*decemberstoppers 2007* 8 beebjes, we duimen nog voor 2!

Joli, dit schrijft het RIVM:

Bof (Parotitis epidemica)

Bof wordt veroorzaakt door het bofvirus en is erg besmettelijk. Besmetting vindt plaats van mens op mens door bijvoorbeeld hoesten en niezen. De incubatietijd is 2 tot 3 weken. Een patiënt is besmettelijk van 5 dagen voor de ziekteverschijnselen beginnen tot ruim een week daarna. Meestal verloopt bof mild. Iemand kan de ziekte zonder verschijnselen hebben en zo anderen ongemerkt besmetten. 1 op de 3 mensen merkt niks van de ziekte.

Ziekteverschijnselen

• Koorts.
  • Opzwellen van één of beide wangen door een ontsteking van de oorspeekselklieren.
  • Soms opzwellen van de speekselklieren in de mond waardoor eten of de mond opendoen pijn doet.

Na ongeveer een week worden de zwellingen minder, na twee weken zijn ze weg en is de patiënt meestal weer beter.

Complicaties

Heel soms ontsteking van de alvleesklier, eenzijdige doofheid of reuma.

Soms ontsteking van de inwendige geslachtsorganen (teelballen en eierstokken). Dat leidt zelden tot onvruchtbaarheid.

Bij ongeveer 4 tot 10 van de 1000 patiënten zorgt bof voor hersenvliesontsteking of hersenweefselontsteking. Dat gebeurt vooral bij jonge kinderen en loopt meestal goed af.

Voor bof bestaat geen behandeling. Koorts en pijn kunnen zo nodig bestreden worden. Bij hersenvliesontsteking is een ziekenhuisopname nodig.

Het effect van vaccinatie

Vroeger belandden elk jaar 300 tot 800 kinderen en volwassenen in het ziekenhuis met hersenvliesontsteking veroorzaakt door de bof. Daarom is in 1987 de vaccinatie tegen de bof opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Deze geeft bij meer dan 95% van de ingeënte mensen persoonlijke bescherming. Nu komt de ziekte bijna niet meer voor.

zo daar schrik ik ook even van nu al de bof waarschijnlijk ik zou er zelf persoonlijk vandaag nog mee na plaatsvervangende arts gaan want ik zou het willen weten.

en kwa wat er gezegt wordt van heeft ze het nu al gehad met veel kinderziektes is het zo dat als ze ze voor het 1ste jaar hebben gehad moeten ze het na het 1ste jaar nog een keer krijgen om er tegen bestand te raken, vooral bij jongens met waterpokken en zo als ze dat na het eerste jaar niet weer terug krijgen en het op latere leeftijd krijgen kan het op het zaad slaan waar door ze dus ja hoe noem je dat vruchtbaar :oops: :lol: of traag tot geen levend zaad aan over kunnen houden

Nou, ik zou het ook wel zeker willen weten, denk ik. Maar ja, als ze zich er op het cb eigenlijk niet zo druk over maken, moet jij het ook maar niet doen. Volgens mij kan het ook alleen maar met zekerheid worden gezegd door een bloedtest, dus ook al ga je naar de ha, dan weet je het nog niet zeker! Gewoon je meisje heel nauwlettend in de gaten houden (en dat doen we allemaal toch al!) en als je het niet vertrouwt gewoon naar ha! Je merkt zelf echt wel of ze ziek is. Heeft ze koorts? Of eigenlijk nergens last van, op die dikke wang na dan?

Dat het uberhaupt nog voor komt de Bof!!! Ik hoor daar nooit iemand over!!!

Tanja, ik zou ook gaan hoor, dan maar even een vervangende huisarts vinden!!

Joli, hoe zwaar en groot was Roos inmiddels???

Hendrika, meningen verschillen daar over he! Nien heeft de waterpokken gehad toen ze 5 maanden oud was. CB zegt dat ze het nog een keer kan krijgen, HA zegt dat dat onzin is. Ook op internet spreken mensen elkaar tegen hierin…

Belde net manlief…Lola is vrolijk gelukkig…Ze lijkt wel nu al gewend aan ieder uur/twee uur een klein flesje en begint moord en brand te gillen!

Hoe snel kan een kind ergens aan wennen!! :shock: Maar gelukkig houdt manlief vol! Ze heeft 1x 120 cc op, 2x 90 cc en nu net 60 cc :frowning:

Ik hoopte eigenlijk te horen dat ze alle flesjes van 120 cc had opgedronken…

Maarja moet de positieve kant maar bekijken, gisteren dronk ze nog 60 cc de hele dag, dus iedere dag een stap vooruit!

Fijn dat Lola steeds meer binnenhoudt!!!

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me niet zo’n zorgen maak hoor :oops: :oops: Er is geen behandeling voor noodzakelijk. Morgen is de ha-praktijk weer geopend, ik bel direct voor een afspraak.

Heb net wel even het ziekenhuis gebeld, omdat we morgen een afspraak hebben bij de gyn, leek me niet verstandig dat ik haar nu meeneem…Hun ook niet, dus maar ff kijken of we oppas regelen of dat ik alleen ga en Mark met Jara thuis blijft.

Zit nu wel te denken, als het zo besmettelijk is: we zijn op het KDV geweest, babyzwemmen (waar elk kwartier een nieuwe babygroep start…), cb…heb al mn vriendinnen en hun kids onder de 14 maanden gezien de afgelopen weken.

Bof kan ‘heersen’ dus wellicht heeft ze het juist op een van deze plekken opgelopen.

Ja dat blijft toch wel…vaak is de incubatietijd al voorbij, voordat je door hebt dat je kindje wat mankeert. Dus het kan nu zijn dat Jara andere kindjes heeft aangestoken, maar het kan ook andersom gebeuren!

En ach, als ze alleen een dikke wang heeft zou ik me ook niet echt zorgen maken!!!

T@nj@, het cb heeft haar gezien en die maken zich niet druk, dus moet jij dat zeker ook niet doen! Moet je morgen voor controle naar de gyn om te kijken hoe het nu gaat, omdat je niet ongi wordt? Of ook nog voor je acne?

Lisajoy, heeft Lola de waterpokken? Hoop het niet voor je!!

Roos was vandaag wel wat hangerig en had ietsje verhoging, maar het viel me nog mee. Ben benieuwd of ze morgenochtend weer zo moet spugen… de afgelopen twee keer had ze na de prikjes 's ochtends echt heel erg gespuugd (hele voeding met veel kracht eruit!).

Ze was ook goed gegroeid, ze weegt nu 6780 gram en is 65,5 cm lang! In de lijn van het cb gaat ze qua groei naar beneden, maar dat komt omdat die grafiek is gebaseerd op KV en niet op BV! Ik vul haar gewicht ook in op internet in een special BV-grafiek en daar zit zenog steeds perfect op de middellijn!

Wat denken jullie…waterpokken of niet???

:think: :think:

Lijkt me duidelijk :think: Arm kindje :hug: Ze kijkt nog wel blij :smiley:

Hier om 20:00 een meisje met koorts op bed gelegd en ze heeft dr halve fles in mn decollete gespuugd (hihi t golfde zo naar binnen, tuniek, shirt, hemd en bh álles was ‘geraakt’) Ze lag lekker te kroelen in mn nek na de fles…

Ben net ff bij dr wezen kijken, ze voelde nu iig niet meer zo warm aan.

waterpokken lijkt mij het ook!!!

heeft nina dit ook al gehad? en is ze misschien de laatste tijd wat hangerig en wat last van koorst gehad?

vandaag was het heerlijk weer maar volgens mij steken we de kids hier aan :lol: want meneer en mevrouw waren niet te genieten en op het mooiste moment van de dag heerlijk zonnetje en kindjes buiten lagen die van mij op bed, mn meisje ligt nooit meer op bed smiddags maar ze was er nu echt aan toe.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

sorry hoor, ben heel gemeen!!!

Zat ff foto;s te bekijken van Nina toen ze de waterpokken had, en heb ze ff geplaatst… :mrgreen: :mrgreen:

HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA

Sorry, hoor, had helemaal lol met mezelf! hihi

trouwens,…het wordt nu toch wel eens tijd, dat jullie Lola herkennen op een foto!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hallo hallo

oooo meiden het behangen is af… ben zo blij.

morgen nog een keer alles voor de tweede keer schileren en dan is dat ook klaar.

donderdag vloerbedekking uitzoeken…

oooo wat leuk leuk leuk.

nou vandaag met mijn nichtje naar zwemles geweest.

ze mag door naar de volgende groep het laatste groepje voor afzwemmen ben zo blij blij blij.

en zij ook echt geweldig.

nog ff en ze kan gewoon zelf zwemmen zonder bandjes ect.

ooo onze kleine meid heeft vanavond in bed ongeveer 40 min gejengeld en daarna is ze gaan slapen, we hebben het door…

geweldig ben zo trots op haar.

over ongeveer anderhalve week gaan we haar in het ledikantje leggen.

kijken hoe ze die overgang vind.

is dat oke of is dat te snel??? of vinden jullie dat dat wat langzamer moet.

oooo nou ik vandaag infomeren naar baby zwemmen.

kan dat hier pas bij 4 maanden echt belachelijk. zo lang wachten nog.

ik hoor namelijk jullie over zulke leuke reacties dat ik dat ook wil uitproberen maar ik wil niet nog twee maanden wachten. vind dat echt te lang.

dus ga nu ff in dronten en almere informeren.

nou zo lekker slapen. slaap lekker allemaal.

@lisajoy… ooooo wat zielig maar dat zijn echt wel de waterpokken, maar ooo wat zielig zeg. ben je nog ziekjes ook en dan ook nog de waterpokken. wat sneu.

nou je meiden lijken dus al 2 druppels water op elkaar dat wij het niet eens zien :inlove:

dat hebben wij hier dan ook maar niet geheel 2 druppels water :lol: meneer en mevrouw hebben echt allebij het zelfde koppie als ik de beeb fotos van mn meisje bekijk echt griezelig :inlove: mn meisje was kwa de leeftijd wat meer op gewicht en zat al ruim in 62 mn mannetje zit nog in 56 en af en toe 62 ja ja hij is klein.

van der week in de winkel even gekeken na rompers 56 wordt nu iets te strak 62/68 is verzuipen sta ik tussen de rompers te kijken (had meneer niet bij me) had een vrouw gehoord dat ik blauwe rompers zocht zegt ze hier liggen een paar dus ik kijken ja maat 68 dus ik zeg die zijn veelste groot oh hoe oud is u kindje dan uhh bijna 5 maand oh en welke maat zit ie dan ja gaat nu een beetje over na 62 oh ja dat hoor je vaak met prematuur dus ik zo van ja klopt prematuur met 40 week :lol: :lol: :lol: je had die hoofd van die vrouw moeten zien ze snapte het helemaal niet en vroeg het later nog een keer of dat echt zo was ja dus :inlove:

Lisajoy :naughty: :naughty: :naughty:

HAHAHA Lisajoy, tja, nu je het zegt :wink:

Maar bij Lola is het niet doorgezet?

T@nj@, hoe is het met Jara??

Karen, lekker dat het steeds beter gaat met slapen! En ik zou gewoon even kijken of je al overgaat naar het ledikant. Ik denk dat je even moet wachten tot het slapen echt een paar dagen helemaal goed gaat en dan overstappen. En kom nu maar eens op met de foto’s van de zolder! Ik ben erg benieuwd!

Hendrika, jij hebt echt een ukkie he! Maar als hij het verder toch goed doet, maakt dat toch niets uit? Hij is toch juist supersterk met rollen enzo?

Over rollen gesproken… Roos heeft dat nu echt helemaal door! Ik kan mijn kont niet keren of mevrouw ligt op haar buik! Alleen terug gaat nog niet - soms tot woede van mijn meisje :inlove: Het lijkt er ook op dat de reactie op de prik dit keer wat milder is. De voeding is er vanochtend (grotendeels) in gebleven. Als ze nl op haar buik rolt, wil er nog wel eens wat uitkomen… En echt verhoging heeft ze ook niet gehad. Hopelijk blijft het zo!

Ik hoop dat het straks rond de middag lekker weer wordt, dan ga ik lekker ff wandelen!!

G’morgen!

Met Jara alles ok denk ik, dr wang lijkt minder en geen koorts meer, fles is erin gebleven vanmorgen, met de late fles had ze wel behoorlijk moeite, maar dat kwam meer omdat we dr amper wakker kregen. Die koorts was van het prikje neem ik aan. Om 12u moeten we naar de HA.

Ik ben net terug van de gyn, was dus nog niet ongesteld geworden maar had wel al een paar keer last gehad van buikpijn…dus ff een echo…is er nog wat achtergebleven :wall: er zat weefsel van ruim een cm :? dus nu een medicijn meegekregen om het af te stoten (ze maar een soort menstruatie op te wekken) als dat niet werkt moet ik alsnog gecurreteerd worden. Hopelijk werkt het pilletje voldoende :pray:

ja sorry hoor, ik was een beetje in een melige bui. :lol: :lol:

Met Lolaatje gaat het iedere dag wat beter! Ze heeft gisteren 3 flesjes van 120 cc op, en vanochtend ook !! :dance: Komt goed met mijn schatje!!!

Oh drukke dag vandaag, nieuwe vrouw wordt geplaatst met 3 kids, en mijn collega is ziek!!! Dus ga snel verder, sorry voor dit egoberichtje!!!

hallo hallo

@lisajoy ooo wat goed zeg. helemaal geweldig. gelukkig dat het wat beter gaat. maar oo wat sneu die water pokken.

heel veel sterkte met het opvangen van die vrouw met drie kinderen wat lijkt me dat heftig zeg als je weet wat daar dan achter zit. succes.

@joli. ja ik denk ook dat ik even een paar dagen wacht.

weet je wat ik morgen ga doen. ik ga baby zwemmen jullie hebben me echt op een idee gebracht dank je wel…

ik hoop dat het echt leuk is. thansk thanks thanks

moet nu ff een broekje kopen want die ene die ze heeft gekregen is nog erg te groot.

ik hoef geen zwemluier om te doen??? jullie hebben meer ervaring als ik…