Brandalarm

Ik ben het 100% eens met beide post van Fiep.



Het gaat hier om veiligheid van jouw en andermans kinderen en volwassenen. Ik denk dat je niet in de gaten hebt wat er allemaal, voor en achter de schermen, komt kijken bij een brandoefening. Dat plan je nl niet even zo 's ochtends van och zullen we vandaag maar eens. Ook zijn er nogal wat regels van brandweer/GGD hierover (aantal malen per jaar, om de hoeveel maanden etc).



Vervelend dat je dochter ziek is geweest. Maar dan ook wel een beetje raar, in mijn ogen, dat ze alleen een dun bloesje aan had. Zo lekker weer is het toch nog niet zeg je.

Het positieve is dat kinderen nu wel geleerd hebben dat ze bij brand gewoon hun jas laten hangen, ook al is het koud. Ze weten nu dat een jas niet belangrijk is.

Normaal moeten ze als ze buiten gaan spelen eerst de jas aandoen. Nu hebben ze geleerd dat deze regel niet telt als het alarm gaat.



ik begrijp dat het niet leuk is dat je kind in de kou staat. Maar ik denk niet dat ze er ziek van worden.

Waar je je druk om kan gaan maken. wees blij dat ze oefeningen doen. en welliswaar 4x per jaar!



dus nee, kan me jouw heisa niet inbeelden. :think:

Ik geloof niet dat kinderen ziek worden van 3 kwartier zonder jas buiten bij 12 graden.

Ook kinderen die al een verminderde weerstand hebben niet…



Dus nee, ik zie het bezwaar helemaal niet. :think:

Ik ben het eens met Elka.

Ik zou er ook niet blij mee zijn als mijn kind met dit weer zonder jas naar buiten werd gestuurd.

Vaak duurt het idd een heel stuk langer dan die kleine 5 minuten dat ze buiten staan, (waarschijnlijk ook stilstaan welteverstaan) en met die koude wind van vandaag vindt ik dat een aanslag op de gezondheid van een toch al vatbaar kind.



En uiteraard kun je de kinderen niet laten leren om eerst hun jas aan te doen, maar ik denk dan, doe bij slecht weer de oefeningen waarbij de kinderen achter branddeuren kunnen worden geevacueerd, en bij goed weer door naar buiten.



Ik vind het geen heisa van Elka, en als het mijn (ook al zo’n vatbaar) zoontje was, zou ik me er ook druk om maken.

ach ja wij hebben wel eens in een tehuis brandoefening gehad stonden we hartje winter om 6.00 in de ochtend -3 buiten in onze pyama.



Ik vond het vandaag juist lekker buiten.

Vond het echt geen slecht weer om even zonder jas buiten te staan.

Het is voor een goed doel.

Jammer dat er zo raar wordt gereageerd door sommige mensen.

Ik maak me zorgen als mijn dochter drie kwartier zonder jas buiten moet lopen. Ik vind dat geen heisa en ik ben geen type dat voor iedere poep en scheet bij school verhaal gaat halen.

Ik ben zelfs erg actief bij deze school betrokken.



Nogmaals ik heb geen problemen met die oefeningen. Ik juig ze juist toe. Ook de frequentie van de oefeningen. Ik ben ook niet achtelijk en ik besef ook wel dat er een hele planning aan vooraf gaat, maar dan kan je toch in die planning rekening houden met de tijd van het jaar???

Ik heb het ook niet over echte noodsituaties, maar over geplande oefeningen.



Dit betreft een enorm groot aantal kinderen ( 1200 ) en die staan niet 5 minuten buiten.



Die andere school heeft 10 kleuterklassen, 5 groepen 3, 5 groepen 4, etc en de kleutergroepen ( wel met jas) mochten na de oefening weer als eerste naar binnen. Die 1200 kinderen staan buiten op een grasveldje een eindje weg van de school. Allemaal heel goed geregeld en het verloopt allemaal dankzij die oefeningen gesmeerd en daar heb ik best bewondering voor.



Ik heb dus alleen maar een probleem dat ze die oefening deze tijd van het jaar plannen, waarin het inderdaad nog veel slechter weer had kunnen zijn! Juist daarom vind ik het niet verantwoord om het juist in deze tijd van het jaar te plannen.



Ik vind het echt ongelofelijk dat jullie het blijkbaar normaal vinden om je kind drie kwartier zonder jas naar buiten te sturen.

tjah ze kunnen niet alle oefeningen in de zomer doen he.

tja zeker als het samen met een andere grote school is… je weet toch niet op voorhand wat voor weer het is en waarschijnlijk staan die oefeningen vooruit gepland.

Wil je een keer of 3 a 4 per jaar oefenen… dan schiet het niet op als je die allemaal in een tijdsbestek van zeg april tot september wilt doen omdat het dan redelijk goed weer is.



Qua planning snap ik het moment ook wel.

Hier is er bijv. in de eerste weken van het jaar behoorlijk wat instroom bij de kleutertjes en die oefenen dan direct goed mee.



Wou dat ze het hier 3 a 4x per jaar deden, is geloof ik maar 1x per jaar.



Overigens staat die hele school dan wel binnen no time buiten, zonder jassen, zowel juffen/ meesters als kinderen.

Kwam ook 1x net aanrijden toen de middelste nog op de psz zat en strakke rijtjes per klas, juf met de lijst de hele klas langs en daarna de directeur die afvinkte per klas of ze compleet waren.



Kinderen hebben hier ook allemaal in de klas een ‘maatje’ waarvan ze moeten weten of die in de klas is of niet (los van de lijst van juf) en daarvan aangeven of ze hun maatje missen bijv. terwijl die niet ziek was.



Wij hebben op het werk ook een keertje geoefend in mid mid winter. Toen vroor het 5 graden en nee… ik was niet blij mee nee… maar zie het nut er echt wel van in.

Want hoeveel volwassenen wel niet alsnog op zoek gaan naar eigendommen… kan je kind maar beter ‘gedrild’ zijn in zonder jas, ongeacht het weer naar buiten te gaan als het alarm afgaat :thumbup: .

Volgens mij is het toch wetenschappelijk bewezen dat je niet ziek wordt van het buiten in de kou staan… En ik vind het inderdaad ook wel een beetje heisa…

Ik heb er echt geen problemen mee hoewel ik normaal het echt heel erg vind als mijn kind al zonder muts buiten loopt :slight_smile:

Ben blij dat ze het oefenen! Het gebeurd vaak veeeeeel te weinig :silenced:

In de lente kan het ook net een koude dag zijn met regen…

Je moet het ook om de zoveel tijd doen dus misschien was het de uiterste datum ofzo. Hier zijn we ook altijd zo weer binnen trouwens, echt geen uren buiten hoor.

ik snap je wel dat het nu net niet lekker uit komt omdat je meiske net ziek is geweest

maar ze kunnen natuurlijk niet met alle kindjes rekening gaan houden anders komt het er nooit van.

en ik heb liever tygo liever nog maar een keer verkouden als dat straks bij brand er een boel paniek uitbreekt omdat het te lang geleden is dat men geoevend heeft>

Dan heb je geen ziek kind maar een dood kind en dan sla je jezelf toch voor je kop… ik zou daar nooit meer overheen komen :cry:

@Elka wrote:

Ik heb dus alleen maar een probleem dat ze die oefening deze tijd van het jaar plannen, waarin het inderdaad nog veel slechter weer had kunnen zijn! Juist daarom vind ik het niet verantwoord om het juist in deze tijd van het jaar te plannen.




Wie weet hebben ze juist rekening gehouden met het weer en het vandaag gedaan nu het 12 graden was en niet een paar weken terug toen het nog vroor en sneeuwde.

een brandoefening gebeurt of moet je een aantal keer per jaar uitvoeren.

dat staat zo in het regelement. een brandoefening gebeurt meestal onder verschillende soor omstandigeheden. zodat het personeel en ook de kinderen het in verschillende omstandig heden kunnen,

de noodtrap kan anders zijn in de winter dan de zomer etc.

en kinderen krijgen geen jasjes aan omdat het zo realistisch mogelijk moet zijn. als je ze aan leert om het bij een oefening wel te doen en bij brand niet dan rennen ze op de automatische piloot naar de gang omdat ze het zijn aangeleerd.

gevolg de groep gaat de nood deur uit en drie ik noem maar de gang op.

je bent dus je kinderen kwijt.

En dan is het dus niet meer te over zien en paniek



Vind dat leidsters ook net als de kinderen geen jassen aan mogen gaan trekken.

als goed is moeten ze ook dekens mee naar buiten nemen zodat de kids warm gehouden kan worden





Ik snap niet dat je je zo druk maakt omdat je kinderen even zonder jas buiten zijn geweest.

Ik heb liever een ziek kind dan dat er met mijn kind wat ergs over komt.

Ik ben het wel met je eens Elka dat ik drie kwartier wel erg lang vind voor een oefening. Het doel is om naar buiten te komen en naar de afgesproken plek te gaan, dat kan echt sneller dan drie kwartier. Als een school er drie kwartier over doet, dan mogen ze flink vaker oefenen. Want bij een echte brand is drie kwartier uiteraard veel te lang.



Eventjes zonder jas vind ik geen probleem, dan moeten ze weten dat het zo kan gaan.



Sommige reacties vind ik overigens ook niet erg vriendelijk overkomen. Wat je mening ook moge zijn, waarom iemands issue benoemen als heisa. Het is toch persoonlijk hoe iemand iets ervaart? Dat mag toch en dat kan toch? :think:

Elka, voor zover ik weet was het zeker geen oefening. Bij ons wist niemand er iets van iig, ook BHV´ers niet.

Ik stond dus met mijn klas ook buiten zonder jas. Lullig in dit weer, maar als

het voor ´echie´ is, dan wil je dus niet dat je klas het een keer geoefend heeft

met de jassen aan te trekken. Dan gaan ze dat ook doen bij een echte melding.

Het gebouw moet immers zo snel mogelijk leeg.



Nu wisten we niet of het echt was of een oefening, alarm ging af en dan ga je ontruimen. En nee, dan doe je dus geen jas aan.

@Kroes wrote:

Elka, voor zover ik weet was het zeker geen oefening. Bij ons wist niemand er iets van iig, ook BHV´ers niet.

Ik stond dus met mijn klas ook buiten zonder jas. Lullig in dit weer, maar als

het voor ´echie´ is, dan wil je dus niet dat je klas het een keer geoefend heeft

met de jassen aan te trekken. Dan gaan ze dat ook doen bij een echte melding.

Het gebouw moet immers zo snel mogelijk leeg.



Nu wisten we niet of het echt was of een oefening, alarm ging af en dan ga je ontruimen. En nee, dan doe je dus geen jas aan.




doet mij denken aan een bommelding op de middelbare school…

Moesten we de school ook verlaten, waarbij in dat geval dus vernoemd werd WEL jassen en tassen mee te nemen (de melding hield in dat de bom in een rugzak zou zitten… ja daar heb je er maar een paar 100 van op een middelbare school natuurlijk, dus alles wat mee naar buiten was, was minder te controleren).



1 docent vond het dikke onzin.

Jemig weer zo’n oefening, tis goed, we gaan even verder, jullie kunnen de les beter gebruiken voor het examen als zo’n oefening.



Ja de melding was dus wel echt!



Vind dus idd goed dat (het gros van) de docenten ook niet weten of het om een oefening gaat of niet… en die betreffende docent op de middelbare school vond ik maar weinig doordrongen van het nut en de mogelijke noodzaak.

ik denk dat het ook goed is om met koud weer te oefenen.

als je alleen met warm of goed weer oefent dan vinden de kids het niet nodig om de jas te pakken.

MAAR ze moeten juist weten dat ze in de winter als het slecht of minder warm weer is GEEN jas mogen pakken.



oefen je alleen in goed weer ,hoe vaak je ook zegt dat ze bij slecht weer geen jas mogen pakken.

Zullen er toch kindjes zijn die de jas wel willen pakken.

Want bij de oefening was het warm en droog maar nu is het koud.

Kindjes hebben soms rare logica.

Ze moeten gewoon alles geoefend hebben

@mamaMarije wrote:

@Kroes wrote:
Elka, voor zover ik weet was het zeker geen oefening. Bij ons wist niemand er iets van iig, ook BHV´ers niet.

Ik stond dus met mijn klas ook buiten zonder jas. Lullig in dit weer, maar als

het voor ´echie´ is, dan wil je dus niet dat je klas het een keer geoefend heeft

met de jassen aan te trekken. Dan gaan ze dat ook doen bij een echte melding.

Het gebouw moet immers zo snel mogelijk leeg.



Nu wisten we niet of het echt was of een oefening, alarm ging af en dan ga je ontruimen. En nee, dan doe je dus geen jas aan.




doet mij denken aan een bommelding op de middelbare school…

Moesten we de school ook verlaten, waarbij in dat geval dus vernoemd werd WEL jassen en tassen mee te nemen (de melding hield in dat de bom in een rugzak zou zitten… ja daar heb je er maar een paar 100 van op een middelbare school natuurlijk, dus alles wat mee naar buiten was, was minder te controleren).



1 docent vond het dikke onzin.

Jemig weer zo’n oefening, tis goed, we gaan even verder, jullie kunnen de les beter gebruiken voor het examen als zo’n oefening.



Ja de melding was dus wel echt!



Vind dus idd goed dat (het gros van) de docenten ook niet weten of het om een oefening gaat of niet… en die betreffende docent op de middelbare school vond ik maar weinig doordrongen van het nut en de mogelijke noodzaak.




zo hadden wij een paar maanden geleden op therapie brandalarm.

onze therapeut zei:

blijf maar zitten zal wel een oefening zijn.

2 min later gaat de deur van het lokaal waarom wij nog binnen waren er was brand :wall:

niet zo slim van de therapeut.

Er bleek brand te zijn in een schouwmuur.

Wij oefenen ook een aantal keer per jaar en ook idd zonder jas, zo realistisch mogelijk. Ze zijn hooguit 10 mi buiten en zelfs ik heb het dan niet koud. Die ki zitten op dat moment zo vol van spanning, koud hebben ze het dan niet. En ze worden niet ziek van zonder jas naar buiten, dat worden ze anders toch wel.



Vandaag was het ook niet eens zo koud toch? We hebben wel eens een oefening gehad op een echte sneeuwwinterdag, deze oefening was bekend bij de lk en die is toen wel uitgesteld omdat het een graad of 10 onder nul was.