boodschappen budget

Even een vraagje: is het haalbaar om 70 euro per week aan boodschappen (vooral eten en drinken) kwijt te zijn voor een gezin met 2 volwassen en 2 kids van 4 en bijna 2 jaar?

Ik ben bezig met m’n begroting voor volgend jaar.

Ik zit er aan te denken om alles maar bij de Aldi te halen… :think:



Nu doe ik maar wat, iedere keer trek ik die pinpas erdoor en ik gooi makkelijk wat in 'n karretje. Daar moet ik dus vanaf… :angel:

(we moeten drastisch bezuinigen… :shifty: )

Ik ben 35 euro kwijt voor 2 personen en een hond.

Met uitschieters naar 50 euro per week.

Zitten bij die 70 euro ook luiers?

zo nee, dan vind ik 70 euro een mooi bedrag om mee te beginnen.



En bezuinigen kun je op zoveel manier. Veel zelf maken, kijken naar de aanbiedingen, seizoensgroente en fruit eten en je bent al een heel eind op heen :thumbup:

Ik wens je succes met deze uitdaging :mrgreen:

Ben je heel strict dan zou het vast moeten kunnen. Alles huismerk, goedkope groente weinig vlees etc.

Ik doe de week boodschappen bij de C1000 voor 2 volw en 2 kids (4 en 1) en ben tussen de 100 - 150 euro kwijt. Dit is overigens wel incl. luiers, wasmiddel etc. Dus niet alleen het eten en drinken.

De ene week is het 90 euro en de andere 130 afh van hoeveel huishoudelijke spullen we nodig hebben.

Ik haalde vroeger dan niet alles bij 1 winkel, maar bij een aantal, stuk of 3. De C1000 vind ik over het algemeen duur, vooral met hun B en C merken. AH was toen heel vaak goedkoper dan zelfs de Aldi met hun euroshopper. Weet niet of dat nog zo is.



Idd veel zelf maken (geen potjes kant en klare macaronisaus, maar zelf maken van gezeefde tomaten of tomatenpuree etc). Vlees alleen in de aanbieding kopen, grote pakketten en zelf in de diepvries in kleine porties verdelen. Max 100gr pp aanhouden. Vaak gooi je voor een gezin een halve kilo gehakt ergens in. Terwijl je voor volw. + kids maar zo’n 300-350 gram nodig hebt.



En dus heel goed alle aanbiedingen in de gaten houden. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst wasmiddel heb gekocht voor de volledige prijs. :slight_smile:



En als je je aanmeld voor de AH nieuwsbrief, krijg je ook kortingscouponnen voor bijv. wasmiddel (50% korting) en veel andere dingen. Niet altijd even bruikbaar, maar als je het toevallig wel nodig hebt, is het superhandig!



Leuke tip: het boekje ‘lekker eten onder de 1,50 euro’ Daar staan allemaal echt bruikbare recepten in voor familiemaaltijden waar je per persoon minder dan 1,50 kwijt bent.



Op hyves zijn ook allemaal budgetgroepen. Er is er 1 die een soort boodschappenlijst verstuurd, zodat je voor 7 dagen eten hebt en een menuplan. Die probeert dat ook allemaal zo budget mogelijk te houden en houdt volgens mij ook rekening met aanbiedingen van winkels.



En dan de laatste tip: afhalen en uit eten gaat vermijden! Patatjes halen valt ook onder uit eten gaan/afhalen!

@Em wrote:



Nu doe ik maar wat, iedere keer trek ik die pinpas erdoor en ik gooi makkelijk wat in 'n karretje. Daar moet ik dus vanaf… :angel:

(we moeten drastisch bezuinigen… :shifty: )


Oh en wat ik ook deed was van tevoren een boodschappenlijst maken, per artikel schatten wat het kost en zo proberen om op ongeveer 60/65 euro te komen. In de winkel kom je altijd wel een onverwachte aanbieding tegen, dus dan kom je toch op die 70 euro terecht.

Als ik dan ‘koekjes’ op het lijstje had staan, maar ik zal al over het budget heen en ik moest nog andere belangrijkere dingen halen, dan schrapte ik de koekjes en ander minder noodzakelijke dingen, zodat ik toch uitkwam.



In de winkel je dan streng aan het lijstje houden!



Zo merk je vanzelf of 70 euro per week voor jullie gaat werken.

Ja hoor, dat moet volgens mij kunnen. Wij gaven de laatste maanden echt veel uit aan boodschappen, en dat vonden we echt onnodig. Nu zijn we op gaan letten, en hebben besloten dat we 60 euro per week pinnen voor de gewone boodschappen (dus geen luiers en verzorgingsproducten), en dat gaat prima. Maar dat is met 1 kind van bijna 2 en 2 volwassenen. Maar dan nog ga ik niet altijd naar de Aldi, en koop ik ook nog steeds wel waar ik zin in heb, en in het weekend wat extra’s als lekker koeken en chips en wat duurdere kaas enzo.

In het begin van ons trouwen aten wij elke dag voor maximaal 5 euro met zijn tweetjes, dat ging toen ook best.

2 volwassenen, 2 kids, (4 en bijna 2), 3 katten en 1 hond.



Zonder wasmiddel of luiers ben ik zo rond de 60 euro kwijt. Dat is voor 7 dagen eten (groeten (vers), aardappels, vlees), koekjes, limonadesapjes, honden en kattenvoer, huishoudelijke spulletjes, chips, melk, brood, frituurspul extra, liga’s.



Bovenstaande koop ik bij de C1000. Eerder deed ik boodschappen bij de Bas van der Heijden, maar daar waar mijn moeder 60 euro kwijt was, was ik al snel 80 a 90 euro kwijt. Wij kunnen dus blijkbaar goedkoper boodschappen doen bij de C1000 hahahaha.



Toiletpapier en wasmiddel haar ik bij de Lidl.

Wauw wat een goeie tips lees ik hier al! Ik ga daar zeker mee aan de slag, eens kijken hoever we komen!

het moeilijkste is mijn hub…die doet vaak de boodschappen en laadt dus vaak (dure) snoep, koek en vlaproducten in de kar. Tja, dan moet ik dus wat vaker boodschappen doen. :?

Voor sommige mensen gaat het beter als ze alleen contant geld bij zich hebben. Als je dan een losse portemonnee neemt en daar elke week 70 euro in doet kun je die alleen voor boodschappen gebruiken

Ik denk wel dat het haalbaar is.

Wij hebben een budget van € 80.00 per week voor 2 volw en 1 baby.

Daarvoor haal ik ook luiers.

Meestal redden we het daar prima mee.

Vaak houden we wat over ik maak er dan een rond bedrag van wat ik “meeneem” naar de volgende week de rest gaat in een potje voor leuke dingen.

Werkt prima zo! :thumbup:

Wij zitten zo rond de 100 euro per week aan boodschappen.



Met 2 volwassene, en 1 kindje + een hond. Jongste tel ik nog niet mee, want ze drinkt alleen melk.



Daar zitten geen pampers bij, geen hondenbrokken, geen wc papier, keukenrol…



Maar wij houden van lekker eten, maak veel pastarecepten, met heel wat verse dingen erin. Hou niet van simpel eten, aardappels/groente/vlees, dat eten wij hier 1 x in de week.

maar wij eten ook heel veel vers en lekker. Ook geregeld een pasta’tje. En toch zitten wij niet aan de 100 euro.

In het weekend eten we lekkere dingen, ik bak veel taarten en andere lekkere dingen. Hub is gek op zalm op toast. Of paling op toast. Eten we dus ook geregeld.

Bij mijn budget zit dus wel wcpapier en wasmiddel etc bij.



