donormelk...

Ik sluit me helemaal bij Yvonne aan.

Het klinkt alsof ze nog wel wat info kunnen gebruiken en dat symposium zou ze daar goed bij kunnen helpen.

(Maar of ze daar voor open staan…?)

mijn beste vriendin wilde voor mij donor zijn en zij heeft geinformeerd bij haar lactatiedeskundige en hoor nou… die kwam met hetzelfde verhaal!



dus meiden ondanks dat het allemaal heel nobel en goed lijkt zitten er gewoon ook best veel risico’s aan vast en dat is nu dus net het grootste knelpunt!

en dan kan je nog zo proborstvoeding zijn(jullie moesten eens weten hoe ik er zelf van baal dat ik niet mijn eigen kind kan voeden) soms is het ook gewoon een kwestie van je er bij neerleggen…

Ik weet, dat je heel erg graag moedermelk zou willen geven hoor. Ik bedoel het ook echt niet rot naar jou toe.



Het verbaast me wel, dat een lactatiekundige het verhaal van jouw artsen beaamt. Is het een officiele lactatiekundige?

Voor zover ik weet zal een LK moedermelk boven kunstvoeding zetten (eigen melk of donor)

Of vond ze dit puur voor jullie situatie gelden en niet per definitie voor alle moedermelkdonatie?

@Frischling wrote:

Ik weet, dat je heel erg graag moedermelk zou willen geven hoor. Ik bedoel het ook echt niet rot naar jou toe.



Het verbaast me wel, dat een lactatiekundige het verhaal van jouw artsen beaamt. Is het een officiele lactatiekundige?

Voor zover ik weet zal een LK moedermelk boven kunstvoeding zetten (eigen melk of donor)

Of vond ze dit puur voor jullie situatie gelden en niet per definitie voor alle moedermelkdonatie?






het is echt een officiele ld en zij heeft niet eens specifiek naar onze situatie gekeken , maar toen mijn lieve dinnetje dit voorstelde toen de ld daar was kwam ze direct met dezelfde risico’s op de proppen, dus zonder zelfs maar onze situatie te hebben gehoord…

dus tja het is dus geen uit de duimzuigerij van een stelletje kinderartsen er zijn er meer die de risico’s nogal groot vinden…

De LK die ik net gevraagd heb snapt niks van het advies van haar collega…

Zolang een donormoeder gezond is, is er niks aan de hand volgens haar. Ze vraagt of ze dan bang zijn voor een autoimmuumreactie oid?



Zoals ik lees op de site van het moedermelknetwerk wordt de donor gecontroleerd dmv bloedproeven en de melk wordt voor gebruik gepasteuriseerd.



Ben heel benieuwd wat andere l-kundigen ervan vinden.

Hee jacsansil, ben erg benieuwd hoe dat zou werken, dat ziek worden van vreemde antistoffen. Dan zou je immers verwachten dat je ook ziek kunt worden van een bloeddonatie, want dan krijg je dioe antistoffen ook mee. En er zijn ook inentingen waarbij je ggen bewerkte ziekteverwekkers maar direct antistoffen krijgt toegediend. Dat zou dan ook gevaarlijk zijn. Het donornetwerk bestaat ook al een paar jaar en hier is niks over bekend. Bovendien krijgen kinderen als duizenden jaren melk van andere moeders, bijvoorbeeld als ze een min gebruiken. Dat is al zo oud als de wereld. Dat systeem werkt dus meestal wel.



Ik geloof heus wel dat ze er goed over hebben nagedacht en als ik jou was geweest zou ik zo’n advies ook niet durven negeren. Maar ik zou wel graag willen weten hoe het precies zit, want ik kan me er niks bij voorstellen.

@jacsansil wrote:

en sorry meiden ik wil hier niet eens een discussie over voeren omdat het nu eenmaal gewoon zo is


Hmm… dit vind ik wel een beetje een dooddoener… :think: Als meerdere partijen verschillende informatie geven dan hoor ik dat graag allemaal aan. Om dan mijn eigen MENING te kunnen vormen, want volgens mij is het tegenwoordig erg lastig ergens de waarheid over te verkondigen: tegen de tijd dat je uitgesproken bent, heeft iemand in een wetenschappelijk onderzoek het tegendeel bewezen…

@jacsansil wrote:

ze hebben zich er wel degelijk in verdiept! ze hebben zelfs een vergadering bij elkaar geroepen toen ik met mijn vraag bij hun was gekomen, en die vergadering heeft tot 22.00 uur geduurt! hier waren dus ALLE kinderartsen en een aantal gyn’s bij van het umc dus sorry maar ik denk dat je iets te makkelijk denkt over onbekend maakt onbemint, ze hebben echt hun best gedaan!


