Brandalarm

@sunrise wrote:

Vind dat leidsters ook net als de kinderen geen jassen aan mogen gaan trekken.

als goed is moeten ze ook dekens mee naar buiten nemen zodat de kids warm gehouden kan worden





Ik snap niet dat je je zo druk maakt omdat je kinderen even zonder jas buiten zijn geweest.

Ik heb liever een ziek kind dan dat er met mijn kind wat ergs over komt.




Nogmaals ik heb niets tegen die oefening en ik zie daar echt het nut wel van in!!!

Hadden ze inderdaad maar dekens mee, dan was het geen probleem geweest. Maar ze hadden geen 1200 dekens mee.

De kinderen waren trouwens heel snel buiten, alleen voor ze weer in hun klas zaten was het 3 kwartier verder!

We hebben ooit eens een gasmelding gehad en de evacuatie verliep echt geweldig!



Ik kan me niet voorstellen dat iemand van jullie het vandaag lekker hadden gevonden om 3 kwartier zonder jas buiten te staan!



Oja en over het algemeen is het in de klas lekker warm en heeft mijn dochter aan een shirtje meer dan genoeg binnen en heeft ze voor buiten een hele lekkere warme jas! ( er was ook iemand die daar over viel)



Kroes, geef jij soms les op een van deze scholen? Volgens de kinderen was het een gewone oefening?



Ha, grappig! ik zie nu net je onderschrift Kroes! Je weet inderdaad meer dan ik!

@Elka wrote:

@sunrise wrote:
Vind dat leidsters ook net als de kinderen geen jassen aan mogen gaan trekken.

als goed is moeten ze ook dekens mee naar buiten nemen zodat de kids warm gehouden kan worden





Ik snap niet dat je je zo druk maakt omdat je kinderen even zonder jas buiten zijn geweest.

Ik heb liever een ziek kind dan dat er met mijn kind wat ergs over komt.




Nogmaals ik heb niets tegen die oefening en ik zie daar echt het nut wel van in!!!

Hadden ze inderdaad maar dekens mee, dan was het geen probleem geweest. Maar ze hadden geen 1200 dekens mee.

De kinderen waren trouwens heel snel buiten, alleen voor ze weer in hun klas zaten was het 3 kwartier verder!

We hebben ooit eens een gasmelding gehad en de evacuatie verliep echt geweldig!



Ik kan me niet voorstellen dat iemand van jullie het vandaag lekker hadden gevonden om 3 kwartier zonder jas buiten te staan!



Oja en over het algemeen is het in de klas lekker warm en heeft mijn dochter aan een shirtje meer dan genoeg binnen en heeft ze voor buiten een hele lekkere warme jas! ( er was ook iemand die daar over viel)



Kroes, geef jij soms les op een van deze scholen? Volgens de kinderen was het een gewone oefening?



Ha, grappig! ik zie nu net je onderschrift Kroes! Je weet inderdaad meer dan ik!




:mrgreen:

Achteraf heb ik in de klas verteld dat het een oefening was, omdat we mochten gelijk

weer naar binnen.

Overigens tijdens ontruimen ook een beetje gesust omdat ik niet wilde dat kinderen

in paniek raakten. Morgen horen we denk wel meer over hoe en wat. Ik ben na school snel

naar huis gegaan omdat Olief jarig is, de rest had een verplichte cursus. Tijdens het eten werd alleen over het alarm gesproken, we waren zelf ook wel

erg nieuwsgierig.



Er stond voor binnenkort wel een oefening op de planning trouwens, maar

deze keer wisten we niks.

Misschien maar des te beter

Dit is echt zo grappig! Kroes is de juf van Emma!

En je wist niet dat zij op Kok zat :mrgreen: ?



Moet je nog oppassen met wat je zegt ook joh :wink:





Wij hebben in de kerk ook eens een brandoefening gehad. Dat is verplicht. Dat was met pinksteren (haha, leuk, koppeling met vuur te maken) en toen was het niet echt heel leuk weer. Maar ook de baby’s zijn toen allemaal naar buiten vervoerd, wel met jas overigens omdat de crecheleiding op de hoogte was.

