Ik heb het rapport van Unicef doorgeworsteld, maar volgens mij is dit alleen een rapport waarin verteld wordt dat borstvoeding het beste is en hoe borstvoeding te promoten.
De eerste zes maanden alleen (volledige) borstvoeding en daarna borstvoeding blijven geven tot het kind twee jaar is (!)
Ik heb even nagedacht of ik hier wel moest reageren. Alleen al dat feit vond ik dat ik juist wel moest reageren omdat dingen bespreekbaar moeten blijven. We kunnen juist elkaar helpen en van elkaar leren. Mijn reactie dan:
Ik snap werkelijk niet waarom er wordt gedaan alsof je niet wilt wachten tot 6 maanden met bijvoeden. Denkt iemand nu werkeljk dat dat de reden is om met bijvoeding te beginnen? Niet elk kindje is hetzelfde. Het ene kindje is er eerder aan toe dan het andere kindje, net als met lopen. Als ouder zijnde weetje wanneer je kindje toe is aan wat meer vastigheid. Ieder kent zijn eigen kind het beste en een ander kan daar niets over zeggen. Wat betreft risico nemen en allergie…dit is wat een kinderarts adviseert. Gewoon proberen. Een allergie heb je of je hebt hem niet!
Met voedselallergie zal dit anders liggen. Wat betreft het topic dat je voorstander bent om met bijvoeding bij 4 maanden te starten is (denk ik) misschien ook met de bedoeling om discussie erover te voorkomen.
Het lijkt wel alsof je bijna een misdaad begaat als je je kindje met 4 maanden bijvoeding geeft, net als dat je geen borstvoeding geeft, dit is ook al maatschappelijk gezien onverantwoord. En als je geen borstvoeding hebt, dan kan het ineens wel??? Waarom wordt daar dan geen oplossing voor gezocht ipv kunstvoeding te gebruiken. Laat een ieder toch zijn eigen keuzes maken. Ik respecteer als iemand met 6 maanden wil starten, maar respecteer ook de keuze van een ander! En wetenschappelijk onderzoek…Het ene moment doet het er wel toe en het andere moment wordt juist wetenschappelijk onderzoek weer van de tafel geveegd, het is maar net hoe het uitkomt. En waar is dat onderzoek op gebaseerd, wie heefthet onderzoek afgenomen, hoe veel jaar is het onderzocht, waar liggen de resultaten, wie zijn de mensen die onderzocht zijn enz. Ik denk zelf…en ik zeg. IK DENK… dat een van de grootste veroorzakers van allergieën de ongelooflijk ongezonde leefwijzen van mensen zijn en ons mileu. Het aantal allergien is enorm toegenomen en er is ook wetenschappeljik onderzoek dat ongezonde omstandigheden mede-veroorzakers zijn. Wie zegt mij dat iemand die wacht tot 6 maanden met bijvoeden en het kindje toch nog allergie krijgt het misschien niet komt door de ontzettend gore stoffige vloerbedekking. Niet alle mensen zijn even netjes en schoon en dat veroorzaakt ook het een en ander. Steriel hoef je zeker niet te zijn, maar…ach…
Sorry voor de ietwat misschien felle reactie, maar ik vind het niet leuk dat er soms een stemming heerst alsof je een misdaad begaat als je je kindje eerder dan 6 maanden bijvoeding geeft. Blijkbaar is het CB hier ook niet van overtuigd, want ook zij adviseren nog steeds 4 maanden. Ik vind en blijf vinden dat moeders naar hun kind moeten kijken en niet naar de statistieken. Kinderen groeien immers ook niet hetzelfde op dezelfde leeftijd. Je leert je kind kennen door goed te observeren en gedrag te leren en niet door alleen maar in de boekjes en de statistieken te kijken. En nogmaals…en kind eerder bijvoeden doe je niet omdat je niet wachten kunt! Vraag aub eerst waarom iemand eerder bijvoedt ipv er al een oordeel aan te hangen dat moeders GEWOON niet wachten kunnen. Ik respecteer ook de keuze van een ander, ik vind het niet meer dan normaal dat een ander ook de keuze van mij respecteert. En dat wilde ik even kwijt Dit is niet om boos tegen iemand te doen, maar puur om te zeggen dat we allen anders zijn en we horen elkaar te respecteren. Ieder heeft het beste met zijn of haar kindje voor. Iedereen op deze site zal enorm veel van hun kindje houden, het is niet leuk om te lezen alsof je als je eerder start met bijvoeden, je een slechte moeder bent. Wil je het promoten om met 6 maanden te starten, dat kan ook anders.
