De 1ste nieuwsgebeurtenis die jij je nog kan herinneren

@ruud wrote:

20 juli 1969 de eerste maanlanding, ik was helemaal into ruimtevaart toen.



Daarna een gat tot 1971 toen kwam The fight of the century in 1971 tussen Ali en Frazier mijn interesses waren al aardig verschoven toen.



Beide events heb ik live gezien op TV. :inlove:




Van welk bouwjaar ben jij Ruud? Ik was er toen al wel, alleen nog te jong. ( 1 jaar) :wink:

De treinkaping door de Molukkers en de autoloze zondag zijn dingen die mij van vroeger zo te binnen schieten (ik ben van 1969).

In 1980 was ik 7 en vanaf toen zijn er dingen blijven hangen.



1980 Zoetemelk wint Tour (ik heb mijn vader nog nooit zo hard zien juichen)



1980 Beatrix wordt koningin (en de dubbele hoofden op de rijksdaalder)

@~Marion~ wrote:



Wat mij, iets later, heel erg is bij gebleven is de Bijlmerramp in 1992. Maar ik was toen al 16…




Deze ramp is mij ook erg bijgebleven, werd nl opgeroepen om hulp te gaan verlenen, moest er extra voor in dienst komen. Uiteindelijk gelukkig daar niet geweest.

@Moosje wrote:

In 1992 is er ook nog een aardbeving geweest, Maar dat kan ik mij nog zo goed herinneren omdat ik hem zelf bewust heb meegemaakt.




Dat weet ik ook nog. Toen woonde ik net op kamers en ik schrok me te pletter.

@kantjeboord wrote:

@ruud wrote:
20 juli 1969 de eerste maanlanding, ik was helemaal into ruimtevaart toen.



Daarna een gat tot 1971 toen kwam The fight of the century in 1971 tussen Ali en Frazier mijn interesses waren al aardig verschoven toen.



Beide events heb ik live gezien op TV. :inlove:




Van welk bouwjaar ben jij Ruud? Ik was er toen al wel, alleen nog te jong. ( 1 jaar) :wink:




Weet het ondertussen! Had nog niet verder gelezen! :wink:

Het uitbreken van de golfoorlog in 1990… Die beelden die je toen op tv zag die gefilmd waren staat onder 2-8-1990 06.55. Soms zie je ze nog weleens ergens op tv terug. Toen is mijn broertje geboren… ook op dat tijdstip.



Volgens mij is dat het oudste… Ik ben van 1981 dus 9 jaar toen.

@purpled82 wrote:

Goh het eerste nieuwsbericht wat ik me kan herinneren… Eigenlijk weet ik dat niet eens. Ik herinner me de bijlmerramp nog goed en het volgende wat bij me opkomt was de vermissing van Julie en Melissa maar toen was ik toch al wel een jaar of 12/13.




Ja de Bijlmerramp staat mij ook nog bij. En de val van de muur. De golfoorlog.

En dat hele Dutrou (?) gebeuren, ik was rond die tijd met school in de Ardennen en weet nog dat er overal van die posters hingen.

En ook de oorlog in Bosnië.



En iets wat ik niet zelf op dat moment heb meegekregen maar wat later wel indruk heeft gemaakt is de verdwijning/verkrachting/moord op de zus van een klasgenootje van mij… toen het gebeurde was ik 1 jaar en mijn klasgenootje nog niet geboren en er is ook nooit over gesproken in de klas, ik heb het pas toen ik een jaar of 15 was toevallig gehoord.

Maar als ik denk aan nieuws wat veel indruk op mij gemaakt heeft komt dat dus ook bij mij naar boven.

het meeste is de bijlmerramp ik was een jaar of 11

ik zat in groep 8 en keken we met de meester naar de televisie

dat heeft heel veel indruk op mij gemaakt

Nelson Mandela ja… en dat mn zus zei dat het zo bijzonder was omdat hij 27 jaar gevangen had gezeten. En dat ik dacht dat ze loog want 27 jaar was belachelijk lang en je zou dan toch zowat doodgaan van verveling enzo?

het ongeluk van prinses Stephanie en Gracia van Monaco



ik had toen net een nieuw klasgenootje, klas 4 of 5, dus 1981 of 1982, die ik op prinses Gracia vond lijken en ik herinner me nog dat ik op mijn knietjes voor de (nieuw) stereotoren zat te luisteren



gr. Dodde (1972)

Het eerste wat in me opkwam was het overlijden van Lady Diana…

1997, dus ik was toen al wel 21…

Ik werd er 's morgens mee wakker, en moest naar mijn werk. Ik werkte toen samen met mijn beste vriendin in een cafetaria. We hebben de hele dag als verdoofd rondgelopen en alleen maar het nieuws gekeken…

Heeft erg veel indruk gemaakt…





Verder uiteraard de val van de Berlijnse muur, en de Bijlmerramp.

En ook de Challenger, dat vond ik toen zo onwerkelijk, weet ik nog…

Ik herinner de geke koeienziekte me nog.

Ik weet alleen niet meer in welk jaar dat was, maar wel dat ik dat heel erg vond. Klasgenootjes mochten op een gegeven moment niet eens de boederij af en werden er ook dieren geruimd. Vreselijk. Dat heeft er goed ingehakt.



Daarna offcourse 11 september, ik werd op die dag 15.

En de moord van pim fortuin en idd de dood van lady diana.

Eerste wat ik mij zo echt helder kan herinneren was de dood van Freddie Mercury. Vergeet nooit weer dat mijn moeder huilend naar het nieuws keek, wij zijn nogal van Queen thuis. Ik was zelf 9 jaar oud toen.



Maar ook de dood van prinses Diana staat mij nog zo bij.

Ook weet ik precies wat ik deed op de dag van de vuurwerkramp en de Twin Towers.



Toch wel gek dat je alle nare dingen herinnerd, maar niet de leuke nieuwsfeiten :think:

De treinkaping door Molukkers, in 1977, gevolgd door de gijzeling van de school in Boven-Smilde, ook door Molukkers. Ik was diep onder de indruk omdat er een school bij betrokken was, met kinderen, zoals ikzelf. Ik was toen zes jaar.



En de nederlandse seriemoordenaar , Koos H. Die waarde enigszins bij ons in de buurt rond, en ik was doods-en doodsbang voor hem. Ik kon er niet van slapen. In de jaren zeventig heeft hij een paar vrouwen vermoord. Ik vond hem zó eng…

Elvis Presley die was overleden,dat heeft heel veel indruk op mij gemaakt…ik ben nu 38…maar wat een happening was dat toen,net als Michael Jackson nu…

Eerste wat ik echt bewust heb meegemaakt was de arrestatie van Marc Dutroux. Ik was toen een jaar of tien.

Het jaartal schoot mij gek genoeg meteen te binnen (1979) en het was iets met een bezetting van een Amerikaanse ambassade. Maar in welk land? Even googlen…Was dus in Iran. De beelden zijn mij vooral heel erg bijgebleven. Ik was toen 9 jaar.

De eerste twee dingen die in me opkomen:

  • kernramp bij Tsjernobyl (1986)
  • het zinken van de Herald of Free Enterprise (1987)



    Ik ben zelf van 1973, dus je zou zeggen dat er ook al eerder iets belangrijks gebeurd moet zijn wat ik me zou moeten herinneren :think:
Ik ben zelf van 1973, dus je zou zeggen dat er ook al eerder iets belangrijks gebeurd moet zijn wat ik me zou moeten herinneren

Ik merk door dit hele topic al dat men nieuws is gaan onthouden vanaf een jaar of 11.