boodschappen budget

Ik vind het ook wel een sport hoor, om voor weinig zo rond te komen (met het boodschappengeld wat ik over had van vorige maand kocht ik kaartjes voor de Notenkraker :smiley: ) en toch milieubewust te shoppen. Seizoensgroente/fruit dus, bio-fruittas, bio zuivel & vlees iig. En volkorenrijst, pasta. Veel gezonder ook, maar wel iets prijziger.



Ik maak idd nooit pannenkoekenmix, gewoon bloem halen is veel goedkoper.

Zo maak ik ook geregeld naanbrood, of marokkaans brood voor bij een maaltijd. Kost haast niks en vult wel lekker (en ik ben niet zo van de aardappels dus brood ter afwisseling vind ik ook lekker).

En wraps zelfmaken idd, de eerste keer kost het nog een hoop tijd, maar ik ben inmiddels geoefend :mrgreen: Dat doe ik gewoon tussen het snijden/bakken van wat er in gaat door. Normaal moet ik twee pakken wraps a 1.99 halen… nu een pak bloem van 0,35 waar ik maar een/derde van gebruik ongeveer, tel uit je winst :slight_smile:

als ik mijn best doe haal ik met gemak onder de 50 euro :mrgreen:

we halen 1x in de maand drinken bij de lidl… een tray appelsap/sinaasappelsap/houdbare melk/fris dan hoef ik daarvoor niet appart nog mee te zeulen

ook nog de vleesware haal ik bij de lidl

dan haal ik veel euroshopper merk … is best goed vind ik

ik let ook vaak op de gestickerde producten

zo heb je op zuivel vaak rond het weekend stickers met 35% of zelfs 50% korting… daarbij verstrijkt de datum dan net na het weekend en willen ze daar snel van af.

wij hebben er profeit van want een pak vla oid is na het weekend makkelijk op.

yoghurt of karnemelk kan vaak ook nog wel een dagje langer



zo maak ik ook vaak een grote pan maccaroni of stamppot en dan eten we daar van en wat er over blijft vriezen we in voor een andere dag

grote pan met vlees voor een paar dagen

uit een kilo gehakt haal ik 12 ballen dus daar kan je 4 dgn mee doen

of je kan ze invriezen



als er een aanbieding is met luiers sla ik in voor de maand en dan vaak is er rond de tijd dat het op is er weer diezelfde aanbeiding

dat is net als bij het toiletpapier

@poeizie wrote:

als ik mijn best doe haal ik met gemak onder de 50 euro :mrgreen:




Dat vind ik knap, wij zijn met z’n 2en (en een kat) en zijn tussen de 70 en 80 euro per week kwijt (inclusief verzorgingsartikelen ed).

@Em wrote:

Wauw wat een goeie tips lees ik hier al! Ik ga daar zeker mee aan de slag, eens kijken hoever we komen!

het moeilijkste is mijn hub…die doet vaak de boodschappen en laadt dus vaak (dure) snoep, koek en vlaproducten in de kar. Tja, dan moet ik dus wat vaker boodschappen doen. :?




hoe herkenbaar, als mijn lief boodschappen doet dan zijn we ook veel meer kwijt…

@tijger86 wrote:

@poeizie wrote:
als ik mijn best doe haal ik met gemak onder de 50 euro :mrgreen:




Dat vind ik knap, wij zijn met z’n 2en (en een kat) en zijn tussen de 70 en 80 euro per week kwijt (inclusief verzorgingsartikelen ed).




wij hebben het een periode erg krap gehad en had maar 25 euro in de week te besteden

ik kom zelf ook uit een gezin waar we het niet heel ruim hadden met 6 man en een hond… dus denk dat het er een beetje in zit gebakken en ik vind het leuk om zo goedkoop mogelijk klaar te zijn

het lukt ook alleen als ik huishoudgeld voor de maand op neem

dan houd ik het ook precies bij bij pinnen sluipt het er zo snel in

maar ik doe het ook niet altijd hoor we hebben nu veel meer te besteden

maar ik betrap me er steeds weer op dat ik heel erg naar de prijs kijk en dan 3x nadenk of ik het daadwerkelijk ook wel nodig heb.

mijn hub heeft me eens met 250 euro de stad in gestuurd zo van dan kan jij eens lekker kleren voor jezelf kopen… ik kwam met 225 euro terug

ik wist gewoon niet wat te doen… ken je dat dat je iets ziet maar dan toch verder kijkt of het ergens anders goedkoper is? ik kan gewoon niet onnadenkend shoppen :roll:

is ook soms heel iritant :wall:



dierenproducten haal ik gecombineerd bij ranzijn en jumper vandaan

tegenwoordig zijn de goedkopere huismerken bijna net zo goed als de merk producten

nu was ook een baal hondenvoer van 10 kg bij de ranzijn 8,99

wij gebruiken het voer al jaren en doen het er goed op

is voor een maand ruim zat…



gisteren kwam mijn man met wasmiddel thuis 2 voor de prijs van 1

we hebben meteen nog 2 bij gehaald en kunnen nu zo’n 4 mnd voort :mrgreen:



schoonmaakmiddelen bij de lidl zijn ook leuk geprijst

hier 80 euro per week… 2 volw 3 kinderen… incl luiers wasmiddel toiletartikelen enz. enz. ik kan zelf niet auto rijden, maar we doen altijd met zn allen op donderdagavond boodschappen… als ik mn man alleen laat gaan zijn we veel meer kwijt, want hij let niet op prijzen

Hier tussen de 50 en 60 euro per week

Dat is exclusief katten en hondenvoer

Maar wel inclusief de luiers





Boodschappen halen we bij de Appie Heijn

wij wonen dan nog met ons 2tjes 4 katten en 1 hond… maar die hebben hun eigen budget.



voor mij is het nu een sport om voor heel weinig geld elke dag avond eten in huis te krijgen…



gister heb ik bv voor 7,5 3 dagen eten, aardappels, groente en gehakt…



voor aardappels en groente ga ik tegenwoordig naar de groenteboer en dat scheelt heel veel centjes (maar ja die moet je ook maar net hebben)



maar dan heb ik nog geen brood enzo… maar ik eet nu heel weinig omdat ik nergens trek in heb…



maar je moet er een sport van maken om voor dat bedrag wat je hebt… die 60 euro dus omdaar een week boodschappen mee te kunnen halen. maak lijstjes… neem alleen dingen mee die belangrijk zijn… koekjes kan je ook zelf bakken en dan heb je meer dan 1 zon pakje met 6 koekjes :mrgreen: . ik bak graag dus dat komt er wel uit hier…



soep maak ik een grote pan vers zonder pakjes, ook goedkoper dan met pakje…



noem maar op… maak er een sport van een uitdaging dan weet ik zeker dat het je lukt

Opvallend wel dat mannen er toch meer moeite mee hebben he.

Ik schrijf ook echt op het lijstje van welk merk ik wat wil hebben en wat het kost :oops: Het kan zomaar zo zijn dat ik denk voor 8 euro boodschappen hem weg te sturen en hij geeft 15 euro uit… omdat hij het bovenste (ooghoogte) uit de schappen pakt.



Ik kreeg gister mail van Kiind en die hebben een themanummer duurzaam & goedkoop, met ook een artikel over de boodschappen (maar ik zag ook al andere leuke!). Ik vond er goeie tips tussen staan terwijl ik volgens mij toch al best goed bezig ben :wink:



http://www.kiind.nl/articles/248/Betaalbaar_biologisch.html

Hub had in het begin ook moeite met goedkoop boodschappen doen. Ook legde hij telkens van alles wat in de kar.

Maar wat deed ik op een gegeven moment, legde alles beetje bij beetje weer terug. Werd die eerst boos, heb toen gezegd: betaal het nog 1 keer, daarna betaal je het zelf maar. En dat doet die niet, dus het hielp :thumbup: ging meer om snoep en zakken chips etc. Onzin zoveel. Tuurlijk koop ik wel wat lekkers, maar geen 5 zakken snoep in de week. En dan deelt hij nog met zijn collega ook , ja ben niet gek natuurlijk :roll:



Maar als ik ziek op de bank ligt en ik maak een lijstje. Dan komt dat prima voor elkaar. Hij gaat vaker mee en weet precies wat we altijd hebben en wat ik lekker vind. Hij is alleen wel van het duurdere vlees. Als hij mag ‘kiezen’ dan kiest hij eerder voor een beenhammetje dan een tartaartje bijvoorbeeld.

Wij gaan elke week naar de Lidl en ik ben dan vaak 50 a 60 euro kwijt voor: 1 bruinbrood, 3 paprika, 1 bundel bosui, knoflook, 8 bananen, 4 appels, 4l verse sap, 2 pakjes kipfilet broodbeleg, 1 grote kuip smeerkaas, 500 gram belegen kaas, 2 dozen eieren, 1 pak biscuit, 2 zakken cashewnoten, 1 zak paprikachips, 1 kilo tarwebloem, 2 x 600 gram kipfilet, 1 x 400 gram rundergehakt, 1 x 400 gram runderhamburger/tartaar, 12 danoontjes, 2l yoghurt, 2l karnemelk en 8l halfvolle melk.



Ongeveer 1 keer per 2 maanden ga ik naar de Digros en haal daar DE koffie, Pickwick thee, Honig en Conimex kruidenmixen, mie en zilvervliesrijst, brintapap, kattenbrokken, wasmiddel, tandenpasta, smeerboter, zoet beleg, allemaal merkartikelen. Meestal ben ik dan wel 100 euro kwijt, maar daar doen wel wel 2 maanden mee.



We zijn met 2 volwassen en 3 kinderen.

Hier lukt het met 100 a 120 euro in de week met 2 volwassenen, 2 grotere kinderen (schoolsnacks, eten goed, drinken veel) en 2 kinderen in de luiers waarvan er 1 ook nog flesvoeding gebruikt.

