diagnose PCO

UPDATE GYN:

Hij begon gelijk over het telefoontje van de huisarts…

Afijn, ik heb een hele discussie gehad met de gyn over dat hij zo wisselt enzo. En het kwam er eigenlijk op neer, dat ik het verkeerd had verstaan/begrepen…

Houdt hij een heel verhaal over dat ik PCO eierstokken heb, maar dat dat iets anders is dan PCOS (PCO-syndroom), want dat heb ik niet…

Goed, vervolgens begint hij doodleuk te vertellen dat mensen met PCO eierstokken een verstoorde cyclus hebben en niet goed op clomid reageren… (nu heeft hij het toch echt over PCOS). Dus ik wijs hem daar op en begint hij weer te vertellen dat ik een echoscopisch PCO eierstokbeeld heb, maar niet het syndroom. Etc.etc.etc.

Snappen jullie het nog??

Dus ik zeg dat mijn verwarde cyclus te verklaren is door dat PCO-beeld? Nee, dat kon hij niet zeggen… Goed, ik was de discussie even zat en was benieuwd naar de samenlevingstest.

Hij heeft een monster van mijn bm-slijmvlies genomen (AUW! ). Ik heb het zaadmonster nu heel de tijd tegen m’n buik gehad en dat heeft geholpen! De spermacellen krioelden onder de microscoop, dus dat was allemaal prima! Het had nu ook de juiste dikte! Ik denk dat de nieuwe potjes niet goed zijn van het lab (we hadden nu de oude versie) en dat warm houden echt essentieel is! Alleen volgens de gyn konden de spermacellen moeilijk door het monster van mijn bm-slijmvlies komen (toen ik keer was er 1tje wel snel er doorheen aan het zwemmen, maar goed het zal allemaal wel. Ze werden iig niet gedood ofzo.

Hij heeft ook nog naar een follikel gekeken en ik had er 1tje van 17 mm. Dat is nét te klein (normaal: 19-22 mm).

Zijn conclusie: door de PCO lopen de verschillende processen tijdens mijn cyclus niet synchroon. (bm-slijmvlies is eerder rijp, dan de eicel en de hormonen zijn ook op verkeerde tijdstippen).

Advies: doorverwezen naar een ander ziekenhuis voor IUI/IVF (maar daar ga ik eerst om clomid vragen!!! Gewoon om te proberen!!!).

Eind mei heb ik in dat andere ziekenhuis een intakegesprek samen met m’n hubbie.

Tot zover!

@Wienie :hug: :hug: :hug:

X Do

he do, wat een gedoetje zeg.

Maar iets van je verhaal herken ik wel een beetje. ik heb namelijk wel de eierstokken en wel geen cyclus volgens pco, verder geen kenmerken, behalve wat huid gedoe en mijn bloedwaarden zijn verder goed. Hier zeggen ze dat je niet alle kenmerken hoeft te hebben, als je er 2 of meer hebt noemen ze het pco, dus dat heb ik toch echt. Maar bij mij sloeg clomid dus ook niet aan, misschien dat dat de overeenkomst is waarom jouw arts dat zegt?

Heel veel sterkte ermee!!!

Liefs wienie

Do, wat een verhaal weer zeg. Maar 't positieve is dat je wel naar 'n ander ziekenhuis mag waar je 'n second opinion kunt proberen.

Wie weet helpt 't wel met minder middelen :pray:

Wienie, hoe’st met jou?

Nog nieuws??

Jody, heb je al 'n afspraak gemaakt inmiddels?

Liefs,

Kaatje

@wieniex wrote:

he do, wat een gedoetje zeg.

Maar iets van je verhaal herken ik wel een beetje. ik heb namelijk wel de eierstokken en wel geen cyclus volgens pco, verder geen kenmerken, behalve wat huid gedoe en mijn bloedwaarden zijn verder goed. Hier zeggen ze dat je niet alle kenmerken hoeft te hebben, als je er 2 of meer hebt noemen ze het pco, dus dat heb ik toch echt. Maar bij mij sloeg clomid dus ook niet aan, misschien dat dat de overeenkomst is waarom jouw arts dat zegt?

Heel veel sterkte ermee!!!

Liefs wienie

@Wienie: Ik heb maar 1 symptoom en dat zijn de cystes… Hij zegt ook heel verwarrend dat ik geen PCOS heb maar PCO… :?

Ik heb geen idee of de clomid bij mij wel of niet aan zou slaan, hij wil het namelijk niet eens proberen! Kan goed zijn dat het net als bij jou niet werkt, maar mag ik het dan misschien zelf ervaren dat het niet werkt? Voor hetzelfde geld werkt het perfect! Mijn eitje heeft maar een klein zetje nodig! (2mm zogezegd!).

@Kaatjes: Het andere ziekenhuis is wat betreft mijn huidige gyn puur voor IUI/IVF traject, maar ik wil gewoon voor mezelf aankaarten of ik niet tot de IUI clomid mag “uitproberen”.

X Do

he kaatjes, hier op en af, nog paar dagen thuis en dan weer aan t werk. 22 mei weer naar gyn en dan mag ik als alles oke is weer door.

En hoe is t met jou? moet steeds aan je denken als ik langs dat bedrijenterrein rijd…dan dnek ik bij welke zou ze weerken? wel gek, 1 van die bedrijven heet ook pcos…

do, ja, raar dat je niet eens mag proberen. pcos en pco is toch eigenlijk hetzelfde, de s staat voor syndroom. op zich klinkt t wel logisch wat hij zegt, maar wie zegt idd dat clomid jou niet helpt…

maarre…een eitje van 17 mm wordt toch zeker een eisprong? vanaf 14 groeien ze zeker door en deze van 17, die groiet dan toch nog en springt dan toch vanzelf? of begrijp ik iets niet goed, en springt ie dan als jou slijmvlies niet goed is enzo? hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt.

succes weer!

@Wienie:

Volgens deze gyn is PCO het echoscopisch beeld wat je ziet (cystes/kralenkrans in de eierstokken), PCOS is het syndroom en dan is er meer mee gemoeid. Ik snapte hem ook niet, ik heb zelfs de huisarts ervoor laten bellen en de gyn was daardoor een beetje op z’n teentjes getrapt. Ik moest niet teveel in boekjes lezen wat wat precies wat enzovoorts. Erg vervelend dus, maar volgens mij heeft hij het toch echt over het zelfde (PCO=PCOS).

Anyways, ik heb dus elke maand wel een eisprong, maar het eitje is te klein als het springt (+/- 17 mm, normaal schijnt 19-22 mm te zijn). En inderdaad loopt mijn bm-slijmvlies op de zaken vooruit en is dus eerder klaar voor het eitje, dan dat het eitje klaar is om te springen. Hierdoor krijg ik dus een te korte luteale fase, omdat het bm-slijmvlies eerder klaar is voor afbraak/menstruatie en het eitje dus niet de kans krijgt voor innesteling.

Ik heb twee keer een vroege miskraam gehad (bij 36 en 38 dagen), nu rekent de gyn deze niet mee (geen bewijs als positieve test enzo en ik was nog niet onder behandeling bij een gyn), maar ALS het dan idd een miskraam zou zijn geweest zou dat kunnen worden verklaard door het niet goed in kunnen nestelen (van een misschien net groot genoeg eitje die 2 keren) doordat het bm-slijmvlies op de feiten vooruit loopt (of het eitje achter de feiten aan).

X Do

Haai,

Do, ik vind dat zo raar wat hij zegt. Wat is er dan volgens hem meer bij gemoeid bij PCOS?

Had jij wel 'n cyclus? Dat had ik dus niet. Ik moest ook 'n apart middeltje spuiten om 't eitje te laten springen, want ook dat ging niet vanzelf: zowel groeien als springen niet, dat zijn 2 verschillende signalen uit je hersenen.

Mar, jij had toch 'n medicijn om de luteale fase te verlengen?

Ik neem aan als dat 't “eieren eten” is bij je, Do, dat ze dat dan wel proberen. Of zit ik er langs?

Wienie, er zit idd 'n bedrijf pcos, nooit bij stil gestaan overigens :? Maar daar werk ik dus niet :stuck_out_tongue:

Wat 'n getrubbel he, het gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik zag dat je ook je verhaal met Danielle gedeeld hebt, ze is ook aangemeld bij de decembermams. Jullie verhalen lijken wel wat op elkaar, hoop alleen voor haar dat 't niet zo afloopt. En voor jou dat je gauw weer in de race mag en goed nieuws hebt :pray:

Jody, hoest met jou?

