De 1ste nieuwsgebeurtenis die jij je nog kan herinneren

Robin Bogers heette ze, heb het even opgezocht en het was in 1996. Ik was dus 13/14 jaar oud.



Herdenkingsdienst voor vermoorde Robin Bogers

Herdenkingsdienst voor vermoorde Robin Bogers



BREDA (ANP) - Ruim vijfhonderd mensen hebben zaterdag in de St. Michaelkerk in Breda de dienst bijgewoond ter herdenking van de op 24 april vermoorde peuter Robin Bogers.



print stuur artikel door



Burgemeester mr. C. Rutten van Breda, officier van justitie mr. C. van Spierenburg, delegaties van de Bredase politie en EHBO, groepen schoolkinderen en buurtbewoners woonden de dienst bij.



Van het stoffelijk overschot van de drie jaar oude Robin is slechts een miniem deel terug gevonden. Daarom was er geen begrafenis of crematie. Een groot portret van Robin stond voor het altaar. Familie, vrienden en anderen bouwden daar een bloementapijt omheen. Schoolkinderen plaatsten er kaarsjes bij.



In de kerkdienst werd enkele keren verwezen naar de gruwelijke dood van het meisje. Haar 27-jarige overbuurvrouw G. J. heeft na 3,5 maand voorarrest bekend dat zij het kind heeft gewurgd en met het huisvuil heeft meegegeven. In een van de voorbeden vroeg pastoor Wiegmans te bidden voor alle andere kinderen en ouders die hetzelfde is overkomen, bijvoorbeeld in België.



Vader Pierre Bogers verwoordde de angst en pijn die zijn dochtertje ervaren moet hebben. Op het bidprentje heeft de familie haar onmacht verwoord: “We begrijpen het niet! We willen het niet begrijpen! We willen het niet accepteren. Je was nog zo onschuldig.�



Ik moest even googlen, ik dacht de Harrold of Free Enterprise, 6 maart 1987







Maar de Challenger was nog ruim een jaar eerder, 28 januari 1986. we zagen het live gebeuren op een Duitse zender waar we naar keken! Ik was toen 10.







Dit zijn de eerste échte bewuste dingen waar ik ook daarna voor naar het journaal keek.

de dag dat john lennon dood ging. Precies een week eerder werd mijn broertje john (! Vernoemd door mijn vader, groot beatles fan) geboren.

Bij mij idd ook de harold toen was ik tien en de challenger zag ik ook live op tv, heel indrukwekkend, en natuurlijk de bijlmerramp, ik stond op station RAI toen het gebeurde, zo onwerkelijk, na een minuut of tien zag je aan twee kanten van de snelweg alleen maar zwaailichten, is me heel erg bijgebleven. Oh en ik was toen 16.

  • overlijden van charlie chaplin in 1977, we waren toen net naar een film van hem geweest
  • De WK-finale van 1978 Nederland-Argentinie. Ik was toen 8 en we gingen hem bij de overburen kijken want die hadden een kleurentelevisie.
  • de winter van 79 waarin je op de straat kon schaatsen
  • Het aftreden van Juliana en de kroning van Beatrix in 1980 (was toen bijna 10). 'sochtends het aftreden thuis gezien, de kroning zagen we bij mijn opa die speciaal daarvoor een kleurentelevisie had gekocht.
  • in Ierland waren in 1981 een aantal mensen in Ierland in hongerstaking en in 1981 overleed een van hun op mijn verjaardag (werd 11)
  • Mitterand die president van Frankrijk werd (1981, ik 11). Mijn opa vertelde dit toen we onderweg naar huis nog even bij opa en oma langs kwamen en dat was de laatste keer dat ik hem “gezond” heb gezien. Hij had al jaren kanker en een week later werd het opeens heel erg, 3 weken erna was hij overleden.
  • Lech walesa, Jaruzelski en de verboden vakbond Solidarinose in Polen (eind 1981, nog steeds 11)

In eerste instantie zou ik zeggen de bijlmerramp. Mijn juf had een kennis die in de flat ernaast woonde, dus de hele dag hebben we een aangepast programma gehad op school. Ik was toen 11.



Maar nu ik het lees weet ik de golfoorlog ook nog wel en dat ik dat best wel eng vond.

Het eerste wat direct bij mij binnen komt is de bevrijding van Nelson Mandela. Mijn tante (de vroedvrouw) kwam zingent en dansent de kamer binnen!

De grote anti kernwapen demonstraties, 1981 geloof ik, mijn moeder ging en ik mocht niet mee wat ik wel heel graag wilde, vond ze geen prettig idee met een kind van 6 (achteraf had het bij een wel gekund maar de andere was behoorlijk grimmig) rond diezelfde tijd waren in Nijmegen de Pierson rellen, dat heeft volgens mijn ouders destijds heel veel indruk op mij gemaakt maar ik kan me er niks van herinneren.



Het eerste wat me verder te binnenschoot was de challenger, maar toen was ik al een jaar of 11.



En ik zag hier verder een hoop gevalletjes ‘oh ja!’ voorbij komen (Lech walesa, herald of free enterprise etc.)