En dan ook nog 1 konijn… kost ons ook zo’n 30 euro per maand dus zeg maar 7,50 euro per week.



Het gaat mij makkelijk af, t is niet zo dat ik alles aan het passen en meten ben. Maar dat automatisch gunstig boodschappen doen heb ik wel moeten leren… knop aan en een tijdje alles plannen en bijhouden. Net zolang tot het vanzelf gaat.



Vuistregels hier zijn wel… vers spul uit de aanbieding en alles zelf snijden.

Sauzen, soepen en kruidenmengels zelf maken/samenstellen of grootverpakkingen kopen waar mogelijk.

Toiletpapier halen we grootverpakkingen en merk maakt niet uit als het maar 3 laags is.

Suus krijgt kruidvatvoeding en dat kost ons 10 euro per week.

Luiers gebruiken we pampers en ik haal ze in de aanbieding en dat is dan ongeveer 20 euro per 3 weken. (haal ik om en om 2x nr 5 en 1x nr 3 en dan 2x nr 3 en 1 nr 5) heb dan bonnen van 3 voor 2 of haal een al gemaakte reclame.



Ik was met robijn klein en krachtig en ik houd me keurig aan de dosering, vul dus steeds netjes zo’n dopje.

Stamppot, macaroni saus en soep maak ik meteen grote porties voor 2 dagen en ik ben een kei in restjes koken… een kipfiletje over, half paprikaatje, half bakje champignons, beetje spekblokjes nog erdoor enzo…

Ik maak dus ook niet altijd alle hoeveelheden op met koken.

Geen heel doosje champignons, maar 2/3 Geen hele paprika als het een grote is, maar een halve.

Een pond kipfilet snijd ik klein en als ik het veel vind, dan bewaar ik een beetje in de koelkast of vriezer en dan maak ik daar een keer een roerbakprutje van met rijst.



En zo kom je echt een heel eind.



En we eten echt standaard 1x per week soep met brood en 1x in de week pasta en 1x in de week pannenkoeken of patat (maak ik zelf van bulkverpakking consumptieaardappelen)

@Cell wrote:



Ik was met robijn klein en krachtig en ik houd me keurig aan de dosering, vul dus steeds netjes zo’n dopje.




Met een half dopje wast ie ook nog schoon :smiley:

Halve vaatwastablet kan ook prima.

@Lune wrote:

@Cell wrote:


Ik was met robijn klein en krachtig en ik houd me keurig aan de dosering, vul dus steeds netjes zo’n dopje.




Met een half dopje wast ie ook nog schoon :smiley:

Halve vaatwastablet kan ook prima.




eh… niet met een zeeeeeeeer volgepropte 7 kg wastrommel…



volgens dosering moet er dan eigelijk 1,5 dopje bij… maar dat doe ik dan niet…

ik prop hem echt vol… tot er niks meer bij kan… :oops:

Oh kijk, dan bespaar je dus al eigenlijk :lol:

Wij hebben een kleinere trommel en ik prop hem niet meer helemaal vol (onze vorige ging daardoor steeds stuk :doh: )

pesies… :mrgreen:



Tja… ik prop wel… vind het zooo balen als hij eigelijk vol is en ik dan 1 spijkerbroekie ofzo overhoud… dus ja… dan rommel ik es wat in die trommel en peuter die laatste broek er ook nog bij :shifty:

Ik heb daar een beetje slechte ervaring mee dus durf dat niet zo goed…

Mijn vorige machine vrat sokken als ie te vol (= meer dan 3/4) zat en dan kon ik weer een monteur laten komen :?

Uiteindelijk maar een nieuwe machine gekocht maar daar ben ik nu dus wel erg zuinig op :slight_smile:

@Em wrote:

Wauw wat een goeie tips lees ik hier al! Ik ga daar zeker mee aan de slag, eens kijken hoever we komen!

het moeilijkste is mijn hub…die doet vaak de boodschappen en laadt dus vaak (dure) snoep, koek en vlaproducten in de kar. Tja, dan moet ik dus wat vaker boodschappen doen. :?




Gewoon precies opschrijven wat hij moet hebben en van welk merk.

Dan kun je het nog steeds aan hem overlaten :wink:

Hier probeer ik het met 50 euro te doen. 2 volwassenen, 2 kids, 3 katten, 4 kippen en twee vissen.



Meestal ook netjes lijstje maken wat we de hele week eten. Eigen merken halen. neem nou cola, Coca cola light kost 1.45 per liter. C1000 basismerk kost 0.29!!!



Zondag is de dag dat ik via internet alle reclames van de supermarkten krijg, dus die kijk ik in en maak aan de hand daarvan mijn menu…

Kippen krijgen 1x per dag voer, met graan en grit, de rest van de dag de schillen van de appels, groenteafval en dat soort spul…

Wat een goed topic, heb er toch een paar tips uitgehaald.



Wij hoeven in principe niet te bezuinigen, maar toch wil ik dat wel gaan doen waar het nog kan. Dus ik neem nog wat tips mee :slight_smile: