dodenherdenking

Bianca, :hug:

Wij hebben dat ook en ik weet wel degelijk waarom wij het hebben. :cry:

De toespraak van Jet Bussemaker was erg “mooi”. :cry:

inderdaad ruud het was een mooie toespraak

ik heb dat ook hoor en als ik dan zo naar de beelden van de dam kijk en het is dan 2 minuten stil daar krijg ik ook kippevel van.

Ik bedoelde: ik heb eigenlijk voor mezelf geen ‘recht’ om te huilen. We hebben het hartstikke goed, ik mag gelukkig zeggen dat ik nog nooit een oorlog meegemaakt heb, en ik hoop dat Leonie het ook nooit mee hoeft te maken. En dan toch tranen, kweet nie…

@Biebels wrote:

Ik bedoelde: ik heb eigenlijk voor mezelf geen ‘recht’ om te huilen. We hebben het hartstikke goed, ik mag gelukkig zeggen dat ik nog nooit een oorlog meegemaakt heb, en ik hoop dat Leonie het ook nooit mee hoeft te maken. En dan toch tranen, kweet nie…

Misschien dat wij het zo goed hebben juist omdat die mensen gevochten hebben??

Misschien omdat er nog steeds te veel oorlogen woeden en onschuldige mensen sterven?

Misschien omdat de muziek je iets doet waardoor je gaat huilen maar iig er bij stil staat?

Misschien???

het ging hier een beetje lastig, stil zijn.

Anna Sofie wilde la vita e bella meekijken maar dat mocht niet. Toen de stilte tussendoor kwam heb ik haar uitgelegd dat ze nu echt haar mond moest houden, ook de reden uitgelegd maar ze was te moe ofzo.

“hoor ik nou de frituurpan sissen mama”

(ja… stttt…)

“hmm. waarom zijn daar zoveel mensen”

(papa: die herdenken)

“waarom dan”

(papa geeft uitleg en mama sist iets van en nu stil zijn)

zucht.

Ik herdenk absoluut.

Vind het heel belangrijk om stil te staan bij alle oorlogsslachtoffers van toen maar ook zeker van nu.

Hier ging de herdenking opvallend rustig, nog 2 minuten voor acht begon Caelan enorm hard te krijsen maar om 8 uur was hij muisstil :think: misschien dat zijn vader en ik de rust op hem overbrachten hehe maar ik denk eerder puur geluk.

Wij herdenken dus wel…ieder jaar weer…meestal ben ik aan het werk en dan wordt ons ook opgedragen het werk 2 minuten neer te leggen heel bizar om dat grote schiphol 2 minuten stil te zien staan…dat is echt iets om kippenvel van te krijgen.

@lydia wrote:

het ging hier een beetje lastig, stil zijn.

Anna Sofie wilde la vita e bella meekijken maar dat mocht niet. Toen de stilte tussendoor kwam heb ik haar uitgelegd dat ze nu echt haar mond moest houden, ook de reden uitgelegd maar ze was te moe ofzo.

“hoor ik nou de frituurpan sissen mama”

(ja… stttt…)

“hmm. waarom zijn daar zoveel mensen”

(papa: die herdenken)

“waarom dan”

(papa geeft uitleg en mama sist iets van en nu stil zijn)

zucht.

Wij zaten op bed met Leonie in pyjama. Leonie ging haar eigen gang, want moest eigenlijk al een kwartier geleden naar bed (was erg moe). Ze klungelde wat met de weegschaal, ging er op staan en stond wat te mompelen, stootte haar hoofd. Eigenlijk was ze heel komisch, maar op dat moment was het vertederend.

Hier ook 2 minuten stil geweest.

Ik denk dan aan mijn opa (helaas overleden)

Hoeveel geluk hij heeft gehad. De nazi’s hebben hem tot twee keer toe willen oppakken voor een werkkamp en beide keren heeft hij zich verstopt. De eerste keer in de hooischuur (ze woonden in een boerderij). Ze prikten met hooivorken in het hooi, maar hebben hem gemist.

De tweede keer was hij in huis en kon geen kant op. Ze hadden een heel groot ouderwets fornuis en daar is hij achtergekropen. Hij zweette daar letterlijk peentjes. Mijn oma heeft al roerende in de pannen met een stalen gezicht gelogen dat hij op het veld was :clap:

Ze geloofden haar gelukkig en gingen weer.

Hij heeft er verder nooit meer over willen praten. Het heeft diepe sporen op hem achtergelaten. Dat raakt mij :cry:

Ik herdenk niet,

maar ben wel die 2 minuten stil.

Lucas belde me twee minuten voor 20.00 op… toen het acht uur was, vroeg ik hem even stil te zijn, net als de mensen op de tv en mama. Zonder enige verdere uitleg was hij stil :shock: Na een minuutje vond ik het lang genoeg voor een knulleke van bijna 6 en heb ik hem uitgelegd waarom iedereen stil was… Ik vond het zooo knap van hem dat hij zonder enige uitleg vooraf gewoon stil kon en wilde zijn… :clap:

@mv2kids wrote:

Lucas belde me twee minuten voor 20.00 op… toen het acht uur was, vroeg ik hem even stil te zijn, net als de mensen op de tv en mama. Zonder enige verdere uitleg was hij stil :shock: Na een minuutje vond ik het lang genoeg voor een knulleke van bijna 6 en heb ik hem uitgelegd waarom iedereen stil was… Ik vond het zooo knap van hem dat hij zonder enige uitleg vooraf gewoon stil kon en wilde zijn… :clap:
:inlove: :clap:

Wij gaan elk jaar naar het monument om te herdenken. Ook mijn opa moest op werkkamp en is dat ook geweest. Later heeft hij ondergedoken gezeten. Dat heeft altijd een hele diepe indruk op ons gemaakt. Hoewel hij er nooit over sprak, spraken de tranen van hem op 4 mei wel boekdelen.