Maar de kinderen ook zonder jas, alle ouderen zonder jassen, iedereen. Geen wanklank gehoord.

@Elka wrote:

Dit is echt zo grappig! Kroes is de juf van Emma!




Whaha, dat is wel enorm toevallig.

En jullie schrijven hier beide al een hele poos.

Nooit in de gaten gehad?

En daar kom je nu pas achter? Hahaha…



1200 kids in het gareel krijgen is niet niks…dan is 45 minuten wel lang.

Het gegeven an sich,heb ik niet zoveel moeite mee.



Al moet ik zeggen dat wij pas op het werk een oefening hadden, die we al door hadden,omdat er een man in een BHV jas (van het bedrijf wat BHV op het terrein doet) ons de hele tijd aan stond te staren van buiten…

Aangezien het kantoor tegenover ons die ochtend ook al buiten stond, konden we het al raden.

Zijn onze jassen aan gaan trekken (hing naast ons bureau) en met koffie en al buiten gaan staan. NIET door de nooddeur…op ons gemak.

Vreemd dat daar allemaal niets van gezegd is…maar het zijn ook leermomenten…



OP kantoor was een acteur die zgn flauw viel in het trappenhuis…al met al duurde het buitenstaan (wel in de sneeuw) mede daardoor iets langer.

Hoop dat ze op scholen zulke oefeningen niet ook nog eens doen…gewoon alarm-naar buiten en weer terug naar binnen…geen ongein met acteerwerk e.d.

Alhoewel…hoe red een klas zich als de juf halverwege flauw valt???

Hmm…moet je ook niet aan denken…

@Tamma wrote:

@Elka wrote:
Dit is echt zo grappig! Kroes is de juf van Emma!




Whaha, dat is wel enorm toevallig.

En jullie schrijven hier beide al een hele poos.

Nooit in de gaten gehad?




ik ben net weer 3 weken aan t werk na verlof. Daarvoor had ik Emma niet.

Kende Elka wel als zijnde Hoofddorpse, maar geen idee op welke school ze haar kinderen had. :mrgreen:

Emma zat eerst op die hele grote school en sinds begin dit jaar op die kleinere ernaast. Kroes in net terug van zwangerschapsverlof, dus nee we komen er net achter.



Ik probeer en zowiezo wel op te letten wat ik schrijf op het forum, je weet inderdaad maar nooit :wink:



Maar goed, ondanks het nut van die oefeningen blijf ik toch bij mijn mening.

Zeker als het om een oefening gaat zouden ze inderdaad dekens moeten hebben ( hoewel 1200 ). Die kan je al van te voren klaar leggen op het verzamel grasveld.



Dit soort oefeningen is toch ook bedoeld om eventuele “fouten” te ondervangen. Niet dat ik dit als fout zou willen bestempelen, maar misschien zou er wel in de evaluatie bekeken kunnen worden of er met slecht weer geen plek is in de aula van de middelbare school achter het verzamel grasveld, of de bibliotheek die er naast ligt.



Als er niemand ooit vraagtekens ergens bij plaatst en alles maar voor zoete koek slikt, dan zal er ook nooit iets veranderen of verbeteren.



Ik heb mijn vraagtekens ook naar de school gemaild in de hoop dat er ( vanuit gaande dat het een oefening is) en geevalueerd gaat worden en hier misschien een andere oplossing voor te vinden is.



Nogmaals het gaat niet om een klein schooltje wat 5 minuten buiten staat en weer naar binnen mag. Dan had je mij er niet over gehoord.

Vast 1 van de brede scholen zeker?

Je moet er inderdaad niet aan denken dat daar echt een keer paniek uitbreekt…

Wat super trouwens dat ze oefenen…gaan bij mij ineens vraagtekens op…heb Jo er nog nooit over gehoord…hmmm…

@Elka wrote:



Dit soort oefeningen is toch ook bedoeld om eventuele “fouten” te ondervangen. Niet dat ik dit als fout zou willen bestempelen, maar misschien zou er wel in de evaluatie bekeken kunnen worden of er met slecht weer geen plek is in de aula van de middelbare school achter het verzamel grasveld, of de bibliotheek die er naast ligt.


