Augustus 2014 stoppers!!

@jeweldrop

Hier in het kort (korter lukte me niet, sorry) de bevallingen van mijn 2 meiden;

De weeën begonnen bij 41+5 dagen. Volgende dag opwekkers gehad omdat het niet snel ging. Toen een ruggeprik omdat ik weeenstormen kreeg. Helaas ging daar iets mis mee. Dus heel veel pijn. Toen bleek ik bij 8cm te stagneren. Uiteindelijk na 2 dagen weeën en totaal uitgeput een keizersnede gekregen. Een prachtige dochter van ruim 9 pond!

Bij de tweede mocht ik proberen gewoon te bevallen, maar ze vertelde al dat ze dan voorzichtiger zijn. De weeën begonnen bij 41+2 dagen. Een paar uur later al in het ziekenhuis en ik had pijn in mijn buik. Ik maakte me echt zorgen omdat het niet echt voelde als weeen. Echo gemaakt, maar niets te zien. Toch heeft de gyn besloten om een keizersnede te gaan doen. (Ik was pas een paar uur aan de gang) dat bleek net optijd. De baarmoeder stond op scheuren. De gyn zei achteraf ook veelal te luisteren naar de moeder. En omdat ik in paniek was en me echt zorgen maakte, vond ze dus dat het echt nodig was. Het resultaat( weer een prachtige dochter van bijna 9 pond.

Nu weten we zeker dat ik een keizersnede krijg rond 38 weken. Ik mag geen weeen meer krijgen.

Ik begreep wel dat natuurlijk bevallen na een keizersnede vaak wel mag, maar dat ze dan wel sneller zullen beslissen om in te grijpen als dat nodig lijkt. Je blijft ook bij de gyn onder controle. (Laatste stuk van de zwangerschap iig) Vond ik heel fijn!

Ik heb die gesprekken toen ook gevoerd vooraf. Heel fijn ok te weten wat je verwachten kan. Meestal kunnen ze je goed geruststellen!

Ook hier is de menstruatie een dag te vroeg begonnen.

Een cyclus van 27 dagen deze keer.

Op naar de volgende ronde.

Hé balen Miro!

Kato: wat een verhaal, best heftig als je dan bij de tweede hoort dat het op scheuren stond! Is het normaal dat ze dat niet kunnen zien op een echo? En kunnen ze dat nu in een volgende zwangerschap dan wel in de gaten houden met echo’s?

En jij dus ook van die grote kids, die van mij was ook zo goed als 9 pond.

Hoe heb jij de keuze gemaakt om bij de tweede toch eerst weer zelf te proberen? Was je niet bang dat het toch weer zou eindigen in een keizersnede?

Hoe is het eigenlijk met petatje?

Wat jammer Miro!! Wat is het toch toevallig dat we ook allemaal zo vroeg zijn. Is het volle maan geweest ofzo? (Het zal wel zo’n bakkerspraatje zijn, maar heb wel eens gehoord dat het invloed heeft. En vanaf mijn bankje lijkt de maan aardig rond :wink: )

@Jeweldrop. Ik heb toen gewoon het advies van de gynaecoloog opgevolgd. Had en heb nog steeds een heel goed gevoel bij ons ziekenhuis en de doctoren/verloskundigen daar. Ik word zo goed in de gaten gehouden. Een dunne baarmoeder, die sneller kan scheuren na eerder keizersneden, is volgens mij niet (goed) te zien op de echo. Maar zolang je geen weeën hebt, kan het ook geen kwaad is mij gezegd. Uiteindelijk is een natuurlijke bevalling veelal het beste voor het kind en is de moeder daarna sneller op de been. Dus ja, proberen kon wat ons betreft toen geen kwaad.

Maar ik zou het me ook voor kunnen stellen dat je toch liever voor een geplande keizersnede gaat. Hoe was jou 1e bevalling? Zwaar begreep ik.

