Met 3 maanden bijvoeden “mocht” in 2003 al niet zomaar, en was toen ook geen advies, en baby’s die smakken zijn niet toe aan bijvoeding die zitten in de orale verkenningsfase.
Ach toe maar…jij zal het wel beter weten op dit moment en als jij daar gelukkiger van wordt…mijn zegen heb je.
Kers, iedereen hier geeft je aan dat het niet goed is voor je kinderen, opend dat dan echt niet je ogen? Ik kan er met mijn pet niet bij hoor. Maar ja, je geeft ze ook al met 5 weken Nutrix omdat je wilt dat ze doorslapen terwijl dat ook niet mag. Je kan toch niet alles doen wat afgeraden wordt? Dan ben je toch niet slim bezig Kers? In een andere topic schreef je over een een langdurige verkoudheid en dat ze nu helaas weer een mindere periode hebben… tja, waar zal dat nou aan liggen? :roll: Misschien toch maar het consultatiebureau opvolgen? Lijkt me erg verstandig ipv zelf onverantwoordelijke keuzes maken ten koste van je kinderen!
Ja inderdaad Kers, Inkie weet het echt beter. En ze doet in elk geval (en wij ook) haar best om te zorgen dat jij doet wat het best is voor je kinderen. Waardeer dat, ipv je zo aangevallen te voelen…
Als fervent voorstander van bijvoeden vanaf 6 maand, zal ik ook altijd de risico’s blijven vertellen, niet om een advies door de strot te douwen, niet om iemand zich schuldig te laten voelen, niet om iemand te veroordelen. Maar om iemand wijzer te maken dan hij/zij is. Je kunt nooit alles weten, iedereen weet van iets een beetje en als je alles samenvoegt is het plaatje compleet. Daar is niks mis mee, zo help je elkaar.
Persoonlijk vind ik het een mens sieren indien deze in staat is toe te geven dat deze er misschien ook wel eens naast zit en misschien wel wat hulp kan gebruiken.
En hoewel ik zonder gegoede reden nimmer zomaar eerder zou beginnen, ben ik wel van mening dat er altijd uitzonderingen kunnen zijn. Maar zoals Inkie al schreef eerder, 4 maanden is de minimale norm, het liefst 6 maanden omdat je nooit exact weet wanneer de darmen rijp zijn en met 6 maanden is dat in bijna alle gevallen goed.
Mijn dochter was met 6 maanden er zelfs nog niet klaar voor, geprakt eten zou ze indien de kokhals reflex over is en ze dus toe is aan iets vasters, zo weg moeten kunnen krijgen, maar ze ging er alsnog van over haar nek. 2 weken later weer geprobeerd toen ging het al beter. Maar met 7 maand was ze pas echt klaar want toen at ze het zonder trammelant geprakt op. Ik zie dat ook een beetje als een natuurbeveiligingssysteem om te voorkomen dat ze voor die tijd iets binnenkrijgen wat het lichaam nog niet aankan. Ik kan er niet bij dat moeders niet snappen dat compleet gepureerd en gezeefd half vloeibaar voedsel gewoon een omweg is van een fabrikant om sneller iets te verkopen en kinderen eten het omdat ze het net zo snel wegkrijgen als melk, het heeft zo ongeveer de zelfde consistentie.
Inmiddels hebben wij een zoon van 5 maand waar we in 5 maand wat voeding aangaat niet anders als problemen mee hebben gehad. Hij zit onder het eczeem (niet van de melk) en gaat van een kleine voedingswijziging helemaal in een verkrampte darmsessie op. Niet leuk kan ik iedereen vertellen
Ook is hij al vanaf zijn geboorte chronisch aan de diarree.
Op ons Cb zijn ze ook van het bijvoeden vanaf 6 maand en ik kreeg op het hart gedrukt ook echt te wachten vanwege zijn darmen en eczeem.
Maar afgelopen week was hij te weinig aangekomen, hij kon elke 2 uur wel 200 cc ha melk wegdrinken en sliep al 6 weken niet meer door.
Omdat de kinderarts het ook niet meer wist en Peter niet tegen rijstebloem kan (raakt hij weer totaal verstopt in plaats van diarree, ene uiterste andere uiterste) wilde ze toch de gok wagen en kijken hoe hij reageerde op groente, mag alleen sperziebonen, wortel en courgette geven en een klein aardappeltje. Ik vertelde haar dat ik het dan zou prakken omdat ik dan zeker zou weten dat hij het aankan, zou hij gaan kokhalzen dan vond ik ook dit geen optie en zouden we het nog wel uitzingen, ondanks dat hij dus niet echt super meer aankwam.
Maar goed, Peter eet dus zonder problemen en zonder kokhalzen geprakte groente en aardappels weg, teken dat zijn lichaam het aankan en sinds hij dus nu groente krijgt slaapt hij wel door en vanaf de 2e dag heeft hij ook geen diarree meer. Ik heb de kinderarts nog weer gesproken en dit was precies wat ze al hoopte. Maar nou komt het… ik moest nou niet denken bij een volgend kindje dat deze dan ook wel weer met 5 maand wat bij kon krijgen. Peter is in alle opzichten een uitzondering op de regel, kwa groei in lengte (hij is veel langer dan leeftijdgenoten) kwa ontwikkeling ook (hij rolde met 3 maand en 4 dagen al om) maar zulke uitzonderingen moeten altijd in overleg wat haar betreft. Kijk daar kan ik wat mee.
Een moeder die echter zonder pardon roept dat ze niks doet met feiten en adviezen als die niet in haar straatje passen en dan zo ongeveer op een jennende manier schrijft dat ze haar kinderen gewoon met net 3 maand al had willen bijvoeden maar dit enkel niet deed omdat het met de fotos en mans aanwezigheid niet uitkwam en dat de kids straks gewoon mierzoete baggervette koemelkafkomstige slagroom gaan krijgen daar heb ik dan al gauw niks meer mee, verspilde moeite, geen woord meer aan vuil te maken… zonde van de tijd
Olivia May…Kers heeft ooit in een ander topic iets verteld over het huilen van haar tweeling. Dit schokkende bericht en dus de hele inhoud van haar bericht heb ik nooit kunnen vergeten en ben er nog steeds onthutst over.
Ik denk zelf dat Xanna dit ook niet vergeten is en het er er daarom min of meer bijhaalt…
Ik wil zeggen dat het misschen niet echt handig is om dingen die eerder in een ander topic zijn gezegd terug te halen in een nieuw topic…
)
Hoi,
Ik wilde aangeven dat ik het er niet mee eens was dat dit soort argumenten werden gebruikt om een mening kracht bij te zetten, in deze topic over bijvoeden.
Enne gefeliciteerd met je zwangerschap van een zoon!
Verder ben ik blij dat ik zoveel geleerd heb van het forum, uit de tijdschriften, uit de boeken… Wie weet bespaar ik mijn meisje (een hoop) ellende zo. Jammer dat sommigen niets willen leren maar de gelegenheid was er en de meesten hier hebben hun best gedaan.
Olivia May…Kers heeft ooit in een ander topic iets verteld over het huilen van haar tweeling. Dit schokkende bericht en dus de hele inhoud van haar bericht heb ik nooit kunnen vergeten en ben er nog steeds onthutst over.
Ik denk zelf dat Xanna dit ook niet vergeten is en het er er daarom min of meer bijhaalt…
Ik wil zeggen dat het misschen niet echt handig is om dingen die eerder in een ander topic zijn gezegd terug te halen in een nieuw topic…
Enneh… Welkom terug Lous! :mrgreen: Ik heb een plaatsje op de eerste rang voor je warm gehouden! :lol:
Marcella: Jij bent echt een topwijf! Jij kijkt tenminste over je eigen gelijk heen, zoekt naar alternatieven, kent de feiten, kijkt naar je kind, wikt en weegt… uitstekend hoe jullie dat bij Peter hebben gedaan! Wat kunnen kinderen toch verschillen!
Verder blijf ik erbij dat ik het prima vind hoe ieder het met zijn of haar eigen kind doet… Je zit zelf met de gevolgen, want je moet je zelf verantwoorden. Maar feiten blijven feiten, als je die ontkent of van tafel veegt met rare argumenten, dan steek je je kop in het zand… terwijl ouderschap draait om het nemen van je verantwoordelijkheid.
