een laag geboortegewicht.



Zou best voor willen stellen dat ze afgekolfde melk van me krijgt (ik ben een aardig fabriekje inmiddels), maar ik denk niet dat ze het zelf ook wil.

Lev en die jongen zijn 2 verschillende kinderen met verschillende behoeften toch? Of maakt dat niet heel veel uit :think:


Dat maakt niet zoveel uit hoor. Moedermelk is vooral leeftijdsgebonden. En wat een voordeel is met je eigen kindje, is dat je afweerstoffen precies op maat aanlevert. Even heel simpel gezegd: je kind besmet jou en jij maakt dus de afweerstoffen. Maar dat is alleen maar een extraatje. Ook voor een ander kindje.

Maar ja, ze moet het natuurlijk wel willen. :wink:

Lief dat je er over nadenkt!

Ik sta ook ingeschreven als donor, stamt uit de tijd dat hier nog iets in de diepvries lag :angel: . Mocht iemand NU melk nodig hebben, dan ga ik er niet voor kolven. Maar ik zou het wel willen doen als een geval zich aandient zoals bij jou (en voorwaarde is dan dat de productie bij mij goed loopt), graag zelfs!

@lydia wrote:

Pleeg, met een laag geboortegewicht.



Zou best voor willen stellen dat ze afgekolfde melk van me krijgt (ik ben een aardig fabriekje inmiddels), maar ik denk niet dat ze het zelf ook wil.

Lev en die jongen zijn 2 verschillende kinderen met verschillende behoeften toch? Of maakt dat niet heel veel uit :think:


Lydia, ik vind dat echt een prachtig gebaar! Natuurlijk, moedermelk van de ene moeder zal qua samenstelling verschillen van moedermelk van een andere moeder. Dat verschil blijft echter vele malen kleiner dan het verschil tussen borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding. Sterker nog: kunstmatige zuigelingenvoeding verandert niet eens mee met de voortdurend veranderende behoeftes van een baby. Feit blijft dat moedermelk zorgt voor een optimale groei en ontwikkeling, ook als het gaat om een kindje dat donormoedermelk krijgt. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) is in omstandigheden waarin het niet mogelijk is dat de baby moedermelk van zijn eigen moeder krijgt, donormoedermelk de tweede keuze. Op http://www.moedermelknetwerk.nl wordt hier uitgebreid op in gegaan, de moeite van het lezen absoluut waard.



Ik kan me voorstellen dat je misschien eerst over een drempel heen zou moeten stappen als je besluit om dit aanbod aan je vriendin voor te leggen. Maar ik denk echt dat het een serieuze overweging waard is hoor, zo’n kindje heeft zoveel baat bij moedermelk. Ben je trouwens op de hoogte van de achtergrond van dit kindje, bijvoorbeeld waardoor hij een laag geboortegewicht heeft?

Lydia… wat mooi dat je dit best zou willen doen…

Moet heel eerlijk bekennen dat ik dat ook wel eens heb… dat ik denk: ach zal ik een borst aanbieden :mrgreen: als die mama dat zou willen zou ik dat zo doen… :inlove:

Enerzijds heb ik er helemaal geen moeite mee en zou ik het juist een fijn idee vinden dat een ander kindje ook nog wat aan mijn melk heeft. Anderzijds zou ik waarschijnlijk ook wel weer egoïstisch genoeg zijn om alles voor mijn eigen kind te willen bewaren.



Ik kolfde altijd méér dan Lara op kon en heb er ook over gedacht om het weg te geven. Maar dan vroor ik het toch liever in voor haar of maakte het mezelf makkelijker door minder te gaan kolven. Je zou ook wel heel veel extra moeten kolven om zo’n kindje helemaal op BV te kunnen zetten. Als je gewoon wat langer doorkolft o.i.d. kon je toch vast niet verder dan een flesje per dag. Een paar liter klinkt indrukwekkend, maar een baby jast dat er zo doorheen.



Lief van je inkie, om je buurvrouw op die manier aan wat nachtrust te helpen :thumbup: .

Als het niet te veel moeite kost, zou ik het misschien wel willen doen. Ik had altijd veel melk, Floor kreeg zelfs uit 1 borst al veel te veel binnen. Heb haar alleen aan het begin (kraamperiode) en aan het eind (paar maand geleden) 2 borsten aangeboden.

Ik heb me toen ook gemeld bij zo’n organisatie, maar toen hadden ze geen behoefte aan melk in mijn regio.



Borstvoeding is het beste voor een kind, maar kv is ook nog niet zo slecht, volgens mij. Ik weet niet of ik er wel veel moeite voor over heb, als er ook wel een aardig goed altenatief (kv) is.



Karin

Zal er inderdaad oo een beetje aan liggen wat voor kind het is. Voor een prematuurtje zou je eerder extra moeite doen dan voor een kind dat zo ook al Hollands Welvaren is. Een tijdje geleden was er een ziek ondervoed chinees adoptiekindje. Zo’n kindje heeft het dan extra hard nodig.

@ff

@jacsansil wrote:

ik zit/zat dus in de situatie dat ik hier evt. de keus voor moest maken , ik mag absoluut geen borstvoeding geven.

ik heb me in laten schrijven bij het moedermelk netwerk maar er is een heeeeeele dikke maar aan dit nobele streven…



na overleg met 4 kinderartsen en 3 gyn"s hebben wij besloten hier niet voor te gaan.



het blijkt namelijk dat de antistoffen die in de moedermelk van de donormoeder zitten wel eens helemaal niet goed kunnen zijn voor ons meisje, omdat zij mischien die antistoffen niet van mij heeft meegekregen en daar kan zij dan heel erg ziek van worden.



dus… hoe mooi en nobel het ook lijkt het is iets wat nog niet helemaal volledig is onderzocht over hoe ze dit tegen kunnen gaan en daardoor is mijn mening dus ook wat bijgesteld en gaan we dus maar gewoon flesvoeding geven.



het zou toch wat wezen dat ons kindje ziek word van een ander haar melk? dat is niet de bedoeling natuurlijk…


Als ik dit allemaal lees: http://www.moedermelknetwerk.nl/veiligheid.html, denk ik dat donormelk toch wel op een plaats vóór kunstvoeding. :think:

voordat het dus allemaal uitgebreider onderzocht is staan de ziekenhuizen er niet achter dus tja…

ik zou het wel doen, als doner moeder, maar ik ken niemand hier uit de buurd die mijn melk wilt hebben, dus heb ik het kolven afgebouwd, geef nu ook nog maar 3-4x per dag bv

en het restje in de vriezer zal ik helaas moeten weggooien, omdat meneertje afgekolfde melk zelf niet drinkt :?

ik heb over het doneren van melk wel gedacht en ook 1x afgestaan aan min beste vriendin, maar die is toen zelf helaas moeten stoppen, en de kleine van haar weigerde alle afgekolfde melk ( die van haar en die van mij )



ik denk dat je zelf dat moet doen, wat voor jou en de kleine het beste voelt, immers het gaat erom dat het plezierig is tussen jullie beiden

KV is niet slecht, BV heeft gewoon iets meer voordelen

@jacsansil wrote:

het blijkt namelijk dat de antistoffen die in de moedermelk van de donormoeder zitten wel eens helemaal niet goed kunnen zijn voor ons meisje, omdat zij mischien die antistoffen niet van mij heeft meegekregen en daar kan zij dan heel erg ziek van worden.


Ik wist niet dat je van anti-stoffen ziek kan worden :think:

@jacsansil wrote:

voordat het dus allemaal uitgebreider onderzocht is staan de ziekenhuizen er niet achter dus tja…


Pffff er duikelen allemaal spreekwoorden op in mijn hoofd… “Onbekend maakt onbemind”, “Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt” etc. etc. Mijn ervaring is, dat instellingen vaak niet eens de moeite nemen om zich er verder in te verdiepen. Er is werkelijk waar zoveel materiaal voor handen! Alsof wij het eerste land in de wereld zijn die donormoedermelk toepast :roll:



Op vrijdag 9 november 2007 is er een symposium voor o.a. zorgverleners over dit onderwerp, met de titel “Focus on donor milk”: http://www.borstvoeding.com/agenda_borstvoeding/ . Ik zou zeggen: spoor je zorgverlener aan om dat symposium te gaan bijwonen!

@Moonfire wrote:

KV is niet slecht, BV heeft gewoon iets meer voordelen


Dat laatste vind ik toch echt wel een understatement hoor… :eh:

ff

@Yvonne Z. wrote:

@jacsansil wrote:
voordat het dus allemaal uitgebreider onderzocht is staan de ziekenhuizen er niet achter dus tja…


Pffff er duikelen allemaal spreekwoorden op in mijn hoofd… “Onbekend maakt onbemind”, “Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt” etc. etc. Mijn ervaring is, dat instellingen vaak niet eens de moeite nemen om zich er verder in te verdiepen. Er is werkelijk waar zoveel materiaal voor handen! Alsof wij het eerste land in de wereld zijn die donormoedermelk toepast :roll:



Op vrijdag 9 november 2007 is er een symposium voor o.a. zorgverleners over dit onderwerp, met de titel “Focus on donor milk”: http://www.borstvoeding.com/agenda_borstvoeding/ . Ik zou zeggen: spoor je zorgverlener aan om dat symposium te gaan bijwonen!








ze hebben zich er wel degelijk in verdiept! ze hebben zelfs een vergadering bij elkaar geroepen toen ik met mijn vraag bij hun was gekomen, en die vergadering heeft tot 22.00 uur geduurt! hier waren dus ALLE kinderartsen en een aantal gyn’s bij van het umc dus sorry maar ik denk dat je iets te makkelijk denkt over onbekend maakt onbemint, ze hebben echt hun best gedaan!