bijvoeden eerder dan 4 maanden?

Hallo,

Vroeg me af of je ook eerder kunt beginnen met bijvoeden dan 4 maanden. Heb van iemand gehoord dat zij vanaf 3 maanden begon. Wel als voorwaarde dat je kindje net na de geboorte enzo niet veel last heeft gehad van krampjes…

Hefet iemand hier ervaring mee?

Groetjes, leontine

Ik weet van kennissen van ons die in belgie wonen dat die ook al eerder zijn begonnen met bijvoeden. Was advies volgens haar van het consultaat. Terwijl de kleine man nog nieteens 1 liter fles kreeg per dag. Hij is nu iets van 5 maanden en nu moet ze potjes gaan geven voor een kidnje van 6 maanden. Ik sta wel vaker te kijken van hoe ze in belgie over dingen denken en hoe ze er in nederland tegenover staan.

mijn zoontje had in het begin ook last van krampjes en wij zijn al met 3 maanden begonnen met bijvoeding en hij heeft nergens last van gehad

Haai kimmie,

Jeetje wat leuk om te horen. Hier was ik nara op zoek. heb wel wat vragen voor je: Hoe zag zijn etenspatroon eruit. welke bijvoedinh heb je als eerste gekozen en waarom, welk tijdstip?

Thijmen is nu bijna 3,5 maand en zit op 4 flessen: ong 7.00, 12.30, 17.30 en 22uur. Hij kauwt al zoveel en gaat ook steeds meer slikken ipv alleen zuigen zeg maar. Dus k wil het wel uitproberen. K zat zelf aan de middag te denken voor een hapje. Gaan voor een hapje of kijken hoeveel de kleine wil. Want ik heb wel begrepen dat je het niet als vervanging moet gaan doen…klopt t.

Alvast bedankt!

groetjes, leontine

@tiene_79 wrote:

Hallo,

Vroeg me af of je ook eerder kunt beginnen met bijvoeden dan 4 maanden. Heb van iemand gehoord dat zij vanaf 3 maanden begon. Wel als voorwaarde dat je kindje net na de geboorte enzo niet veel last heeft gehad van krampjes…

Hefet iemand hier ervaring mee?

Groetjes, leontine




geen ervaring mee… heb gewacht tot de darmpjes rijp waren voor vaste voeding… 6 maanden dus…



sorry maar waarom zou je al met 3 maanden willen beginnen?

vanwaar die haast???

@preggie wrote:

@tiene_79 wrote:
Hallo,

Vroeg me af of je ook eerder kunt beginnen met bijvoeden dan 4 maanden. Heb van iemand gehoord dat zij vanaf 3 maanden begon. Wel als voorwaarde dat je kindje net na de geboorte enzo niet veel last heeft gehad van krampjes…

Hefet iemand hier ervaring mee?

Groetjes, leontine




geen ervaring mee… heb gewacht tot de darmpjes rijp waren voor vaste voeding… 6 maanden dus…



sorry maar waarom zou je in godsnaam al met 3 maanden willen beginnen?

vanwaar die haast???




Dat vraagt ze toch niet

ze vraagt of iemand er ervaring mee heeft en die vraag beantwoord ik…



en ik stel een wedervraag??? is dat verboden??? En misschien wil “ze” mijn vraag wel beantwoorden… stel je voor!





oh… ik zie nu dat jij eerder bent begonnen met bijvoeden dan 6 maanden… prima hoor… maar is dit nu (ook) verboden gebied voor vragen en meningen van 6-maands-bijvoeders?

Hallo Tiene,

Dat kauwen en slikken wat je kindje doet betekent niet dat ie ander eten wil, maar dat ie zich klaarmaakt om de wereld te gaan ontdekken. Kleine kindjes doen dat namelijk voornamelijk met hun mondje.



Je hebt de minste kans op allergien en krampjes als je wacht met bijvoeden tot je kindje 6 maanden is. Tot die tijd heeft ie meer dan genoeg aan melk.

