boodschappen budget

Ik deed het altijd met 55 euro, maar komende maanden heb ik het ruimer.

Wel heb ik deze afgelopen maand geleerd, dat ik gewoon mijn weekbudget moet pinnen en het daarvan doen. Heb afgelopen maand veel te veel gepind.

Schrok er gewoon van.

Dus als volgende week salaris komt, gewoon 80 euro pinnen en meer niet…

Volgende week is de volkorenbrood bij het stoepje € 1,- per stuk, dus even inslaan.

@Lune wrote:

:lol:

De aanbiedingen zijn meestal toch ook twee of drie verpakkingen, dus dat gaat wel eventjes mee. Voor wasmiddel bij ons iig wel tot de volgende aanbieding er weer is.

Ja dat is hier dus ook zo.

Maar tijdens de zw.schap heb ik van de meeste dingen (meer dan :oops: ) dubbel ingeslagen.

Denk dat ik misschien over een maandje weer eens op moet letten voor de aanbiedingen wasmiddel. Schoonmaakmiddel hoeft ben ik bang pas na de zomer weer :oops: :oops: :oops: .

Nou ja het scheelt wel… hoef nu niet met zware flessen wasmiddel te slepen :mrgreen: .

Ik reken in mijn administratie voor de boodschappen 17 euro per dag dat is voor 5 personen, dus in de week 119 Euro.

In de praktijk blijkt dat we daarvan ongeveer 100 euro uitgeven, tenzij we iets speciaals hebben net als nu paasbrunch, of barbeque dan ben ik meer kwijt.

In dit bedrag zit ook alles wat je bij de drogist koopt zoals luiers, shampoo, verzorgingsproducten enzovoorts.

Wij doen meestal boodschappen bij Jumbo of bij AH, Jumbo is wel echt goedkoper, maar AH dichterbij en ook op zondag open dus daar komen we ook vaak…

Wij drinken nauwelijks frisdrank (veel koffie/thee) en verder let ik altijd op wat ik koop. Brood koop ik gewoon in de supermarkt (1,20 per tarwe) en zo ook groenten en vlees, ik heb geen zin om speciaal naar een slager/groentenboer te moeten gaan, en het is daar vaak ook veel duurder. De meeste merken die wij kopen zijn b merken. Alleen wasmiddelen e.d. koop ik a- merk, ook ranja hebben wij a merk (karvan)omdat ik niet dol ben op alle toevoegingen in goedkope ranja. Ik drink zelf veel ranja en altijd met water uit pak of fles ipv kraanwater. Luiers heb ik van Kruidvat en luierdoekjes van een goedkoop merk. Vleeswaren pak ik meestal goedkoop. (een doos hamburgers a 2 euro is ook 2x prima als vlees bij de aardappels :wink: ) Luxe artikelen koop ik elke week wel, maar dat varieert, de ene week is het een a merk zak chips, dan koop ik weer wat duurder fruit enzo. Zo wisselen we af en blijft het leuk. Ik koop overigens nooit geen k3 hagelslag enz. omdat er iets op de verpakking staat wat de kinderen leuk vinden, dat vind ik echt weggegooid geld.

Echt letten op aanbiedingen doe ik niet, wel als ik toch in de winkel ben, maar ik ga er niet speciaal naar een ander dorp voor om iets te kopen dat net 1 euro goedkoper is.

Straks met 4 denk ik dat ik rond de 120 Euro zal zitten per week.

net fruit gekocht op de markt en brood, heerlijk wat smaakt dat toch lekker!!!

Ik ben met alles erbij rond de 100 euro kwijt per week. Maar dat is deze week inclusief de verjaardagsboodschappen.

Ik ga altijd naar de plus, is wel duurder, maar daar hoef ik niet met de auto naartoe, scheelt dus brandstof. En het scheelt mijn eigen tijd, als ik naar meerdere supermarkten zou moeten, ben ik echt veel tijd kwijt.

Soms ga ik naar de appie, zelfscan vind ik heerlijk makkelijk, en dan zit ik rond de 80 euro (koop er geen brood, dat is er echt niet lekker).

Hier gaat er per dag 1 brood doorheen, of soms nog meer, vriezer is dan wel handig. vlees koop ik ook alleen biologisch of scharrel, dus als er een aanbieding is, sla ik wel in. Nu is de vriezer van slag (te warm) en zijn we alles aan het opmaken, kan hij weer een keer ontdooien. Maar dan gaan we dus bbqen vandaag.

Dan ben ik volgende week wel wat meer kwijt met boodschappen.

