Ik volg deze discussie al een tijdje mee en ik zie het als volgt.
Welk voordeel heeft mijn kindje als ik voor zes maanden ga bijvoeden? Geen. Ik kan in ieder geval niks bedenken.
Welk voordeel heeft mijn kindje als ik wacht met bijvoeden tot zes maanden? Minder kans op het ontwikkelen van een allergie.
Voor mij is dat reden genoeg om te wachten. Het kan wel zo zijn dat vroeger al met twee maanden of zo bijvoeding werd gegeven, en over tig jaren zullen de richtlijnen wel weer anders zijn, maar ik hou me liever aan de huidige richtlijnen. Die zullen er niet voor niets zijn.
Ik ben wel zo’n type dat zich ontzettend schuldig zou voelen als mijn kind iets zou mankeren, omdat ik niet een paar weekjes kon wachten met bijvoeding.
Feiten kun je niet omheen, maar ik het naar aanleiding van dit topic wel een vraag.
Gaan jullie zwemmen met je baby? Zo’ja, hoevaak? En uit eten in een restaurant?? Ben ik wel benieuwd naar, aangezien jullie zo op onderzoeken en feiten leven.
Begrijp me niet verkeerd, ik volg in dit opzicht ook vaak de feiten, de oudste kreeg met ruim vijf en een halve maand pas af en toe fruit. De jongste door omstandigheden al met bijna vier maanden. Het was op dat moment een keus, waarvan ik hoop dat ie geen consequentie’s heeft later. Verder ben ik zelf heel strikt met voeding, we zijn zelf ook allergisch voor een aantal dingen.
Ik ga zelf niet zwemmen met de kids in hun babytijd… Aniek is pas voor t eerst in een zwembad geweest met bijna 9 maanden, toen waren we op vakantie.
Dat was eigelijk ook de enige keer :think: Ik kan zelf al helemaal niet tegen chloor, dat gaat me aan alle kanten jeuken en gezien beide kids eczeemgevoelig zijn doe ik ze dat niet aan.
Naar een restaurant is Aniek 1 x meegeweest, maar dan nam ik een eigen maaltje mee en dat is daar in de magnetron gegaan, toen was ze al wel 11 maand trouwens. En dat was op uitdrukkelijk verzoek van oma die jarig was. We zijn wel dik een uur eerder weggegaan dan de rest want Aniek trok het niet en toen was mijn lust al vergaan
babies horen mijns inziens niet in een restaurant thuis, dat geeft ze geen rust en is vaak op tijden dat ze hier normaal slapen. Dus dan regelen we oppas.
Ben gisteren nog uit eten geweest, oma heeft opgepast. In het restaurant was een gezin met een zoon van pakweg 6 maand :roll: Nou dat was lekker rustig eten… ma kon elke keer met kind op de arm aan de wandel en af en toe een hap nemen, gezelllliee :liar:
Tsjonge jonge, wat een discussies de afgelopen twee dagen.
Aangezien ik erg nieuwsgierig ben zou ik graag nog één ding willen weten.
Ik weet dat in Nederland de regelgeving omtrend zuigelingenvoeding heel strikt is. Borstvoeding wordt geadviseerd voor de eerste 9 maanden.
Op alle sites mag nauwelijks iets vertelt worden over kunstvoeding. Zelfs op de sites van Nutricia en Friso staat weinig over melk voor baby’s jonger dan zes maanden. Alleen dan dat borstvoeding het beste is. Er mag ook geen reclame gemaakt worden voor babyvoeding voor jonge baby’s. Helemaal terecht trouwens, vind ik.
Juist door die strenge wetgeving vertrouw ik, en vele moeders met mij, erop dat er vanaf 4 maanden de eerste hapjes gegeven kunnen worden.
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat er geen wet in te voeren is, indien nodig, om die potjes gewoon te weigeren in de schappen, of om er ‘vanaf 6 maanden’ op te laten zetten.
Daarom neem ik ook het verhaal van bijvoeding pas na zes maanden niet helemaal serieus. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit beter is voor kinderen die alleen bv krijgen.
Heeft iemand enig idee waarom de wetten niet zijn aangepast?
Is dit '‘bijvoedingsverhaal’ gewoon nog niet voldoende onderzocht, of zijn ze al bezig om de regels aan te passen, maar dit kan nog een jaar duren?
Ik bedoel dit echt niet als aanval (ik houd ook absoluut niet van de manier waarop de discussie gisteren gelopen is), maar omdat ik geïnteresseerd ben in deze materie.
Als ik het toch beter anders had kunnen aanpakken, is dat wel handig om te weten voor een volgend kind
Nijntje
Wat betreft zwemmen, met Stijn ging ik af en toe, met de nieuwe baby kan ik in ons eigen zwembad achter in de tuin
Maar ik neem aan dat je doelt op het bericht van astma en longproblemen door babyzwemmen?
Dat onderzoek is namelijk erg omstreden, het is het enige onderzoek, gedaan over een erg kleine onderzoeksgroep (voor zo’n conclussie is de groep van 500 kinderen die onderzocht zijn erg klein) Het is een onderzoek van 8 jaar geleden in Belgische zwembaden. De afzuigng was toen overal slechter, bovendien wordt tegenwoordig veel meer met zout als met chloor gewerkt in zwembaden.
Neemt niet weg dat ik voorzichtig ben, en niet te vaak met een jong babietje naar een binnenbad zal gaan…
Wat restaurants betreft, ja Stijn gaat regelmatig mee. Tot 1 jaar bleef hij thuis of logeren, daarna gaat hij mee als wij gaan. We kiezen wel restaurants uit waar het niet blauw van de rook staat en waar het redelijk kindvriendelijk is.
Nijntje plus:
Het is in Nederland erg moeilijk om de wet aan te passen, zeker als het fabrikanten in hun winst beperkt. Fabrikanten zijn vaak goede sponzoren van politieke campagnes, en dus zullen vele politici niet graag wetten aannemen die fabrikanten niet leuk vinden. (en fabrikanten verkopen het liefst vanaf de eerste dag…hoe vroeger hoe meer winst)
Zo heeft het al ruim 5 jaar geduurd om de 20 weken echo standaard in het vergoedingenpakket op te nemen, en hier is geen enkele fabrikant mee benadeeld.
Daarnaast speelt mee dat het niet per definietie schadelijk is om vanaf 4 maanden bij te voeden. Het verhoogd het risico op allergieen, en voor een verhoogd risico de wet aanpassen is gewoon heel moeilijk.
Zo krijg je van Benzeen zeker kanker, die stof mag dus niet gebruikt worden in Nederland, van sigaretten heb je een verhoogd risico op kanker, maar dat mag dus wel verkocht worden.
Hellaas kan niet alles wat niet gezond is verboden worden. Kijk maar naar tabak en drank, maar ook ongezond voedsel en snoep is niet verboden.
Waarom met 6 maanden pas bijvoeden met bv nog belangrijker is is omdat dat niet enkel allergieen uit kan stellen, maar als je eerder begint kan de borstvoeding sterker teruglopen als de bedoeling is.
Dat neemt niet weg dat het advies van de World Health Organisation al jaren adviseert tot 6 maanden te wachten, ook aan moeders die hun kinderen flesvoeding geven.
Al in 1999 nam onze regering dat advies over en verwerkte dat in de richtlijnen van het consultatieburo. En hellaas duurt het al 7 jaar voordat de medewerkers hiervan doordrongen zijn…
Dus als je idd vertrouwt op de regering en de wetenschappers op dit gebied, dan neem je hun advies zo mogelijk over.
Zo vertrouw ik erop dat de inentingen die in nederland gegeven worden noodzakelijk zijn, en zal mijn kids dus laten inenten. Maar ik zal toch altijd even nazoeken naar de ins en outs over dit soort onderwerpen.
Ja, ik doelde inderdaad op ook de risico’s die babyzwemmen met zich meebrengt. Omdat ik veel lees over feiten en onderzoeken.
Ik denk dat veel onderzoeken omstreden zijn. En wat vroeger bewezen was is nu al weer achterhaald. Wat nu allemaal wel niet onderzocht wordt is over vijf jaar misschien weer achterhaald. Daarom ben ik van mening dat je ook niet té veel alle onderzoeken klakkeloos moet volgen en je dingen moet laten opleggen. Het is voor ons een leidraad en daarbinnen volgen we ons gevoel, kijken naar onze kinderen en naar de situatie op dat moment.
Zelf gaan we bijv. nooit uit eten, er is hier maar één rookvrij restaurant. De kinderen worden hier rookvrij opgevoed, zolang we daar invloed op hebben (tot ze zelf aangeven anders te willen). Rook is schadelijk en bewezen slecht, dit is dus een principe die doorgaat in onze opvoeding. Zo zal iedereen zijn principes hebben. Ik vind het dan ook jammer dat er zo gehamerd wordt op feiten dit feiten dat. Je kunt er niet omheen etc…
Tuurlijk liggen er altijd feiten. Maar betekent dat dat al ‘‘die op feiten beluste mama’s’’ dan nooit gaan zwemmen??? Nooit ergens heen gaan met kind vanwege rook (nee ook geen oma/familiebezoekjes als er maar iets van rook is) en weet ik niet wat veel meer?
Iedereen maakt hierin een bepaalde keus en daar moeten we elkaar misschien niet zo op aanvallen. :roll: Begrip hoef je er niet voor te hebben. Heb ik ook niet voor ouders die hun kind in enig rook laten zitten (is een voorbeeld), maar aanvallen is niet nodig mijn inziens.
De onderzoeken over bijvoeden zijn wel wetenschappelijk uitgevoerd, en geven over de gehele wereld uit meerdere onderzoeken uit duizenden kinderen en baby’s dezelfde uitkomsten. Net als dat roken slecht is een feit is, mag je dus vroeg bijvoeden als risocoverhoging van allergieen als feit aannemen.
Het zwembad is daarentegen dus een gedateerd en kleinschalig onderzoek zodat je niet als feit kunt concluderen dat babyzwemmen schadelijk is.
En nee we hoeven geen begrip te hebben voor mensen die andere keuzes maken, Zij worden daar mi niet op aangevallen, hun mening wordt aangevallen. Ik zal idd ten alle tijden blijven strijden tegen;
" ik heb ook vroeg bijvoeding gehad en ben ook groot geworden" “ik heb ook flesvoeding gehad en ben groot geworden” " je kunt aan je eigen kindje als moeder zelf wel zien wanneer het aan bijvoeding toe is"
Alledrie net zo’n loze argumenten als “mijn opa is al rokend 100 geworden, dus roken kan vast niet zo’n kwaad” .
En dat strijden doe ik niet voor mezelf, niet voor de moeder die haar schouders optrekt voor feiten en wiens enige reden te wachten is dat manlief nog niet thuis was om foto’s te maken, maar voor de enkele dames die toevallig op dit onderwerp stuiten en door de informatie en feiten overtuigt worden of aan het denken gezet worden dat het misschien wel eens beter zou kunnen zijn nog even te wachten.
Poeh hé ik ontdek dit topic nu pas maar wat zit ik me hier op te vreten zeg. Ik snap niet dat sommige mensen feiten niet als feiten aan willen nemen. En al die argumenten om eerder te beginnen… ik snap het niet hoor. Maar dat is even mijn mening.
Ik ben er ook zo één die er streng op toe zal zien dat ze tot 6 maanden niks anders als BV krijgt (oma’s e.d. worden dus in de gaten gehouden :mrgreen: ). En ik moet ook nu al steeds zeggen ‘nee ze mag nog geen fruit, het is beter om nog even te wachten…’.
Ik moet deze week naar het CB (dan is ze ook 4 maanden) ben erg benieuwd wat ze hier aanraden :mrgreen: .
@Kers wrote:
Dus als je je niet aan de richtlijnen houdt van het ministerie, consultatiebureau en andere geitenwollensokken ben je een slechte moeder? Gaat precies hetzelfde als het topic over je kindje laten huilen…maar feit is wel dat die van mij heerlijk doorslapen al weken.
Dat doet Sara ook....nu al 7 weken lang en gewoon uit zichzelf. Ben ik nu een geitenwollensok omdat ik haar laat weten dat ik er voor haar ben?
En over bijvoeden. Ik snap het even niet. Er is hier een discussie gaande die volgens mij redelijk netjes loopt. Je stampt hier heel fel reagerend naar binnen en bent vervolgens enorm verontwaardigd over de reacties. Wat had je dan verwacht? Dat iedereen zou zeggen Goh wat een fantastisch idee? Goh wat een gezellige manier van discussieren?
En dan komen er feiten op tafel dan veeg je ze nog zo weg.
Ik snap het even niet. Als het in het belang van je kinderen is om ergens mee te wachten dan staat dat toch voorop! Ik hecht meer waarde aan het belang van Sara en haar mogelijke toekomste allergieën etc dan aan de leuke foto's en likjes slagroom. Sorry hoor maar kan me hier echt woest om maken.
Ik wacht dan ook zeker tot 6 maanden met de fruithapjes etc. En als het nodig is en beter is voor Sara wacht ik langer. Ik kan haar hele leven nog leuke foto's maken. Desnoods geef ik haar op haar zestiende een wortel in haar hand....
@inkie wrote:
En nee we hoeven geen begrip te hebben voor mensen die andere keuzes maken, Zij worden daar mi niet op aangevallen, hun mening wordt aangevallen. Ik zal idd ten alle tijden blijven strijden tegen;
" ik heb ook vroeg bijvoeding gehad en ben ook groot geworden" “ik heb ook flesvoeding gehad en ben groot geworden” " je kunt aan je eigen kindje als moeder zelf wel zien wanneer het aan bijvoeding toe is"
Alledrie net zo’n loze argumenten als “mijn opa is al rokend 100 geworden, dus roken kan vast niet zo’n kwaad” .
En dat strijden doe ik niet voor mezelf, niet voor de moeder die haar schouders optrekt voor feiten en wiens enige reden te wachten is dat manlief nog niet thuis was om foto’s te maken, maar voor de enkele dames die toevallig op dit onderwerp stuiten en door de informatie en feiten overtuigt worden of aan het denken gezet worden dat het misschien wel eens beter zou kunnen zijn nog even te wachten.
Amen
En idd… je valt geen mensen aan, maar hun mening… Inkie en ik hebben ook wel eens gebotst in discussies, maar verder lijkt ze me een moordwijf :mrgreen: En aan de diverse adviezen omtrent borstvoeding en bijvoeden heb ik zelf in elk geval ontzettend veel gehad. Dus ik ben idd zo een zoekende moeder geweest die me wijzer heeft laten praten door andere bewust nadenkende en onderzoekende moeders die niet klakkeloos hun eigenbelang prevaleren boven dat van hun kind.
Thanks :oops: Ik ben een moordwijf :oops: , wordt er zowaar verlegen van 8)
Is er nu weer rust in de tent???Want zoals het de laatste twee dagen hiet aan toe ging ben ik niet gewend hier :naughty: :naughty:
Hoi,
Zelf vind ik het fijn om informatie te lezen over bijvoeden, en ik heb veel aan het forum gehad. Bedankt dus voor jullie meningen en wijsheid, en niet eens alleen over bijvoeden. Ik vreet alle info, omdat ik het beste wil voor mijn kind.
Maar ondanks dat heb ik ook intuitie, zo heb ik heel eigenwijs toch een therapeut gezocht ook al zei iedereen dat mijn dochter wel over haar ellende heen zou groeien.
En zo zijn er wel meer dingen die voor mijn kindje werkten maar niet iedereen hier op het forum mee eens is (zoals inbakeren, slechts 3 maanden bv geven e.d.) Ik was dan ook best wel eens aangeslagen door fanatieke meningen. Wat Kers zegt over dat haar kindjes doorslapen nu wordt beantwoord met een mening van collega moeder die zegt dat het hechtingspatroon verstoord is. (in die strekking in ieder geval). Dat vind ik nogal wat hoor. En zulks hoorde ik vaker in die betreffende discussie, maar ook hier vlogen enkele rigoreuze aantijgingen over en weer. Ik hoop dat iedereen ondanks de verschillende meningen wel begrijpt dat het moederschap je meest kwetsbare plek is. En zolang je iemand slechts van het internet kent vind ik niet dat je zo kan oordelen. Wat weet je over een hechtingspatroon of over iemands kwaliteiten als moeder als je niet alle feiten kent van de gezinssituatie van die persoon?
Als je dan toch met meningen en feiten van deskundigen komt, moet je ook weten dat die deskundigen ook individueel onderzoek doen voor ze meningen kunnen vormen. Tuurlijk, sommige argumenten, ook hier, vind ik persoonlijk niet kloppen. Maar weet ook dat mensen daar soms hun hele leven al naar luisteren het zit er helemaal in. Zelfs bij consultatiebureau’s worden er dingen gezegd die niet juist zijn. Reageren daarop, prima, doe ik zelf ook. Maar ik weet altijd dat moeders die hier informatie zoeken hoogstwaarschijnlijk echt het beste met hun kindje voorhebben. Persoonlijke opmerkingen die hun kwaliteiten als moeder ondermijnen hebben waarschijnlijk alleen averechts effect.
Maar goed, nogmaals, alle informatie vind ik fantastisch, maar meningen opdringen op een kwetsende manier, nee…!!
Groetjes
Ik denk OliviaMay dat er hier wat fel gereageerd wordt omdat wij allen het graag zo goed mogelijk willen doen voor onze kindjes en als blijkt dat iemand een onverantwoordelijke beslissing neemt kan ik mij voorstellen dat diegene door anderen met de neus op de feiten gewezen wordt. We zijn er toch om van elkaar te leren? Alleen sommigen mensen willen er helaas niets van leren.
En tja, verder weet toch ieder klein beetje normaal denkend mens toch wel dat het niet goed is je kind nog eerder dan 4 maanden bij te voeden en dat je het zeker geen slagroom mag geven? En als we dan met de feiten komen om iemands ogen te openen wordt het allemaal aan de laars gelapt? Tja, misschien logisch dat je dan wat mindere reakties krijgt.
He, wat heerlijk is dit weer. Ik kan hier zo van genieten…
Vooral van mensen die denken iets goed te doen, maar alles zich hebben tegenspreken. Maar ik ga mij er niet in mengen.
Behalve een ding.
Olivia May…Kers heeft ooit in een ander topic iets verteld over het huilen van haar tweeling. Dit schokkende bericht en dus de hele inhoud van haar bericht heb ik nooit kunnen vergeten en ben er nog steeds onthutst over.
Ik denk zelf dat Xanna dit ook niet vergeten is en het er er daarom min of meer bijhaalt…
Ik wil zeggen dat het misschen niet echt handig is om dingen die eerder in een ander topic zijn gezegd terug te halen in een nieuw topic…
Natuurlijk blijf ik deze topic volgen…Ik ben immers weer zwanger van een zoon… 8) 8)
@Marlous wrote:
Behalve een ding.
Olivia May…Kers heeft ooit in een ander topic iets verteld over het huilen van haar tweeling. Dit schokkende bericht en dus de hele inhoud van haar bericht heb ik nooit kunnen vergeten en ben er nog steeds onthutst over.
Waar je je al niet druk om kan maken…ik concentreer me liever op mijn eigen dingen dan dingen van een ander. Helemaal als ze me niet aanstaan. :wall:
Maar goed, voor iedereen die mijn kinderen zo zielig vindt…giro 555.
Precies…
Je bent zo gefixeerd op wat jij denkt dat goed is voor je kinderen dat je niet eens open staat voor tips van andere mensen…
Dat is gewoon jammer…
Ik was vroeger ook zo. Mijn mening was wet. Ik trok mij nergens wat van aan. Dat gezeik van iedereen. Toen ben ik eens gaan nadenken en kwam er achter dat de wereld gelukkig niet zo zwart-wit is.
Ik ben gaan luisteren naar wat anderen te zeggen hadden en nog ben ik het er altijd niet mee eens, maar vaak ook wel.
Want onderzoekers/feiten en uitkomsten van testen zeggen mij meer dan ervaringen van een moeder ansich…
En ik moet zeggen dat luisteren naar mensen een verijking is.
Je wereld wordt een stuk groter en je blijft niet stil staan in je eigen gedachten…
Kennis is macht, zei Francis Bacon eens…
Is toch heerlijk om je leven te kunnen blijven leren en met het geleerde iets te blijven doen?
Ik vind in ieder geval van wel…
Ik sta altijd open voor tips, helemaal als het om mijn kinderen gaat. Maar ik sta er alleen open voor als ik het zelf even niet meer weet en niet als het me ongevraagd opgedrongen wordt. Ik vind namelijk dat tips, feiten, onderzoeken me nu door de strot gedrukt worden en daar zit ik helemaal niet op te wachten. En ook niet op beschuldigingen van mensen die zelf ook niet meer doen dan hun best. Want dat doet elke moeder toch. En nu niet gelijk gaan zeggen dat ik mijn best niet doe, omdat ik me niks aantrek van de feiten.
En ik moet zeggen dat luisteren naar mensen een verijking is.
Je wereld wordt een stuk groter en je blijft niet stil staan in je eigen gedachten..
Ik luister altijd naar een ander zolang die persoon me maar met respect behandeld anders is een ander mijn respect ook niet waard. En als je gelijk aangevallen wordt om de dingen die jij denkt/dacht die goed zijn/waren voor je kinderen..sorry, dan heb ik geen luisterend en begripvol oor.
En voor de rest.....mag jullie het heugelijke nieuws mededelen dat ze nog steeds geen fruithap gehad hebben. De reden laat ik in het midden behalve dat het echt niet door jullie intimiderende woorden komt.
Fijn om te horen Kers. Hopelijk heb je in elk geval wat aan de tips hier gehad.
@Kers wrote:
Ik sta altijd open voor tips, helemaal als het om mijn kinderen gaat. Maar ik sta er alleen open voor als ik het zelf even niet meer weet en niet als het me ongevraagd opgedrongen wordt. Ik vind namelijk dat tips, feiten, onderzoeken me nu door de strot gedrukt worden en daar zit ik helemaal niet op te wachten. En ook niet op beschuldigingen van mensen die zelf ook niet meer doen dan hun best. Want dat doet elke moeder toch. En nu niet gelijk gaan zeggen dat ik mijn best niet doe, omdat ik me niks aantrek van de feiten…
Nergens in dit topic sta je open voor tips, en je hebt er toch zelf voor gekozen mee te doen met dit topic, er is niemand die je ongevraagd de feiten heeft opgedrongen of door je strot heeft proberen te duwen. Het enige wat je hoefde te doen om al die feiten niet te lezen was dit topic niet te openen.
Dat jij je niks aantrekt van de feiten moet je zelf weten, het zijn jouw kids. Maar als je onzin gaat lopen verkondigen als dat je in 2003 met 3 maanden mocht bijvoeden, en dat je kinderen duidelijk aangeven dat ze eraantoe zijn, zal ik en met mij een helehoop moeders telkens op nieuw de juiste informatie vertellen…
Met 3 maanden bijvoeden “mocht” in 2003 al niet zomaar, en was toen ook geen advies, en baby’s die smakken zijn niet toe aan bijvoeding die zitten in de orale verkenningsfase.