@preggie wrote:

ze vraagt of iemand er ervaring mee heeft en die vraag beantwoord ik…



en ik stel een wedervraag??? is dat verboden??? En misschien wil “ze” mijn vraag wel beantwoorden… stel je voor!





oh… ik zie nu dat jij eerder bent begonnen met bijvoeden dan 6 maanden… prima hoor… maar is dit nu (ook) verboden gebied voor vragen en meningen van 6-maands-bijvoeders?




Reageer dan zoals Pleun doet, das toch veel vriendelijker, hoezo in godsnaam?

pf

Uhhhh wil mij nergens mee bemoeien ,maar zitten wij hier niet met z’n allen om elkaar te helpen en NIET om elkaars manieren van doen en laten en ideeen af te kraken. :?: :?: :?:

Ik ben bij mij eerste inderdaad netjes met 4maanden bijvoeding gaan geven omdat het’ hoorde’ volgens het cb ,maar daar ben ik van terug gekomen om precies dezelfde redenen die oa Pleun hier al noemde…Persoonlijk zou ik dus even wachten…



Verder vind dat Preggie dr vraag gewoon moet kunnen stellen,we zitten hier op een forum en je weet dat je antwoorden en evt vragen kunt verwachten die je wellicht niet zo leuk vindt toch?

Hallo,

ben nieuwsgierig naar ervaringen…

Mijn zoontje zit op 4 flessen en dat kan gecombineerd worden met fruithapje. Daarnaast mag je vanaf 4 maanden gewoon gaan uitproberen. Darmen zijn vanaf 3 maanden rijp. Alleen als er een risico bestaat op allergie e.d. (dat wil als je kindje reacties heeft laten zien of t in de fam zit oid) is het verstandiger te wachten tot 6 maanden. 6 maanden is geen verplichting. Daarnaast kan het wel zo zijn dat je kindje eerder an bijvoeding toe is (dus per kindje is dit verschillend, net als met alle andere dingen) en daarnaast is bijvoeding dus niet per definitie slechjt. Lukt t niet of gaat t niet goed, kun je altijd nog even wachten…

zoiets…

Maar goed ik vraag me dus wel af of er ervaringen zijn en hoef niet per se een wedervraag om me te verantwoorden. Ieder zijn ding (vrouwen die kiezen voor flesvoeding hoeven zich toch ook niet altijd te gaan verantwoorden…)

Groetjes, leontine

@tiene_79 wrote:

Daarnaast mag je vanaf 4 maanden gewoon gaan uitproberen. Darmen zijn vanaf 3 maanden rijp. Alleen als er een risico bestaat op allergie e.d. (dat wil als je kindje reacties heeft laten zien of t in de fam zit oid) is het verstandiger te wachten tot 6 maanden. 6 maanden is geen verplichting. Daarnaast kan het wel zo zijn dat je kindje eerder an bijvoeding toe is (dus per kindje is dit verschillend, net als met alle andere dingen) en daarnaast is bijvoeding dus niet per definitie slechjt. Lukt t niet of gaat t niet goed, kun je altijd nog even wachten…

zoiets…




Dat het eigen keuze is heb je gelijk in, maar je noemt nu toch een aantal onwaarheden op die ik even wil ophelderen.



Je mag idd vanaf 4 maanden uitproberen, maar de darmen zijn pas tussen de 4 en 6 maanden uitgerijpt en zeker niet met 3 maanden. Dit is aan de buitenkant op geen enkele wijze te zien of te merken aan gedrag. Enkel met darmonderzoek is dit te bevestigen. Niemand weet dus wanneer de darmpjes van haar/zijn kind daadwerkelijk uitgerijpt zijn, enkel als je wacht tot 6 maanden is die kans wel redelijk groot.

Wachten tot 6 maanden is idd geen verplichting, maar wel het verstandigste, ook voor kindjes waar geen verhoogd risico op allergieen bestaat.



Wat betreft je kunt altijd nog even stoppen en alsnog wachten; Een eenmaal getriggerde allergie gaat vaak pas na jaren of nooit meer over. Te vroeg bijvoeden kan dus wel degelijk problemen opleveren, die je niet meer kunt terugdraaien.



Eigen keus, maar weet wel op basis van juiste informatie waar je aan begint. :wink:

Hoi inkie,



In mijn ogen weet jij best wel veel;en nu ben ik nieuwschierig hoe weet jij dat allemaal :?: :?: :?:



Groetjes van Martha&Sytze

Hoi Martha,

tja hoe weet je dat allemaal?

Ik ben ten eerste zelf verpleegkundige met een bevoegdheid om op een consultatieburo te werken. In mijn opleiding is een aantal zaken dus naar voren gekomen.

Een heleboel is echter op internet terug te vinden, met goed lezen, (vooral de engelstalige onderzoeken ) een gezonde dosis verstand en logica.



Waarom ik ben gaan zoeken? Zoals elke jonge moeder wilde ik enkel het beste voor mijn kind. Aangezien bv al moeilijk verliep heb ik me daar heel erg in verdiept. Ook omdat mijn man en ik beide wat lichte allergieen hebben waar we met tijd en wijle toch wel wat last van ervaren ben ik gaan kijken hoe dit nu het beste te voorkomen.

Gaandeweg kom je op sites als deze weer medemama’s met dezelfde interesses tegen die je dan weer adresen van sites geven met interessante onderzoeken.



De wetenschappelijke onderzoeken geven dus aan dat het beter is om tot 6 maanden te wachten vanwege die rijpheid van de darmen. De WHO adviseert dit gebaseerd op wetensschappelijk onderzoek. Zelfs het cb zou volgens hun eigen richtlijnen dat moeten advizeren. (Niet elke cber is echter even goed bij wat info betreft)



Redenen om extra risico te lopen (eerder beginnen is extra risico lopen) zijn bijv een kindje dat vloeibare voeding zo overmatig uit blijft spugen dat het ondervoed raakt, of kindjes die niet meer genoeg hebben aan de toegestane limiet van een liter kv per dag.

Alle andere signalen als happen ed geven aan dat de orale fase is begonnen, niet dat het kind toe is aan vastere voeding.

Inkie… wat een verschrikkelijk helder en duidelijk antwoord.

:thumbup: :thumbup: werk je op een cb… en waar??? hihi… kom ik bij je op consult hoor!!!



CarmenArjan:

wist niet dat het woordje “godsnaam” je stoorde… excuus… heb 'm verwijderd.

en tjsa… Pleun is nu eenmaal een vriendelijke lieverd… daar kan ik niet tegenop!

hoihoi,

He inkie wat een fijn, helder en objectief antwoord. Heerlijk hoor en fijn dat je niet meteen een oordeel velt of beoordelend te werk gaat. Is 4 flessen dan niet erg?

Nee ik werk niet op een cb, maar zou dat wel volgens mijn diploma mogen :wink: Ik werk in de enige jeugdkliniek voor forensische psychiatrie. (tbs voor jeugd in simpele termen :wink: )



Wat 4 flessen betreft? Nee hoor 4 flessen is prima, zolang je niet ruim over de liter kv per dag gaat is er niest aan de hand.

Mocht je aan die grens komen en merken dat je kindje niet genoeg heeft met die hoeveelheid, dan kun je beter overstappen op de fortevoedingen of desnoods rijstebloem aan de flessen toevoegen. Rijstebloem is bijvoeding, en kan dus een allergische reactie veroorzaken, maar dat komt met rijstebloem gewoon erg zelden voor.

Inkie :thumbup:

Was misschien wel een brutale vraag,maar het viel mij gewoon op en ja ik ben wat nieuwschierig van aard dus vandaar mijn vraag.



Ik moet zeggen dat ik jou antwoorden erg te harte neem dus ik heb ook een vraag :mrgreen: :Sytze zit bij tijd en wijle onder het eczeem is het misschien handig op een andere voeding over te stappen?zoals HA?





Groetjes van Martha&Sytze