Ja was wel zwaar, het hele verhaal staat ergens in de kraamtijd maar in het kort:

ik ben dus ingeleid met 42 weken. Nadat ik de volgende dag een tweede ballonnetje had gekregen (1e had weinig gedaan) begonnen de weeën, die kwamen al vrij snel kort op elkaar maar bleef een poos hangen op 5cm, toen een ruggenprik omdat ik wat uitgeput raakte.

Daarna werden de weeën minder, dus toen weer weeopwekkers erbij. Uiteindelijk na heel wat uur 10 cm. Na ruim een uur persen geen vooruitgang, gyn erbij, die heeft het 3x geprobeerd met vacuümpomp, 2e keer schoot hij los, 3e keer was met het nodige duw en trekwerk zeg maar, maar het hoofdje kwam gewoon niet verder, dus toen is het een keizersnede geworden.

Ik wil dus graag van tevoren een beetje weten hoe het dan nu een volgende keer zal gaan. Heb nog niet echt de keuze gemaakt of ik gelijk een keizersnede wil, maar dat zou ik wel mogen als ik dat wil.

Het liefst zou ik gewoon willen bevallen, omdat ze dus inderdaad zeggen dat dat beter voor het kindje is, maar ik wil niet weer zoals toen en niet weer het gevoel van falen krijgen, dus hopen we eerst iets meer duidelijkheid te krijgen over wat voor opties er zijn.

Jammer van je ongi, Miro :frowning:

Wat een heftige verhalen van jullie bevallingen, Kato en Jeweldrop. Grote baby’s ook. Kan me voorstellen dat je het gevoel had gefaald te hebben, Jeweldrop. Dat had ik ook gehad als het een keizersnede was geworden.

Hier 5 kwartier moeten persen bij de bevalling van mijn dochter van 4150gr. De verloskundige had de ambulance al gebeld, omdat ze blijkbaar bang was dat het thuis niet ging lukken. Uiteindelijk onder toeziend oog van de ambulancebroeders met een knip toch thuis bevallen. Heel veel geluk gehad denk ik! Scheelt dat mijn bevalling spontaan begon en de ontsluiting best vlot ging (Bij 40+5 's nachts 4:45u wakker geworden van de eerste krampen, om 13:00u mocht ik gaan persen, om 14:15u dochter geboren).

Ik had echt het idee, dat ik dat klusje even ging klaren. Dus dat ik 5 kwartier moest persen, viel me al heel erg tegen van mezelf. De dagen erna ook nog een aantal keer met de verloskundige besproken, ik dacht echt dat ik verkeerd geperst had.

Maar al met al geen traumatische ervaring, zie ook niet tegen een evt volgende bevalling op.

Ik vind het altijd zo leuk dat iedereen zijn eigen bevallingsverhaal heeft en die zijn eigenlijk nooit standaard.

Grote baby’s idd. Die van jou was ook geen kleintje Johanne!

Ik heb helemaal niet een gevoel van falen gehad. Beide keren niet!! Dit heb je nou eenmaal niet zelf in de hand. Je hebt zelf eigenlijk geen invloed op het verloop van je bevalling.

Ik realiseer me wel heel goed dat ik veel geluk heb dat ik niet 100 jaar eerder leefde. Dan zou het echt mis zijn gegaan.

Wie zit er al op het wachtbankje?

@ Kato lijkt me inderdaad moeilijk dat je nu uitgerekend had zullen zijn. Wat lief dat je omgeving daar ook bij stil staat.

Sterkte!

Had je huisarts ook al bloed laten afnemen? Of laat die alles liever bij de gynaecoloog?

En wat een bevallingsverhalen joh! En flinke baby’s ook!

Bij mij waren ze beide 7 pond.

Fijn dat je niet met een gevoel van falen zit.

Maar ik kan me wel voorstellen, dat je graag had willen meemaken hoe een natuurlijke bevalling verloopt.

@ Johanne lastig dat je nu nog niet helemaal weet hoe je cyclus is. Ik weet ook niet hoe dat gaat met de minipil.