Dit jaar is Max alleen meegeweest. Victor en Benny zijn thuisgebleven. Victor was erg moe en als hij in de auto in slaap valt dan huilt hij heel hard als hij wakker gemaakt wordt. En dat is natuurlijk niet handig. Maar ik voelde me wel een beetje schuldig dat ze niet mee gingen :oops:

Wij herdenken ieder jaar wel!

Vanavond heb ik eens goed naar sommige gezichten gekeken op TV. Vooral de oude mensen, je zag ze hun gesneuvelde dierbaren herinneren, zo mooi, zo emotioneel, zo belangrijk om ze nooit te vergeten!

Ik heb vandaag Emma proberen uit te leggen waarom we herdenken. Het denken aan dode mensen is best heftig voor haar, maar toen ik haar uitlegde dat we die dode mensen ook herdachten omdat dit nooit meer mag gebeuren, toen realiseerde ik me eens te meer dat dat de kern is waar het om gaat!

Thomas en ik zijn naar de herdenking geweest.

We vonden het erg indrukwekkend, ik was ook erg ontroerd, zeker ook om Thomas, hem zo verwonderd te zien luisteren naar het trompet spelen en dan die stilte, dat ging echt heel goed, mijn kwebbelkous was al die tijd stil! :thumbup:

Ik vond het alleen wel moeilijk om uit te leggen waarom we herdenken.

Thomas weet nog niet wat oorlog is. Ik heb hem gezegt dat dan allemaal mensen ruzie maken en elkaar pijn willen doen, maar zo krijgt hij misschien wel een Middeleeuws strijdtoneel in gedachten. Ach het besef komt later wel.

Er waren ook militairen en Thomas vroeg wat zij dan deden, ookal zo moeilijk uit te leggen want om nou te zeggen dat zij vechten om vrede te brengen dat klinkt zo tegenstrijdig :think: .

Ik heb trouwens ook verteld dat we/men dan de mensen herdenken die zijn dood gegaan, maar dat vond Thomas helemaal raar want dat deden we toch altijd al bij de Herdekingsplekjes (= mijn woord voor de begraafplaats).

En zo lief, Thomas vroeg aan mij: “nou, nu moeten ze (de andere mensen) toch wel herdenken?!”. :lol:

Hier met de 2 kids (10 en jaar) naar de plaatselijke herdenking geweest. Ik vind dat je ze van jongs af aan al hierover mag vertellen. T hoeft niet te zwaar maar ze mogen wel weten hoe of wat.

Er waren hier gisteren dan ook veel kinderen aanwezig (wonen ook wel in een jong dorp hoor)

Ik vind het erg asociaal als mensen hun kinderen nog gewoon buiten laten spelen om 8 uur, kijk wat men binnenshuis doet is ieder zijn keuze, maar ik vind wel dat je respect moet kunnen opbrengen voor je omgeving. Van kleins af aan vond ik dat ze gewoon rustig op de bank moesten kunnen zitten om 8 uur en ik moet zeggen dat dat ook altijd wel lukte (ook al waren het best druktemakers als peuters/kleuters).

@Edanjelan wrote:

Hier met de 2 kids (10 en jaar) naar de plaatselijke herdenking geweest. Ik vind dat je ze van jongs af aan al hierover mag vertellen. T hoeft niet te zwaar maar ze mogen wel weten hoe of wat.

Er waren hier gisteren dan ook veel kinderen aanwezig (wonen ook wel in een jong dorp hoor)

Ik vind het erg asociaal als mensen hun kinderen nog gewoon buiten laten spelen om 8 uur, kijk wat men binnenshuis doet is ieder zijn keuze, maar ik vind wel dat je respect moet kunnen opbrengen voor je omgeving. Van kleins af aan vond ik dat ze gewoon rustig op de bank moesten kunnen zitten om 8 uur en ik moet zeggen dat dat ook altijd wel lukte (ook al waren het best druktemakers als peuters/kleuters).

snap ik ook, maar dat moet ieder voor zich weten. Het is geen stilteplicht. Gisteren vielen me ook een paar posts op die om 20.00 uur of 20.01 uur zijn geplaatst. Dat is niet verboden natuurlijk he!

En toch ziet het er een beetje niet kloppend uit, het zal wel met een bepaald gevoel te maken hebben denk ik.

Ik had het ook niet er over dat ik vind dat iedereen thuis stil moet zijn, maar ik vind wel dat je uit respect best even je kinderen binnen kunt roepen rond 8 uur. Dat je er zelf dan niets mee doet prima, dat is ieder zijn eigen keus, maar rondrennende gillende kinderen buiten vind ik iets té ver gaan.

Nou inderdaad ja! (gillende kinderen buiten… )

Hier was het nog erger. Iets verder op, maar in de buurt, iemand in een auto met heel harde muziek. en het aller ergst: alleen die 2minuten. (en een halve minuut langer) want daarna stopte het en niks meer. En ervoor ook niet. Echt zo ontzettend asociaal.