Wij zijn 75 euro kwijt inclusief luiers en doekjes.

Ik doe boodschappen bij de AH en Deka. Vaker bij de AH overigens.

Vind het niet zo duur als mensen soms denken, ligt er aan waar je naar kijkt.

Ik koop gevarieerd van Euroshopper tot A merk.

Koop ook mijn groente , fruit, vlees en brood bij de AH. (ze hebben ovenvers brood, betaal je wel veel, maar het is gezond en erg gevoed (93cent voor een halve.), kan wel naar de bakker, maar daar betaal ik praktisch hetzelfde voor een witte.

Moet lukken,.!

We doen ipc alles van € 80,- per week

met 2 volwassenen en 4 kids…

(waarvan 2 in de luiers,en een rokende man)

Maar t is puzzelen,…en probeer vaak met de kinderbijslag wel extra dingen in te slaan zoals luiers,wasmiddel,verzorgingsproducten

wij zijn gemiddeld 60 euro in de week bij de c1000 kwijt en daar zitten dan luiers en wasmiddel bij (beide c1000 eigen merk). ook ga ik 1 keer per maand naar de aldi of lidl en ben dan ook 60 euro kwijt, daar zit dan een doos melk bij en andere sapjes.

cola daar bezuinig ik niet op, koop het wel zo veel mogelijk in de aanbieding.

@alex wrote:

Volgende week is de volkorenbrood bij het stoepje € 1,- per stuk, dus even inslaan.

Ik las jou tip en dacht, mooi dan haal ik ook eens volkorenbrood ipv alleen wit brood daar. Kom ik op de parkeerplaats, staat die er deze week niet :wall: :frowning: :wink:

Schreef ik hier eerder dat we zo rond de 35-50 euro zaten. Was het de laatste maanden wel erger geworden. Dat krijg je als je alleen pint, dan gaat er meer uit dan de bedoeling is. (en in combi van slecht in je vel zitten)

Dus sinds een maand onszelf weer op budget gezet. We hebben wel geld voor meer, maar vind het onzin om veel geld uit te geven aan boodschappen.

Dus nu 40 euro per week incl kado’s, verzorgingsproducten etc. Voor twee volwassenen en een hond. Tot nu toe kom ik gewoon uit. Ik houd meestal een paar euro over en die gaan in een spaarpotje.

Wat ik hier weer doe. Gepast koken met seizoensgroenten. En niet teveel meuk bij het eten. Aten we bv voorheen een pan bami met kroepoek, eitje en satéstokjes. Nu alleen nog een eitje of satéstokjes. En dus gepast. Een pak mie doen we nu twee keer mee ipv 1 keer.

Er staat hier nu een fruit/groentenkraam op donderdag en 't stoepje op dinsdag. Daar haal ik brood voor 1 euro en bij de andere kraam goedkoop groenten en fruit. Erg blij mee want de dichtsbijzijnde markt is op zaterdag of in Den Helder of in Hoorn en dat is 15-25 minuten rijden (Of donderdags in Schagen, maar dat is ook 15 min rijden) Dus voordeel haal ik daar dan niet uit als ik er voor moet rijden.

Ook eten we steeds minder vlees. Dat is beter voor je eigen gezondheid maar ook voor het geld.

Je word heel creatief als je het echt als een soort sport ziet :mrgreen:

ik probeer 50 euro per week voor boodschappen. Dat is dan alleen eten, drinken en luiers. Wasmiddel sla ik grootschalig in (pakken van 10 kilo poeder) doe ik langer dan 6 maanden per keer mee. Kosten 10 euro per pak bij de lidl. Ik gebruik niet super veel wasmiddel en was ook ‘maar’ 4 wassen in de week dus dat scheelt natuurlijk.

Haal de boodschappen bij de ah en lidl en ga voor aanbiedingen naar de plus en super de boer (binnenkort jumbo)

Voor overige dingen zoals spullen bij kruidvat, blokker, kleding pyjama’s etc reserveer ik ook 50 euro per week. Kom ik dus niet helemaal uit haal ik daar nog wat vanaf. maar van dat bedrag moet er ook kleding en schoenen gekocht worden dus bijvoorbeeld deze maand is dat potje al helemaal op. heb kleding en schoenen voor de meiden aangeschaft deze week en dan gaat het snel hé :wink:

Het is maar net wat je ervoor over hebt en of je de wil hebt om te bezuinigen op boodschappen. Wij kunnen het bedrag best verdubbelen maar ik wil nog zoveel andere dingen en vind dat dan belangrijker dus ik spaar liever meer dan dat ik het ‘opeet’. Al let ik tegenwoordig wel meer op gezonde producten met minder E nummers en over het algemeen zijn die een stukje duurder… maar die sla ik dan weer in als er een aanbieding is.

