bijvoeden eerder dan 4 maanden?

Nijntje :clap: :clap:



Inkie het zal wel niet zo bedoelt zijn maar soms komt het best wel cru over.En ja ik wil ook het beste voor mijn kindje maar als ik dan lees dat ze de voeding dunner maken met water of water er bij geven dat is toch ook niet gezond voor een kindje wat groeien moet.Maar goed iedereen heeft zijn eigen mening en moet het ook doen op zijn eigen manier.



Maar je hebt wel gelijk dat je het met een ander kindje dan weer opnieuw kunt bekijken :wink: .Nu heb ik met Sytze geen problemen ondervonden dus voor mijn gevoel heb ik het goede gedaan ,maar ja dan steekt die verrekte( :oops: )onzekerheid de kop weer op en dan twijfel je weer en dan ben ik stom bezig want dan ga ik die topics lezen dom dom dom :wall: :wall: maar goed dat is weer een ander verhaal.



Maar nogmaals ik hoop toch niet dat ik iemand hier met mijn betoog voor het hoofd heb gestoten

@martha73 wrote:

.Nu heb ik met Sytze geen problemen ondervonden dus voor mijn gevoel heb ik het goede gedaan ,maar ja dan steekt die verrekte( :oops: )onzekerheid de kop weer op en dan twijfel je weer en dan ben ik stom bezig want dan ga ik die topics lezen dom dom dom :wall: :wall: maar goed dat is weer een ander verhaal.




Och je kan ook onzeker zijn als je borstvoeding geeft en hebt besloten te wachten tot 6 maanden met bijvoeding.

Onzekerheid hoort bij het moederschap, daar ben ik van overtuigd.

Blijft dat onzekere gevoel dan de rest van je leven je achtervolgen. Dat hoop ik toch niet :pray: :pray: en idd de borstvoeding is mislukt mede door mijn onzekerheid waar ik mij dus ook knap beroerd over heb gevoeld

hmmm de rest van je leven wrs niet, maar tot je kinderen een jaar of 40 zijn vast en zeker :wink:

Stijn is nu dus 2, en nu komt er weer andere onzekerheid om de hoek kijken. Eet hij wel genoeg, en gevarieerd genoeg. ben ik niet te streng, of juist niet streng genoeg enz enz


Oke,dank je weet ik eerst genoeg ;dit wordt de eerst paar jaar dus vaak mijn haar verven voor de grijze haren :lol: :lol:

Yep, welkom in het moederschap :lol: :-*

Nerine kreeg ook met 3 maanden al bijvoeding. Fruithap, vla, yoghurt
noem maar op. Wilde er met de tweeling ook bij 3 maand psies mee beginnen, maar toen waren ze behoorlijk verkouden dus is het even uitgesteld. En nu nog steeds ff omdat hubbie weer aan het werk is en er moeten wel foto’s genomen worden. Denk dat we er dit weekend maar eens mee gaan beginnen.

@Kers wrote:

Nerine kreeg ook met 3 maanden al bijvoeding. Fruithap, vla, yoghurt
noem maar op. Wilde er met de tweeling ook bij 3 maand psies mee beginnen, maar toen waren ze behoorlijk verkouden dus is het even uitgesteld. En nu nog steeds ff omdat hubbie weer aan het werk is en er moeten wel foto’s genomen worden. Denk dat we er dit weekend maar eens mee gaan beginnen.




Waarom al met 3 maanden?

Omdat dat toen “mocht”
nu “mag” het pas met 4 maanden. Bovendien was ze er aan toe, want ze zat altijd lekker mee te smakken als wij zaten te eten. Ze at ook al met een maand of 7/8 met de pot mee
volledig. Is maar net wat je ze meegeeft van huis uit.

@Kers wrote:

Omdat dat toen “mocht”
nu “mag” het pas met 4 maanden. Bovendien was ze er aan toe, want ze zat altijd lekker mee te smakken als wij zaten te eten. Ze at ook al met een maand of 7/8 met de pot mee
volledig.






Het advies is al vanaf 1999 vanaf 6 maanden, en hoewel het heel lang duurt tot dat bij alle cb’s is doorgedrongen is 4 maanden toch echt al jaren op zijn vroegst. In 2003 stond ook al op de potjes vanaf 4 maaden, denk je echt dat ze dat erop zetten als het vroeger aangeprezen mag worden? Het ministerie van volksgezondheid geeft al jaren aan waaraan fabrikanten zich minimaal moeten houden. Fabrikanten mogen geen vroegere datum op de potjes zetten als 4 maanden omdat nog eerder beginnen niet gezond is.


Is maar net wat je ze meegeeft van huis uit.

:silenced: goed punt :silenced:

ook van mijn kant is het niet de bedoeling om mensen een schuldcomplex aan te praten, net wat inkie zegt, soms doe je iets zonder verdere overige informatie en ga je af op adviezen die van “proffesionals” afkomen. Dat ook de profs soms niet goed geinformeerd zijn of uit laksheid en gedoe verder gaan op oude adviezen, is iets waar je als nieuwbakken onzeker moeder niet zo veel aan kan doen. Het jezelf kwalijk nemen vergalt alleen maar je plezier in het moederschap en als het is gebeurt heeft er te lang bij stilstaan met schuld in je lijf net zo min zin als afvallen en een kilo patat als dieet gebruiken. :wink: (bij wijze dan he)



Mij ging het meer om de argumenten die je vaak ziet voorbijkomen:



Ik ga bijvoeden omdat ik het zo een leuk gezicht vind en niet langer meer kan wachten (dat doe je dan voor jezelf, niet voor je kind)



Ik ga bijvoeden omdat ze dat altijd al zo doen en ik ben er ook groot mee geworden (groot worden doen we allemaal, opvoeden dat is iets waar je ouders bij nodig hebt en daar heeft bijvoeden geen invloed op, al had je alleen brood gegeten in je jeugd, zelfs dan word je wel groot)



Mijn kinderen hebben er niks aan over gehouden (zeggen ze dan met de kids nog in huis, dus nog jong) dat kan je pas zeggen als je kinderen de leeftijd krijgen waarop celvernieuwing aftakelt (eind 20 begint dat al), dan ineens kunnen allerlei kwalen de kop op doen die toch herleid kunnen worden aan voedselintoleranties die ze soms in milde mate al hun hele leven hebben
 chronische neusverkoudheid, verstopping, hoofdpijn, migraine, snel iets breken of kneuzen zijn ook klachten die bij bepaalde voedselintoleranties voorkomen, maar die niemand met een mogelijke allergie asocieert.



Het ging mij erom, dat ook eens duidelijk te stellen

En als je daar iets mee kan, het logisch vind klinken en dan misschien kiest om een risico niet te nemen dan is dat toch goed?

Als je er niks mee kan en alsnog lekker doet wat je zelf wil, even goede vrienden, dan ben ik niet iemand die zal zeggen
 najaaaaa en vul maar in, uiteindelijk zijn het dan jouw kinderen en moet jij keuzes voor ze maken. Iedereen moet uiteindelijk zelf ervaren of die keuzes de juiste zijn :wink:

@Kers wrote:

Bovendien was ze er aan toe, want ze zat altijd lekker mee te smakken als wij zaten te eten.




En dat is dus ook zo een argument



Die van mij doet dat ook en Aniek heeft dat gedaan
 je zou idd gaan denken dat het met eten te maken heeft, maar gek genoeg zou het dan moeten ophouden als ze ook iets te eten krijgen
 toch is Aniek er mee door gegaan tot ongeveer 14 maanden
 ze wilde dan ook wel echt alles in de mond stoppen, tot slakkenhuizen, paardemest restjes en dorre blaadjes aan toe




Zou het niet kunnen, gewoon een idee wat speelt, dat het smakken van een zuigeling het begin van de orale ontdekkingsfase inluid? en niks maar dan ook niks met “het aan vast voedsel toe zijn” te maken heeft?

Een zuigeling weet niks van “vast voedsel” het is van nature gemaakt om te zuigen en melk te krijgen, het heet toch een zuigeling?

Dat ze echter alles maar dan ook alles ontdekken met hun mond als zintuig is iets wat altijd en dan echt zins mensheugenis zo is geweest


@Marcellaaatje wrote:



Zou het niet kunnen, gewoon een idee wat speelt, dat het smakken van een zuigeling het begin van de orale ontdekkingsfase inluid? en niks maar dan ook niks met “het aan vast voedsel toe zijn” te maken heeft?


Dat zou idd kunnen ja, maar of dat echt zo is..komen we nooit achter tenzij er in de toekomst babies geboren worden die gelijk kunnen praten. Als een kind er niet aan toe is om vaster voedsel te krijgen dan laat het dat echt wel merken en dan stop je er toch ook gelijk mee? Ik wel in ieder geval.

@Kers wrote:

Als een kind er niet aan toe is om vaster voedsel te krijgen dan laat het dat echt wel merken en dan stop je er toch ook gelijk mee? Ik wel in ieder geval.




Het fenomeen dat een kind ales wat niet fijngemalen is uitspuugd zegt toch al dat het niet toe is aan vaster voedsel? Alles wat net zo vloeibaar is als melk gaat er idd wel in, omdat het nagenoeg vloeibaar is.

Als je begint met bijvoeden door hele stukken zacht voedsel te geven ipv gemalen of geprakte fijne hapjes. Dan gaat bovenstaande op. De meeste kinderen komen namelijk pas rond de 6 maanden van de wurgreflex af (een kokhalzen als er anders als vloeibaar in de mond/keel komt)

Marcellaaatje,



:thumbup: :thumbup: :thumbup: :-* :-*

Nou, dan zal Nerine wel een wonderkind zijn, want die at het maar gretig op.



Maar goed, hier gaat de stelling weer op dat als je een andere mening hebt dat je gelijk onder tafel geluld wordt
ik VIND dat een kind met 3 maanden al wel vaster voedsel kan krijgen, ik VIND ook dat je je eigen gevoel moet volgen en niet dat van onderzoekers etc.

Zal ik ook vast wel een mega slechte moeder zijn, want over 2 weken is Nerine jarig en dan krijgen Julin en Jokkum echt wel een likje slagroom van de taart hoor. :shock:



Dus als je je niet aan de richtlijnen houdt van het ministerie, consultatiebureau en andere geitenwollensokken ben je een slechte moeder? Gaat precies hetzelfde als het topic over je kindje laten huilen
maar feit is wel dat die van mij heerlijk doorslapen al weken.

Ik trek me gewoon niks aan van een ander en dat vind ik nog steeds de beste instelling die je als moeder kan hebben, want van al dat tegenstrijdige geneuzel word je alleen maar onzeker.

hallo kers,



dan ben ik ook vast een hele slechte moeder!!!

thijs krijgt nu ook al groente en fruit en hij eet alles met gemak op en heeft nergens last van.

jou gedachten lijken de mijne wel.

al het gel*l van dat is slecht of dat is slecht, dan zal het hele leven wel slecht zijn.



groetjes silvia

Mijn sokken zijn gewoon van katoen hoor


Ik VIND het behoorlijk eigenwijs en arrogant om te denken dat je het beter weet als honderden onderzoekers die jaren studie onderzoek en overleg achter de rug hebben.

Dat het van een ministerie/cb/geitenwollensok afkomt wil niet zeggen dat het onzin is.



Of je een goede of slechte moeder bent Vind ik overigens niet samenhangen met de keus voor voedsel. Een goede moeder ben je door de combinatie veel geduld en liefde te geven, en daarnaast verantwoorde keuzes te maken voor de opvoeding van je kindje.

IK VIND jouw keuzes niet verantwoord, maar het zijn jouw kinderen en niet de mijne, en het zegt mi niets over goed of slecht moederschap. Misschien heb jij wel veel meer geduld en aandacht voor je kids als ik dat kan opbrengen.

@Kers wrote:





Maar goed, hier gaat de stelling weer op dat als je een andere mening hebt dat je gelijk onder tafel geluld wordt
ik VIND dat een kind met 3 maanden al wel vaster voedsel kan krijgen, ik VIND ook dat je je eigen gevoel moet volgen en niet dat van onderzoekers etc.


Je hebt meningen en je hebt feiten. Wat jij vindt is in tegenspraak met de feiten. Dan kun je dat natuurlijk nog steeds doen, maar wees dan niet verbaasd als anderen die mening niet van wijsheid getuigen vinden en je gemotiveerd vertellen waarom je echt beter kunt wachten tot zes maanden.

Bedankt, Kers, voor het beantwoorden van mijn vraag. Maar ik vind eigenlijk dat je om het ware antwoord heendraait. Je bent er gewoon zélf aan toe, niet je kind. Ieder zijn ding, maar verschuil je niet achter smakgeluiden of moederinstinct
 Mijn zoontje grijpt ook naar het flesje bier van papa en als hij hem te pakken krijgt, dan zet hij hem aan zijn mond. Zal ik hem dit weekend dan ook maar een biertje inschenken
 ?? Is toch net zo belachelijk
 En het is niet mijn moederinstinct dat zegt dat dit belachelijk is, maar wetenschappers die hebben aangetoond dat alcohol slecht is voor kinderen en de hersenen kan beschadigen. Dat is aan de buitenkant niet te zien, dus ik vertrouw op de wetenschappers. Net zoals ik dat doe bij het uitkiezen van een veilig autozitje, katoenen beddengoed, een veilige kinderstoel, goedgekeurde traphekjes, een badthermometer
 Heeft niks met instinct te maken.



Wat ik dan wel weer opvallend vind, aan jouw uitleg van het moederinstinct, is dat je begint over het laten huilen van je kind. Iedereen weet dat het oerinstinct van een moeder ervoor zorgt dat je je kind bij iedere kik oppakt. Beetje tegenstrijdig dan dus


En natuurlijk slapen ze sindsdien door. Een baby heeft pas vanaf 4 maanden een hechtingspersooon geselecteerd. Dus jouw kindjes zaten nog in die fase, kregen de boodschap dat ze door hun ouders niet gehoord worden en voorbij is de basis voor een veilige hechtingsrelatie. Dus nee, dan gaan ze je niet meer roepen, maar om daar nou trots op te zijn
 :think:



Enfin
 Het is niet de bedoeling om mensen de grond in te stampen vanwege opvattingen en ideeën, maar als die mensen net doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben en wetenschappelijke feiten ontkennen, al naar gelang wat er in hun straatje past, dan voelen gelukkig veel mensen zich geroepen om dat recht te zetten.

Want als er vervolgens moeders komen met vragen over hun kind mbt tot allerlei kwaaltjes, dan denk ik vaak
 had maar gewacht met die eerste hapjes
 Had je nou eens verdiept in de ware feiten over je kind. Het gaat er niet om wat papa en mama leuk vinden, het gaat erom dat je alles doet om te voorkomen dat je kind in de problemen komt, dat het onnodig risico loopt. Daar kan geen foto van het eerste hapje tegenop. Of een likje slagroom omdat papa en mama dat zo leuk vinden. Baby’s zijn best slim, maar ze zullen heus niet teleurgesteld zijn omdat ze geen stukje taart hebben gekregen
 :roll: