boodschappen budget

@fiep klophout wrote:

@Mutsie86 wrote:

En voorheen deed ik bijvoorbeeld een heel bakje champignons ergens in. Nu niet of een halve. Maar tel dat soort dingen bij elkaar op en je bespaart ook.

.

sorry, ik volg je echt niet,. Je wilt toch niet besparen ten kosten van je groente-toevoer, alleen maar omdat je het leuk vindt om te consuminderen?

overigens is mijn ervaring dat zelf taarten bakken vaak even duur is/duurder dan een kant en klare taart kopen (maar wel lekkerder!).

Half eens.

Duurder zeker, maar lekkerder?? Die van mij iig niet :mrgreen:

@hanneke wrote:

@fiep klophout wrote:
overigens is mijn ervaring dat zelf taarten bakken vaak even duur is/duurder dan een kant en klare taart kopen (maar wel lekkerder!).

Half eens.

Duurder zeker, maar lekkerder?? Die van mij iig niet :mrgreen:

Mijn eigen gemaakt slagroomtaarten zijn zeker lekkerder (eigendunk stinkt niet toch?) en ook zeker te weten goedkoper als eentje van de bakker of zelfs de hema.

En dan maak ik ze voor de kids nog in de vorm van hun leeftijd ook, dus ook nog eens uniek :lol:.

Marsepeintaarten ed zijn wel behoorlijk aan de prijs ook om zelf te maken, maar ik gebruik eigenlijk alleen fondant oid als versiering, ik bekleed er geen hele taarten mee (niet lekker :oops: ).

Hier binnen budget afwegingen voor bio of niet ed.

@hanneke wrote:

@Madre wrote:
@Mutsie86 wrote:
We hebben wel geld voor meer, maar vind het onzin om veel geld uit te geven aan boodschappen.

Weet je...Ik begrijp dit dus niet...

Ik heb ook meer geld om uit te geven en doe dat dus ook omdat duurder vaak ook betere kwaliteit is, bv omdat er betere grondstoffen worden gebruikt. Ik koop duurzame producten, biologisch, fairtrade.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je het niet belangrijk vind dat je goede spullen in je lijf stopt.

Wel mee eens :thumbup:

Hier is echter het punt dat ik met alles zo denk. Dus ook met kleding bijvoorbeeld. Dat koop ik ook alleen van goede kwaliteit, duurzaam etc. Maar al met al ben je dan wel een heleboel geld kwijt per maand. Ik vind het soms best lastig, omdat ik eigenlijk ook niet al te luxe wil leven. Het is hier niet noodzakelijk om te bezuinigen, maar uit principe probeer ik het wel.

Ik vraag me dan af: zijn kwalitatief goede, biologische of fair trade producten nou luxe, of juist een soort van "plicht" als je er toch genoeg geld voor hebt :think:

Ik weet niet of ik me nou duidelijk genoeg uitdruk eigenlijk, maar krijg het niet beter neergezet....... :)

Tja, dat is inderdaad een moeilijke. Al denk ik dat het sowieso een beetje je plicht is na denken wat je koopt en wat je in je lichaam stopt. Drie-kwart jaar geleden, toen wij besloten deels biologisch en minder vlees te gaan eten had ik nog geen baan. Toen deden we het ook op een loon. Mijn insteek was toen meer dat ik beter voor dier, milieu en mijzelf wilde zorgen en dat betekende dat ik sommige dingen moest laten. Toch vond ik het belangrijker om een nieuwe 'leefstijl' te beginnen.

Dat je moet bezuinigen op ten e.d. omdat je niet anders kan snap ik. Been there, done that. Maar bezuinigen op eten (en goedkoop eten is helaas vaak ongezonder, want vaak veel suiker en slechte toevoegingen) terwijl je het geld wel hebt vind ik raar. Je eet het geld niet op, j vied je lichaam waar je heel lang mee moet doen.

Ja, ik denk er toch ook wel zo over. Ik kan nooit zo veel met mensen die zeggen:“we hoeven het om het geld niet te laten hoor, maar ik vind meer uitgeven zo’n onzin”. Dan denk ik: het maakt je dus niets uit dat je je lichaam en de aarde schade toe brengt??? Of zou het onwetendheid zijn? :think:

@fiep klophout wrote:

@Mutsie86 wrote:

En voorheen deed ik bijvoorbeeld een heel bakje champignons ergens in. Nu niet of een halve. Maar tel dat soort dingen bij elkaar op en je bespaart ook.