@Mutsie86 wrote:

We hebben wel geld voor meer, maar vind het onzin om veel geld uit te geven aan boodschappen.

Weet je...Ik begrijp dit dus niet...

Ik heb ook meer geld om uit te geven en doe dat dus ook omdat duurder vaak ook betere kwaliteit is, bv omdat er betere grondstoffen worden gebruikt. Ik koop duurzame producten, biologisch, fairtrade.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je het niet belangrijk vind dat je goede spullen in je lijf stopt.

@Madre wrote:

@Mutsie86 wrote:
We hebben wel geld voor meer, maar vind het onzin om veel geld uit te geven aan boodschappen.

Ik heb ook meer geld om uit te geven en doe dat dus ook omdat duurder vaak ook betere kwaliteit is, bv omdat er betere grondstoffen worden gebruikt. Ik koop duurzame producten, biologisch, fairtrade.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je het niet belangrijk vind dat je goede spullen in je lijf stopt.

ik kan me vooral niet voorstellen dat je geen lekkere spullen in je lijf wilt stoppen :angel: dat je, als je het geld hebt, je maaltijden kariger gaat maken, gewoon omdat het kan.
maar goed, ik ben ook van het 'bezuinigen doe je niet op eten'. Dat wil niet zeggen dat ik niet kick op 35% stickertjes, dat ik op de markt veel van mijn groente haal omdat het goedkoper is (en beter/uitgebreider aanbod), en dat ik mijn menu wel vaker laat bepalen door wat er in de aanbieding is. Maar uit een maaltijd ingredienten weghalen om geld te besparen, dan zou de geldnood echt heeel hoog moeten zijn.

Wij doen dat toch ook een beetje, maar maken wel heel bewuste afwegingen.

Zo vind ik het belangrijk dat we volkoren brood eten, en volkoren rijst, pasta etc. Dat is duurder, maar koop ik dus wel. Net als broodbeleg vaak van het reformhuis, vanwege de grote hoeveelheid suiker die in een gewoon potje appelstroop wordt gestopt bijv.

Maar ook als je daarop let kan je natuurlijk wel bezuinigen en proberen zo min mogelijk geld aan boodschappen te spenderen :smiley:

Biologisch vlees koop ik bij de boer of in de aanbieding, maar nooit voor de 20 euro per kilo die er weleens op een pakje staat.

Zo koop ik juist vaak euroshopper producten omdat daar vaak minder aan toegevoegd is als duurder spul, rijstwafels als verantwoord (en budget) tissendoortje idd groente die vandaag opmoeten, fruit van de markt en dit jaar hebben we ook een moestuin dus hopelijk ook lekker groente uit eigen tuin. Brood bak ik vaak zelf omdat je dan goedkoper uit bent als (duur) volkoren brood kopen en met mijn grote eters gaat er ruim een brood per dag doorheen.

Verzorgingsproducten koop ik heel minimaal, maar wat ik koop is wel prijzig omdat ik het belangrijk vind goede producten voor ze te hebben. Zeker zonnebrandcreme… 2 flessen a 20 euro gaan er doorheen in een zomer, maar ja, je smeert het wel iedere dag op ze, dus daar bezuinig ik liever niet op. Shampoo voor de kinderen bijv betaal ik 8 euro voor een fles, maar daar doe ik wel lang mee want meestal wassen ze hun haar gewoon met water.

@fiep klophout wrote:

@Madre wrote:
@Mutsie86 wrote:

ik kan me vooral niet voorstellen dat je geen lekkere spullen in je lijf wilt stoppen :angel: dat je, als je het geld hebt, je maaltijden kariger gaat maken, gewoon omdat het kan.
maar goed, ik ben ook van het 'bezuinigen doe je niet op eten'. Dat wil niet zeggen dat ik niet kick op 35% stickertjes, dat ik op de markt veel van mijn groente haal omdat het goedkoper is (en beter/uitgebreider aanbod), en dat ik mijn menu wel vaker laat bepalen door wat er in de aanbieding is. Maar uit een maaltijd ingredienten weghalen om geld te besparen, dan zou de geldnood echt heeel hoog moeten zijn.

Ik laat de lekkere dingen dus ook liggen. Want dat 'vreet' geld. Ik haal 1 zak chips in de week en ik bak zelf koek/cake/taart. Zelf maken kost gewoon veel minder. Ik haal alleen chocolade voor de taarten, maar verder zelden snoep ofzo.

En voorheen deed ik bijvoorbeeld een heel bakje champignons ergens in. Nu niet of een halve. Maar tel dat soort dingen bij elkaar op en je bespaart ook.
Ik let dus wel op de 35% sticker, want dan eten we eens een keer vlees die ik normaal gesproken te duur zou vinden. Maar ik haal ook geregeld vlees bij de slager. Het betekend niet meteen dat je slecht eet als je een weinig budget hebt.

En ik doe het voor de sport. Vind consuminderen leuk om te doen.

Ben het een met Fiep; waarom zou je groenten etc uit een gerecht weghalen? Als ik Bami maak, gaat daar een prei, courgette, ui en champignons doorheen. Besparen is leuk, maar ik vind het ook belangrijk dat er rond de 200 gram groenten pp in/bij een gerecht zit. En ik vind een gerecht met meerdere soorten groenten veel smakelijker, dan als ik er bijv. alleen ui en prei doorheen zou doen.

Hier zitten we trouwens op ongeveer 450-500 euro per maand voor eten. Dat is zonder de drogisterij artikelen (tenzij de supermarkt een mooie aanbieding heeft), want daar heb ik nog eens 120 euro per maand voor begroot.

Ook hier veel groente en fruit, veelal biologisch.k haal het nooit van de markt. Heb te vaak gehad dat het dan na 3 dagen beschimmeld is…I

Vlees komt grotendeels van de bio-slager, groente uit de natuurwinkel (ook bio dus). Dat zit wel allemaal bij die 450-500 euro in.

Daarentegen gaan we bijna nooit uit eten en halen we ook bijna nooit af. Ik bak veel zelf en ik gebruik nauwelijks pakjes (van die maaltijdpakketten van Honig enzo). Behalve voor de lasagnesaus, want daar ben ik nog geen lekkerder zelf-maak-versie van tegengekomen…

@Madre wrote:

@Mutsie86 wrote:

Wel mee eens :thumbup:

Hier is echter het punt dat ik met alles zo denk. Dus ook met kleding bijvoorbeeld. Dat koop ik ook alleen van goede kwaliteit, duurzaam etc. Maar al met al ben je dan wel een heleboel geld kwijt per maand. Ik vind het soms best lastig, omdat ik eigenlijk ook niet al te luxe wil leven. Het is hier niet noodzakelijk om te bezuinigen, maar uit principe probeer ik het wel.

Ik vraag me dan af: zijn kwalitatief goede, biologische of fair trade producten nou luxe, of juist een soort van "plicht" als je er toch genoeg geld voor hebt :think:

Ik weet niet of ik me nou duidelijk genoeg uitdruk eigenlijk, maar krijg het niet beter neergezet....... :)

Ik snap iig helemaal wat je bedoelt :slight_smile:

En dat is idd ook een afweging die wij steeds weer moeten maken, hier wel mede doordat ik niet werk en we wel drie kinderen hebben die ook in de leeftijd zijn dat ze willen sporten etc.

Dus dan ga je afwegen; bio vlees en zuivel wel, ivm dierenleed, maar biogroenten niet, biobananen wel ivm plukkers/pesticiden die over ze heen gespoten worden, maar bio appeltjes niet.

dat dure bio-wollen ondergoed dat direct op de huid gedragen wordt wel, maar die dure wollen trui niet en een goedkopere (niet zo diervriendelijke) variant waar ook wat acryl inzit.

Maar ik moet wel zeggen dat ik ook met maaltijden nu ietsje minder maak als een tijd geleden. Ik hield eerst best vaak wat over, wat vaak toch uiteindelijk weggegooid werd. Nu maak ik bijv een half pak spaghetti ipv 2/3. Soms als ze veel trek hebben is het dan krap, maar dan krijgen ze gewoon een ruime bak yoghurt toe. Groente hou ik zo’n 800-1000gr per maaltijd aan.

@Mutsie86 wrote:

En voorheen deed ik bijvoorbeeld een heel bakje champignons ergens in. Nu niet of een halve. Maar tel dat soort dingen bij elkaar op en je bespaart ook.

.

sorry, ik volg je echt niet,. Je wilt toch niet besparen ten kosten van je groente-toevoer, alleen maar omdat je het leuk vindt om te consuminderen?

overigens is mijn ervaring dat zelf taarten bakken vaak even duur is/duurder dan een kant en klare taart kopen (maar wel lekkerder!).