Een allergie heb je niet, die krijg je door blootstelling aan stoffen. Wel heb je de aanleg (of niet) om een allergie te ontwikkelen.
Ik heb zelf astma en ben allergisch voor alle dieren met haren, veren, voor mijt, voor stof, pollen, berken en ga zo maar door. Ik kan je vertellen dat dat geen pretje is. En ja ik heb mijn huis dus ook gesaneerd: laminaat, dunne gordijnen, speciaal beddegoed, speciaal matras etc. Ik neem liever geen risico’s met de gezondheid van Sara. En als ik er toe kan bijdragen, door bijvoorbeeld bv te geven of door te wachten tot ze 6 maanden is met bijvoeden ivm het rijpen van de darmen, dan doe ik dat. Juist omdat ik de kans dat ze een allergie ontwikkelt zo klein mogelijk wil houden.
heb me door alle pagina’s gewerkt…wow…ik denk dat ik maar eens ga googlen want nu wil ik die rapporten zelf wel eens lezen :lol: 8)
@ kers: doe lekker wat jij wilt…maak er foto’s van als je mannetje terug is en geniet… jouw keuzes, de gevolgen zijn ook voor jou…
hier mega veel allergie-en, exceem, astma, de hele rattaplan…had me heilig voorgenomen pas vanaf 9 maanden te gaan bijvoeden…gyn had gezegd liefst 18 maanden min. bv…ikke stoer…tuuuuuuuuuuurlijk doe ik dat…en nu…mijn lijf raakt uitgeput, ik raak uitgeput en die kleine krijgt alleen maar meer honger :shifty:
ik weet niet wat ik doe… ik hoop dat ik de 6 maanden haal zonder bijvoeding :shifty: :shifty: :shifty:
mijn allergieen enz. komen voort uit aanleg en onwetendheid… nu met rust in leven en ziel gaat het stukken beter, zeg maar is het bijna weg :dance:
maar tommie reageert sterk op eten via bv :shock: dus ff wel uitkijken hier… :shifty:
maar bijvoeden vana 3 maanden? omdat ie smakt? omdat ie naar eten kijkt?
@ pinkeltje… Tuuurlijk moeten dingen bespreekbaar blijven… maar als een moeder op bijna jennende en zeer uitdagende wijze zich in de discussie werpt met opmerkingen dat ze alleen maar heeft gewacht met bijvoeden omdat haar man niet in de gelegenheid is de eerste smeer sessie bij te wonen en foto’s te maken, moeten we dan vrolijk zeggen… ojjaaa tuurlijk, logisch allemaal? Sorry, dan maakt ze op zekere wijze ook de ideeen van moeders die weloverwogen willen wachten tot 6 maand belachelijk… alsof het de meest vergezochte onzin is waar zij “niks” mee heeft… nou als je er niks mee hebt en je weet dat, dan hoef je hier toch niet persee te lezen of te posten? Verder hoor ik van vele hier dat ze allemaal best respect hebben voor de mening van een ander, als je als moeder op de hoogte bent van bepaalde adviezen en feiten en je kiest er dan voor eerder te beginnen, dan moet je dat zelf weten. Al zal men dan een wenkbrauwtje optrekken… maar hee, dat deden de buren ook toen wij onze buitenboel mintgroen schilderden… niet dat dit uitmaakte :mrgreen:
Er zijn echter ook veel moeders die eerder beginnen omdat ze gewoon echt niet kunnen wachten… ze geven dat ook eerlijk toe hoor… moet je maar eens lezen bij de diverse topics van de baby babbelaars… vanaf dat de kinderen 8 weken zijn lees je al zinnen als… ohh ik kan niet wachten tot … 4 maand is en we fruit mogen geven… heb de camera al klaar staan… Daar lees ik toch echt ouderlijk ongeduld in en geen “ik ken mijn kindje het beste en hij/zij heeft het nodig”
Als je elkaar echter kan helpen door informatie en feiten te verschaffen, dan help je daar toch weer een percentage kinderen mee die WEL een allergie ontwikkelen omdat de darmen allergenen doorlaten en ze daarop reageren. En elk kind wat allergievrij op kan groeien is er 1.