.

sorry, ik volg je echt niet,. Je wilt toch niet besparen ten kosten van je groente-toevoer, alleen maar omdat je het leuk vindt om te consuminderen?

hier ben ik het niet mee eens… een slagroomtaart kun je zelf voor €5,- maken, bij een bakker betaal je hier €25 of meer voor, hema rond de €15/20, maar ligt eraan waar je het koopt… :wink:

@Pitje27 wrote:

@fiep klophout wrote:
@Mutsie86 wrote:

.

hier ben ik het niet mee eens… een slagroomtaart kun je zelf voor €5,- maken, bij een bakker betaal je hier €25 of meer voor, hema rond de €15/20, maar ligt eraan waar je het koopt… :wink:

Ik bespaar niet op groente hoor, maar een bakje champignons is duurder dan een hand vol prei (of wat ik maar in de aanbieding gekocht heb) We eten elke dag genoeg groenten dus dat missen we niet. Een bakje champignons kost €0,75. Een hand prei in de reclame 20 cent? Gokje hoor, ligt eraan hoeveel de prei gekost heeft. Heb meestal 3 soorten groenten ergens in. Heb altijd paprika, courgette, taugé, prei, pepers, spercieboontjes in de vriezer en ui/sjalotje in de voorraadkast. Ik wissel geregeld af.

Maar moet wel eerlijk zijn, als we gekookte aardappelen met groenten eten, eten we wel meer groenten ipv door de rijst of pasta.

Ik ben zeker wel goedkoper uit als in de winkel. Net wat pitje zegt, een slagroomtaart kan jezelf goedkoper maken. Ik maak ook taarten met fondant. Hub lust graag koekjes. Ik maak dan een hele reeks met alleen wat boter, bloem, suiker en ei. Als ik geen variaties ermee maak.

Voorbeeld:

225 gram bloem € 0,17

150 gram zachte boter € 0,21

150 gram suiker € 0,15

1 eitje €0,09

Ik doe er dan nog wat vanillearoma bij €0,15 (ruim geschat)

Totale kosten: €0,77

Wat hier in de smaak valt: stukjes chocolade er door heen. Doe dan de goedkoopste pure chocolade €0,35. Heb je voor €1,12 heerlijke chocoladekoekjes :drool:

Daar kan ik dan 36 grote koekjes uit halen. In de winkel vind ik ze niet zo goedkoop of ze smaken vreselijk. Deze smaken zo heerlijk dat ze alleen de volgende dag halen :lol: Als we visite hebben halen ze niet eens de volgende dag. :oops:

Ik maak in het weekend altijd wat lekkers bij de koffie 's avonds. En zit dan meestal rond de €1 - €2 per baksel. Of er gaat vers fruit in, dan ben ik meer kwijt.

Het is alleen meer werk als even bukken in het schap in de supermarkt. Maar dat vind ik juist leuk om te doen. Maak ook altijd zelf wraps, loempia’tjes, soepen, sauzen. Vind het heerlijk om te doen :inlove:

Ennuh soms smaakt het nergens naar :lol: Ach volgende keer beter zeg ik dan :thumbup:

We hebben wel perioden gehad dat we extra goed opletten wat er gekocht wordt per week en dan lukte het voor ongeveer 90 EUR per week. Nu we weer wat minder opletten gaat het budget wel wat omhoog (kuch 125 EUR/week kuch).

Het is soms gewoon lastig om op te letten als het financieel gezien niet echt nodig is, maar ik merk dat we nu we weer meer uitgeven aan eten we eigenlijk minder gezond eten. Gewoon teveel dingen die lekker zijn in de kar gegooid.

Toch maar weer lijstjes?

ik lees weer even mee voor de tips… :smiley:

Zelf hebben we tegenwoordig een soepdag ingelast, goedkoop, lekker, makkelijk en we hebben vaak 2 soorten, 1 uit blik :oops: en 1 vers. Gewoon broodje erbij en klaar… :slight_smile: Maar wel errug lekker.

We eten wel eens pannekoeken met beleg ( niet alleen zoet, ook hartig ) en zo 1x in de 2x weken pasta.

Ga tegenwoordig ook vaker naar de zeeman voor kleding, vind merkkleding errug leuk maar ook errug duur momenteel en bij de zeeman heb je ondergoed voor bijna niets en zomerkleding ook ( al is het nu niet veel voor jongens )

Erg fijn om dit onderwerp tegen te komen op kindje op komst!

In oktober beval ik van de eerste en wij moeten nu al aanzienlijk gaan bezuinigen omdat ze mijn contract niet verlengt hebben en ik het nu sowieso tot december met een uitkering moet doen. Dit is dan ook erg welkom om jullie tips te lezen.

Wat betreft luiers, zijn daar nog tips in, ik leees elders dat mensen ook op luiers besparen door ipv pampers te kiezen voor kruidvat eigen merk. Hoe is jullie ervaring?

zo, ik lees hier toevallig. Wij hebben ook altijd kruidvat luiers, bevallen hier echt goed! En zitten veel meer in een pak en ook goedkoper dan de pampers. Je moet ze dan gewoon eens uitproberen.

Heb voor de oudsten altijd kruidvat en lidl gebruikt en dat ging prima.

Nooit problemen en fijne luiers.

C1000 eigen merk vind ik ook fijn, misschien nog wel fijner dan kruidvat.

Alleen ons Mies kan dus nergens anders tegen dan tegen Pampers.

Dus ik zou nooit vooraf groot inslaan, je zal maar de pech hebben dat je kind luiers niet verdraagt.

Laatst nog weer kruidvat voor hem gehaald en jawel… na 3 luiers alweer tot bloedens toe uitslag.

Dus voor hem gebruik ik pampers, al hoop ik er met een week of wat af te zijn, we zijn druk met zindelijkheidstraining.

Voor Suus gebruik ik wel gewoon c1000 eigen merk. Ze verdraagt ze prima en ik vind ze dus echt fijn.

bezuinigen op doekjes… ik heb een keer de doekjes van hema gehad, nou dan kan je net zo goed tissues pakken. Daar ga je zo door of je trekt ze stuk met het uit de verpakking halen. Ze mogen dan 1 euro per pak kosten… ik vind ze flut.

Heb altijd de doekjes van lidl. kosten 1,50 ofzo, zijn lekker nat en dik.

Super doekjes voor een goede prijs.

hier doekjes van zwitsal, ruikt heerlijk en bevalt goed. Luiers hadden we eerst pampers, later aldi/lidl. Vanaf maat 4 bumblies, beviel goed en kost niet heel veel.

Luiers van Pampers laat ik niet liggen om de prijs, maar om de kwaliteit, ik vind ze helemaal niks. Alleen kruidvat luiers bevallen hier echt goed. En ik probeer die altijd in de aanbieding te kopen, 3 voor de prijs van 2 ofzo.

En billendoekjes koop ik altijd in een doos van Zwitsal, nu ook in de aanbieding bij het Kruidvat, 12 pakjes ofzo voor 19 euro. Maar die kun je misschien ergens anders nog wel goedkoper krijgen, daar heb ik nooit op gelet. Maar ik vind de Sensitive wel heel fijn, dus geef er dan wel ietsje meer aan uit.

hier de eerste maanden ook altijd pampers gehad, maar nu al een tijdje LIDL luiers en die bevallen super, net als de doekjes. Toevallig net etos doekjes gehaald vanwege een actie, ik volg eigenlijk daarmee altijd de acties.

Ik zou van luiers idd niet teveel tegelijk inslaan, je weet ook niet hoe groot je kindje is… nr. 1 2 of 3 pakken kan wel, maar als je er 10 hebt kan het zijn dat je ze weg moet doen en dat zou zonde zijn… dan is het weer duurkoop :wink:

En overweeg eens katoenen te gebruiken :smiley:

Nieuw zijn ze vrij prijzig, maar je kan ze ook heel goed tweedehands krijgen. Zowiezo ben je goedkoper uit, ook als je ze nieuw koopt en zeker asl er nog meer kindjes komen.

Je hoeft ze niet meer helemaal te vouwen zoals vroeger, je hebt zelfs all in ones, die werken precies hetzelfde als een gewone luier. Ik heb die niet, moet er alleen een overbroekje om doen tegen lekken.

En dus ook wasbare doekjes, gewoon een stel oude. Hydrofiels of oogjesluiers in lapjes knippen, sopje maken van olie, kamillethee en een drupje babyshampoo en je bent klaar.

Ik ga het ook weer proberen. Minder uitgeven aan impulsboodschappen.

Ben net begonnnen met een lijstje maken.

die impulsaankopen herken ik!!!

Toen ik werkte werd er iedere week wel iets van eten besteld, werd er wel iets van kleding aangeschaft en werd er wel een boek gekocht. Inmiddels heb ik dus stapels ongelezen boeken in de kast liggen.

Ook ik ben sinds ik wist werkeloos te worden, resoluut gestopt met impuls aankopen betreffende mijzelf/partner en moet zeggen dat dit aardig werkt! Alleen wat ik vooral lastig vind is nu een andere balans te gaan vinden! Wij deden sowieso altijd onze boodschappen al bij een lidl omdat ik dat gewoon een hele fijne winkel vind, weinig geld voor kwaliteits producten. Enige waar ik niet over te spreken ben daar zijn de douchegels en shampoo want die drogen je uit!

Maar nu vooral goed opletten op mijn uitgaven en straks vanaf januari als ik weer aan de slag ga kan het allemaal wel weer wat ruimer, maar voorlopig gaat de rem erop. Wij houden er namelijk niet van om aan het eind van de maand bij jan en alleman geld te moeten lenen dus bezuinigen we enorm!

ik ben elke dag wel 20 euro kwijt en daar baal ik van, want als ik steeds lees dat gemiddeld 70 euro per week is wil ik dat ook.

Nu probeer ik weer om voor 2 of 3 dagen boodschappen te doen.

Ik heb net gekeken bij de aldi naar de milsan melk, maar die kost 59 ct per liter (iemand zij dat dat goedkoper was) en ik koop zelf altijd die 2 literkannen voor 1.15 bij hoogvliet, dus dat scheelt niets.

vandaag waren bij de aldi komkommers maar 0.25 ct.

Komt dat door die bacterievirus dat het zo goedkoop is?

(ik heb r wel meteen 3 meegenomen, want hier word komkommer gegeten alsof het snoep is)

zo dan, en ik was net bij de super de boer hier, en daar lagen de komkommers voor 1 hele euro! schandalig!!!