Ik kan me voorstellen dat je waarde hecht aan het advies van deze artsen. Zelf ben ik daar echter wat minder optimistisch over, omdat ik weet dat van de kennis van veel artsen borstvoeding maar een héél klein deel uitmaakt. In de scholing wordt er vaak niet veel aandacht aan besteed en van bijscholing op het gebied van borstvoeding zal over het algemeen ook niet echt sprake zijn. Sterker nog: de kennis die veel artsen hebben over borstvoeding blijkt veelal uit leerboeken te komen die door kunstvoedingfabrikanten beschikbaar worden gesteld :think: Je wilt niet weten hoe groot de macht van deze fabrikanten is :frowning: Een ervaringsverhaal van de initiatiefneemster van het Moedermelknetwerk maakt eens te meer duidelijk hoe de vork werkelijk in de steel zit. Omdat één van haar kinderen een stofwisselingsziekte heeft, moeten ze regelmatig voor controle naar het ziekenhuis. Zij sprak daar een arts die stage was wezen lopen in Parijs. Deze arts was geïnteressseerd geraakt in donormoedermelk, omdat zij in Parijs geen kindjes was tegengekomen met het levensgevaarlijke Necrotiserende Enterocolitis (NEC), een ernstige ziekte van de darm die vooral bij prematuren blijkt voor te komen en waardoor kindjes zelfs kunnen komen te overlijden. Vervolgens had de arts dit bij haar werkgever aangekaart, maar het betreffende ziekenhuis wilde daar verder niets mee doen omdat het geld krijgt van N*tricia :silenced:



Ik weet uiteraard niet wat jullie persoonlijke situatie precies is. Jouw inbreng roept eigenlijk bij mij dezelfde vragen op als Lena heeft. En dat is absoluut niet omdat ik je tegen de muur wil zetten of iets dergelijks, maar puur omdat ik me afvraag hoe dat dan precies zit. Zie je het zitten om er iets meer over te vertellen?

lydia,



ik had graaaaag meegedaan met het moedermelk netwerk. Maar omdat mn tweeling al mn melk opsnoepte had ik niks over. Ik heb dus ook geen voorraad kunnen opbouwen.

Ik vind jouw gedachte dus niet zo raar!



Mocht ik ooit nog een kindje krijgen (een éénling) en ik heb weer zoveel melk als de afgelopen keer, dan meld ik me direct aan.

@Yvonne Z. wrote:

En dat is absoluut niet omdat ik je tegen de muur wil zetten of iets dergelijks, maar puur omdat ik me afvraag hoe dat dan precies zit. Zie je het zitten om er iets meer over te vertellen?


Ja, ik ben ook benieuwd. Ik heb weleens gehoord dat je je partner voor een groot deel op zijn geur kiest omdat je o.a. kan ruiken of hij heel andere afweerstoffen heeft dan jijzelf. Hoe meer verschillen, hoe gunstiger voor een toekomstig gezamenlijk kind, omdat het dan veel meer verschillende afweerstoffen heeft en dus een breder afweersysteem heeft. Hoe die afweerstoffen van de vader bij het kind komen, weet ik dan weer niet. Lijkt me sterk dat die allemaal met die ene zaadcel meekomen. :? Maar goed, dat zijn dan natuurlijk toch weer ‘eigen’ afweerstoffen en het gaat om ‘vreemde’ afweerstoffen zeg je.

Dan is er inderdaad het argument van bloeddonatie. Via moedermelk komt het in je maag, maar via bloeddonatie rechtstreeks in je bloedbaan. Dat lijkt me dan een riskante aangelegenheid als ‘vreemde’ afweerstoffen gevaarlijk kunnen zijn. Maar ja, waarschijnlijk is het dan nog riskanter om iemand te laten doodbloeden. :roll: Toch heb ik nooit iets gehoord over een reactie op vreemde afweerstoffen na een bloedtransfusie, dus of die risico’s er echt zijn? Misschien dat de afweerstoffen eruit gefilterd worden voor een transfusie? :think:

Ik weet wel dat er bijvoorbeeld HIV kan worden overgedragen via moedermelk en dat ze daarom altijd goed testen. Maar dat is wat anders dan afweerstoffen. Misschien bedoelden ze dat? :think:

Ik heb echt geen idee, maar ben wel benieuwd hoe het precies zit.

meiden ik stop ermee het ligt allemaal verschrikkelijk gevoelig bij mij en ik heb alleen maar gezegd hoe en wat ik weet en ja ik ga inderdaad uit van een mening van een heel stel kinderartsen , en zoals ik al zei ik stond er zelf ontzettend open voor voor moedermelk van een ander en ik hoop dat ze ooit zover komen dat het zonder ook maar 1 risico kan gaan , maar zover is het gewoon nog niet .

ik stond zelfs al ingeschreven bij het moedermelknetwerk!

maar ik heb geen zin om hier elke keer jankend iets te moeten uitleggen wat volgens mij door jullie niet eens begrepen wil worden dus sorry … mij zien jullie hier nier meer terug, deze uiteindelijke discussie is voor mij gewoon veel te heftig ondanks dat ik niks verkeerds heb gezegd!

@jacsansil wrote:

meiden ik stop ermee het ligt allemaal verschrikkelijk gevoelig bij mij en ik heb alleen maar gezegd hoe en wat ik weet en ja ik ga inderdaad uit van een mening van een heel stel kinderartsen , en zoals ik al zei ik stond er zelf ontzettend open voor voor moedermelk van een ander en ik hoop dat ze ooit zover komen dat het zonder ook maar 1 risico kan gaan , maar zover is het gewoon nog niet .

ik stond zelfs al ingeschreven bij het moedermelknetwerk!

maar ik heb geen zin om hier elke keer jankend iets te moeten uitleggen wat volgens mij door jullie niet eens begrepen wil worden dus sorry … mij zien jullie hier nier meer terug, deze uiteindelijke discussie is voor mij gewoon veel te heftig ondanks dat ik niks verkeerds heb gezegd!


Hé, wat vervelend dat het je zoveel verdriet doet! :hug: Ik heb nooit bedoeld dat je iets verkeerd hebt gezegd, ik ben alleen benieuwd hoe het nou precies zit. Ik heb zelf namelijk geen idee. Ik vind net als jij het moedermelknetwerk een mooi idee, maar ik heb me er niet verdiept. Geen idee dus hoe het met eventuele risico’s zit, maar wel veel nieuwsgierigheid. En ik hoef niet per sé van jou een verklaring te hebben hoor; misschien dat er iemand anders is die wel precies weet hoe het zit.

@jacsansil wrote:

meiden ik stop ermee het ligt allemaal verschrikkelijk gevoelig bij mij en ik heb alleen maar gezegd hoe en wat ik weet en ja ik ga inderdaad uit van een mening van een heel stel kinderartsen , en zoals ik al zei ik stond er zelf ontzettend open voor voor moedermelk van een ander en ik hoop dat ze ooit zover komen dat het zonder ook maar 1 risico kan gaan , maar zover is het gewoon nog niet .

ik stond zelfs al ingeschreven bij het moedermelknetwerk!

maar ik heb geen zin om hier elke keer jankend iets te moeten uitleggen wat volgens mij door jullie niet eens begrepen wil worden dus sorry … mij zien jullie hier nier meer terug, deze uiteindelijke discussie is voor mij gewoon veel te heftig ondanks dat ik niks verkeerds heb gezegd!


He meid, dat was helemaal niet de bedoeling! :cry: Ik heb geen flauw idee wat jou allemaal overkomen is, maar aangezien het met borstvoeding te maken heeft weet ik dat het je heel na aan het hart gaat. Ik was inderdaad met een discussie bezig, niet wetende dat jij dat écht niet wilde… (vandaar mijn reactie over die ‘dooddoener’) Het was absoluut niet mijn bedoeling je zo verdrietig te krijgen!!!

Ik zal je ook nog even per pb uitleggen wat ik bedoelde (he bah, nu voel ik me schuldig…) :silenced:

He Jacsansil…

Het is natuurlijk absoluut niet mijn bedoeling om jou aan het janken te krijgen en het is echt niet zo, dat ik je niet wil begrijpen. Echt niet.

Ik vind het erg naar, dat je er zoveel verdriet van hebt.

Ik ging verder op jouw verhaal in, omdat ik nog wist dat je erg graag moedermelk aan je kindje wilt geven. Nu lees ik dit van die artsen van jou en dan denk ik: huh, dat klopt niet, dat kan niet kloppen. Ze missen info. Ik was oprecht benieuwd hoe dit nou zat en ben gaan checken hoe anderen (professionals) tegen dit onderwerp aankijken.



Maar Jacsansil: jij hebt inderdaad helemaal niks verkeerds gezegd.



Ik hoop, dat je nu weer wat rustiger bent en ik wens je nog hele fijne laatste weken tot je tweede kindje komt.

Als ik genoeg zou hebben (gehad) zou ik graag mijn melk willen doneren…



Anderzijds (omdat het wel eens ter sprake is geweest dus serieus over na gedacht) zou ik het niet prettig vinden om zelf gebruik te maken van een donor…

@jacsansil wrote:

meiden ik stop ermee het ligt allemaal verschrikkelijk gevoelig bij mij en ik heb alleen maar gezegd hoe en wat ik weet en ja ik ga inderdaad uit van een mening van een heel stel kinderartsen , en zoals ik al zei ik stond er zelf ontzettend open voor voor moedermelk van een ander en ik hoop dat ze ooit zover komen dat het zonder ook maar 1 risico kan gaan , maar zover is het gewoon nog niet .

ik stond zelfs al ingeschreven bij het moedermelknetwerk!

maar ik heb geen zin om hier elke keer jankend iets te moeten uitleggen wat volgens mij door jullie niet eens begrepen wil worden dus sorry … mij zien jullie hier nier meer terug, deze uiteindelijke discussie is voor mij gewoon veel te heftig ondanks dat ik niks verkeerds heb gezegd!


Ik wil me graag bij de andere meiden aansluiten en aangeven dat het nooit mijn bedoeling is geweest om je zo verdrietig te maken :cry: Het gaat me gewoon erg aan het hart, vooral als ik deze reactie van je lees. Je wilt zo graag je kind zelf voeden en dat kan niet. Vervolgens sta je open voor de mogelijkheid van donormoedermelk (wat een lieve vriendin heb je trouwens ook!) en ook daar krijg je dan een negatief advies op :frowning:

Ik gun je die mogelijkheid van harte en om dan te lezen dat het wordt afgeraden… Dat ik het niet begrijp heeft niets met jou te maken (het is dus niet dat ik jou niet zou geloven of niet zou willen begrijpen), maar met de achtergrondinformatie. En ik gun je de juiste en volledige informatie over borstvoeding en daar ontbreekt het in de praktijk helaas nogal eens aan… :frowning:

Je hebt een gedeelte van je verhaal hier gedeeld en dat verhaal riep bij een aantal moeders (o.a. bij mij) vragen op. Ik kan me indenken dat je het daar moeilijk mee hebt. Aan de andere kant durf ik met zekerheid te zeggen dat die vragen uit oprechte interesse zijn voortgekomen en kan ik me ook voorstellen dát die vragen bij anderen leven. Het is echter nooit de bedoeling geweest om je daarmee te kwetsen. :hug:

@Marlous wrote:

Als ik genoeg zou hebben (gehad) zou ik graag mijn melk willen doneren…



Anderzijds (omdat het wel eens ter sprake is geweest dus serieus over na gedacht) zou ik het niet prettig vinden om zelf gebruik te maken van een donor…


Wat zijn jouw (jullie) redenen hiervoor, Marlous?

@Biebels wrote:

@Marlous wrote:
Als ik genoeg zou hebben (gehad) zou ik graag mijn melk willen doneren…



Anderzijds (omdat het wel eens ter sprake is geweest dus serieus over na gedacht) zou ik het niet prettig vinden om zelf gebruik te maken van een donor…


Wat zijn jouw (jullie) redenen hiervoor, Marlous?




Tja…dat is dus een beetje moeilijk te omschrijven…



Afgezien van het feit dat Mark het sowieso niet wilde (het was voor Mateo), voelde ik mij er niet zo prettig bij…



Ik kon mijn vinger er niet op leggen, maar het was denk ik veel te emotioneel beladen. Dat ik mijn eigen kind niet kon voeden en een ander dat wel zou doen dan…

Ik zou het ook nooit van een ander geven :shifty:

Ik vind het niet en prettig gevoel dat mijn baby lichaamsvocht van een ander krijgt…het is dan wel bv maar nee…ik zou me er zwaar ongemakklijk bij voelen…

En niet om het zelf af te geven voor een andere baby,gek hé…dan wel uit fles…ik zou ook geen andere baby aan mijn borst willen…

Ook vaag maar dat is idd een gevoel…

Ben godsdankbaar dat ik er geen moeiete mee heb en zelf mijn kinderen kan voeden en het dus geen isseu is :pray:

Zonder jullie discussie te niet te willen doen, even een updateje.



Ik heb het even voorzichtig aangekaart :wink:

Zo van: “je hebt nog wat flessen afgekolfde melk staan in de vriezer (ze past ook op Lev en AS), die mag je rustig geven hoor.”



Het hoefde voor haar niet zo, het kindje krijgt nu neonatale voeding, wat precies weet ik niet en drinkt dat al 2 maand en het is wel goed zo vond ze.



Ben inmiddels wel benieuwd naar het mannetje zeg.

Die vriendin belt nu vier, vijf keer per dag om dingen te lenen, te vragen, te zoeken, te informeren etc.

Apart om zoiets mee te maken hoor. Hele organisatie en ik vind het plaatsvervangend spannend en leuk, maar het is treurig dat het nodig is.

Aan de andere kant prachtig dat er mensen zijn die daar hun tijd voor maken en hun energie in stoppen.