Alleen verzorgingsproducten niet, dat haal ik eens in de zoveel tijd bij action. En dan ben ik zo rond de 30 euro kwijt. (shampoo, deo, tandpasta, tandenborstels, vuilniszakken, boterhamzakken, handzeep, schoonmaakspul, haarmousse en haargel zowel voor mij als voor hub alles)



Het is denk ik ook maar net wat je gewend bent. Je kunt bv wel elke dag coca cola drinken, maar lidl cola volstaat ook prima. Wij zijn niet merk bewust (op pindakaas, hagelslag, koffie en chocolade na)



Ook een tip: struin eens de vleesafdeling na tegen sluitings tijd. Kom je heel veel verpakkingen tegen wat 30-50% afgeprijsd is. Hup in de vriezer en het is nog goed te eten. Doe ik dus geregeld, ook toetjes en ander spul (dat eten we dan wel die dag op), let echt op die sticker :lol: Dat scheelt ook een hoop geld.



Maar ik vind het echt een sport om zo goedkoop mogelijk uit te komen met het geld. Als je echt zo fanatiek als mij bent, heeft dat een naam. Consuminderen. :thumbup: En we verbouwen ons hele huis zonder een lening. Daar doen wij het voor :mrgreen:

En stiekem een beetje voor de kick :shifty: :lol:

@Mutsie86 wrote:

Ook een tip: struin eens de vleesafdeling na tegen sluitings tijd. Kom je heel veel verpakkingen tegen wat 30-50% afgeprijsd is. Hup in de vriezer en het is nog goed te eten. Doe ik dus geregeld, ook toetjes en ander spul (dat eten we dan wel die dag op), let echt op die sticker :lol: Dat scheelt ook een hoop geld.




Dit doe ik ook! Kun je veel mee besparen!



Ik heb voor 1 volw. en 1 kind 50euro p/w. Doe als het geld binnen komt alle grote boodschappen zoals; wasmiddel,luiers (voor de hele maand),shampoo enz. Het geld wat ik dan nog over heb word verdeeld over 4 (soms 5) weken. Dat gaat in enveloppen. Elke week komt er een enveloppe uit en daar meot ik het mee doen.



Op de markt kun je vaak een tas met fruit voor 1 euro halen. Aan het eind van de zaterdag markt is groente ook vaak goedkoper/ kun je beter onderhandelen.



Het is in het begin goed opletten. Boodschappenlijst op een bepaalde dag maken voor de rest van de week. Dat in huis halen en meer niet. Op een gegeven moment ben je er handiger in en kun je zo alles pakken en weet je een beetje wat je per maaltijd kwijt bent. (Althans dat heb ik na 3jr :wink: )



Nu ik met R. alleen ben heb ik het een stuk breder. Maar ik blijf mezelf toch aan een bepaald budget houden zodat we meer leuke dingen kunnen doen. Of dat ik hem wel een keer een extratje kan geven midden in de maand.

ook nog een tip: ga wel eens bij de markt langs, maar dan moet je ook goed opletten of het echt wel goedkoper is.

Ik kijk soms op de site van supers (gebruikelijke ervoor en .nl erachter)

daar krijg je een vergelijking van prijzen van diverse supermarkten.



inderdaad haal ik vaak vlees, vleeswaren en andere producten tegen de houdbaarheid aan. als er zuivel tegen de datum aanzit, probeer ik het altijd eerst uit, voordat ik het weggooi. Ik heb bij een zuivelbedrijf gewerkt (C.ampina) voor de transporteur van hun kaas. Daar heb ik geleerd dat het een richtdatum is, vaak is het nog een paar dagen langer houdbaar, vooral bij vla, yoghurt of kwark kun je dat altijd wel proberen.

Meestal kom ik rond 90 euro uit per week. voor 2 volwassenen en 2 grotere kinderen.

Wij doen met 75 euro p/week waar in ook luiers, kattenvoer en roken (voor Roy om de dag) inzitten.



