bijvoeden eerder dan 4 maanden?

onder tafel laten lu*len kan alleen als je geen gangbaar tegenargument kunt geven

Dus als jij VIND dat je onder tafel word geluld… tja 1 + 1 =2 :silenced:

En ik vind ook niemand perse een goede of slechte moeder, ja tenzij je je kinderen hun leven lang opsluit en niks leert en mishandelt, maar dat is een exces.

Of ik het zelf goed doe, geen idee, maar ik doe mijn best en als veel feiten mijn eigen gevoel weerleggen dan zal ik niet te beroerd zijn mijn idee en gevoel te herzien.

En uiteindelijk als onze kids volwassen zijn, dan, pas dan krijgen we de kous op ons kop, t kan een mooie kous zijn vol waardering, t kan er ook 1 zijn vol verwijten. Maar dat kan je dus pas tegen die tijd zeggen.

Inkie,

knap dat je wederom het geduld kunt opbrengen om NOGMAALS de feiten te vertellen. Ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen, behalve dat ik je niet begrijp Kers… Feiten die onomstotelijk bewezen zijn door wetenschappelijk onderzoek kun je toch niet meer beargumenteren. :? Ook ik kijk er naar uit om Joost bij te gaan voeden, maar ben als de dood dat hij straks een allergie krijgt op zijn 20e ofzo waarvan ik me af moet vragen of ik deze had kunnen voorkomen door pas bij te zijn gaan voeden als hij 6 maanden was.

@Xanna! wrote:

Je bent er gewoon zélf aan toe, niet je kind.

Waar je dat op baseerd is me een raadsel, want als ik er aan toe geweest was dan hadden ze hun eerste fruithap allang gehad. Heb het niet voor niks uitgesteld.

Wat ik dan wel weer opvallend vind, aan jouw uitleg van het moederinstinct, is dat je begint over het laten huilen van je kind. Iedereen weet dat het oerinstinct van een moeder ervoor zorgt dat je je kind bij iedere kik oppakt. Beetje tegenstrijdig dan dus…

En natuurlijk slapen ze sindsdien door. Een baby heeft pas vanaf 4 maanden een hechtingspersooon geselecteerd. Dus jouw kindjes zaten nog in die fase, kregen de boodschap dat ze door hun ouders niet gehoord worden en voorbij is de basis voor een veilige hechtingsrelatie.

Dus met andere woorden, mijn kinderen zullen zich nu nooit meer aan ons hechten, omdat we ze hebben laten huilen? Knap dat jij dat door je pcbeeldscherm kan zien of aanvoelen. :clap:

Enfin… Het is niet de bedoeling om mensen de grond in te stampen vanwege opvattingen en ideeën, maar als die mensen net doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben en wetenschappelijke feiten ontkennen, al naar gelang wat er in hun straatje past, dan voelen gelukkig veel mensen zich geroepen om dat recht te zetten.Dat zal best ja en hoe een ander zijn kinderen opvoedt moet die ander weten, maar ik ben van de oude stempel en ik ga op mijn eigen gevoel en verstand af en dat past dan wel altijd in je eigen straatje ja, doen jullie toch ook als je de feiten volgt of niet? Als een feit je tegen de borst stuit dan volg je dat toch ook niet op of wel?

@silvia78 wrote:

hallo kers,

dan ben ik ook vast een hele slechte moeder!!!

thijs krijgt nu ook al groente en fruit en hij eet alles met gemak op en heeft nergens last van.

jou gedachten lijken de mijne wel.

al het gel*l van dat is slecht of dat is slecht, dan zal het hele leven wel slecht zijn.

groetjes silvia

Psies, dan zal ik eens een stevig gesprek met mijn ouders voeren, want dan ben ik ook door en door slecht…en wat er dan van mijn kinderen terecht moet komen… :wink:

Maar STEL nou Kers dat 1 van je kindje later toch een allergie krijgt; ben je dat niet bang dat je jezelf misschien toch wel een heeeeeel klein beetje af gaat vragen of je het bijvoeden misschien niet beter nog even wat had kunnen uitstellen. Je wilt er als moeder toch alles (wat in je macht ligt) aan doen om allergien te voorkomen of niet?

@Dena, tuurlijk wil ik alles doen om zulke dingen te voorkomen. Maar om dan gelijk jezelf de “schuld” te geven van zulke dingen door bijvoeden vind ik persoonlijk wat overtrokken.

