bijvoeden eerder dan 4 maanden?

Wanneer kan je dan aan de rijstebloem gaan een waarom? als eerste bijvoeding, als je kindje hongerig blijft…?

Martha, exceem komt niet altijd door voeding, maar ook vaak door andere factoren. Daarnaast is hypoallergeen om allergieen te voorkomen. Allergieen die er al zijn verhelp je niet met hypoallergene voeding. Dan zou je een eliminatietest moeten doen (in overleg met de arts) en als het idd van de voeding komt zou je eerder aan pepti komen als aan HA.

Als de exceem erg heftig is toch even via de huisarts naar een dermatoloog :wink:



Tiene, rijstebloem is eigenlijk normaal gesproken niet nodig. Melk is het eerste half jaar alles wat je kindje nodig heeft. Met bv is dat dus heel makkelijk, want dat mag je zoveel geven als je wilt of als het kindje vraagt. Met kv wordt dat wat moeilijker. Als je aan die maximale liter zit en je kindje heeft nog honger kun je je kindje slechts honger laten leiden. In fortevoedingen zijn wat zwaarder, en dus zal de honger iets minder zijn. Als er dan nog honger is kun je met wat rijstebloem de voeding wat dikker maken, waardoor die langer in het buikje blijft.

Daarnaast kun je rijstebloem vanaf 6 maanden gebruiken als echte pap op een bordje met een lepeltje, maar eerlijk gezegd is ook dat niet nodig. Met een paar druppels speeksel wordt het weer helemaal vloeibaar wat het lepelen moeilijk maakt. gewone pap heeft dat minder, en die mag vanaf 7 maanden.

Overigens word vaak gezegd rijstebloem toe te voegen, of fruit te geven omdat het kindje niet hard genoeg groeit. Dat is bijde onzin. In melk zitten veel meer calorieen dan in fruit of rijstebloem. En waar fruit en rijstebloem zit kan geen melk meer zitten.



Het enige logische argument voor eerder bijvoeden als 6 maanden blijft dus een hongerig kindje, of een extreem spugend kindje.

Het eczeem komt bij mijn man vandaan,het is erg erfelijk bij mijn schoonfamilie.Alle kinderen hebben er last van(gehad)





Dus als ik het goed begrijp heeft het dan geen zin om met HA te beginnen :think: :think:

Niet als de huidige voeding al normale kv is. Hypoallergeen is echt ter voorkoming van maar moet je dan gebruiken vanaf het allereerste flesje. En werkt natuurlijk enkel als de exceem idd een uiting is van voedselallergie. Bij jullie lijkt het me een andere factor.

@inkie wrote:

Niet als de huidige voeding al normale kv is. Hypoallergeen is echt ter voorkoming van maar moet je dan gebruiken vanaf het allereerste flesje. En werkt natuurlijk enkel als de exceem idd een uiting is van voedselallergie. Bij jullie lijkt het me een andere factor.




Mij hadden ze juist afgeraden om meteen met een hypoalergene voeding te beginnen. De juiste reden weet ik helaas niet meer. Iets van dat je niet meteen te voorzichtig te werk moet gaan omdat je dan juist kans zou hebben dat het kind een allergie gaat ontwikkelen…ook maar van artsen gehoord.



Wij zijn toen met de gewone voeding begonnen en Anne verdraagd tot nu toe alles perfect. Maar nu was het ook niet zo dat er ernstige allergieen heel dicht bij vzitten, misschien dat het dan weer anders is :eh:

Als je je kindje overal tegen beschermd, dan kan het afweersysteem zich gaan “vervelen” Uit verveling gaat het dan niet gevaarlijke stoffen aanpakken en dat is eigenlijk alles wat een allergie is. Een overdreven reactie van het afweersysteem op een stof die niet gevaarlijk is.



(ook de reden dat soms gedacht wordt dat inenten allergieen op kan wekken)



Echter in de eerste 6 maanden staan de darmvlokken van een beebje nog erg ver open. Hierdoor kunnen grotere eiwitten het lichaam binnendringen. En juist op grotere eiwitten reageert het lichaam sneller allergisch. In hypoallergene melk zijn de eiwitten een stukje kleiner geknipt waardoor het lichaam niet zo snel allergisch reageert.

Na 6 maanden zijn die darmen meer gesloten en kan dus niet zo snel allergisch op bepaalde stoffen reageren.



Omdat in hypoallergeen de eiwitten nog wel als lichaamsvreemd worden herkent zal een afweersysteem dat al begonnen is met antistoffen tegen koemelk te maken ook tegen hypoallergene melk reageren. In Pepti en Nutramigem zijn de eiwitten zo klein dat het afweersysteem ze niet meer herkent als koemelk.

Vandaar dat hypoallergeen enkel preventief werkt en niet als de allergie er al is.



Misschien kan dus idd met hypoallergene melk een andere allergie door het verveelde afweersysteem ontwikkeld worden, maar een voedselallergie is dan onwaarschijnlijk, en aangezien dat vaak ingrijpende allergien zijn wil ik die liever voorkomen.

Zo zegt men ook vaker dat door vanaf de geboorte een kind met huisdieren in aanraking te laten komen een allergie minder vaak voorkomt. (het afweersysteem wordt aan de gang gezet om de likken van de hond en pluizen van de kat te weerstaan)Dus laat het systeem dan met een beestej aan de slag gaan. :wink:

Peter heeft ook eczeem, constitutioneel eczeem, maw het zit er gewoon bij hem in en is niet afkomstig van een voedingsallergie. Toch moesten wij over op hypoallergene voeding om zo zijn afweersysteem iets te ontlasten. Het is namelijk al erg druk met het vechten tegen het eczeem. Peter had ook meer last van zijn darmen dan wij konden bemerken. Eenmaal over, ging het toch een stuk beter, zijn eczeem werd minder erg, gewoon omdat hij meer fut kreeg om er van binnen uit tegen te knokken.



Verder wil ik nog even dit kwijt… er zijn een aantal moeders op dit forum die al heel vroeg zijn begonnen… met nog 4 maand of met net 4 maand… volgens hen was dat echt geen probleem, allergien kwamen bij hen niet voor en de kleine had volgens hen niet meer genoeg aan de flessen…Dat schrijven ze dan he, hier op topics her en der.

van die aantal zijn er nu toch een paar waar de kleine astmatisch van reageert, al aan de pufjes is en eczeem hebben ontwikkeld… en toch doorgaan met bijvoeden… dan vraag ik me dus echt af… waarom in ****naam?

Ik ben er in elk geval alllllleeeen maar door gesterkt in het idee dat een zuigeling niet voor niets een zuigeling heet… het kan tot een heel jaar aan toe, groeien op alleen borstmelk, geef je kunstvoeding dan volstaat dat zeker ook voor 6 maand en groot zijn ze het overgrote deel van hun leven, waarom moeten ze dan met 4 maand al meedoen met de “groten”?



Peter is een enorm grote jongen, hij is 70 cm lang, weegt negen kilo en eet als een dijkwerker… maaar dan pas ik zijn flessen aan in mengverhouding… water vult ook namelijk en hoewel ze van de aangemaakte flesvoeding maar 1 liter mogen, mogen ze er nog wel water bij. Dus hij krijgt gewoon zijn 30 schepjes voeding per dag en niet meer, maar elke fles bevat 30 cc meer water dan nodig voor de voeding, die is dan dus wat dunner, maar zo heeft hij toch een voldaan gevoel en zonder dat we hoeven bijvoeden of hij teveel voedingspoeder krijgt.

Dat was notabene een tip van meneer Friso :wink:

Tegen het vele sabbelen en kauwen wat hij doet hebben we hem het ultieme speeltje gegeven, een zachte lap met allerlei rubberen voel en kauw hoeken eraan en een sleutelring met zachte bijtelementen die eventueel ook in de koelkast kunnen… hij vermaakt zich prima hoor, en die hapjes van papa en mama?.. die kunnen hem nog even gestolen worden en mama geniet nog even een maand of 2/3 van haar “baby” Groot is ie toch al sneller dan me lief is :wink: :inlove:

Anne wordt zot gelebberd door de hond, dus daar zal ze wel tegen kunnen :mrgreen:

Bij mijn twee oudste kinderen was het heel normaal om met de bijvoeding( fruithapje) te beginnen met 3 maanden. Groentehapje kwam dan een maandje later. Voor mij is het dan ook heel vreemd om overal te lezen dat het pas met 4 maanden “mag”.

Mijn jongens hebben nooit ergens last van gehad, dus zit ik ook nog te twijfelen wanneer ik Amber voor het eerst aan fruit laat “proeven”.

Ze heeft tot dusver nog niet gehad hoor, terwijl ze al wel 3 maanden geweest is.

Klopt Amber, maar inzichten veranderen, en er zijn nu meer redenen om te wachten tot zelfs 6 maanden en nog steeds weinig redenen eerder te beginnen.

Vertrouw erop dat je kindje de eerste 6 maanden ruim voldoende heeft met enkel melk, de rest komt dan vanzelf. :wink:

HIHi, het was niet Amber die wat schreef hoor, maar Coba. Daar is ze nou toch echt nog te klein voor. :smiley: :smiley:

Maar ze zullen idd wel een reden hebben om er nu later mee te beginnen. We moeten de 21e weer naar het bureau en dan ga ik het er wel even over hebben. Ik moet wel zeggen dat ze hier op het bureau heel makkelijk zijn omdat ik een “ervaren” moeder ben, zoals hun zeggen. Ze laten heel veel zaken gewoon aan mijzelf over en dat vind ik ook wel zo prettig. :slight_smile:

ik had ook nooit zoveel hoor met het argument dat de darmen nog niet rijp zijn en ze allergisch kunnen reageren enzo… ik dacht dan ook… ja hallo, er zijn toch zoveel kinderen die het zo vroeg krijgen en hebben gekregen en die er niks aan over hebben gehouden…



Tot mijn moeder 7 jaar geleden afstudeerde als homeopathisch arts en zij in haar behandelkamer veel mensen van in de 40 en de 50 voorbij zag komen die op latere leeftijd de meest vreemde ziekte verschijnselen kregen die niemand kon verklaren. Zoals een mevrouw die helemaal onder het eczeem zat en allergisch bleek te zijn voor alles van staal… die droeg dus handschoentjes om deuren te openen.

In de homeopathie willen ze graag altijd iemand zijn geschiedenis horen omdat sommige reacties van het lichaam na veeeele jaren nog kunnen komen.



Mensen die bv in hun 40er jaren met chronische migraine te maken hebben, kunnen soms geholpen worden door een oorzaak te behandelen die nog stamt uit hun kindertijd.



Zelf had ik altijd enorme jeuk op mijn buikhuid zonder dat er iets te zien was… geen pukkels niks en ik had vaak oorontstekingen. Uiteindelijk bleek dat ik allergisch reageer op steenvruchten (peren oa)

Ik eet ze dan ook niet, alleen gekookt want dan heb ik er geen last van.



Maar het heeft me wel geleerd dat simpelweg zeggen… maar mijn kind heeft er niks aan over gehouden, te kort door de bocht is.

Het kan nog, nu nog, later nog en op volwassen leeftijd nog en dus gaat het om risico.

Waarom dat risico nemen als je er veel mee kan voorkomen?



Net als een maxi cosi, de kans dat uitgerekend jij een auto ongeluk krijgt met je kleine achterin is niet zo ontzettend groot, maar dat is toch nog geen reden om je kindje zonder maxi cosi te vervoeren in de auto?



De kans dat je kind allergisch reageert op vroeg bijvoeden is ook niet groot, maar waarom het risico nemen?

Marcella, zoals zo vaak weet jij het weer super te vertellen…!! Ik heb er vaak het geduld niet voor om het op deze manier uit te leggen, omdat ik bijna te boos word om zoveel “ignorance” (weet het nederlandse woord er even niet voor :shifty: )… Onwetendheid… Is dat een goed woord…?? Nee, eigenlijk niet, want zelfs als we het vertellen dat het beter is van niet, doen de meesten het tóch…



Vooral je voorbeeld van de Cosi vind ik super… Het risico op een ongeluk is heel klein, maar toch neemt niemand het risico… Met voeding ineens wel… Waarom dan…?? Ik probeer het te begrijpen, maar het lukt niet…



Het argument dat je kind er geen last van heeft (lees:lijkt te hebben, want dat blijkt meestal veel later pas, zo kan ik bijvoorbeeld heel slecht tegen tomaten, aardbei, sinaasappel en kiwi… Dan zwelt mijn slijmvlies in mijn mond op en raakt erg geirriteerd… En raad eens, ja hoor, toen ik drie maanden oud was, werd ik al bijgevoed, vond m’n moeder zo leuk, en het was zo leuk voor mijn vader, omdat hij daarna voor 6 maanden naar de West ging…) is ook zoooo goedkoop… Statistieken gelden blijkbaar altijd alleen maar voor anderen…??



Daarom, nogmaals :thumbup: Marcella…!!

Misschien mijn onwetendheid hoor maar wat is het verschil als je met 6 maanden begint of met 4 maanden als je toch al ergens een allergie voor blijkt te hebben. Hoe kan het dat die kans geringer is bij 6 maanden?

Omdat de “gaten” in de darmen (de neonatale permeabiliteit is dan zo goed als opgeheven, met een duur woord) dan zo goed als “dicht” zijn, en de deeltjes uit het voedsel niet “los” in het lichaam terecht kunnen komen om daar een allergische reactie op te roepen… Daarom dus die 6 maanden… :wink:

klopt idd Yo, dat is ook de reden dat er ook veel babies met vroeg eczeem in milde mate daar met 6 maand “ineens” overheen groeien.

De allergie is er dan nog wel, maar omdat de darmen zich beter sluiten komt het allergeen dan in veeeeeeel mindere mate onverwerkt in de bloedbaan terecht.

Bij Aniek heb ik dat ook gezien, ook milde vorm van eczeem, maar met 6 maand en 3 weken zag je het eczeem wegtrekken en het is niet weer teruggeweest. Wel is ze nog steeds gevoelig voor “verse melk” als het is voorgekookt (worden de moleculen ook kapotgekookt) verdraagt ze het wel en dus drinkt ze houdbare melk want die is dus gekookt om het houdbaar te maken. Geef ik haar echter verse melk dan gaat ze aan de race en krijgt ze op haar armen erge jeuk.



Zelf ben ik ook al vroeg bijgevoed, met 3 maand kreeg ik al sinaasappel met liga :roll:



Hier dus ook blaren in de mond van kiwi en ananas, tenzij het is geprepareerd (gekookt of op siroop gezet)



Bijvoeden met 4 maand, tja het kan veel schade aanrichten, maar zeker als het gaat zoals tegenwoordig, waarbij juist de meest allergene fruitsoorten als eerste worden gegeven… peer = steenvrucht, banaan is een “koude” vrucht die overgevoeligheid op de nieren kan veroorzaken en laten dat nou de “eerste hapjes zijn”



Je kan nog beter een zoete appel koken en dan geven, of een stukje meloen. Als het dan toch zo nodig moet.



Maar idd, ik snap het ook niet, iedereen is zuinig op zijn kind, let op alles wat veiligheid aangaat, de beste luiers, de leukste kleertjes en als het dan aankomt op voeding, datgene wat de lichaamsfuncties van je kind bepaald, dan neemt men risico’s in overvloed. :roll:

Bedankt voor jullie antwoorden Marcella en Yolanda, dat wist ik dus echt niet. Voor mij reden om nog te wachten. Ik heb inderdaad de eerste hapjes al wel in huis maar het is dus peer… Ik kan dus beter gaan beginnen met appel? Citrusvruchten waren toch ook niet goed om mee te beginnen? Waar zal ik dan straks mee beginnen en geef ik dan in het begin een tijdje hetzelfde fruit of wissel je af?

Dena,



Een baby heeft een heel andere smaakbeleving dan een volwassene, veelal merk je dat ouders hun eigen smaak beleving op hun baby projecteren. Dan krijg je dus opmerkingen als: “krijgt zij/hij ook eens wat lekkers” of,“elke dag die melk is zo smakeloos” en dergelijke.

Voor een baby is er niets anders dan melk, het reageert op hetgeen je hem aanbied. Dus als je eenmaal begint met bijvoeden is een week lang hetzelfde geven helemaal niet erg! Voor je kleine uk zal het toch al een hele gewaarwording zijn.



Met Aniek gaven we eerst groente, ik gaf namelijk als voorbeeld wat olva*** in zijn potjes doet als eerste hap. Maar fruit is meer allergeen dan groente, ik ken legio mensen die niet tegen sinaasappel, kiwi, ananas, banaan, peer of wat anders kunnen, maar ik ken geen mensen die allergisch zijn voor sperziebonen :wink: jij wel? groenten zijn gewoon vele malen zachter en als je dan begint kun je het beste starten met zachte groenten als wortelen, sperziebonen, doperwten, mais, courgette, dat soort dingen.

Pas met dik 7 maand zijn we er fruit bij gaan introduceren, maar dan idd een appeltje gekookt en meteen in kleine stukjes, iets afgekoeld maar nog een tikje warm, nou heerlijk hoor, t ging er zo in.

Meloen was ook meteen favoriet en wat te zeggen van heerlijke zachte perziken en abrikozen?

Banaan geef ik zowieso nooit in de winter, het is een “koude” vrucht, als je warm wilt worden moet je vooral geen banaan eten.



Maar er is zat mogelijk straks hoor :wink:

Wrs levert groenten minder vaak allergien op omdat die eerst gekookt worden, en fruit vaak niet.

Overigens is volgens de babyallergiesite de peer juist een goede beginvrucht en de appel middelallergeen.

(zie http://www.babyallergie.nl voor het opbouwschema bijvoeding)



Dena;

Tja hoe werkt een allergie; zie de darmpjes als een zeef. In het begin is het een heel grove zeef, en kunnen grote stukken erdoorheen. Het lichaam reageert het snelst op grote stukken. Eenmaal gereageerd zal het lichaam altijd reageren op die stoffen. Echter als je darmpjes rijp zijn, de zeef fijner is komen een aantal stoffen je lichaam nauwelijks meer in…



Bijvoeding voor de darnpjes rijp zijn zorgt voor meer verschillende soorten grote en kleinere stukken in het babylichaampje. Hoe meer verschillende soorten je lichaam inkunnen hoe meer kans je op een allergie tegen 1 van die stoffen krijgt.

Na 6 maanden kunnen veel stoffen dus helemaal het lichaam niet meer in en dus is de kans op allergie kleiner.

Inkie en Marcella,

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Mn man en ik zijn overtuigd en wachten tot Joost 6 maanden is met zijn eerste hapje.

Nog een vraagje: Joost zit al op 5 x 200ml en heeft eigenlijk altijd wel honger. Mag ik tussendoor evt water geven ? Ik kom dan nl over de 1 liter en dacht dat dat niet mocht ivm overbelasting van de niertjes.