Brandalarm

Emma en Stan kwamen vandaag uit school met de melding dat ze een brandalarmoefening hadden vandaag.

Emma vertelde vervolgens dat ze zonder jas naar buiten moest. Stan mocht gelukkig wel zijn jas aan.



Ik ben daar echt pissig over. Stond ze daar in haar dunne bloesje met dit nare weer. Ze is net hersteld van een hele nare griep.



Ik kan me voorstellen dat in een echte noodsituatie ze niet kunnen wachten op die jassen en er daarom er niet op willen oefenen, maar had dan die oefening gepland met beter weer en niet midden in de winter :twisted:



Dat doe je toch niet!

Je kunt hier boos over zijn, maar het is wel in het belang van je kind.

En het moet zo realistisch mogelijk natuurlijk.

ja maar hoelang hebben ze buiten gestaan dan.



wij hebben laatst met de bso ook geoefend en die kids ook zonder jas hoor, als er echt brand is moet het ook.

Als ze ziek wordt hierdoor dan zie ik het belang er niet van in, hoor!



Natuurlijk snap ik dat er geoefend moet worden, maar waarom moet dat nu perse midden in de winter?

Ik snap wel dat je bezorgd bent hoor, maar brandoefeningen doen ze bij ons wel 4 keer per jaar. En inderdaad zonder jas dus als het zo uitkomt. Ik moet er niet aan denken dat ze dadelijk bij een echt alarm eerst op zoek gaan naar hun jas omdat ze dat ook zo geoefend hebben…

omdat er ook midden in de winter brand kan uitbreken



wij moeten 2x per jaar oefenen (volgens mij zelfs nog vaker)

Het is inderdaad de bedoeling dat de kinderen zonder jas naar buiten moeten, dat is bij een echt alarm ook.

Het is bedoeld om te oefenen, zowel de kinderen leren wat te doen, maar vooral ook het personeel. Als zij eerst de jassen aan moeten trekken, krijg je geen goed beeld van de snelheid dat de groep buiten is.



Kan me voorstellen dat je het vervelend vindt, maar ik verwacht dat ze niet lang buiten geweest zijn en van een beetje kou word je niet opnieuw ziek. (wel van te lang buiten zonder jas als je afweer nog niet goed is en je lichaam hard moet werken om warm te worden.)

Een oefening plan je toch! Natuurlijk moet er geoefend en moet het zo realistisch mogelijk, maar waarom midden in de winter en niet begin april.

Ik heb er ook geen problemen mee dat ze zonder jas naar buiten moeten, maar niet met dit weer!



Omdat er in de winter ook brand uit kan breken? Daarom hoeft die oefening toch niet midden in de winter?



Begin schooljaar en daarna in de lente kan toch ook? Volgens mij moeten ze per dag kunnen bedenken of er een oefening plaatsvind. Ze horen het elk moment te kunnen verwachten.



Die oefening hoeft toch niet te resulteren in een halve school die verkouden is of nog zieker?

Maar je wordt niet verkouden of ziek van even zonder jas naar buiten… :wink:

Hier wordt ook drie keer per jaar geoefend, najaar, winter en lente. Zonder jas en ik ben er een aantal keer bijgeweest en ze staan ong 5 min buiten. Dan is ook echt heel de school buiten en mag iedereen weer naar binnen.

@Elka wrote:

Een oefening plan je toch! Natuurlijk moet er geoefend en moet het zo realistisch mogelijk, maar waarom midden in de winter en niet begin april.

Ik heb er ook geen problemen mee dat ze zonder jas naar buiten moeten, maar niet met dit weer!



Omdat er in de winter ook brand uit kan breken? Daarom hoeft die oefening toch niet midden in de winter?



Begin schooljaar en daarna in de lente kan toch ook? Volgens mij moeten ze per dag kunnen bedenken of er een oefening plaatsvind. Ze horen het elk moment te kunnen verwachten.



Die oefening hoeft toch niet te resulteren in een halve school die verkouden is of nog zieker?






ik bedoel dat meer zo van dat: er ook in de winter brand kan uitbreken en dan sta je toch ook zonder jas buiten.



tenminste wij hoeven de kinderen niet eerst een jas t elaten aantrekken als er brand uitbreekt dus ook niet met de oefening

Inderdaad het moet zo realistisch lijken.

Bij ons hadden ze eind november een brandalarm oefening op school, kinderen die gym les hadden stonden echt in hun kort broek.

In het gebouw zit ook een kdv die ook buiten stond met een box vol klein greut.

Ik kwam toevallig mijn zoon eerder op halen omdat hij zwemd onder schooltijd.

En kreeg hem pas mee toen hij weer gearriveerd was in de klas na de oefening.



Een jas aan doen kost tijd en tijd kan levens kosten als het echt is.

De kinderen moeten dus leren hoe het er aan toe gaat oefening of mocht het ooit echt gebeuren. Er zit geen verschil tussen deze twee zien want dan ontstaat paniek.

Ik begrijp heel goed dat het zonder jas moet, als er echt brand is dan moeten ze ook gewoon naar buiten.

Maar…laatst hadden ze hier ook een oefening en één keer raden…kindjes hadden geen jas aan an alle leidsters hadden wel een jas aan…dat vind ik dus niet kunnen!!!

Het moet inderdaad zo realistisch mogelijk zijn en plannen kan niet, want dan is de oefening niet realistisch. En kinderen moeten inderdaad echt leren dat ze niet eerst hun jas gaan opzoeken omdat het koud is buiten. Brandalarm? Zo snel mogelijk naar buiten.



En je word overigens ook niet ziek als je zonder jas naar buiten gaat en met deze temperatuur raak je ook niet zo snel onderkoeld. En over het algemeen zijn ze maar heel even buiten.



Ik vind het juist goed dat ze zo realistisch mogelijk oefenen.

@alex wrote:

Ik begrijp heel goed dat het zonder jas moet, als er echt brand is dan moeten ze ook gewoon naar buiten.

Maar…laatst hadden ze hier ook een oefening en één keer raden…kindjes hadden geen jas aan an alle leidsters hadden wel een jas aan…dat vind ik dus niet kunnen!!!


Inderdaad de leerkrachten leidsters moeten zich ook aan de regels houden

ik zou het ook niet fijn vinden als ze mijn kinderen zonder jas naar buiten sturen… als er brand is okay



weet uit eigen ervaring dat je niet “even” buiten staat bij een brandoefening. dit kan soms wel weer een half uur duren voordat je weer binnen bent

Maar dan is het toch niet meer realistisch als de kindjes eerst de jas aan doen?

Wat heeft het dan voor nut om te oefenen?



Kijk dat de leerkrachten eerst een jas aantrekken zou ik ook kwaad om worden.



Maar hoe realistischer hoe beter.

Stel je voor er breekt brand uit in regen of winter seizoen…En je kind gaat dan eerst de jas aantrekken ( of kinderen )

besef je dan wel hoeveel tijd men kwijt is aan de alleen de jassen?



Dus nee ik zou mij niet druk maken hierom maar dat ius mijn eigen mening.

ik vind het best bizar dat er mensen het zo erg vinden dat hun kind even zonder jas buiten is geweest, ten behoeve van een brandalarm. :shifty:



Toch fijn dat ze dat soort dingen oefenen? Breekt er volgende week brand uit, is iedereen helemaal pissed dat het personeel niet precies wist wat ze moesten doen omdat de vorige oefening al veel te lang geleden was…



en uh, zó koud is het toch niet vandaag? Als het nou min 10 was, en de kidneren zouden uit het gymen zo naar buiten gezet worden in hun korte broekje (zoals dat bij echte brand dus wel zou gebeuren), dan zou ik je punt nog wel snappen, maar bij het weer van vandaag, nee, dat vind ik echt een beetje raar.

Stel dat het in het voorjaar regent dat het giet dan is het natuurlijk ook weer niet goed, of bloedheet in de zomer is ook wel weer wat op aan te merken. Nee, ik vind die oefeningen erg goed. Zouden veel meer mensen thuis ook moeten doen, zodat de kinderen weten wat ze moeten doen bij brand en waar ze heen moeten.

Volgens mij heb ik tot nu toe een medestander, dus zo bizar veel mensen vinden het geen probleem als hun kinderen midden in de winter naar buiten worden gestuurd.



Maar even voor alle duidelijkheid:



Ik vind het geen probleem dat het zo realistisch mogelijk geoefend wordt, dus zonder jas

Het gaat mij erom dat het midden in de winter wordt gedaan en ik vond het niet echt lekker weer vandaag.



Deze oefening wordt wel degelijk gepland! Alleen weet niet iedereen dat die oefening gepland is!



De school van mijn kinderen bestaat uit 400 leerlingen en de school ernaast heeft er wel 800! Dit is een brede school en ze moeten dus samen die oefening uitvoeren.

Ze passen niet op het schoolplein, maar moeten naar de bibliotheek lopen.



Al met al zijn ze zeker drie kwartier buiten geweest zonder jas! Er zijn een heleboel kinderen onderweg om griep te krijgen, of hebben het net gehad. Hun weerstand staat al op een laag pitje.



Waarom kunnen ze niet een maand of 2 wachten met die oefening?



Ze oefenen wel vaker per jaar en voor zo’n enorme grote school gaat dit echt heel gesmeerd, zelfs in een noodsituatie die we vorig jaar hebben meegemaakt.



Dus daar gaat mijn bezwaar ook helemaal niet over!

@Elka wrote:

Volgens mij heb ik tot nu toe een medestander, dus zo bizar veel mensen vinden het geen probleem als hun kinderen midden in de winter naar buiten worden gestuurd.



Maar even voor alle duidelijkheid:



Ik vind het geen probleem dat het zo realistisch mogelijk geoefend wordt, dus zonder jas

Het gaat mij erom dat het midden in de winter wordt gedaan en ik vond het niet echt lekker weer vandaag.



Deze oefening wordt wel degelijk gepland! Alleen weet niet iedereen dat die oefening gepland is!



De school van mijn kinderen bestaat uit 400 leerlingen en de school ernaast heeft er wel 800! Dit is een brede school en ze moeten dus samen die oefening uitvoeren.

Ze passen niet op het schoolplein, maar moeten naar de bibliotheek lopen.



Al met al zijn ze zeker drie kwartier buiten geweest zonder jas! Er zijn een heleboel kinderen onderweg om griep te krijgen, of hebben het net gehad. Hun weerstand staat al op een laag pitje.



Waarom kunnen ze niet een maand of 2 wachten met die oefening?



Ze oefenen wel vaker per jaar en voor zo’n enorme grote school gaat dit echt heel gesmeerd, zelfs in een noodsituatie die we vorig jaar hebben meegemaakt.



Dus daar gaat mijn bezwaar ook helemaal niet over!




ondanks je utigebreide toelichting kan ik me nog steeds echt niet vinden in je bezwaar. je kunt het ook omdraaien en blij zijn dat je school ervoor gekozen heeft de brandweeroefening nu te doen ipv bv de week voor kerst, toen het écht winterweer was…





het lijkt me zo vermoeiend voor scholen dat er bij elke zet die ze doen altijd ouders zijn die het niet ok vinden, die bezwaar hebben en zo. Je kunt het nooit goed doen volgens mij…