De van van deBerlijnse muur heeft wel veel indruk op mij gemaakt destijds, maar is niet het eerste waar ik aan denk.



Ik denk als eerste aan de bijlmerramp. Gos we zaten met hele gezin aan de buis gekluisterd, wat heftig was dat… Ik was toen al 14jaar maar heeft dus wel de grootste indruk op mij achtergelaten als nieuwsgebeurtenis in mijn jeugd

Wat een leuke vraag.



Voor mij was ook het eerste wat ik me nog kan herinneren, dat indruk op mij gemaakt heeft, de val van de muur in 89 ik was toen 7 jaar oud. Wat daarop volgde, wat ik me kan herinneren, was de dood van Freddy Mercury in 1991 dus ik heb een gat van 2 jaar :lol:

Het eerste wat mij te binnen schoot was de Bijlmer ramp. Toen was ik 11. Ik heb daarna weken lang bij ieder vliegtuig die over vloog, onder de tafel gezeten… (net alsof je daar dan wel veilig bent… :roll: )



De Berlijnse muur kan ik mij ook nog heel erg vaag herinneren.

In 1992 is er ook nog een aardbeving geweest, Maar dat kan ik mij nog zo goed herinneren omdat ik hem zelf bewust heb meegemaakt.

@Moosje wrote:

In 1992 is er ook nog een aardbeving geweest, Maar dat kan ik mij nog zo goed herinneren omdat ik hem zelf bewust heb meegemaakt.




ja precies, die heb ik ook zelf gevoeld. maar ik denk dat als ik hem niet had gevoeld (en we niet met z’n allen bij mijn mama in bed mochten terwijl mijn vader zich in een van onze bedden propte :mrgreen: ), ik het niet had onthouden.



ik herinner me er nog eentje van vóór mijn zevende, nederland europees kampioen in 88. Maar beetje discutabel of dat echt een nieuwsgebeurtenis was he…voetbal is voor kinderen natuurlijk sowieso al veel grijpbaarder dan een golfoorlog oid. Dus ook logischer dat je daar op jonge leeftijd wat meer van meekrijgt.

En idd de bijlmerramp, heeft destijds ook veel indruk op mij gemaakt, dat is een gebeurtenis uit het nieuws wat ik nog heel goed weet…maar wat nou echt het eerste nieuwsbericht is wat ik me herinner…echt geen idee :think:

Ik weet nog precies dat ik samen met mijn moeder naar de lancering van de Challenger zat te kijken, met die schooljuf. en toen BOEMMMM, weg was 'ie…heeft veel indruk gemaakt bij mij, ik was toen 8



(ik zie nu dat het op pag 2 al genoemd was, met foto’s)

Het overlijden van Elvis…pfffft…nu voel ik me wel oud… :smiley:

Mijn vader gin smorgens altijd vroeg weg, en hij las het in de krant en vertelde het toen aan mijn moeder …

De oorlog in Bosnië.



Ik zat in groep 8 en dan keek je elke vrijdagochtend een soort ‘kindernieuws’, net zoals Huisje Boompje Beestje destijds, en Nieuws uit de natuur.



En daar ging het over de oorlog in Bosnië en dat daar Nederlandse millitairen naartoe gingen.

Ik zag al die wapens en ellende…en werd zo misselijk…



Heb gedaan alsof ik ziek was zodat mijn moeder me kwam ophalen.



Ben maanden van slag geweest…



Mijn vader was millitair en zou uitgezonden worden naar Bosnië.

Nu ik er zo ineens mee geconfronteerd werd op school en ik mijn ouders er wel over had horen praten, maar dus eigenlijk niet goed wist hoe of wat…



Wat heb ik me toen ellendig gevoeld…



Fijn was dan ook de dag dat mijn vader 40 werd en hij niet meer mee op uitzending hoefde…

mijn eerste 'nieuwsherinnering is toch echt helaas de EK finale in 88 :mrgreen: ik kan me nog goed herinneren dat we met z’n allen op de bank zaten en chips aten met daarop de hoofden van de voetbalspelers van het ned. elftal gedrukt…



maar dat is inderdaad niet echt nieuws.

de val van de muur, die heb ik ook bewust meegemaakt. We waren vlak daarna op vakantie in duitsland en zijn toen gaan kijken in een voorm. oostduits dorpje. Dat maakte veel indruk op me. Veel militairen, grote files van mercedessen richting oost-duitsland en grote file van trabantjes richting west-duitsland. Ik was toen 8 jaar trouwens.

Als ik zo terugdenk, denk ik dat het blote meisje wat napalm over zich heen heeft gekregen in Vietnam heel veel indruk op me heeft gemaakt.

Vond het ergste dat ze helemaal naakt over dat pad rende, realiseerde me toen niet dat ze helemaal verbrand was! :cry:



Heb het even teruggezocht, het was in 1972, ik was toen 4/5 jaar oud. Denk dat het journaal per ongeluk aan stond.

Goh het eerste nieuwsbericht wat ik me kan herinneren… Eigenlijk weet ik dat niet eens. Ik herinner me de bijlmerramp nog goed en het volgende wat bij me opkomt was de vermissing van Julie en Melissa maar toen was ik toch al wel een jaar of 12/13.