Dat zou dan ook kunnen betekenen dat mijn ziekte voort kan komen doordat ik voor mijn 3 maanden al bijvoeding kreeg? En om daar dan mijn ouders de schuld van te geven of dat ze zichzelf dat aanpraten…nee hoor.

En mijn broer…heeft ook chronische aandoeningen van zijn luchtwegen en allergieën, maar of dat door de vroege bijvoeding komt? Daar geloof ik niks van eerlijk gezegd.

Sorry… maar ik hoop Kers dat jouw bedoeling is om ons op te stoken… Dat het niet echt waar is wat je allemaal typt… Jij en je broer hebben dus allerlei aandoeningen, maar het vroege bijvoeden kan geen kwaad?? :think:

En ik wilde ook gaan uitleggen hoe het zit met veilige hechting, alleen realiseerde ik me dat dit allemaal wetenschappelijk bewezen is en dat het dan dus geen zin heeft om het hier neer te zetten…

Wat zegt jouw moederinstinct dan over het huilen van je kind? Dat ze dit doen om je te stangen?

Mmm, ik probeer iets te bedenken wat mij tegen de borst zou stuiten en daarom een reden zijn om het te negeren. Maar waarom zou een bijvoedingsadvies mij tegen de borst stuiten…? Omdat ik zo graag mijn nieuwe slabbetjes wil uittesten… Omdat het insinueert dat ik mijn eigen kind niet ken? Nou, dat klopt dan, want ik heb geen idee wat er in het koppie en lijfje van mijn mannetje gebeurd!

Als je er alles aan wilt doen om allegien te voorkomen dan sluit je evt .risico’s toch ook zoveel mogenlijk uit?

Natuurlijk ga je je ouders nu geen schuldgevoel meer aanpraten. Zij handelden toen ook naar eer en geweten en met alle liefde van de wereld, maar inderdaad jouw luchtwegaandoening KAN daar wel mee te maken hebben. Je weet nu zelf hoe vervelend je aandoening is; dat wil je toch niet voor je kindjes?? En ook al is het risico maar klein dat ze dit door de bijvoeding kunnen krijgen, het is en blijft een risico. Als je nu even wacht met bijvoeden tot hun darmpjes volgroeid zijn dan heb jij er in elk geval aan gedaan wat je kon. Die leuke foto’s komen later wel joh.

Ik wou dat ik je kon overtuigen om toch nog even te wachten…

kers… dat is het hem nou juist, we zeggen niet dat je een slechte moeder bent als je eerder begint, we zeggen niet dat je jezelf de schuld moet geven als je kindje toch een allergie krijgt en ook gaan we je niet vertellen dat je persee je kinderen pas met 6 maand moet gaan bijvoeden en dat je het nooit mag laten huilen.

Maar, als je beter weet, beter KAN weten, en niet beter doet, enkel en alleen omdat jouw gevoel zegt dat wetenschappelijk bewezen feiten voor jou niet geloofwaardig zijn, zegt dat dan niet veel over jouzelf?

Dat is toch net als weten dat roken een behoorlijk verhoogd risico geeft op astma, longkanker, emfyseen, vervroegde dood enz en toch doorgaan omdat je het maar larie vind en jouw oom wel 90 is geworden met het roken van dikke sigaren…(als voorbeeld dan he)

Zeg dat maar eens tegen een vrouw die haar man verliest aan longkanker veroorzaakt door roken.

Als je risico’s neemt enkel omdat jij dat zo vind, de statistieken niet gebruiken tot eigen doel en nut, dan vind ik dat alleen maar heel arrogant, sorry.

Zo is het ook met bijvoeden, eerder bijvoeden KAN wel, maar geeft een BEWEZEN verhoogd risico op allergien en voedselintoleranties welke weer tot neurologische aandoeningen (adhd, add) en lymfegevoelige ziekten (me, cvs, fibromyalgie) KUNNEN leiden… niemand zegt DAT het jouw kind overkomt, maar het KAN wel, en als je dat risico (niet meer en niet minder) KAN verminderen door 2 maand langer te wachten… dan is dat meteen lariekoek en maakt ons tot geitewollensokken figuren?

Het maakt mij echt niet uit hoor, je hebt ook ouders die wel roken in het bijzijn van de kleine, die een onveilig autostoeltje kopen welke allang niet meer aan de eisen voldoet, die het bedje gebruiken van hun oma met spijlen die 15 cm van elkaar staan en weet ik het veel, allemaal onder het mom… mijn oma heeft het ook overleeft, zoveel roken we niet, dat autostoeltje was TOEN ook veilig en noem maar eens een zooi andere argumenten die mensen opgooien om het voor henzelf goed te praten dat ze het zo doen.

@Kers wrote:

Dat zou dan ook kunnen betekenen dat mijn ziekte voort kan komen doordat ik voor mijn 3 maanden al bijvoeding kreeg? En om daar dan mijn ouders de schuld van te geven of dat ze zichzelf dat aanpraten…nee hoor.

Volgens mij zit hier je werkelijke probleem. Je wilt je ouders niet de schuld geven van je ziekte. Kers, je ouders deden wat men toen verantwoord achtte, anders hadden ze het vast niet gedaan. Maar waarschijnlijk hebben ze inderdaad bijgedragen aan de ernst van juillie ziekten. Nee, het is niet de enige oorzaak. Maar je hebt dus aanleg, en omstandigheden die die aanleg stimuleren of juist niet. Eerder dan zes maanden bijvoeden draagt bij aan het optreden van dergelijke problemen en de ernst ervan. Heel jammer, jullie zijn niet de enigen en het is vet pech.

Maar Kers, jij wilt iets gaan doen wat niemand verantwoord vindt. Je ouders konden niet beter weten, jij wilt niet beter weten. Ik zou het inderdaad niet eerlijk vinden om je ouders ergens de schuld van te geven. Maar als jouw kinderen later ziek of allergisch worden dan is een deel daarvan waarschijnlijk echt jouw schuld. Want je had de informatie, maar hebt gekozen om er niet naar te luisteren tegen alle adviezen in.

Ik zit helemaal niet te stoken, maar die aandoeningen van ons komen ECHT niet van de vroege bijvoeding.

Mijn broers aandoeningen komen van het feit dat hij niet in Nederland geboren is dus een ander klimaat gewend is en zijn lichaam moeite heeft om zich aan te passen en daar heeft een fruithap niks mee te maken.

Mijn ziekte heeft eerst jaren gesluimerd voordat het zichtbaar werd en ook dat kwam niet door bijvoeding.

Zo kan je namelijk een heleboel dingen wel afschuiven op vroege bijvoeding of het niet opvolgen van adviezen en wetenschappelijk bewezen dingen. Dat vind ik een makkelijke uitweg, sorry.

Volgens mijn grootouders is de kanker van mijn vader zijn eigen schuld…had hij maar niet op topniveau moeten sporten…dat slaat toch ook nergens op…

Maar is het bewezen dan dat je vanalles kan gaan mankeren door vroege bijvoeding?

Inderdaad Xanna, ik probeer nog steeds om je Kers te overtuigen, maar kan bijna niet geloven dat ze het meent. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik hier wel om kan janken. Ik wou dat ik je beter kende, dan kwam ik vanavond onder het genot van een kopje koffie alles NOG een keer uit leggen in de hoop dat het je op andere gedachten zou kunnen brengen.

Tjeez Inkie, zeg ik een paar mailtjes geleden dat ik niet begrijp hoe je het geduld op kunt brengen om hier de feiten te blijven zetten en nu ben ik zelf ook aan het bedenken hoe ik door kan dringen :think:

JA lieve Kers, dat is ECHT bewezen!!

@dena wrote:

En wat kan je dan allemaal wel niet gaan mankeren en onder de leden krijgen? Want nou maak je me nieuwsgierig.

En hoezo moet jij huilen van mijn opvoedmethoden dan? Vind je mijn kinderen nu zo zielig?

@Kers wrote:

Zo kan je namelijk een heleboel dingen wel afschuiven op vroege bijvoeding of het niet opvolgen van adviezen en wetenschappelijk bewezen dingen. Dat vind ik een makkelijke uitweg, sorry.

Maar waarom is dat een makkelijke uitweg? Jij vindt het toch moeilijk om te wachten en om de adviezen op te volgen? Dan is dat toch juist de moeilijke weg?

Het is inderdaad bewezen dat te vroeg bijvoeden (en meer onnatuurlijke voedingsprincipes) allerlei allergieën en aandoeningen veroorzaakt, die je dus met wachten kunt voorkomen. Dat is ook het doel van deze topic, om dat duidelijk te maken.

En natuurlijk heeft het geen zin om dat er achteraf nog even in te wrijven, maar je kunt wel gebruik maken van de kennis die nu beschikbaar is, om daarmee je kind een nog betere start te geven. Zo dachten ze "vroeger" ook dat menstruerende vrouwen geen borstvoeding mochten geven en dan kregen baby's van 6 weken koffie te drinken... Ik ben blij dat er wetenschappers zijn geweest die hebben onderzocht dat dit de oorzaak bleek van veel sterfte bij baby's.

Wat mij betreft geef je ze vanavond een Happy Meal, dat moet je zelf weten. Maar het gaat mij erom dat er steeds verhalen blijven opduiken van moeders die zeggen dat het geen kwaad kan, dat de feiten onzin zijn en dat hun kindjes het "er prima op doen", terwijl dat dus niet altijd waar is en je dan gewoon geluk hebt. Op die manier blijven er misverstanden bestaan, waar veel moeders niet mee geholpen zijn.

Kijk, met zo’n weerwoord kan ik tenminste wat. Is geen aanval op mij en mijn opvoedkunde, maar gewoon een verhaaltje. En wat je er dan mee doet moet ieder voor zich weten…toch?

Maar om dan gelijk meelij met mijn kinderen te hebben of er om te moeten huilen…erg dramatisch. :think:

En nog iets…als er zoveel dingen bewezen zijn die niet geod zijn…dan moeten er ook dingen zijn die wel goed zijn toch? Waarom hoor je daar zo weinig over dan?

Ga ik nu even de tweeling de fles geven zoals een goede moeder betaamd. :wink:

@Kers wrote:

@dena wrote:

En wat kan je dan allemaal wel niet gaan mankeren en onder de leden krijgen? Want nou maak je me nieuwsgierig.

En hoezo moet jij huilen van mijn opvoedmethoden dan? Vind je mijn kinderen nu zo zielig?

Je kunt er vooral allergien van krijgen doordat de darmpjes nog niet volgroeid zijn. Deze laten dan nog stoffen door welke allergien kunnen veroorzaken. Bij 6 maanden zijn de darmpjes volgroeid en kunnen deze stoffen niet meer doorgelaten worden. Althans; de kans daarop is stukken kleiner.

Ik hoef niet te huilen om jouw opvoedmethoden want ik ben ervan overtuigd dat je je kindjes liefdevol opvoedt en het beste met hen voor hebt. Ik wilde eigenlijk alleen laten weten dat ik me machteloos voel doordat ik je niet kan overtuigen. Goed , huilen is wat overdreven :wink: Begrijp me niet verkeerd; ik wil je niet aanvallen maar overtuigen van een feit en ik hoop dat je alsnog besluit om nog even te wachten door hetgeen wij hier aan je duidelijk proberen te maken.

Begrijp me niet verkeerd; ik wil je niet aanvallen maar overtuigen van een feit en ik hoop dat je alsnog besluit om nog even te wachten door hetgeen wij hier aan je duidelijk proberen te maken.

Waarom wil jij mij zo graag overtuigen van jouw(en met andere gedeelde) methodes dan? Ik probeer dat toch ook niet bij jou…ik laat jou toch ook in je waarde en zeg toch ook niet wat ik eerlijk denk van jullie opvoedkunde?

En ik heb tot nu toe gewacht met fruithap, omdat Julin en Jokkum allebei ziek waren. Nu zijn ze dus wel weer beter, maar is hubbie er niet voor foto’s etc. Maar ik zal echt niet langer wachten om wat jij nou hier verteld hebt hoor.

:roll: Jammer , dan ben ik uitgepraat. Ik dacht dat ik je toch wel in je waarde liet hoor, maar je bent echt heel erg eigenwijs en niet te overtuigen van keiharde feiten. Ik hoop voor de kleintjes dat ze geen allegie krijgen en voor jou dat als ze deze wel krijgen dat je niet denkt:“had ik maar wat later begonnen”

Wachten omdat Hubbie er niet is voor de fotos’…Ik vind het echt onbegrijpelijk.

En oh ja: ik wilde je overtuigen omdat je kindjes hier nog geen zeggenschap in kunnen hebben en ik het erg zou vinden als ze later een allergie zouden krijgen die evt te voorkomen was geweest.