Denk niet dat dat zal gaan gebeuren....
W.b. de brandoefening moet er duidelijkheid zijn; iedereen moet weten waar ie naar toe moet.
Als de ene leerkracht dan denkt; ach, het valt best mee, we gaan gewoon buiten staan.
En de ander denkt; brrr, veel te koud, we gaan naar de aula/bieb.
Dan ontstaat er denk ik veel meer chaos/paniek (vooral als er écht iets aan de hand is).

Bij ons is het bij een brandoefening/alarm:
Jas van de kapstok pakken (ongeacht welke), aantrekken (niet dicht!) en acuut met de juf naar buiten.
(afgesproken uitgang gebruiken en naar afgesproken plek).
Sta ik buiten met de kids op de veilige plek, dan blijven we in de rij en ga *ik* er als leerkracht voor zorgen dat ieder kind zijn eigen jas weer aan heeft.
Weliswaar gewoon om de tijd te doden hoor. Hier ook een vrij grote school en duurt wat langer voor iedereen weer binnen is

Misschien is dat een tip voor de volgende brandoefening?
Mijn kinderen vonden het altijd erg grappig, dat sommigen een jas aan hadden van iemand anders :D

zo zie je maar weer dat er toch verschillende regels zijn.

Bij ons hangt er zoie zo naast de nooddeur een tas met dekentjes wat luiertjes en billen doekjes. deze moet de leidster bij het verlaten van het pand mee nemen. onder een deken kunnen zoiezo 2 to 3 kindjes.



al we buiten zijn en alle kids zijn absent gemeld en we krijgen een teken van de bhv- er om weer naar binnen te gaan. of bij echte brand uit te wijken naar een hotel.



Wij hebben in de eerst week van jan ook een oefening gehad. kom je buiten staat er iemand je te timen en foto’s van je te maken.

binnen 3 min stond het hele kdv buiten. zo’n 100 kindjes.

Mijn dochtertje was daar ook bij en was daarna behoorlijk ziek geworden.



zelf was ik blij met de oefening omdat ik weer 2 nieuwe collega’s naast me had staan die niet wisten hoe ze moesten evacueren.

ze zullen maar bij echte brand nooit geoefend hebben

Goed idee van die jassen! Bij ons hebben ze de jassen in luizenzakken. Kroes iets voor de evaluatie?

Ieder kind pakt een zak mee, ongeacht welke en op het verzamelveld ruil je met het kind wat jouw zakje mee heeft?



I

Waar ik me meer druk om zou maken is hoe ze dat brengen naar de kinderen toe.

Mijn zoon zou dus echt heel erg in de stress (en dat is nog zacht uitgedrukt) schieten als hij te horen zou krijgen dat er brand zou zijn.

Naar mijn weten is er 1x een brandweeroefening geweest op school sinds zoon er zit, maar toen was hij net 4 en had hij dingen nog niet zo door.

Maar aan de andere kant, hij heeft een super juf en ik weet dat zij de klas bij zoiets super zou begeleiden en dat zoon een rotsvast vertrouwen in haar heeft!

Maar daar zou ik me eigelijk drukker om maken dan of hij zijn jas aan heeft. :think:

Al is het niet fijn natuurlijk en zou er best naar gekeken mogen worden of ze daar iets aan kunnen veranderen/verbeteren. Dat van elkaars jas aan doen is ook nog een idee!

Ze hebben allebei een nachtmerrie gehad vanacht, dus het tikt er lekker in. Er werd tegen de kinderen gezegd dat het een oefening was en op zich zijn ze dat gewend.



Vandaag hoorde ik van het hoofd van de school, die mijn bezorgdheid dus wel begreep en ook deelde, dat het geen oefening was.

Het alarm was zomaar afgegaan en er gaat nu nog druk ge evalueerd worden vandaag.

Niet alleen hoe het alarm heeft kunnen afgaan, maar ook waarom de kleuters wel hun jas aan hadden en wie heeft het bevel ontruimen gegeven en of het wel gegeven is!



Hoe dan ook normaal wordt er twee keer per jaar een oefening gehouden. Een keer met medeweten van docenten en een keer zonder.

Als die laatste keer in de winter is, dan wordt er wel rekening mee gehouden.

Als het alarm dus echt is gegaan, dan is al het voorgaande in mijn ogen geen issue meer toch? Een ding is belangrijk op zo’n moment, iedereen moet naar buiten.



En of het bevel onruimen wel of niet gegeven is? als een alarm afgaat, dan moet je toch gewoon naar buiten? :think: Dat lijken mij vragen van latere zorg.



En de klas waarvan de kinderen de jassen wel aanhadden, die hebben eigenlijk dus niet goed gehandeld. Elk kind een luizenzak meepakken vind ik eigenlijk ook geen goed idee.

in mijn ogen is het heel simpel, alarm betekent naar buiten. alle andere dingen zijn van latere zorg.

wij hadden in een gebouw waar wij zaten toen ik was opgenomen iedere week wel dat het brandalarm afging.



en iedere keer moesten we naar buiten.



we wisten dat het vals alarm was maar we waren verplicht naar buiten te gaan.



als de brandweer aankwam en er waren nog mensen binnen kregen die van de verpleging flink op hun kop.



als het alarm ging waren hun verplicht om te zorgen dat iedereen direct naar buiten ging.

Want je moet maar net denken dat je rustig aan kan doen terwijl er dan wel echt brand is.



naar mijn weten hoeft er idd geen bevel ontruimen gegeven te worden.

zal mooi zijn dat je op dat bevel moet wachten als er echt brand is…

Natasja, je hebt duidelijk niets van mijn verhaal begrepen!



Volgens de BHV/brandweerman/vader die het hoofd van de school en ik vanmorgen spraken hoort het bevel tot ontruimen door een BHVer worden gegeven.

Of dat inderdaad zo is of niet dat weet ik niet, maar al die dingen worden nu dus ge evalueerd.

@Elka wrote:

Natasja, je hebt duidelijk niets van mijn verhaal begrepen!
:think: niets? Wat voor toon moet ik hier uit opmaken? Met dat uitroepteken?

@Elka wrote:

Volgens de BHV/brandweerman/vader die het hoofd van de school en ik vanmorgen spraken hoort het bevel tot ontruimen door een BHVer worden gegeven.
Of dat inderdaad zo is of niet dat weet ik niet, maar al die dingen worden nu dus ge evalueerd.
Het lijkt er eerder op dat je zelf mijn reactie niet hebt begrepen. Ik heb mijn mening gegeven en niet op hoe het gegaan zou zijn. ik was er niet bij. Maar mijn mening blijft dat ik het niet verstandig vind dat iemand een bevel tot ontruimen moet geven. als er echt brand is, dan ga je toch niet een bevel van iemand afwachten? :think: Wij hebben ook vaak ontruimingsoefening op het werk, maar er is echt niemand die daar een bevel voor komt geven.

:shock:



Ik zou ook denken: als het dus geen oefening was maar een echt alarm,al dan niet noodzakelijk, waarom ga je je dan druk lopen maken over geen jas aan, of over wie het bevel tot ontruimen heeft gegeven… :o



Sorry hoor, maar ook ik ga er steeds minder van begrijpen hier. Nou ja, hopelijk gaan ze bij een volgend brandalarm allemaal braaf zitten wachten op iemand die het sein tot ontruimen geeft, vervolgens allemaal hun luizenzak van de kapstok halen, en dan pas naar buiten. Lijkt me erg verstandig :liar: Kunnen ze in elk geval geen kou vatten :mrgreen:

Wij hadden vorige week een soortgelijk probleem. We zaten met een heel aantal klassen in de aula toen het alarm afging. Het bleek achteraf door een foutje van de verwarmingsmonteur, maar dat wisten we toen niet. En ja,het was koud en slecht weer. Maar we wilden de kinderen ook leren dat je bij brandalarm gewoon naar buiten moet. Dus gingen we, zonder jassen te halen, gewoon naar buiten. En gingen we binnen 5 minuten weer naar binnen omdat we al heel snel doorhadden dat er niets aan de hand was. Maar als we nu niet naar buiten waren gegaan, hadden we de kinderen een vreemd signaal afgegeven. Hoe moeten ze het dan de volgende keer wel serieus nemen?