Brandalarm

@Elka wrote:

Natasja, je hebt duidelijk niets van mijn verhaal begrepen!




ze isdan niet de enige, want ik had een zelfde soort reactie willen geven. Nu blijkt dat het geen geplande oefening was (toch?) lijkt me al het voorgaande niet meer echt relevant, los van wat je nu vindt van een brandoefening midden in de winter.
En daarbij heb ook ik nog nooit gehoord dat er eerst een ontruimingsbevel gegeven moet worden bij een brandalarm. Nou heb ik er ook geen verstand van, maar het klinkt heel onlogisch. Wat is dan het nut van het alarm an sich? Dat iedereen kan gaan wachten tot een bhv-er alle klassen langs komt rennen om te zeggen dat men naar buiten moet?
Het lijkt mij bij een daadwerkelijke ramp een vrij slecht scenario, ben dus benieuwd of dat beleid echt klopt.

@Elka wrote:

Goed idee van die jassen! Bij ons hebben ze de jassen in luizenzakken. Kroes iets voor de evaluatie?

Ieder kind pakt een zak mee, ongeacht welke en op het verzamelveld ruil je met het kind wat jouw zakje mee heeft?



I




Nog even…



Lijkt mij te risicovol. Ten eerste duurt het te lang voor de kinderen een tas hebben gepakt.

Je hebt altijd kinderen die hoe dan ook hun eigen tas willen vinden.

Als tijdens het ontruimen een kind een tas laat vallen en/of over de tas struikelt,

een domino-effect volgt (denk aan de trap) dan zijn we verder van huis.



Zoals de directie al had aangegeven, het alarm is zomaar afgegaan. En als

t alarm afgaat, ga je ontruimen. Hopelijk hoeven we voorlopig niet meer te oefenen,

we kunnen hier weer genoeg van leren :slight_smile:

@fiep klophout wrote:

@Elka wrote:
Natasja, je hebt duidelijk niets van mijn verhaal begrepen!




ze isdan niet de enige, want ik had een zelfde soort reactie willen geven. Nu blijkt dat het geen geplande oefening was (toch?) lijkt me al het voorgaande niet meer echt relevant, los van wat je nu vindt van een brandoefening midden in de winter.
En daarbij heb ook ik nog nooit gehoord dat er eerst een ontruimingsbevel gegeven moet worden bij een brandalarm. Nou heb ik er ook geen verstand van, maar het klinkt heel onlogisch. Wat is dan het nut van het alarm an sich? Dat iedereen kan gaan wachten tot een bhv-er alle klassen langs komt rennen om te zeggen dat men naar buiten moet?
Het lijkt mij bij een daadwerkelijke ramp een vrij slecht scenario, ben dus benieuwd of dat beleid echt klopt.


Ik twijfel er aan.
Bij ons op school, dus zelfde branche, zelfde situatie, was dat in ieder geval niet zo. En ik vind het ook onvoorstelbaar dat het ergens anders wel zo zou werken.

een bhv-er geeft geen sein dat je moet evacueren.

alarm is ten aller tijden naar buiten gaan. de leraar/ leidster reageert en handelt zelf bij alarm



vervolgens controleert een bhv-er zelf of het gebouw daad werkelijk. geavacuweert is en sluit alle ramen en duren zodat het vuur niet om zich heen kan grijpen.

Ook moeten zij bij een kleine brand zelf kunnen blussen.

Een bhv-er is hier speciaal op getrained.

er zijn er altijd tenminste dat is bij ons zo per dag een aantal aanwezig.

Mijn dochter heeft in december een echt brandalarm op school gehad. Dat was in die koudste week waarbij het geloof ik overdag gevoeltemperatuur van -15 was. Iemand in de school had wat staan bakken en daarbij was er iets aangebrand. Dus alarm.



Mijn dochter heeft toen ook zonder jas buiten gestaan. De moeders die er toen bij waren hebben het er nog over. Ze stond heel sneu te bibberen met haar armen om haar lijf. Zelf vond ze het achteraf allemaal reuze interessant en heel indrukwekkend. Ze is weer een ervaring rijker.

Ze zit overigens op een school met ongeveer 700 leerlingen en ze hebben nog geen 10 minuten buiten gestaan. Toen was de brandweer er al (ook heel interessant) en werd er door de directeur aangegeven dat iedereen weer naar binnen mocht.



Je hebt niks aan mijn verhaal. Dit was geen oefening, maar ik wilde het even kwijt :wink:.

Als er een oefening is en dat is geplant, dan had toch ook een leerkracht alle jassen even buiten kunnen leggen ofzo.

Ik ben het eens met Fiep etc…



Daarbij vraag ik me af waarom je de school verwijt geen jassen gepakt te hebben omdat ze net ziek was en het koud had, maar je haar wel een dun bloesje in de winter aandoet ?

Snap dat niet zo… Als je haar zelf al een dun bloesje aandoet, verwijt de school dan ook niet dat ze het koud heeft denk ik zo… Als ze in de winter lekkere warme kleren aanhad, had ze het lang zo koud niet gehad bij de oefening, jas of geen jas…