En hoe bekend of onbekend de onderzoeken ook zijn… In de afgelopen decennia zijn de “regels” omtrent bijvoeden veel veranderd. Maar de leeftijd is nooit vervroegd, altijd naar een oudere leeftijd bijgesteld. Dat moet je toch aan het denken zetten? Hoe later hoe beter en safer…
En over het volgen van je gevoel… Raar dat een moeder vindt dat ze niet hoeft te reageren op het huilen van haar kinderen, maar wel op smakgeluidjes… Blijf jezelf dan maar lekker voor de gek houden, want daar is in mijn ogen geen redden meer aan! :naughty:
Zo… ik zag dit topic en heb me even door tien pagina’s heen gewerkt :roll: Maar wat een discussie zeg :shock:
Nou goed, Kaylee is nu 3.5 mnd, 2 mnd gecorrigeerd, twee weken geleden zei mijn moeder “nou dan zul je binnenkort wel met fruitpap beginnen he” :eh: Heb maar even snel gezegd dat dat voor de zes maanden niet zou gebeuren, maar dat vond zij dus heel raar want (komt ie weer) “vroeger mocht dat toch echt al met drie maanden en jullie hebben ook geen rare allergiën”. (Wat waar is, behalve cosmetica (haha leuk he als vrouw zijnde), maar of dat door bijvoeding komt :think: ).
Maar goed Kaylee prematuur, Kaylees papa lichte vorm van astma… geen zin om t risico te lopen en na deze hele discussie gelezen te hebben (moet die eigenlijk niet bij t discussieforum? dan had ik m vast al veel eerder gevonden ) weet ik wel helemaal zeker dat ik niet voor de 6 mnd wil bijvoeden. Moet ik alleen nog even navragen of dat nu 6 mnd is of 6 mnd gecorrigeerd moet zijn :think: Want dan moet ik dus wachten tot 7.5 maand, kan ik me vast al gaan voorbereiden op alle commentaar
Had ik alleen nog 1 vraag… Heeft iemand ergens een website waar de feiten etc van de onderzoeken opstaan? Niet voor mij hoor, maar mijn ouders komen dit weekend op visite en dan heb ik wat om onder hun neus te schuiven
ik wilde ook wachten tot 6 maanden, maar moest net als Marcella met 5 maanden beginnen omdat Lukas niet meer genoeg had aan een liter melk. Ik ben wel begonnen met de veilige lijst en het gaat gelukkig goed. Hij is nu ook weer goed aangekomen gelukkig en hij eet met smaak zijn bordje leeg. Het begon hier al met 3,5 maand, maar ik ben toch blij dat ik het heb kunnen rekken tot de 5 maanden. Ik had zelf het idee met 5 maanden dat hij er ook aan toe was en ook al had hij eerder al wat honger, ik had nog echt niet het gevoel dat hij er toen aan toe was hoor.
En het is allemaal nog niet zeker of het nu wel of niet slecht is om eerder te beginnen, maar de huidige kennis en onderzoeken is gewoon dat het beter is om hier niet te vroeg mee te beginnen. Dus daar doe ik het maar mee. Vroeger “wisten ze niet beter” en waarschijnlijk hebben wij het ook helemaal verkeerd gedaan als onze kids later kids krijgen, maar dan kunnen wij weer bij dingen zeggen “dat we niet beter wisten”. Ik ben er wel van overtuigd dat allergieen niet alleen veroorzaakt worden door te vroeg bijvoeden. Ik denk dat de schoon leven en vaccinatie een nog grotere rol speelt. Maar liever een allergie dan polio o.i.d denk ik dan maar.
En adviezen zullen blijven wijzigen. Zo zat iedereen massaal aan vette vis omdat daar goede vetten in zouden zitten en nu wordt dat weer volledig in twijfel getrokken door de medici. Ben benieuwd wat daar weer uit gaat komen.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat de adviezen bij de volgende generatie zullen zijn …
ik ben dit topic gaan lezen, omdat mijn zoontje ook niet meer genoeg heeft aan wat hij krijgt.
5x 210ml+ 5/6 schepjes friso extra…ja hij zit dus al ruim over de max.
nu las ik op een v.d eerste pag. dat rijstebloem dan erbij mag…
maar ja dave is pas 2,5 mnd…maar wel geboren met 42wk…dus gecor. 3mnd.
maar ik ga het hem tovh geven…ondanks dat het een bijvoeding is…
want honger =honger.
maar ik verwacht nu wel dat ik hierdoor ook eerder zal beginnen aan de andere bijvoedingen…juist omdat hij zo’n vreetbeest is.
en ja daarmee neem ik het risico op allergien op de koop toe.
maar een hongerig kind is ook niets.
maar ik let dan wel dat ik geen voeding geef dat een extra kans op allergie heeft… zoals kiwi/ appels/peren…volle melk/halfvolle melk…
pindakaas krijgt hij zowiezo niet voor zijn 1e jaar…
net als smeerleverworst/ wit brood…
verder wil ik nog ff zeggen…dat ik door het lezen van deze pag. ik bijna kers zou verdedigen…want zij werd echt aangevallen op prive…niet om haar mening…daar zit een groot verschil in. LET wel… ik zeg niet dat ik het helemaal eens ben met haar…maar het had allemaal netter gekunt…ook van haar kant…
maar goed in de hitte v.d. strijd he…
persoonlijk vind ik 4 mnd een mooie leeftijd…
ik had dan ook liever gewacht met de rijstebloem…maar ja he…
ik hoop dat verder de adviezen niet zullen stoppen…want daar ging het hierom toch???
Of je voor rijpheid van de darmpjes de echte of gecorrigeerde leeftijd aan moet houden weet ik niet, lijkt me een perfecte vraag voor de kinderarts Wat literatuur betreft?
print het pdf van Gill Rapley’s methode eens uit. Dat leest makkelijk en zal misschien niet direct de schadelijkheid van vroeg bijvoeden aantonen, maar wel de logica van wachten. Er wordt daar ook naar vele onderzoeken verwezen
Ik weet niet of er al onderzoeken zijn die uitwijzen welke nou meer kans op allergieen opleveren, maar net als jij doe ik al het mogelijke om ze weg proberen te houden. Ik ben dus niet superhygienisch, heb een half jaar bv gegeven, en ja heb ook mijn kind in laten enten, vind een allergie minder erg als het risico op levensgevaarlijke of ernstig schadelijke ziekten
Colle;
Zoals ik al zei in je eigen topic, met een zo’n jonge baby lijkt me het verstandig om advies van een arts te vragen ipv op eigen houtje te proberen of van ons uit te gaan, ik ben best slim en weet veel, maar ben geen arts en ken jouw kindje niet :-*
en daarom maar ff gewacht en gelukkig heeft hij vanacht doorgeslapen, maar ik vrees dat de dag toch echt snel komt dat hij die rijstbloem toch echt nodig heeft…
maar ik moet binnenkort naar cb voor 2e prikje en zal dan overleggen…
Vicky, k heb die vraag aan de kinderarts gesteld over corrigeren van de leeftijd. Wat hij zei was…dat je een te vroeg geboren kind niet moet blijven corrigeren in de leeftijd. Het kan hooguit zijn dat het kindje in de ontwikkeling van doen en kunnen wat achterblijft, hoewel dit ook juist het tegenovergestelde kan zijn en meer kan dan een kind van die leeftijd als dat je kind daadwerkelijk is (niet gecorrigeerd dus)
Tegen mij zeiden ze in het ziekenhuis, inentingen en voeding enz dan reken je gewoon vanaf de datum dat je kind werkelijk geboren is. De darmpjes werken immers ook vanaf de dag dat het kindje geboren is.
Ons kindje kan bijv al heel lang met een beetje hulp gewoon rechtop zitten en zijn hoofd rechtop houden, als ik zijn leeftijd zou corrigeren dan zou hij dit nu pas moeten gaan ontwikkelen ongeveer. Elk kind verschilt , ook op tijd geborenen. Ik zou het inderdaad aan de kinderarts vragen.
Wat betreft allergie…is natuurlijk afhankelijk van welke mate…de kinderarts zei tegen ons, gewoon proberen. Je merkt het als het wel of niet goed gaat. Gaat het niet goed, dan stel je het nog even weer uit, gaat het wel goed, dan is prima. Hij liet duidelijk blijken wat hij vind van het feit dat bijvoeden pas mag vanaf 6 maanden (uitgaand van kindje zonder beperkingen) en die woorden herhaal ik hier maar niet
Maar misschien zegt jouw kinderarts wel iets anders. Ik heb gemerkt, het is en blijft zoeken en je moet je eigen pad zien te vinden daar, dat is wel lastig. Vooral als de een dit zegt en de ander weer dat. Kijk goed naar je kindje en danleer je een heleboel. succes
Je merkt het als het wel of niet goed gaat. Gaat het niet goed, dan stel je het nog even weer uit
Het lastige hiermee is alleen wel dat het niet meer helpt als je het daarna uitstelt… De allergie is dan namelijk al getriggerd… Er is dan simpelweg geen weg meer terug…
Ik wil ook graag nog wat kwijt: bewijzen kan ik het niet, maar ik kreeg dus ook al bijvoeding met 3 maanden en ben dus allergisch voor een heleboel dingen: pinda’s, dieren, allerlei noten, sommige kazen, heb asmatische bronchitis (mijn moeder vondt het blijkbaar nodig om tijdens de zwangerschap te roken), eczeem gehad, hooikoorts en ga zo nog maar even door. Ik ben er zelf van overtuigd dat door het bovengenoemde komt in combinatie met het roken.
Ben nu 29 jaar en kan inmiddels weer tegen een hond en heb bijna geen last meer van bronchitis, maar het overige blijft, en als klein kind kon ik dood- en doodziek zijn. Zoals ik al zei, bewijzen kan ik het niet, maar ik zou gewoon nooit het risico nemen!!
In DIT rapport is onder meer te lezen dat en waarom uitsluitend bv wordt geadviseerd door de WHO gedurende de eerste zes maanden. Men mag daar gerust de conclusie uit trekken dat bijvoeding vanaf vier maanden DUS te vroeg is…
Ik vraag me ook altijd af waarom er tegenwoordig meer allergieen zijn en geloof heilig in de hygiene-theorie…
Ik ook wel, maar het een sluit het ander niet uit. Het kan toch ook een combi zijn van te vroeg bijvoeden te kort borstvoeding en te hygienische samenleving??
In DIT rapport is onder meer te lezen dat en waarom uitsluitend bv wordt geadviseerd door de WHO gedurende de eerste zes maanden. Men mag daar gerust de conclusie uit trekken dat bijvoeding vanaf vier maanden DUS te vroeg is…
Effe helemaal off topic… Is het eigenlijk niet lichtelijk bizar dat er een rapport bestaat van een wereldwijde organisatie over wanneer kinderen wat te eten mogen krijgen? Toen ik de titel las, dacht ik dat in ene…
Het lijkt me idd niet slim om eerst te kijken of je kind geen allergie oploopt en als dat dan zo is, weer te stoppen met bijvoeding. Ik snap het probleem gewoon niet: wat is er zo erg aan wachten? Misschien was het overdreven en nergens voor nodig… so what? Dat weet je niet vantevoren, dus waarom wil je nu zo graag het risico nemen? Wat zijn de voordelen van beginnen met 4 maanden? Ik kan er werkelijk geen bedenken :think: . Daarom vind ik dat topic ‘voorstanders van bijvoeden met 4 maanden’ ook zo gek. Hoe kun je daar nu ‘voorstander’ van zijn?Dat je er niks op tegen hebt, okee, maar waarom zou je er speciaal ‘voor’ willen zijn? Daar moet toch een reden voor zijn… :think:
Ik heb het rapport van Unicef doorgeworsteld, maar volgens mij is dit alleen een rapport waarin verteld wordt dat borstvoeding het beste is en hoe borstvoeding te promoten.
De eerste zes maanden alleen (volledige) borstvoeding en daarna borstvoeding blijven geven tot het kind twee jaar is (!)
Er staat verder nauwelijks wat over kunstvoeding in, alleen dat deze goed gecontroleerd moet worden. Nog liever dat er borstvoeding van een andere vrouw gebruikt wordt (…)
Verder geen info over bijvoeding en al helemaal niks over eventuele allergieen door te vroege bijvoeding.
Dus heeft iemand een wat meer wetenschappelijk onderbouwd rapport gericht op bijvoeding? En hoe het zit met bijvoeding in combinatie met kunstvoeding?