bijvoeden eerder dan 4 maanden?

je kunt wel wat extra water geven (niet nog eens een liter natuurlijk) maar geen extra voeding. De schade wordt namelijk vooral veroorzaakt door de eiwitten van de voeding. Extra water is niet zo’n probleem. :wink:

japs… doen wij ook hoor.



Peter zit ook al aan zijn tax (al enige weken, logisch met zijn formaat :shock: ) We doen nu 220 water en dan toch gewoon maar zijn 6 schepjes… hij krijgt dan meer water binnen, is voldaan en doet het er prima op.



Overdag wil ik ook nog wel eens (zeker bij droge lucht) een gewone fles maken van 180 water en 6 scheppen en dan krijgt hij tussendoor een flesje met water, iets verwarmd niet te. Hij weet niet beter en lurkt dat zo weg :wink:

Ik heb even al jullie verhalen gelezen hier over de bijvoeding. Zelf ben ik begonnen met bijvoeden van mijn zoon met vier maanden (hele kleine beetjes weliswaar), zoals hier op het CB ook wordt aangeraden (mits er allergieen in de familie voorkomen). Ik heb me ook niet in het 4 of 6 maanden verhaal verdiept, tot nu toe dus. Maar wat voor allergieen hebben jullie het dan over? En kan dat dan op latere leeftijd zich nog uiten?

Het is niet zo dat ik spijt heb van het bijvoeden met vier maanden, maar misschien als ik me er eerder in had verdiept (en meer dan nu want nu heb ik alleen op het forum hier wat dingen er over gelezen) dat ik nog wel even had gewacht.

@Jillian wrote:

(hele kleine beetjes weliswaar)


Grote beetjes, kleine beetjes, dat maakt niet uit… Iemand die allergisch is voor pinda’s krijgt van 1 pindamolecuul al een anafylactische shock en kan daaraan overlijden…



@Jillian wrote:
Maar wat voor allergieen hebben jullie het dan over? En kan dat dan op latere leeftijd zich nog uiten?


Diverse allergieen… Tomatenallergie, eierallergie, glutenallergie, kiwi-allergie… Noem maar op… En dat kan zich direct uiten, maar ook op latere leeftijd, lees het stukje van Marcella hierboven maar…

@Yolanda wrote:

@Jillian wrote:
(hele kleine beetjes weliswaar)


Grote beetjes, kleine beetjes, dat maakt niet uit… Iemand die allergisch is voor pinda’s krijgt van 1 pindamolecuul al een anafylactische shock en kan daaraan overlijden…











Bedankt voor je antwoord. Maar ik bedoelde met die kleine beetjes niet dat ik mezelf probeer te verantwoorden (oei, deze zin loopt niet helemaal geloof ik!) waarom ik met vier maanden ben begonnen met bijvoeden, integendeel zelfs. Ik probeer er nu iets meer over te weten te komen.



Maar is het dan bewezen dat bepaalde allergieen door te vroeg bijvoeden ontstaan? Misschien moet ik de WHO eens gaan bekijken met al mijn vragen! :doh:

het is niet omstotelijk bewezen dat je van vroeg bijvoeden allergieen krijgt, maar statistisch hebben kinderen die voor 6 maanden bijvoeding kregen vaker een meer allergieen als kinderen die dat niet kregen.

Daarnaast hebbe kinderen die 6 maanden enkel borstvoeding kregen weer minder allergieen en minder vaak allergieen (in verhouding) als kinderen die tot 6 maanden enkel kunstvoeding kregen.



Hoe langer enkel borstvoeding e hoe laten bijvoeding hoe minder allergieen dus. :wink:

Jammer dat je dat bij je uk niet wist, maar dat s nu eenmaal zo, ebruik de kennis om door te geven en je bij een eventueel volgend kindje misschien wel andere keuzes te maken.

Nou, ik moet zeggen, ik ben een stuk wijzer geworden!! Bedankt Inkie, Marcellaaatje en Yolanda. Jullie hebben me in elk geval weten te overtuigen van het feit dat ik me meer moet gaan verdiepen in bijvoeding. Ilva is nu iets meer dan 3,5 maand en ik had gedacht over een maandje met het één of ander te beginnen, denkend dat dat voor haar ook een leuke uitdaging zou zijn. Maar na het lezen van jullie geweldig duidelijke uitleg ben ik daarvan teruggekomen. Ilva heeft nog genoeg aan haar flessen (zit nog niet op 1ltr per dag). Ook op het CB zeiden ze laatst dat ik beter kon wachten tot 6 maanden. Ook omdat ik een vorm van hooikoorts heb. Heeft dat ermee te maken, vraag ik me nog steeds af?!

