De 1ste nieuwsgebeurtenis die jij je nog kan herinneren

De vraag kwam ik deze week toevallig twee keer ergens tegen, en vind het wel een leuke vraag eigenlijk. Dus ook aan jullie:



Wat is de eerste nieuwsgebeurtenis die jullie je nog kunnen herinneren?

(graag even met jaartal en eigen leeftijd erbij)



Ik kan me nog heel goed herinneren dat de Berlijnse Muur viel. (1989, ik was toen 7). Ik weet nog precies wat we die dag gedaan hebben, en dat ik op het moment dat het op tv van een spelletje met mijn vader deed uit de Okki.



Tweede wat ik me kan herinneren is de vrijlating van Nelson Mandela (1990, toen was ik 8 ). Dat was sowieso wel een big issue bij ons thuis. Free-hee Nelson Mandela :dance: Het daadwerkelijke nieuwsmoment heb ik bij mijn oma bekeken.



Wat kunnen jullie je zo uit jullie blote hoofd nog herinneren?

(denk dat als ik een lijst zou zien met nieuwsoverzichten, ik me allicht nog meer dingen kan herinneren van rond die tijd, of misschien ook wel eerder, maar deze twee zitten echt in mijn geheugen).

Jeetje Fiep dat jij dat nog weet :shock: Ik weet dat helemaal niet meer…

Vind dit wel een heel leuk topic, ben erg benieuwd naar reactie’s van anderen. Zou ik de enige zijn die dit helemaal niet meer weet ?? :oops:

Heizel stadium. Ik en mijn zus waren bij een van mijn moeder’s mannen, in de logeer kamer tv kijken op mute terwijl “When Doves Cry” op de platenspeler rond draaide. Ik zat te huilen omdat het zonder geluid zo veel enger was.

De eerste elfstedentoche die Evert van benthem won :slight_smile:

ik weet nog goed dat we met de klas in de aula van de basisschool een stuk mochten kijken omdat dat wel heel bijzonder was een elfstedentocht.



heb even moeten googlen maar dat was dus 1985 en toen was ik 8

wat me trouwens ook heel sterk bijstaat waren de eerste heftige beelden over AIDS. Dat zag ik ook op school tijdens het schooltv journaal… Toen zat ik volgens mij in groep 8, 11 jaar.

Toen was je ten dode op geschreven, tegenwoordig is het een chronische ziekte…

Ik denk dat ik een jaar of 6 was, misschien 7. Op het nieuws vertelde ze dat er een meisje verkracht en vermoord was. Ze vertelde ook dat meisjes die verkracht werden, meestal ook vermoord werden. Ik vroeg aan mijn moeder wat verkrachten betekende, want als je daarna vermoord werd, wilde ik niet verkracht worden…ik was best bang. Mijn moeder wist niet zo goed hoe ze dat uit moest leggen en wimpelde het een beetje af. Ook zette ze wel gelijk de TV uit…want het was natuurlijk nooit de bedoeling dat ik dat zou zien.

Ik weet niet meer hoe of wat ik het gehoord heb- volgens mij maakte ik het vooral op uit de opmerkingen van de volwassenen om me heen want het nieuws keek ik niet- maar de kernramp van Tsjernobyl (april 1986 ik was toen 6,5) staat me nog goed bij. Vooral omdat mijn ouders een moestuin hadden en wij dit jaar niets uit te tuin mochten eten(het jaar erop hebben ze de aarde vervangen en de moestuin verlegd). Bovendien mochten we in eens niet meer in de zandbak spelen en heeft mijn moeder hem afgedekt met een plastic zeil. Men was bang dat er door de regen veel radioactiviteit naar beneden zou komen. Daarnaast kregen we extra fluor-tabletten en mochten we één jaar lang geen spinazie en zo.



De nieuwsmomenten die ik me nog herinner van hoe ik het hoorde was de dood van Freddy Mercury in 1991- hoorde ik op de radio in de keuken en mijn moeder zei meteen ‘doodzonde…’, was nogal fan van de vroege Queen nummers. Het andere moment is de zelfmoord van Kurt Cobain in 1994. Ik weet het nog als de dag van gisteren hoe ik bij een vriendinnetje van me MTV aan het kijken was(wij hadden geen kabel of satteliet, dus alleen Oostenrijk 1 en 2 :roll: ) en toen vertelden ze het. Die dag regende het in Seattle want ik zie de tv beelden van die mevrouw onder de paraplu, die verslag deed van de gebeurtenis, nog steeds voor me.



Dit was overigens ook de dag dat ik besloot op mijn 27e moeder te worden(te veel mensen zijn op die leeftijd overleden: Kurt Cobain, Jani’s Joplin, …) dus leek het mij een mooi statement vóór het leven om dan te baren 8) Ik was 27,5 toen Jasper geboren werd 8) :mrgreen:

20 juli 1969 de eerste maanlanding, ik was helemaal into ruimtevaart toen.



Daarna een gat tot 1971 toen kwam The fight of the century in 1971 tussen Ali en Frazier mijn interesses waren al aardig verschoven toen.



Beide events heb ik live gezien op TV. :inlove:

Het eerste wat ik weet is dat in het begin van 1983, ik was toen 7, de franse acteur Louis de funes overleed.

We waren altijd nogal fan van de films over de “Gendarme” Hij speelde inspecteur crusjo ofzo? :shifty:



Daarna niet zo veel, het eerstvolgende was toch wel het neerstorten van de challenger in 1986. Toen was ik 10 jaar. Ik weet nog goed dat het op t nieuws was, maar ook dat ik gewoon op de bank zat. Deed niets bijzonders.



Wat echt indruk heeft gemaakt, was in 1987. Toen was ik 11, de ramp met die veerboot. De Harrold of free enterprise.

Er was sprake van dat een vriendin van mijn moeder met haar gezin op die boot zat, dus zaten we dagen in spanning.

Elk nieuws wat op radio of tv werd uitgezonden, probeerden we mee te krijgen.

Uiteindelijk bleek ze net een boot eerder te hebben genomen, dus zat ze er niet op.

Maar die 3 zijn echt ontzettend bijgebleven…

Hier ook de val van de berlijnse muur en wubbo okkels op de maan

De Ferryboat ramp herinner ik me ook nog, evenals de val van de Muur en de vrijlating van Mandela.



Indrukwekkend vond ik het live aid concert in 1985 (ik was toen 9). Zeker de bijbehorende beelden van hongerbuikjes. Toen werd ‘de derde wereld’ voor mij beeldend…



Wat mij, iets later, heel erg is bij gebleven is de Bijlmerramp in 1992. Maar ik was toen al 16…

Hier het overlijden van Elvis… ik was toen 4,5 (in 1977). Ik heb het zelf niet op tv gezien, maar ik weet nog wel dat er in de familie veel over gepraat werd en dat dat die meneer was van die mooie liedjes.

Misschien wel inderdaad Marloes, ik ben van juni 1963 dus 46 nu.

Wat mij ooit heeft aangegrepen en ik me dus ook nog goed herinner was de verdwijning van het meisje Cheriel. Volgens mij is zij nooit terug gevonden.

Ik ga eens googlen of ik er nog iets over kan vinden.

Ik heb geen idee wanneer dat was of hoe oud ik toen was.

De bijlmerramp.

Zie net dat dat in 1992 was (wist dat niet meer, wel daar in de buurt maar niet het exacte jaartal), dus toen was ik 10.

Alleen maar vuur op televisie, zo’n flat met een gat erin.

De dagen erna de ravage…



Nelson Mandela weet ik ook nog (1990, dus ook 8).

Had het niet op het nieuws gezien, maar ik weet nog dat we in de klas zaten en de juffrouw vertelde dat hij was vrijgelaten. En dat hij net zo lang vast had gezeten als dat zij oud was (27, en dat vond ik als 8-jarige natuurlijk héél oud). En toen had ik echt zoiets van ‘Wóóóóóóóww!!!’.

De moord op Cheriel is dus wel opgelost:


Na 16 jaar is de verdwijning van de toen 7-jarige Cheryl Morrien uit IJmuiden opgelost. Het meisje is om het leven gebracht door vrachtwagenchauffeur Michel Stockx, die een jaar terug in de gevangenis overleed.

Stockx, die in september vorig jaar in de gevangenis van Scheveningen bij een ongeluk levend verbrandde, heeft aan twee vertrouwenspersonen verteld dat hij op 5 augustus 1986 Cheryl had meegenomen. Deze zogeheten 'geheimhouders' hebben onlangs tegenover de recherche een gedetailleerde verklaring afgelegd.

De politie heeft de resten van het meisje nog niet kunnen traceren. Stockx zat een gevangenisstraf van 20 jaar met TBS uit wegens de moord op het meisje Jessica Laven uit het Noord-Hollandse Blokker en op twee Duitse jongens van 9 en 13 jaar. Het Hof in Amsterdam achtte hem destijds schuldig aan pedoseksuele delicten met dodelijke afloop.

Ook de Belgische justitie verdacht Michel Stockx van onopgeloste kindermoorden.


Ik was 11 toen het gebeurde.

@marloes vip wrote:

Wat mij ook nog heel goed is bijgebleven is wel van later maar dat is de vliegramp in Farao.


Dat weet ik ook nog wel heel goed, maar welk jaar was dat? :think:

Ik weet ook nog dat er toen een meisje vermist was, Robin (nog iets, ben het even kwijt). Zij was pannekoeken wezen eten bij de overbuurvrouw en haar kinderen en nooit meer thuis gekomen.



De overbuurvrouw vertelde dat Robin gewoon weer naar huis was gegaan, en dus was ze vermist.

Na een aantal dagen vonden ze haar bij de overbuurvrouw, vermoord.



Continu zag je toen haar foto op televisie en in de krant, vond het zo’n lief en mooi meisje om te zien.

Dat heeft me echt aangegrepen, en ik weet het nu nóg (ze had donker haar en een rode trui). En ik denk dat ik zelf een jaar of 10/13 was.

En die vrouw met haar dochtertje, dat dochtertje heette Romy.

Die werden na járen in de duinen gevonden, vermoord door de ex (of huidig liefje, weet het niet zeker) van de vrouw.



Je zag heel vaak haar moeder op televisie vragen om tips.



Die man die haar heeft vermoord is uiteindelijk zelf ook overleden, uiteindelijk had zijn broer die medeplichtig was de plek aangewezen omdat hij het niet meer met zich mee kon dragen.

Het uitbreken van de golfoorlog weet ik ook nog, bedenk ik mij nu, is ook in 1990 net als de vrijlating van Mandela. Weet nog dat ik in groep 5 zat, en dat de meester er in de kring over sprak, en dat wij thuis 's morgens de tv aanhadden, dat hadden we normaal nooit.



Van na 91 weet ik (dus vanaf mijn negende ongeveer) weet ik nog wel een hele hoop grote nieuws gebeurtenissen.



Maar denk dus dat De val van de Muur, uitbraak van de Golfoorlog en de vrijlating van Mandela de eerste drie dingen zijn die ik echt heb meegekregen.