Vanmiddag ga ik lekker met mijn papsie naar 't voetballen. Spannend hoor, wie kampioen gaat worden. Denk niet dat 't PSV is, maar 't kan nog alle kanten op! 't wordt vast een leuke middag.

Gaan jullie morgen nog wat leuks doen?

Liefs,

Kaatje

@Kaatjes wrote:

Do, ik vind dat zo raar wat hij zegt. Wat is er dan volgens hem meer bij gemoeid bij PCOS?

Had jij wel 'n cyclus? Dat had ik dus niet. Ik moest ook 'n apart middeltje spuiten om 't eitje te laten springen, want ook dat ging niet vanzelf: zowel groeien als springen niet, dat zijn 2 verschillende signalen uit je hersenen.

Mar, jij had toch 'n medicijn om de luteale fase te verlengen?

Ik neem aan als dat 't “eieren eten” is bij je, Do, dat ze dat dan wel proberen. Of zit ik er langs?

Mijn eitje springt dus wel en ik had een cyclus van 28-29 dagen. Sinds de laatste niet erkende miskraam wisselt het van 26-36 dagen.

Maar mijn bm-slijmvlies loopt vooruit op het eitje en het eitje schijnt te klein te zijn (17 mm, zegt mij niets, maar dat zei de gyn). Ik kan er ondertussen geen touw aan vastknopen, maar voordat ze met IUI/IVF beginnen zou ik eigenlijk eerst iets als clomid uit willen proberen.

Veel plezier Kaatje met het voetbal-kijken!

DAmes, geniet van het weer!

X Do

Hey!

Do, ik zou 'n second opinion vragen als je de kans krijgt. Mij is verteld dat 'n eitje van 18mm een mooi springei is. Dus zoveel te klein is 17mm ook weer niet, toch? Je zou zoiets met clomid kunnen verhelpen als je daarop reageert, het is 'n klein duwtje dan.

Wat betreft je bm-slijmvlies, daar hebben ze ook wat voor toch?

Ik dacht dat mar daar ook wat voor gehad heeft.

Wanneer mag je naar 't nieuwe ziekenhuis, of wat is je vervolgafspraak?

Misschien kun je 'ns met je ha gaan praten en vragen of je second opinion mag in een ander zkh, omdat je zo twijfelt aan zijn diagnose.

Succes meis!

Liefs,

Kaat

PS: voetbal was echt r*te-spannend :mrgreen:

Leuk resultaat :lol:

Hallo meiden.

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb dus ook pcos en zit in de medische molen om zwanger te worden. Ik heb al twee kuren met climid achter de rug, 1x 50 mg en 1,x 100 mg, geen van beide zijn aangeslagen. Ik ben nu aan duphaston om mijn ongi op te wekken dan moet ik op dag drie weer beginnen met clomid maar dan 150 mg. Wel spannend allemaal

Hi Linda,

Welkom!

Ja, spannend… gelukkig kun je 't hier delen :wink:

Als je vragen hebt: stellen hoor!!!

Jody, heb je nu inmiddels al 'n afspraak? Ik ben wel benieuwd hoor!

hoe zou 't met Mar gaan?

Do, wienie, nog nieuws, alles goed?

Liefs,

Kaatje

Meiden, wat is 't stil hier…

Gaat 'ie wel goed?

:-*

Kaat

hoi kaatje

ben er nog af en toe omdat het inderdaad erg stil is hier. nou ff een update dan maar. ben vandaag met de 2e dag bezig met prinolut om een bloeding op te wekken. dus we zullen zien wat het dit keer doet (de clomid 50 mg) hoe gaat het met jou kaatje?? hoe ver ben je nu?? wel spannend he?

xxx jody

Ha Jody!

Ga je na deze ongi starten met clomid, voor de 1e keer?

Ik hoop zo dat 't gauw zal gaan! :pray:

Houd je me op de hoogte? Zou ik wel leuk vinden.

Ben nu ruim 12 weken. Gaat erg hard.

Vermoeidheid wilde ook maar niet wegtrekken en ben ook al 'n paar daagjes thuis gebleven van 't werk. Omdat ik ook al flink benauwd ben, met vlagen, heb ik de vk gebeld. Uit m’n bloedonderzoek van vorige week blijkt dat m’n ijzergehalte wat aan de lage kant is. Moet nu dat wat opkrikken met 'n ijzerrijke voeding, roosvice ferro en extra vitaminnen. Ook moet ik wat minder gaan werken per dag. werkte 5 dagen van 8 uur, dat zal dan wat minder worden.

Hoe gaat 't met de rest??

Liefs,

Kaat

hoi kaatje

ja dit word weer m,n eerst keer. maar ik denk dat dit keer de 50 mg niet zal aanslaan. ik denk dat het weer met de 100mg word.

met wat ben jij ook alweer zwanger geworden?? en in de hoeveelste keer? sorry maar ben het een beetje vergeten. ik hoop dat ik voor aug. zwanger ben. we zullen zien.

xxx jody

Jody, ik hoop 't ook voor je :pray: :pray:

Ik spoot voor de vijfde cyclus puregon en pregnyl, heb in die cyclus ook een baarmoederonderzoek en samenlevingstest gehad.

Ook hebben we, veel vaker dan men zei dat we moesten doen, gevreeen! :inlove:

Ik hoop dat je 't gevoel gauw weer opnieuw mag meemaken, maar dan tot het einde toe (pak em beet zo’n dikke 20 jaar, voor ze 't huis uit gaan :stuck_out_tongue: )

Wienie… hoe is 't deze cyclus gegaan? Je was zo in spanning of 't raak zou zijn…

:-*

Kaat

he hallo,

do al nieuws over het vervolg?

jody, al reactie?

kaatjes, al een buikje? Ik dacht tot het weekend echt daqt t raak was, precies zelfde gevoel. In t weekend veranderde t trekkerige in mijn buik. Bleef weg en veranderde daarna in krampen. Dus in weekend dacht ik al dat t niks was. Of beter gezegd, ergens denk ik dat t iets was, maar alweer verloren, zoals t bij heel veel vrouwen schijnt te zijn zonder dat je t merkt. En ik merk dan iets omdat ik mijn lijf zo goed ken ofzo. Maar ja dat weten we toch niet. Woensdag ongi geworden, wel netjes 14 dagen na ei en ben nu inmiddels weer ana t spuiten geslagen. Vrijdag weer meting.

Doei!!

Liefs wienie

Oh, wienie wat jammer…

Heb je ook al 'n samenlevingstest gehad eigenlijk?

Bij mij was, althans voor m’n gevoel, dat baarmoederonderzoek toch net dat zetje wat we nodig hadden, in die cyclus bleek de samenlevingstest ook prima te zijn. Had deze nog niet eerder gehad.

Ik duim voor je, voor vrijdag :pray: :kaars:

Ja, er is al 'n buikje. Kon tot gisteren nog 1 spijkerbroek aan, de rest was allemaal al zwangerschapsmode. Die broek werd altijd wijder, als ik 'm aanhad nadat ie gewassen was. Maar nu werd ie niet meer wijder, dus ik leg 'm maar in de kast voor volgend jaar!!!

Het gaat wel vlug hoor, voor m’n gevoel.

Ik hoop dat jullie dit ook gauw met mij kunnen delen! :kaars:

Liefs,

Kaat

ha kaatjes,

ja samenlevingstest heb ik al keer gehad. En ikben zwnager geworden, dus dan is een baarmoederonderzoek eigenlijk niet nodig.

Ik vind t ook snel gaan als ik zwangeren zie. Jij alweer 14 weken, ik bedoel maar! Heb je al naar kinderwagens gekeken? (vind ik altijd erg leuk, weet al precies wwat ik wil!)

Groeten Wienie

Idd Wienie, niets zou je in de weg moeten liggen… dus ik zou zeggen: GO FOR IT!! :pray: :thumbup: :pray:

Ik brand iig een :kaars: voor jullie!!

:oops: kinderwagens :oops:

We hoeven qua meubilair alleen nog maar 'n box uit te zoeken :lol:

We hadden vorig jaar al op MP een leuke wagen gezien, die staat dus ook al 'n tijdje te pronken op zolder!

Het kamertje heeft twee inbouwkasten, 'n leg- en hangdeel. Voor het hangdeel moeten nog schuifdeurtjes en dan zijn de kasten klaar. Sjef zijn commode van vroeger staat al klaar en 't ledikantje en badje met standaard hebben we 'n paar weken geleden opgehaald, ook via MP!!! De accesoires moeten nog wel, da’s het leukste en komt nog wel t.z.t.!!!

Jody, hoe is de status nu!?

:-* :-* :-*