We doen dagelijks boodschappen, dus is het dagelijks bekijken hoeveel we uit kunnen geven. Ene dag is dit 5,80 (dus met sigaretten) andere dag 8,50 .

We komen heel makkelijk uit eerlijk gezegd! Eten elke dag gezond.

Halen boodschappen bij de Vomar, AH, Deka, Lidl, net waar we zin in hebben.

Soms zie ik ook toetjes wat afgeprijsd is, wat zeker nog 2-3 dagen houdbaar is. Dan denk ik: oh kan nog zat :lol: :thumbup:



Hier helaas geen markt. Wel staat er sinds twee weken een groente en fruitkraam hier in het dorp. Helaas op een donderdag (denk dan: maandag komt me beter uit, voor de hele week groente halen)

Ik ga donderdag even kijken of hij goedkoper is.

Want zie op de ‘grote’ markt in Den Helder of Hoorn ook vaak dingen wat in de supermarkt goedkoper is. Maar op zo’n grote markt kom ik niet elke week, want dat is gewoon te ver telkens.

Zo Mutsie, jij kan het echt goed zeg bezuinigen! :smiley: Geweldig! :thumbup:

Ik vind het lastig hoor. Ook omdat ik 3 dagen per week werk en vaak ook geen ‘tijd’ heb om alles af te struinen, nou ja, ik moet daar gewoon iets op bedenken dat het wel te doen is (tijd voor maken op de dagen dat ik niet werk :wink: ) En op de dagen dat ik werk wil ik ook niet te lang in de keuken hoeven staan, dus daar moet ik ook nog wat goedkope gezonde en snelle gerechten op vinden (op de dagen dat ik niet werk voor meerdere dagen koken en dat invriezen).



Maar ik lees echt heel veel goeie tips hier, ben ik heel blij mee! :smiley: :thumbup: Ik haal trouwens al vaak dingen met kortingsstickers, dat scheelt inderdaad! En de verzorgingsproducten bij Action halen vind ik ook wel een hele goeie! :thumbup:

Ik ga het even op een rijtje zetten allemaal (nieuwsbrieven, besparingssites e.d.) en dan maar zo snel mogelijk ermee aan de slag!

Volgens mij moet dat lukken. Wij doen per week voor rond de 90 euro aan boodschappen (incl luiers) en doen dit gewoon bij C1000 (lekker makkelijk dichtbij) We kopen wel veel eigen merk, maar van een aantal producten ook het A-merk. Als je naar een goedkopere supermarkt gaat en je let op de aanbiedingen, dan heb je de eerste slag al te pakken, lijkt mij. Een weekplanning maken van wat je wil eten, scheelt ook al. En alle folders van de supermarkten doorlezen op de aanbiedingen.



Ik ga wekelijks naar de markt voor groente en fruit en dat vind ik echt schelen met de prijzen bij de C1000. En in kwaliteit, bij onze C1000 is dat regelmatig bagger!



Voor meerdere dagen koken doe ik hier dus ook, ik kook wat grotere maaltijden en vries de de restanten in voor de volgende keer. De restanten van de nasi, bami, boerenkool, zuurkoolschotel, pastasaus etc gaan hier allemaal in de vriezer. Vervolgens eten wij dus ‘‘uit de vriezer’’ op de dag dat wij allebei werken en we geen zin hebben om lang in de keuken te staan. Ideaal en ik heb het nooit berekend, maar ik vermoed wel dat het goedkoper is dan 2 keer koken en de helft wegknikkeren.

Eten weggooien moet je zowiezo niet doen :slight_smile:

Als wij over hebben dan gaat het in de koelkast en na een aantal dagen staan er genoeg restjes, in elk geval voor de kinderen. Soms maak ik dan iets simpels bij of ik eet een tosti of pizza ofzo. Maar een keer per week dus zeker restjesdag!



Verder proberen wij het op het moment van 80 euro in de week te redden (met zn vijfjes, drie katten).

Dat gaat best goed eigenlijk :smiley:

Ik leg 15 euro apart voor reformhuis, daar haal ik een fruittas, thee en rijst, broodbeleg, linzen. Net wat ik nodig heb naast de fruittas die ik 1x per week krijg.

Vlees haal ik bijna alleen maar in de aanbieding en biologisch. Eens in de zes weken zo ongeveer is er wel een aanbieding van gehakt en dat sla ik dan echt groot in, de andere weken is het steeds iets anders en dat haal ik dan vaak voor die week. Op die manier eten we meestal 1 a 2 keer in een week vlees, rest vega. Dat scheelt ook al veel. Frisdrank enzo hebben we eigenlijk nooit, wel altijd een fles diksap (doen we twee weken mee ongeveer).

Kaas en groente, extra fruit haal ik op de markt. Hoewel we op dit moment veel appels krijgen van mensen met appelbomen dus we eten veel pannenkoeken en stamppot met appelmoes, appelflapjes, appelcake en appeltaart tussendoor :lol:

Zo Lune, wat goed zeg, 80 euro voor een groot gezin! :clap:



Ik werk nu 4 dagen en soms 5. Gelukkig niet hele dagen, wel bij elkaar 40 uur maar ben tussendoor wel eens thuis. In de vakanties werk ik wel hele dagen. Normaal kookt hub dan en zet ik het klaar 's ochtends. Maar nu met de verbouwing moet ik zelf koken. En dat valt dan idd vies tegen :frowning: Nu ben ik niet van het eten invriezen. Ik heb daar geen ruimte voor.

Eten gooi ik ook niet weg, komt zelden voor dat er iets weg word gegooid. Wij bewaren het, eten het de volgende dag op. Of groenten worden bewaard voor op de pizza. Als ik veel restjes groenten heb, maak ik op zaterdag een pizza. Heel goedkoop, want de bodem maak ik ook zelf. Kost me geen drol :thumbup:

Maar ik wijk af haha. Ik probeer op werkdagen makkelijk te koken, maar wel gezond. Aardappelen/vlees/groenten maar ook wokken. Ook kook ik wel eens twee keer op een avond. Maak ik ondertussen een pannetje nasi voor de dag erna. Of ik nu twee pannen op het vuur heb of 4.



Ook kun je met bepaalde groenten heel veel combineren. Ik heb vrijdag een zak winterpeen gekocht voor 69 cent. Dezelfde avond heb ik wat door de shoarmaovenschotel gedaan, met nog meer zelfgesneden groenten. Vanavond eten we hutspot en dan heeft hub van de week nog wat over om gewoon zo warm op te eten bij de aardappelen. En ik gok zo, dat er dan nog wat over is. Nou die 69 cent is er dus al uit. Uien voor de hutspot kost ook niet veel. Rookworst in de aanbieding, zo eten we vanavond voor €1,75



Ik heb een keer zelf wraps gemaakt. Was een hele klus, maar had vervolgens wel voor een x aantal keer wraps in de vriezer liggen. Hoefde dan alleen nog maar groenten en vlees te wokken en even de wrap op te warmen. Ik denk dat het in totaal nog geen 50 cent koste.

Maar dit zijn wel dingen op de vrije dagen, want neemt wel even tijd in beslag.



Zelf brood bakken, cake’s etc zonder mix, pannenkoeken zonder mix. Het is allemaal zo simpel en veel goedkoper. Het is soms alleen uit proberen. Je verwend je gezin er alleen mee :mrgreen: Ik had pas eens pannekoeken uit een pak gemaakt. Hub zat er maar met een lang gezicht te kauwen. ‘wil je de volgende keer weer pannekoeken zelf maken? Zijn veel lekkerder’ Of zijn reactie op een zaterdag ‘Wat voor lekkers ga je maken voor vanavond?’ :inlove: