marda… in het 1e deel was het deel met mensen die moeite met zwanger worden kleiner, maar stiekem is het best veel die er moeite mee heeft.
denk ook dat het juist nu zo is dat mensen zich opgeven om aan de buitenwereld te laten zien van . kijk het gaat niet altijd zo makkelijk en daarom zal het nu wel zo zijn dat je alleen maar de negatieve dingen ziet…
Ik ben het wel eens met Miro…mijn zwangere schoonzusje kijkt dus echt bewust niet naar Babyboom.
In het echt heeft één op de zes stellen te maken met vruchtbaarheidsproblemen. Veel meer dan je eigenlijk zou denken, het komt ontzettend veel voor.
Ik vind het juist wel mooi dat deze kant van het zwanger worden ook eens zo uitgebreid belicht wordt. De meeste mensen die er zelf niet mee te maken krijgen, hebben totaal geen idee wat het allemaal inhoudt en wat er bij komt kijken. Hoe zwaar zo’n traject is. Sommigen denken: Doe je toch gewoon even IVF, embryo terug en zwanger! Er zijn zoveel vooroordelen en onbegrip over vruchtbaarheidbehandelingen en dan vooral over IVF/ICSI. Wel eens goed om te laten zien dat het gepaard gaat met stress, pijn en hoeveel je ervoor over moet hebben als het niet op de gewone manier lukt. Hoe ze de behandelingen en puncties laten zien, komt wel overeen met de werkelijkheid. Het is ontzettend herkenbaar voor ons.
Maar ik ben het wel met jullie eens dat de verhoudingen wat scheef liggen, ze laten alleen de stellen zien waar iets bijzonders mee is. Maar ja, een normaal stel is ook minder leuk om naar te kijken.
Leuk is het niet om er naar te kijken maar ik hoop eigenlijk dat de taboe op onvruchtbaarheid een beetje wordt doorbroken.
Klopt 1 op de 6, (helaas ben ik daar ook 1 van, al ben ik 2 x met hulp en 2x spontaan zwanger geworden. )
Maar 1 op de 6 is gelukkig toch nog wel wat anders dan de helft!
Ben het ook met jippie eens dat het heel goed is dat het belicht wordt en dat het taboe ermee doorbroken wordt. Het is dan ook bij zoveel stellen helaas een onderdeel van hun kinderwens. Maar anderzijds door er zo’n nadruk op leggen door 50% van de stellen te selecteren met vruchtbaarheidsproblemen en nog eens een heleboel anderen die kindjes zijn verloren, zelf ziek zijn enz. is denk ik ook niet het juiste beeld afgeven, zo lijkt het ineens of dat de helft van Nederland verminderd vruchtbaar is en of het voornamelijk een en al doffe ellende is om een kind op de wereld te zetten.
@Jippie wrote:
In het echt heeft één op de zes stellen te maken met vruchtbaarheidsproblemen. Veel meer dan je eigenlijk zou denken, het komt ontzettend veel voor.
Ik vind het juist wel mooi dat deze kant van het zwanger worden ook eens zo uitgebreid belicht wordt. De meeste mensen die er zelf niet mee te maken krijgen, hebben totaal geen idee wat het allemaal inhoudt en wat er bij komt kijken. Hoe zwaar zo’n traject is. Sommigen denken: Doe je toch gewoon even IVF, embryo terug en zwanger! Er zijn zoveel vooroordelen en onbegrip over vruchtbaarheidbehandelingen en dan vooral over IVF/ICSI. Wel eens goed om te laten zien dat het gepaard gaat met stress, pijn en hoeveel je ervoor over moet hebben als het niet op de gewone manier lukt. Hoe ze de behandelingen en puncties laten zien, komt wel overeen met de werkelijkheid. Het is ontzettend herkenbaar voor ons.
Maar ik ben het wel met jullie eens dat de verhoudingen wat scheef liggen, ze laten alleen de stellen zien waar iets bijzonders mee is. Maar ja, een normaal stel is ook minder leuk om naar te kijken.![]()
wat mooi verwoord…
Ik persoonlijk vind het wel “fijn”, om deze kanten nu ook allemaal te zien.
Het verdriet, de andere emoties allemaal, wat mensen moeten doormaken.
Ik hoorde het wel van andere mensen, maar ja ik wist echt niet wat alles inhield precies hoor!
Ik schrik ook van bepaalde handelingen, wat je allemaal moet ondergaan…
Ik persoonlijk sta er nu dus wel meer bij stil hoor :thumbup:
Ik vind het ook wel mooi dat ze dit nu laten zien. In de serie van 2007 waren wj net bezig met iui. Toen dat aan bod kwam bij babyboom had ik net de 1e iui achter de rug. Ik vond het fijn om te zien dat we niet de enige waren die dit door moeten.
Nu zijn we bezig met icsi. En ook nu wordt dat net aangehaald.
ook mijn collega’s kijken mee. Ze hebben hierdoor veel meer een idee wat wij door moeten maken.
Ik vind het dus top!
Hopelijk word ik nu niet verkeerd begrepen. Dus nog even een toelichting op mijn vorige bericht.
Ik vind het absoluut heel goed dat er aandacht wordt besteed aan stellen waarbij zwanger worden of het krijgen van een gezond kindje niet vanzelfsprekend is. Het is inderdaad goed dat mensen hierover worden geinformeerd en dat ze weten hoe zwaar en soms ook verdrietig de medische molen is. En hopelijk ontstaat er zo meer begrip voor de mensen die dit meemaken.
Ik gaf alleen aan dat het wat mij betreft niet 90% van de tijd daarover hoeft te gaan. Een zwangerschap of kindje heeft ook zo ontzettend veel mooie kanten die wat mij betreft ook belicht mogen worden.
Voor iedereen die in de medische molen zit :hug:
ja jullie hebben gelijk dat het allemaal erg heftig is in deze afleveringen…
dat dat het geluk een beetje overschaduwd soms…
maar daarentegen vind ik het echt goed dat juist deze kant van het zwanger worden, zwanger blijven, bevallen en je kindje zijn opgroeien belicht worden…
zoveel mensen gaan er maar gewoon vanuit dat het goed gaat en blijft gaan… dat het heel vanzelfsprekend is dat wanneer je een kindje wil dit ook gebeurd… en je geen zorgen hebt maar alleen een prachtige zwangerschap…
heel naief want in veel situaties gaat het helemaal niet zo makkelijk…
kijk bij mij… een klein clubje vriendinnen… ikzelf en nog 2 dames…
ééntje hele heftige vroeggeboorte van haar tweeling… enorm veel spannende en heftige weken maar het zijn nu stoere jongens die bijna naar de basisschool gaan…
nummer 2 die twee jaar terug haar 1e zoontje verloor nu weer tegelijk met mij zwanger was… nou en jullie weten ook onze afloop…
dus dat is 3 op 3 waarbij het 2x slecht is afgelopen en 1tje die ook bijna haar tweeling is verloren…
ik vind het juist goed dat ze zo’n breed scala aan dingen laten zien die problematisch kunnen zijn… geldzorgen en ook dat je zoveel steun kunt hebben aan vrienden en familie…
moeders voor moeders wat zo belangrijk is voor zovelen…
even een simpel kaartje sturen zoals oscar en joyce vertelden…
niet alleen de problemen laten ze zien maar ook hoe de omgeving ze tot steun kan zijn…
en hoe belangrijk het eigenlijks is om steun te hebben wanneer het niet vanzelf gaat!!
bevallingsseries zijn er ook al genoeg toch?
ik ervaar wel steun in de verhalen… dat het neit gek is hoe wij met deze situatie omgaan… herkenning van bepaalde dingen…
en alleen al door lekker mee te huilen wat dan weer oplucht
maar eidereen zijn/haar mening… gelukkig is ook iedereen vrij om de afstandsbediening te pakken en te zappen naar iets anders
Ik sluit me wederom helemaal bij Miro aan!
Heel mooi gezegd!!
Vind het ook hardstikke goed dat er aandacht voor is, en eigenlijk zou deze er veel meer moeten zijn wat betreft de medische molen, ook in andere programma’s e.d. Ik miste heel veel info, behalve dan op internet toen ik anderhalfjaar lang heb gespoten e.d. om zwanger te kunnen worden. Er heerst nog steeds zo’n groot taboe op! Misschien als het meer onder de aandacht komt, dat er dan ook wat gedaan wordt aan de beperkte behandelingen in het basispakket.
oepsie wilde alleen ff een reactie plaatsen maar is perongeluk iets uitgebreider geworden… :oops:
Zitten we er weer klaar voor???
zeker! en manlief is niet in de buurt, dus de tranen kunnen ongestoord komen als het nodig is
heb ook nieuws gevonden over babyboom koppel Denise en peter
Van wie de vliezen veelss te vroeg gebroken zijn
http://babyboom.ncrv.nl/blogs/romy-is-geboren
weet iemand war guido en annemiek vandaan komen of nu wonen? hij komt me zooo bekend voor :think: maar kan ook geen achternaam vinden…
vind het ook een leuk stel :mrgreen:
En dames hoe vonden jullie deze aflevering?
Heb hem opgenomen want manlief stoorde mij te vaak :doh:
Maar jeetje zeg, was wel heftig!
ik heb hem maar met een half uur gezien aangezien ik telefoon had :s
Hier niet gestoord. Hub vroeg of ik het erg vond als hij het gras ging maaien en in de garage ging klussen
Maar jeetje, dat verhaal van Lucas. Slik…
Wat heb ik met Lucas en z’n ouders te doen… . Het zal je maar overkomen… wat een nachtmerrie en zo zielig voor dat manneke.
Ben na de uitzending altijd nog blijer dat we 2 gezonde kinderen hebben, ook al hebben we het nodige meegemaakt…
Vond het wel grappig hoe dat jonge stel dat jasje aan het aanfrommelen was bij hun zoontje :lol: . Zo herkenbaar die onhandigheid :shifty: !