Dus doe wat je niet laten kan en beslis zelf. Net wat Heksje zegt… elke ouder moet zelf de mogelijke consequenties dragen van elke keuze die gemaakt word. Soms kies je met veel achtergrond info, soms ook puur een gok omdat je niet beter weet.
Pinkeltje, ik dacht ook al dat ik niet hoefde te corrigeren… Ik ben vorige week naar t cb geweest en daar zijn ze niet eens over bijvoeden begonnen, dus volgens mij gaan ze er maar gewoon van uit dat ik wacht tot zes maanden haha
Ik moet pas weer naar de kinderarts in juni, dan is Kaylee al 5.5 maand, dus dan begin ik toch wel twee weken daarna dan is 4 mnd al lang geen optie meer
Verder… Ik snap niet waarom sommige mensen zo fel tegen een ander reageren. Het is toch al moeilijk genoeg om de juiste keuze te maken voor je eigen kind? Waarom dan nog hetzelfde proberen voor een ander zijn kind? :think: Waarmee ik trouwens niet bedoel dat de info niet gegeven mag worden hoor, want ik ben blij dat ik dit nou allemaal weet en gelezen heb, hoewel ik idd nog steeds niet het artikel heb wat ik wilde om aan mijn mams te laten lezen, waar zwart op wit staat te wachten tot zes maanden… Maar mensen die de keuze al hebben gemaakt… Laat ze lekker?! Zolang je voor jezelf en je eigen beebje maar de keuze maakt die jij het beste acht toch
Inderdaad dat stuk van de WHO beschrijft geen enkele negatieve invloed van bijvoeden met 4 maanden. En ja hoor alle voorstanders van uitstel geven tot twee jaar borstvoeding. Deze discussie hoeft ook eigenlijk niet gevoerd te worden. De makkelijste uitleg is onderscheid in verschillende groepen.
zuigeling zonder familiaire atopie. Deze kan gerust met vier maanden starten met bijvoeding. Zeker bij flesgevoede kinderen is geen reden voor uitstel.
zuigeling met familiaire atopie. Advies 6 maanden BV. Ter preventie hypo-allergeen. En hier zit de crux, veel van deze kinderen krijgen normale zuigelingenvoeding, wat is dan de meerwaarde van het uitstellen van bijvoeding?
zuigeling met kea. Logisch dat je bij deze groep wacht tot zes maanden. Dit is maar een hele kleine groep.
Tevens wordt in deze discussie voorbijgegaan aan het feit dat tussen de 3 en 6 maanden de smaak ontwikkeld wordt!
de WHO beschrijft dat 6 maanden uitsluitend bv het beste is. Zo gauw je bijvoeding geeft geef je dus niet uitsluitend bv meer.
groep 1; Ook kinderen zonder familiaire atopie hebben nog steeds kans op een allergie, minder, maar toch. Blijft het onlogisch om zonder grondige reden het risico te nemen.
Groep 2, ook al krijgen kindjes normale voeding dan nog wordt je vrn allergisch voor stoffen waar je mee in aanraking bent gekomen. Zolang je dus geen tomaat geeft worden ze daar niet snel allergisch voor.
Groep 3; deze groep wordt steeds groter. Kijk maar eens naar het topic welke melk kindjes krijgen…
In de discussie wordt overigens niet geheel aan de smaakontwikkeling voorbij gegaan. Met bv heb je namelijk al verschillende smaken, waar met kv niet, maar mij lijkt dat je beter het risico kunt lopen dat je kind bepaalde smaken niet waardeert, als dat je kind allergieen ontwikkelt.
Ik zou idd graag de link naar de onderzoeken willen zien die jouw conclussies onderschrijven, want de meeste geven iets heel anders weer.
Zou je mij kunnen vertellen waar je deze informatie vandaan hebt, want naar zoiets zoek ik al langere tijd
Nijntje je zou eens kunnen kijken naar de vorige pagina, daar heb ik een link staan naar Gil Rapley, die in haar stuk een groot aantal onderzoeken van beide kanten beschrijft met zijn voors en tegens.
Als je dat stuk gelezen hebt dan is bijvoeding vanaf 6 maanden simpelweg het meest logisch, ook voor schoonmoeders en moeders
Even een korte reactie op inkie, de groep kinderen met kea wordt niet groter. Nog te vaak wordt met name eczeem toegeschreven aan de voeding, maar slechts de minderheid blijkt werkelijk een kea te hebben. Het feit dat kinderen pepti of nutramigen krijgen wil niet zeggen dat ze een bewezen kea hebben!
Nou dat kan idd kloppen, Bij Peter werd ook gezegd dat we hypoallergeen moesten geven vanwege zijn eczeem. Bleek geen mik uit te maken, bij hem is zijn eczeem atopisch, hij moet er overheen groeien als dat lukt.
In elk geval deed de hypo meer kwaad dan goed, hij ging er van aan de diarree en had er geen voldoening aan, logisch ook wel als je bedenkt dat het al “voorverteerd” is om het zo maar te zeggen. Op gewone Friso ging het echter steeds beter.
Ik vind het echter wel heel jammer dat gewoon word voorbij gegaan aan de natuur. Als het de bedoeling was geweest dat babietjes van 3 of 4 maand groente en fruit zouden eten, Dan hadden ze met 2 maand ongeveer al tanden moeten krijgen, de kokhalsreflex is dan ook een nutteloze grap van moeder natuur enz. Maar we krijgen meestal pas tanden rond de 6 a 8 maanden, kinderen gaan tot een maand of 6/7 over hun nek als ze stukjes naar binnen krijgen, alleen vloeibaar voedsel word toegelaten. Dan is dat toch al “logisch” genoeg om te wachten tot de natuurlijke tijd voor vaster voedsel is aangebroken. :eh:
Echt hoor, dat is voor mij nog de allergrootste reden. Toen we uiteindelijk met 5 maanden bij Peter gingen starten met groente had ik direct zoiets van… ik wil het proberen op voorwaarde dat hij niet gaat kokhalzen als hij stukjes krijgt. Doet hij dat wel, dan kun je (je=de kinderarts) nog zo veel willen, maar dan zingen we onze tijd nog wel even vol. Peter at het echter zonder pardon op, met stukjes en al. Dat was voor mij reden om aan te nemen dat hij er dan idd "aan toe"was. Dit in tegenstelling tot Aniek, die pas met 7 en halve maand niet meer kokhalste als ze stukjes kreeg.
en dat kindjes niet kokhalzen als ze met 4 maand een potje fruit of groente krijgen lijkt me logisch gezien de consistentie van potjes voeding voor 4 maand… die is zo ongeveer net zo fijn en vloeibaar als wat ingedikte voeding :evil:
Even een korte reactie op inkie, de groep kinderen met kea wordt niet groter. Nog te vaak wordt met name eczeem toegeschreven aan de voeding, maar slechts de minderheid blijkt werkelijk een kea te hebben.
dat kan best kloppen, ik heb ook niet gezegd dat de groep kids met koemelkallergie steeds groter wordt volgens mij, maar wel zijn er steeds meer kids met allergieen (en dat kunnen hele andere zijn als kea.
Het feit dat kinderen pepti of nutramigen krijgen wil niet zeggen dat ze een bewezen kea hebben!
Klopt ook, maar voor een vergoeding moet de kinderarts het officieel wel bewijzen, dat daar vaak mee gesjoemeld wordt lijkt me aan de feiten rondom allergie weinig af te doen.
ik ben geen voor- of tegenstander. Maar er is geen aanwijzing voor verschil in ontstaan van allergieen, astma, eczeem tussen bijvoeding met vier of zes maanden. Een ieder kan dus zijn eigen keus maken.
Toch zijn er verschillende onderzoeken die statitisch aantonen dat er minder voedselallergieen voorkomen bij kindjes die minimaal 6 maanden uitsluitend melkvoeding hebben gehad.
het is en blijft altijd iemands eigen keus, de kindjes hebben allemaal maar 1 paar ouders die uiteindelijk beslissen. Maar met 4 maanden zou mogelijk risico’s op kunnen leveren, met 6 maanden zou dat mogelijk minder kunnen zijn, lijkt me reden genoeg om niet voor de lol met 4 maanden te beginnen.
De Rapley methode is weer een heel ander verhaal en nog steeds worden daar geen wetenschappelijke bewijzen aangevoerd (deze zijn te vinden op pubmed, zoekfunctie bijv solid food introduction en dan filteren op leeftijd). Verder is zelfs het starten van hypoallergene voeding ter preventie van allergieen etc. niet bewezen, maar wordt met name door de melkfabrikanten gestimuleerd.
Ook hier weer kan het best zijn dat je gelijk hebt, de “schuld” van vroeg bijvoeden is wellicht niet bewezen, maar de onschuld net zomin. Aangezien later bijvoeden mogelijk minder risico’s oplevert, en er weinig voor nodig is als 2 maanden geduld lijkt me dat in alle gevallen te verkiezen boven vroeg bijvoeden “omdat je zelf wel het beste weet wat goed is voor je kindje” een uitsrpaak die eigenlijk vooral door moeders wordt gedaan die hun kindje groot zitten te kijken.
Het is wat anders als je een hongerig kindje hebt of andere reden om eerder met bijvoeding te beginnen, wetend dat dat mogelijk meer risico op kan leveren, maar dat risico afwegen tegen het voordeel van bijv een tevreden kindje.
Wat betreft dat de WHO tot 6 maanden volledig bv beoogt, en dat in Nederland nog geen 20 % dit kan verwezenlijken lijkt me in deze discussie helemaal niet relevant.
Zolang mogelijk bv is in Nederland door een aantal oorzaken vaak geen keuze maar een geluk als het lukt. de begeleiding is slecht over het algemeen, de adviezen vanuit de gezondheidszorg zijn vaak ondermijnend voor een geslaagde bvperiode, moeders moeten al snel weer aan het werk, en de werkgevers zouden wel moeten meewerken, maar in praktijk valt dat vaak tegen.
Dus kv geven is vaak eerder noodzaak als keuze. Bijvoeden voor 6 maanden is vaker keuze als noodzaak, en een beslissing die je opnieuw zou moeten afwegen los van je eerdere beslissing te stoppen met bv.
In de natuur wordt voor veel babydiertjes het voedsel gepureerd + voorbewerkt door de ouders (lees voorgekauwd en half verteerd) dus of het al dan niet natuurlijk is blijft de vraag.
Klopt maar zelf op die wijze (bij mensen ook wel voedingskus genoemd) bevat de voeding altijd wel stukjes en brokjes, en zal dus niet mogelijk zijn voor de kokhalsreflex is verdwenen. Zo glad als de potjes van 4-6 maanden krijg je het enkel met een machine of apparaat
@ kers: doe lekker wat jij wilt…maak er foto’s van als je mannetje terug is en geniet… jouw keuzes, de gevolgen zijn ook voor jou…
Da's nou juist het probleem: de gevolgen zijn niet voor Kers, maar voor haar kinderen. Als kers er pukkeltjes van kreeg, dan moest ze het zelf weten :wink: . Mensen winden zich er zo over op, omdat het gaat om kinderen die zelf niet kiezen kunnen en voor hun hele hebben en houden overgeleverd zijn aan hun ouders.
Ik vind het een leuke discussie trouwens, zo tussen mensen in-the-know. Geen 'ik-denk-toch' en 'ik-heb-zo'n-gevoel-van'-argumenten, maar een discussie gebaseerd op feiten. Ik blijf me echter afvragen wat argumenten vóór vroeg bijvoeden kunnen zijn... Ik zie telkens argumenten tegen en dan weer reacties dat dat toch allemaal zo'n vaart niet loopt. Maar zijn er ook argumenten vóór?