Nou ja, tenzij je zelf ook gestudeerd hebt voor kinderarts /dieetist niet natuurlijk, anders is het natuurlijk wel zeer verstandig dat je wel deskundig advies opvolgt.
Oh, en dat is niet omslachtig gezegd hoor, gewoon recht door zee!
Wat is dat toch…elke keer mij “neerhalen” omdat ik mijn kinderen anders opvoed dan de meute. Leuk forum zo zeg…bah.
het is inderdaad lastig. Aan de ene kant vind je echt dat iemand een verkeerde beslissing maakt, aan de andere kant weet je dat die geen slechte moeder is en dat het prima gaat met haar kinderen. Je wil iemand niet neerhalen, maar wel je mening geven… Ik vind dat lastig soms, het ligt ook zo gevoelig…
Kers we zullen hier nooit uitkomen… ik zeg niet dat je een slechte moeder bent. Ik denk dat iedereen het beste voor zijn kinderen wilt maar ik vind het gewoon niet verantwoord om geen deskundig advies op te volgen, en dan al helemaal niet om tegen de adviezen in op eigen houtje te gaan uitproberen. Mensen op het CB die hiervoor gestudeerd hebben weten het toch beter dan jij die daarvoor niet gestudeerd heeft?
Wat Lena aangeeft dat het gevoelig ligt, dat klopt, want het gaat om kinderen en daarom kunnen de reakties misschien wat feller zijn.
Of je nou met 3, 4 of 6 maanden gaat beginnen met bij voeden laat ik even in het midden…
Wat ik even wil melden dat de zogenaamde deskundigen elkaar heel vaak tegen spreken en ik hier dus mijn twijfels over heb, als ik naar het CB ga dan luister ik naar hun adviezen, wat ik hiermee doe is MIJN keus.
IK ken namelijk mijn kindje beter dan de zogenaamde deskundigen op het CB, ik wil niet zeggen dat het helemaal niet goed is maar ik heb al een aantal adviezen gehad waarbij de arts het een zei en de wijkverpleegkundige het ander… ook verschilt dat per bureau
Als moeder ben je ervaringsdeskundige (al is het je eerste je kent je kindje het beste) en dat weegt soms zwaarder dan een medisch deskundige!
Kers ik veroordeel je niet meid, het is jou keus!
Wat IK doe is MIJN keuze…
Ik zou het ook heel vervelend vinden als mensen massaal gaan zeggen dat je het niet goed doet terwijl je kind(jes) tevreden en gezond zijn!
Ik vindt het netjes dat je voet bij stuk houd en voor je mening durf uit te komen (AL is dit niet mijn mening)
xx
famke
@famke wrote:
IK ken namelijk mijn kindje beter dan de zogenaamde deskundigen op het CB,
Jij kent het gedrag van je kindje beter dan de deskundigen, en het karakter. Maar te zeggen dat je de darmen en de fysiologische ontwikkeling van je kindje beter kent, is een beetje eh… niet waar, zullen we maar zeggen .
Dat deskundigen elkaar tegenspreken is lastig. Daarom zul je hun verhalen moeten beoordelen op de kracht van hun argumenten. Als iemand goede argumenten heeft om met 4, 3 of 2 maanden bij te voeden, dan is het logisch dat je die keuze maakt. Maar puur op intuïtie kom jij niks te weten over de rijping van de darmen van je kind.
Mjah ik lees wel vaker op de Belgische fora ook mee (tsjah blijf een Bellug he :roll: ) en soms sta zit ik echt met open mond te lezen. Beebs krijgen met 2 1/2 maand ranja, fruitpap wordt door K&G geadviseerd vanaf 3 a 4 mnd als je geen bv geeft, rijstebloem vanaf een maand of twee voor t doorslapen :think:
Maar dat zijn dan dus wel de adviezen van de mensen van wie je er vanuit gaat dat ze t weten toch? K&G daar is t cb hier… Dus wat moet je nu nog geloven?
Ik zou letten op de argumenten die ze gebruiken.Als ‘doorslapen’ het argument is, dan kun je dat afwegen tegen de argumentne tegen. Dat komt dan neer op: het belng van de ouders vs het belang vna het kind. Het kan heel legitiem zijn om te kiezen voor meer nachtrust, maar dan moet je je dus wel realiseren dat jÃj toe was aan bijvoeding, niet je kind.
In de WHO werken trouwens wetenschappers van verschillende nationaliteiten, dus je zou verwachten dat die bekend zijn met verschillende visies.
Maar het blijft lastig, da’s waar.
@lena3 wrote:
@famke wrote:
IK ken namelijk mijn kindje beter dan de zogenaamde deskundigen op het CB,
Jij kent het gedrag van je kindje beter dan de deskundigen, en het karakter. Maar te zeggen dat je de darmen en de fysiologische ontwikkeling van je kindje beter kent, is een beetje eh… niet waar, zullen we maar zeggen .
Dat hoor je mij ook niet zeggen…en IK zeg ook niet dat dit mijn keuze is!!
Ik maak alleen een opmerking over de deskundigen, dat ik hier mijn twijfels over heb en over hun adviezen.
Vicky, ik heb veel meegemaakt (en ik weet ook jij) op het gebied van deskundigen…er zijn bij ons nagal wat fouten gemaakt en DAAROM zeg ik: je kent je kindje het beste.
famke
Deskundigen… ja… haha… ik denk dat ik eens een boek ga uitgeven over mijn ervaringen met de Nederlandse zorg. Wordt geheid een bestseller.
Behalve dat, Kaylee drinkt steeds minder en minder goed. En ze begonnen de vorige keer al over bijvoeding. Nu drinkt ze nog minder, morgen ga ik weer naar t weeguurtje… Ben benieuwd wat ze gaan zeggen :think: En wat kan ik er dan no gtegen in brengen? We hebben nu al alles geprobeerd, maar ze wil gewoon bijna niet drinken :think: Ik vind het moeilijk hoor, want eigenlijk wil ik pas ten vroegste met 6 mnd beginnen.
@Vicky wrote:
Deskundigen… ja… haha… ik denk dat ik eens een boek ga uitgeven over mijn ervaringen met de Nederlandse zorg. Wordt geheid een bestseller.
Dan wil ik ook wel 1 van je bronnen zijn hahahah
Heb een hele waslijst klaar!
Kun je het CB niet gewoon vertellen waar jij voor staat, of gewoon doen wat ik doe: ja en amen knikken en vervolgens het mijne denken :mrgreen:
famke
Nee want ik wil nu eindelijk wel eens weten waarom Kaylee 12 u per dag huilt (gelukkig sinds zaterdag niet meer afklop) en bijna niet meer drinkt, want ik weet het niet.
Ben je wel eens naar de fysio geweest met haar? (ik ga nu erg offtopic)
Je hoeft tegenwoordig geen verwijsbrief meer voor de fysio…
famke
Oei wat naar Vicky…
Toen Lara een tijd zo slecht dronk (nog niet de helft van wat het moest zijn) heb ik ook serieus zitten twijfelen over bijvoeding. Ik kan het me dus heel goed voorstellen. Wat mij uiteindelijk heeft doen besluiten het niet te doen was dat ik dacht: als ze het één niet wil, dan zal ze het ander waarschijnlijk ook weigeren. En dat ik bang was dat als ze fruit zou gaan eten, ze nog minder zou gaan drinken. Maar ik kan me je twijfel dus heel goed voorstellen, want je weet gewoon niet wat je doen moet. Alles heeft voor- en nadelen en je wil gewoon zo graag het beste… Wisten we maar gewoon wat het beste was hè…
Ik wens je heel veel sterkte met je arme kleine meid en ik hoop dat het snel beter zal gaan :-* :-* :-*
Nog even off topic… Ik ben bij de osteopaat geweest, zit een heel verhaal achter, wil ik je wel ff via pb doen.
Ja ik vind het ook erg moeilijk Lena, ik ga morgen gewoon weer naar t cb en ff luisteren wat ze daar zeggen. Ze dachten daar aan reflux, heb nu dus de melk ingedikt met jbpm, het huilen is minder, het spugen ook, maar ze drinkt nu nog minder :think:
je krijgt het niet cadeau hè Vicky :-* .
Ik stuur je effe een PB, anders vervuil ik het topic.
Fiona krijgt al vanaf 3,5 maand bijvoeding en heeft nergens last van gehad en vond en vind het heerlijk. Ik ben begonnen met 1/3 potje en dat drie dagen en dan weer een ander smaakje. Fiona eet werkelijk alles en vind alles lekker. Vanaf 5,5 maand begonnen met vlees en 6 maanden potjes en af en toe een stukje brood. Vanaf 7 maanden een boterhammetje. Het gaat allemaal goed. Het is gewoon goed kijken wat het met je kindje doet en wat je zelf prettig vind.
Fijn dat Fiona er zo van geniet. Het gaat er ook niet om dat je kindje het niet léuk zou vinden, maar dat het mogelijk allergieën (en darmklachten)op kan wekken en dat de darmpjes eigenlijk nog niet toe zijn aan dat soort voedsel. Dat weet je pas als je het probeert, en dus willen veel moeders het leiver niet uitproberen. Mooi dat het bij Fiona goed is gegaan.
Wat ik me afvraag: verhoogt vroege bijvoeding ook de kans op allergieën later in het leven, of zou je dat meteen moeten merken?
Ik las bijvoorbeeld dat vroege blootstelling aan allergene stoffen in voedsel de kans op hooikoorts vergroot. Maar krijgen die kinderen dat dan meteen, of misschien pas jaren later?
Ik had het daar eergisteren over op t cb, omdat ze dus geopperd hadden om eerder te beginnen… En omdat Sydney astma heeft wil ik t eigenlijk niet.
Toen zei ze dus dat je t gelijk moet werken. En als je t dan niet meer geeft (meteen dus), dat ze er weer overheen groeien (over de allergie dus). Dus dat ik wel meteen kon beginnen als ik wilde en gewoon goed op Kaylee moest letten. Ik weet het echt niet meer hoor, je hoort zoveel verschillende dingen en verschillende meningen. :think: En eigenlijk wil ik er gewoon vanuit gaan dat ze op zo’n CB wel weten wat ze zeggen, want als dat al niet meer kan, naar wie moet je dan luisteren in dit soort zaken? :think:
Nou ja ik begin nog niet, over twee weken ga ik weer wegen, is ze dan niet of amper gegroeid denk ik dat we t toch moeten proberen
Ach, over 2 weken is ze 5 maanden. Vervolgens heeft ze nog een s2 weken nodig voordat ze ook echt wat eet (hi hi), dus dan scheelt het nog 14 dagen met wat je van plan was .
Ik vind het ook lastig soms. Zo hadden wij eerst een meisje op het CB die heel weinig van BV wist. Dan vertrouw ik haar antwoorden op andere vragen meteen ook niet meer. Nu hebben we iemand waar ik meer vertrouwen in heb.