Ik las laatst hier op het forum een stukje over ouders die hun kids te snel groot willen hebben: al snel van platte bak naar wandelwagen (buggy), bijvoeding, keuze van de kleren, in een kinderstoel laten zitten gestut met kussens…Dat heeft me wel aan het denken gezet. Ik kan niet wachten tot Ilva groot (groter) is, maar dat wil ik niet ten koste laten gaan van haar ontwikkeling of gevoel van welbehagen. Waarom zou ik haar in blousjes en spijkerbroekjes proppen omdat dat er zo wijs uitziet? Zij wil het liefst in haar blote kontje in de box liggen spartelen!! Maargoed, dat is weer een heel ander verhaal.

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat het zoveel effect kan hebben op latere leeftijd, dat bijvoeden. Ik heb wel vertrouwen in de homeopathie en geloof ook in een holistische manier van kijken: dus alle aspecten van een mens meenemen in het stellen van een diagnose. Het beeld wat al eerder werd geschetst over de effecten op de langere termijn klinkt het aannemelijk moet ik zeggen. Ben blij dat ik de even de tijd heb genomen om dit topic te lezen.

Groeten Heleen :wink:

koeliaki is een zeer ernstige allergie die steeds vaker ineens opduikt bij de generatie eind dertiger begin veertigers van nu.

Vaak hadden ze het al wel hun hele leven, maar werd het pas op deze leeftijd zo ernstig dat het een naam kreeg.



Veel allergien geven een ziektebeeld wat door artsen als “mild” word gezien, maar veel klachten geeft.



Zo zijn er veel mensen nu met het chronisch vermoeidheidssyndroom die in wezen koeliaki hebben…

De vermoeidheidsklachten worden dan dus door gluten veroorzaakt.



Er zijn best veel “kleinere” onderzoeken die mijn moeder wel onder ogen krijgt omdat het haar vakgebied is waaruit duidelijk blijkt dat dit soort allergien, maar ook cvs in zijn geheel (chronish vermoeidheidssyndroom) aan darmgevoeligheid en voedsel intolerantie gelinkt zijn…

Veel CVS patienten zijn ook gebaat bij een aangepast dieet.



Ik ken zelf 2 CVS patienten die echt heel ziek zijn, dat wil ik gewoon niet voor mijn kinderen en als ik het risico op zulke aandoeningen kan verkleinen door te wachten met bijvoeden… vind ik die paar maanden ineens peanuts vergeleken bij hun hele leven in een hopelijk gezonder lichaam :wink:

t is trouwens wel stoeien hoor, Peter is zo een beer dat hij best last heeft van hongerklop en niet echt voldoende lijkt te hebben aan zijn flessen (zelfs niet met extra water… maar eerlijk, ik heb liever nu nog 2 maanden gepruts met goochelen en flesjes en hoeveelheden, dan 20 jaar een kind met allerlei aandoeningen en hijzelf daarna een leven als volwassen vent met allerlei ditjes en datjes.

@Marcellaaatje wrote:

Veel allergien geven een ziektebeeld wat door artsen als “mild” word gezien, maar veel klachten geeft.


Klopt! Niet dat ik mezelf nou zo zielig vind hoor, maar even ter illustratie. Ik heb veel last van eczeem en ben allergisch voor van alles en nog wat (allergisch voor de wereld, zeg ik wel eens) en ik ben dus inderdaad heel gauw moe. Mijn systeem moet overuren draaien, doordat mijn afweersysteem overactief is.

Wow, geweldig dit topic, wat een gede uitleg en wat is het toch fijn om te zien dat er nu wel wordt geluisterd. Kan nu het onderwerp voorstanders van bijvoeden voor de 6 maanden afgesloten worden? :dance:



Zeg Marcellaatje, weet je moeder ook verbanden te leggen met borstvoeding, of alleen met bijvoeding? Ben ik gewoon nieuwsgierig naar.

Overigens heb ik geleerd dat ook water bijvoeding is. Juist de concentratie van bepaalde stoffen zorgen voor een goede darmflora, als die concentratie niet goed is, dan is dat dus niet goed voor de darmflora.



Inkie, staat het in de richtlijnen dat hongerige babies al eerder bijgevoed moeten worden? Ik kan me dat niet herinneren, nog maar eens doorlezen, denk ik.

Nog een reden om borstvoeding zoveel mogelijk te stimuleren en goed te begeleiden, daarvan kan je niet te veel geven, dus dat 1 liter verhaal is dan overbodig.

Kan jij trouwens niet op een buro gaan werken, ten minste weer 1 buro dat geen slechte adviezen meer geeft. :smiley:

@tejo wrote:

Inkie, staat het in de richtlijnen dat hongerige babies al eerder bijgevoed moeten worden? Ik kan me dat niet herinneren, nog maar eens doorlezen, denk ik.

Nog een reden om borstvoeding zoveel mogelijk te stimuleren en goed te begeleiden, daarvan kan je niet te veel geven, dus dat 1 liter verhaal is dan overbodig.

Kan jij trouwens niet op een buro gaan werken, ten minste weer 1 buro dat geen slechte adviezen meer geeft. :smiley:




Nee dat zal vast niet in de richtlijnen staan, maar feit is dat de meerderheid van de moeders met 4 maanden flesvoeding geeft, en dus aan de liter gebonden is. Als je kindje dan nog honger heeft moet je wat. Een kind 2 maanden laten huilen van de honger is geen optie mi. Is dat dus het geval probeer dan alsnog zolang mogelijk te rekken met rijstebloem, niet geheel onschuldig, maar kan het minste kwaad. :wink:



Tja werken op een cb, och lijkt me best wel wat, maar helaas liggen die banen niet voor het oprapen. Je bent vaak jaren bezig als invalster op allerlei verschillende buro’s. Het is licht werk, op regelmatige tijden, dus veel verpleegkundigen blijven lang op een eenmaal bemachtigde plek zitten.

Daarnaast wie moet dan de jeugdige tbsertjes opvoeden? :wink:



Voorlopig doe ik geen van beide. Ben nu ziek, en volgende week met verlof :dance:

Ik heb niet heel veel zin in een grote discussie, maar ik vind het toch vreemd dat wat hier wordt verteld over dat na zes maanden pas beginnen met bijvoeden, niet overal normaal is.



Mijn cb zegt ook dat het bij bv beter is, maar bij flesvoeding toch echt aan te raden is zeker vanaf de vijfde maand al te starten met kleine hapjes om te wennen aan het eten op een andere manier (het zij van een lepeltje of direct van de stronk). Dit omdat het vanaf zes maanden echt noodzakelijk is om bij te voeden naast de kv.



In Belgie (lees ik tenminste om Belgische gezondheidssites) wordt veel meer geken naar elk kind afzonderlijk en wordt in overleg met de kinderarts tussen de 4 en 6 maanden gestart met opvolgmelk en bijvoeding. (uitzondering zijn dan baby’s met groter risico op allergie).



Ik vraag mij dan ook ten sterkste af of deze methode (het voeden vanaf zes maanden) wel zo geschikt is voor elke baby. Moeten we niet kijken naar elk afzonderlijk kind?

Bijv. een baby die nooit last heeft van darmkrampjes en/of spugen en te weinig heeft aan de 1000 ml. Moet je dan alleen water en rijstebloem gaan geven? Ik vind dat juist slecht en een niet kijken en luisteren naar de behoefte van je kind.



Ik ben dan ook wel begonnen met bijvoeden.

Ik heb wel even getwijfeld toen ik deze topics las, maar ik heb me nu goed ingelezen en voel me absoluut niet schuldig of zo.



Ik vond toch dat ook de andere kant belicht mag worden, vandaar dit (ietwat lange) relaas. :wink:



Nijntjepluis

Nijntje, schuldig voelen heeft geen enkele zin. Is ook niet nodig. Maar het is wel vreemd dat de eigen richtlijnen van wat het advies van alle cb’s in Nederland zou moeten zijn al vanaf 1999 aangeeft dat je altijd het beste tot 6 maanden kunt wachten en dat bijvoeding voor die tijd niet nodig is.



In sommige gevallen heb je dus weinig keus, honger laten lijden is echt geen optie ben ik met je eens. Maar er starten nog teveel moeders met 4 maanden “voor de leuk” met alle gevolgen groot en klein van dien. Dat is jammer, want het advies is heel duidelijk, enkel degene die het advies uitdragen volgen hun eigen instructies niet op.

Het gaat mij idd ook om de moeders die met 4 maand of nog eerder starten omdat ze vanaf de geboorte al zo ongeveer de camera in de aanslag hebben wachten op de eerste ondergesmeerde toetjes, want dat is zo ontzettend schattig… :roll:



Je kind kan het eerste jaar zo ongeveer toch niet fatsoenlijk zelf eten, dus die ondergesmeerde koppies kun je nog lang genoeg op de camera zetten, maar wat is dat nu weer voor reden dan?



We zijn nu sinds gisteren bij Peter in overleg met de dermatoloog waar ik zelf kom en de kinderarts begonnen om hem s’avonds 50 cc aangemaakte rijstebloempap van een lepel te geven, puur idd omdat honger lijden geen optie is en wij echt gek werden van peter die al vanaf 8 weken tegen de tax aanzat met de melkvoeding. Vannacht heeft hij voor het eerst in 6 weken weer doorgeslapen, of het nou daardoor komt of toeval is zullen we moeten afwachten, maar goed.

Ik heb er wel ontzettend veel moeite mee en zal het niet aangrijpen om nu ook maar groente en fruit te gaan geven. Zolang rijstebloem alleen voldoet, krijgt hij dat en niks aan anders dingen er nog bij.



Tejo, mijn moeder is nu 7 jaar homeopaat, ook doet ze aan fytotherapie en bachbloesem remedies. Ze staat open voor eigelijk heel veel op alternatief gebied en kijkt naar haar clienten in het geheel en soms is daar wel eens een remedie uitgekomen waar zij geen kaas van had gegeten, dan duikt ze erin en vraagt hulp van een collega.

Wat dat aangaat ben ik door haar al een stuk wijzer geworden.

Ik weet dat ze veel leest, maar tot op heden is de link met voedingsintoleranties en CVS en ME enzo… bij haar te boven gekomen door een aantal clienten met die ziekten. Over borstvoeding heb ik haar nog niet echt gehoord, als is ze wel een voorstander van bv en weet ze wel dat het kan helpen voorkomen. Zelf heeft ze ons (mijn broer en mijzelf) geen bv gegeven omdat ze trombose medicijnen slikte tot 4 maand na de bevalling en dat word doorgegeven in de bv… wij zouden dan (jaren 70) elke dag in de hiel geprikt moeten worden om te kijken of onze bloedstollingsfactor nog goed was. Dat vond ze not-done, dus kregen wij beide flesvoeding. Daar voelt ze zich nog steeds rot om.



Ik heb zelf bepaalde fruitallergien, krijg het benauwd van verse pinda’s (niet heel extreem dus kan wel pindakaas en arachide olie gebruiken, maar echt pinda’s zo uit het handje, no way) krijg eczeem van kiwi en ananas en peren en heb al mijn hele leven prikkelbare darmen en 1 nier die het op mijn 4e liet afweten door een eiwit intolerantie. Ik houd bar en bar slecht eiwitten vast die mijn lijf wel nodig heeft en soms ben ik een periode heel lamlendig, heb ik weinig spierkracht en andere klachten en dan zijn mijn eiwitgehaltes weer veel te laag. Gelukkig zijn er eiwit supplementen op de markt die mij bij tijdig gebruik helpen… maar zulke dingen zou ik mijn kinderen gewoon graag besparen en als dat kan door zo lang mogelijk te wachten met bijvoeden en zo doordacht mogelijk er mee om te gaan, dan heb ik dat er graag voor over.

Om heel eerlijk te zijn begon ik mij ook al heel schuldig te voelen omdat ook ik eerder ben gaan bijvoeden(5,5 maand)



Kreeg haast al nachtmerries van darmpjes met allemaal ontstekingen.

maar ik deed dit wel in overleg met het cb.



Toen dacht ik dat ik hier wel terecht kon met mijn vragen,maar naar mijn gevoel werden bepaalde vragen met de grond gelijk gemaakt,zonder te vragen naar het waarom je het zo doet.



Als je dan al zo onzeker bent en dan krijg je al die topics voor je ogen,nou daar word ik dan ook niet vrolijker van.Ik krijg soms echt het gevoel dat ik het helemaal niet goed doe.



Misschien vat ik het allemaal ook wel verkeerd op maar dit moest mij echt even van het hart.



P.S ik hoop niet dat ik iemand met mijn betoog voor het hoofd heb gestoten. :oops:

Jee, Marcelaatje, dat is nogal wat! Leg jij (of je moeder) dan ook de link tussen jouw klachten en bijvoeding op te jonge leeftijd?

Ik moet zeggen dat ik laatst bij het CB wel te horen kreeg dat ik nog maar moest wachten tot 6 maanden en dat ik dat in eerste instantie onzin vond. Ik ben blij dat ik me er nu toch meer in verdiept heb. Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd in een eerdere reactie. Geeft wel aan dat ik er achter sta.

Ik ben het met je eens hoor dat ouders hun kinderen al veel te snel aan de hapjes willen hebben omdat dat zo leuk is… :doh: Tja…Met dat in m’n achterhoofd heb ik gisterenavond alleen nog maar meer zitten genieten van mijn kleine meisje van bijna 4 maanden die de fles kreeg. Ik vond het ineens een HEEL prettig idee dat we dat voorlopig nog lekker zo blijven doen, wat mij betreft. Geen gehannes met eten wat er nog niet in hoeft, gewoon omdat ze het nog niet nodig heeft. En wat die leuke foto’s betreft, die maak ik nu ook al plenty van dat heerlijke koppie. Van melkbaarden enzo. Ken je dat?

Ja… melksnor foto’s :inlove: :inlove: :inlove:



leuk om te laten zien aan Peters vriendinnetje als hij 16 is :mrgreen: :lol:



Of zou hij me dat niet in dank afnemen :think: :angel:

Martha: Dat is precies de reden waarom ik hier gepost heb.

Iedereen moet hier toch terecht kunnen met zijn vraagjes. En het lijkt erop dat er nu alleen maar mensen posten die wachten met zes maanden tot er bijgevoed gaat worden. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die op dit forum komt, dat ook doet.

En het is juist zo fijn om even te lezen hoe een ander zijn voedingsschema eruit ziet enzo.



Groetjes Nijntje :wink:

Nijntje, naar mijn idee wordt niemand hier met de grond gelijk gemaakt op dit forum (gelukkig) Daarvoor zijn de Modi’s te streng :wink:

Alle kennis die hier wordt gedeeld gaat met zoveel mogelijk respect.

Uiteindelijk zijn het altijd ook maar meningen en adviezen. Wat je daar vervolgens mee doet is je eigen keus. (net als bij het cb overigens).



Echter je hebt wel gelijk als je aangeeft dat er nogal wat moeders een duidelijke voorkeur voor wachten tot 6 maanden hebben. Veel van die vrouwen hebben aan den lijve (of dat van hun kindje) ondervonden wat te vroeg bijvoeden kan doen, of hebben zich zo ingelezen in het onderwerp dat er gewoon weinig argumenten overblijven voor eerder bijvoeden.

Ook ergeren veel moeders zich aan de achterhaalde en verdeelde info die vanuit de cb’s verspreid wordt. Hun richtlijnen zijn duidelijk, hun adviezen wijken daar veel te vaak vanaf. (eigenwijsheid van medewerkers, geen zin/tijd om vakliteratuur te lezen?) Als moeders dan zelf op zoek gaan naar info en heel snel duidelijke antwoorden en argumenten krijgen als je een beetje weet waar je veilig kunt zoeken, dan wil je andere moeders besparen dat ze een slecht advies van het cb opvolgen (met alle mogelijke gevolgen) en ze uitleggen waarom dat advies zo slecht is.

Echter de keus blijft altijd bij jezelf. Het is jouw kindje tenslotte.



Zo is van elk kindje afzonderlijk bepalen of het eraantoe is best een mogelijkheid, maar je kunt enkel met een bioptie van de darmen onderzoeken of die rijp zijn ja of nee, lijkt me geen optie.

alle andere manieren hebben meer met de ontwikkelingsfase van de baby te maken, zoals imitatie en orale verkenning, als met voeding. De wurgreflex (die ervoor zorgt dat kindjes alles behalve vloeibaar kokhalzend uitspugen) is een methode om te kijken of een kindje aan ander voedsel als melk toe is. Fabrikanten omzeilen dit dus door de potjes van 4-6 maanden nagenoeg vloeibaar te maken.

Als je flesvoeding geeft, en je kindje heeft na een liter nog honger, dan moet je wat. Honger is net zomin een optie… Maar vaak helpt rijstebloem al een hele poos om de honger te verhelpen. En zo kun je verder bijvoeden en verder risico toch nog een poos uitstellen.



(In principe wordt je enkel allergisch voor producten waar je lichaam mee in aanraking komt, en producten die daar veel op lijken. Na 6 maanden zijn de darmen uitgerijpt en dichter van structuur, er kunnen dan minder producten met het lichaam in aanraking komen, en dus levert het per saldo minder allergieen op)



Zoals Martha met 5.5 maanden beginnen levert overigens ook maar weinig risico op. Sommige baby’s zijn met 4 maanden al uitgerijpt, nagenoeg alle baby’s zijn uitgerijpt na 6 maanden. de meeste zitten er dus tussenin. 6 maanden is de zekere grens.



Heb je het bij een van je kindjes anders gedaan, (vanwege honger of niet weten van de argumenten of verkeerd advies van het cb bijv) dan heeft het weinig zin je schuldig te voelen, hooguit weet je dan wat meer, en kun je bij een eventueel volgend kindje opnieuw bekijken welke keus voor jullie het meest geschikt is. Of kun je een vriendin helpen die met hetzelfde dilemma zit…