Ik heb beide kinderen lang borstvoeding gegeven. Bij de eerste pas 11 maanden na de geboorte weer een menstruatie.

Bij de tweede pas na 13 maanden!

Geef jij nu nog borstvoeding? (tijdens het typen van een bericht kan ik niet meer zo ver terug lezen)

Ik heb mijn dochter nog bijna een half jaar gevoed terwijl ik al zwanger was van de tweede.

Jij had dus ook even een spannende bevalling!

Ik had beide keren dat de navelstreng om het nekje zat.

Dat heeft bij de eerste bevalling geresulteerd in een knip.

De 2e bevalling was dat net niet nodig.

En ook geen traumatische ervaring gelukkig.

Ik hoop wel dat ik nog eens een thuisbevalling mag meemaken.

De eerste keer poliklinisch op eigen verzoek.

Tweede keer klinische bevalling in verband met zwangerschapsdiabetes.

@ Jeweldrop nog even afwachten hoe jouw cyclus is dus.

Wel een goed teken dat al die dikke buiken ervoor zorgen dat weer gaat kriebelen toch?

@ Liz hoe is het bij jou? Heb jij al nieuws?

Is er iemand goed in het maken van een lijstje?

Ik weet nu even niet precies wie hier allemaal meeschrijven.

Ow, wat erg… Ik vergeet gewoon steeds hoer te kijken…

Deze ronde volledig onbenut (wegens niet echt lekker in mijn vel zitten)

Vanaf nu weer aan de knutsel… (Al heb ik geen idee hoe mijn cyclus is :s)

Wat leuk Johanne om je hier ook weer te treffen :slight_smile:

Gelukkig dat jij het kon accepteren, dat je keizersnedes kreeg, Kato. Inderdaad fijn dat het bestaat, honderd jaar geleden was het inderdaad waarschijnlijk heel anders afgelopen.

Wanneer mag je nu naar de gyneacoloog?

Miro, ik geef inderdaad nog borstvoeding, nog 2 Ã 3 keer per dag. Ik was 11 weken na de bevalling alweer ongesteld. Kreeg bij elke menstruatie een productiedip. Daarom aan de minipil gegaan. Op internet lees je dat je al snel na het stoppen weer een eisprong kan hebben. Ik hoop het erg! Nu een week gestopt, op de bloeding die ik toen had na, geen bloed meer gezien.

We wachten het af! Bij de eerste was het na het stoppen gelijk raak, ik hoop t stiekem nu weer, al weet ik dat het niet realistisch is. M’n vriendin vertelde gister dat ze 8 weken zwanger is van de tweede, zou het wel superleuk vinden om samen zwanger te zijn!

Zou mooi zijn als je een keer thuis mag bevallen, Miro! Maar je hebt wel grote kans dat je weer zwangerschapsdiabetes krijgt, denk ik? Ik hoop het niet voor je!

Jeweldrop, heb je je mogelijke eisprong benut, denk je? Zijn jullie er al uit of je er echt voor gaat?

Ja ikke, ben hier ook maar aan t schrijven gegaan, kon het toch niet laten :wink:

Lijstje, ik wil het gerust maken, maar weet niet goed hoe dat moet! Plaatje met alle gegevens van iedereen erop, zou nog wel lukken, maar hoe op het forum plaatsen?

@ ikke_w leuk dat je weer even van je laat horen!

Deze maand wel weer serieus aan de klus dus!

@ Johanne, ja ik heb wel een kans dat ik weer zwangerschapsdiabetes krijg.

Maar als ik het dan met een dieet onder controle kan houden zal ik ook knokken voor begeleiding door de verloskundige en een geen inleiding.

Als ik insuline zou moeten spuiten, dan kom ik er niet onderuit.

Dan loop ik weer bij de gyn.

Ik leef veel gezonder, ben een paar kilo kwijt. Dus ik hoop dat ik daarmee de kans op zwangerschapsdiabetes heb verminderd.

Dames met grote kindjes, zijn jullie nog getest op diabetes? Of zijn er bloedsuikers geprikt bij jullie baby’s?

Zwangerschapsdiabetes komt waarschijnlijk veel meer voor dan ze nu ontdekken.

Ik moest worden getest omdat mijn zoon bij de 20wk echo behoorlijk groot was. Boven de P98 lijn.

Anders hadden ze het bij mij nooit ontdekt.

Ik was niet een ‘risicogroep’.

Maar een tante en een nicht van mij hebben hele zware kindjes gekregen. Maar zijn nooit getest op diabetes.

Maar we vermoeden achteraf dat zij ook zwangerschapsdiabetes hadden. En dat zou dan meteen kunnen verklaren waarom ik het had, omdat het toch in de familie zit. Maar we wisten het niet.

En ik kreeg uiteindelijk beide keren een kindje van 7 pond.

Bij de eerste nooit getest. Dus ik weet niet of ik het had.

Maar de tweede zou een 10-ponder zijn geworden als ik niet op dieet was gegaan (volgens de gyn)

Ik ben er wel op getest, toen ik met 35 weken minder leven voelde. Kreeg toen ctg’s en een echo, waarbij de kleine al 3300 gram werd geschat. Moest toen dus een dagcurve doen, maar die was prima. Mijn moeder baarde ook grote kinderen, en heeft nooit zwangerschapsdiabetes gehad (heeft ze regelmatig moeten controleren vanwege grote kinderen).

Bij een volgende zwangerschap zal ik ook vaker glucose dagcurves krijgen omdat mijn dochtertje boven de 8 pond was. Volgens t protocol van de vk ook nog een groeiecho met 30wkn. Weet niet of ik dat wil, want dan is straks m’n kindje te groot en loop ik t risico eerder ingeleid te moeten worden en dat wil ik niet… Mijn moeder had ook grote kids en is bij de eerste zes (ik ben de oudste van 9 kids :oops: ) gewoon zonder problemen thuis bevallen. De zwaarste was zelfs 4750 Gr., dus…!

Miro ik ben niet getest op diabetes volgens mij. Alleen bij de intake aan het begin en ergens halverwege hebben ze een keer een vingerprik gedaan en toen was glucose goed.

Ze hebben ook nooit gezien of geschat dat hij groot zou zijn, bij de echo’s was hij volgens mij ook gewoon normaal, maar misschien omdat hij 42 weken heeft gezeten op het laatst nog veel gegroeid?

De vk had nu wel gezegd dat ze bij de volgende waarschijnlijk wel de suiker meer in de gaten gaan houden en dan ook zo’n test met zo’n vies drankje waarschijnlijk. Hoor het wel tegen die tijd.

Ik heb bij mijn meiden geen tekenen van zwangerschapsdiabetes ervaren. Dus ook nooit op getest. Mijn kindjes waren toen groot en zwaar, maar dat zijn ze nu nog steeds. (Groot tenminste, zwaar helemaal niet meer) Ik kom ook uit een lange familie, dus had er ook wel op gerekend.

Eerst maar even afwachten idd. Elke zwangerschap is anders . En nu je het weet kun je er ook eerder wat aan doen.

Jeeyje johanne; met 9 kinderen thuis… Dat hoor je niet vaak meer. Wel gezellig lijkt me!

@ Kato ik merkte aan mezelf ook niets hoor.

Ik hoefde niet veel te drinken of te plassen zoals je dat hoort bij diabeten.

Ik dacht ook echt: ik doe glucosetest wel even, het valt allemaal wel mee.

Maar ik had het toch echt.

@ Jeweldrop en Johanne jullie worden de volgende keer dus ook gescreend hierop. Ik zal er ook niet onderuit komen.

Jeweldrop, het zou best kunnen dat hij zo groot was doordat je tot 42 weken gelopen hebt. Dat zullen ze bij jou vast de volgende keer ook niet meer doen. Hoewel ze inleiden na een keizersnee ook liever niet doen, volgens mij.

Ja, drukke boel bij ons thuis, Kato. Het kan gezellig zijn, maar er zijn ook veel strubbelingen onderling. Ik vind het niet erg dat ik het huis uit ben, heerlijk rustig!

Dat was dan echt een tegenvaller dat je het had, Miro. Ik hoop niet dat ik het krijg, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Deze week een dag best wel veel helder slijm gehad. Zou ik dan al een eisprong gehad hebben? Ik voel hem nooit, dus vind het echt spannend! Nu al drie zwangeren in m’n omgeving (2 vriendinnetjes en schoonzusje, allemaal maart/april 2015 uitgerekend). Ik wil ook!

We ‘klussen’ maar om de dag, zodat we m’n ei zeker niet missen :slight_smile:

Manlief denkt dat het deze maand al raak is. We kunnen niets anders dan afwachten!

Johanne, welkom bij de groep! Wat leuk dat je zo toch onverwachts gestopt bent. Idd spannend of het nu zo snel weer raak zal zijn!

Engel, jij ook al bijna aan de beurt. Spannend!

Kato, wat jammer dat het niet gelukt is. Hopen dat de testen toch anders uitwijzen! Wat een heftige bevallingen heb je achter de rug. Wel fijn dat je nu al weet waar je aan toe bent :slight_smile:

Bolletje en Miro, succes in de volgende ronde!

Jeweldrop, wat een lastige keuze zeg of je zelf wil proberen met bevallen of niet.

Wij hebben afgelopen week flink geklust :slight_smile: Nu maar hopen dat het raak mag zijn! Heb mijn eisprong volgens mij dinsdagmiddag gevoeld, dus we zullen zien. Ben nu wel wat misselijk, maar dat was ik vorige maand ook na mijn eisprong. We zullen zien, nog bijna twee weekjes wachten…

Ik ben twee keer thuis bevallen. De eerste keer met 39.0 en de tweede keer met 39.1. Ze waren allebei iets minder dan 7 pond. De eerste was er na 40 minuten persen en de tweede binnen 3 minuten. Wel had ik bij de eerste een knip en was ik bij de tweede in zo’n mate uitgescheurd dat ik met de ambulance alsnog naar het ziekenhuis moest. Uiteindelijk heb ik daar nog twee nachten moeten blijven. De eerste nacht was een keuze, de tweede nacht moest omdat ik een katheter had aangezien ze niet hadden verteld dat ik moest plassen 's nachts. Beetje jammer… Ik zie er dus niet erg tegenop, maar ernaar uitzien kan ik ook niet echt zeggen haha (Behalve naar het moment na de bevalling natuurlijk ;))

Verder gaat het hier zo zijn gangetje…

@Johanne wrote:

Jeweldrop, het zou best kunnen dat hij zo groot was doordat je tot 42 weken gelopen hebt. Dat zullen ze bij jou vast de volgende keer ook niet meer doen. Hoewel ze inleiden na een keizersnee ook liever niet doen, volgens mij.

En daarom willen we graag een gesprek van tevoren, want ze hadden toen inderdaad gezegd dat ze me niet overtijd zouden laten lopen. Maar ik begreep dus laatst pas dat ze inderdaad meestal niet inleiden als je al een keizersnede hebt gehad, dus dat zou dan automatisch toch weer een keizersnede betekenen. Maar ja als ik het toch wel zelf zou willen proberen, dan betekent dat dus wel overtijd, met weer kans op een grote baby en dat het weer niet lukt…nog 2 weken wachten en dan weten we hopelijk wat meer.

Goed bezig zijn jullie :lol:

Zou leuk zijn als je rond dezelfde tijd uitgerekend met de mensen in je omgeving!

Drumstertje: spannend, goed geklust dus :wink:

Na een thuisbevalling alsnog naar het ziekenhuis moeten is ook geen pretje zeg. Hopelijk hoeft dat deze keer niet.

Kato: waren ze bij jou dan ook heel lang bij de geboorte of alleen ‘zwaar’?

Ik ben zelf ook lang en ‘zwaar’ geboren, dus misschien zit het dan in de familie, weet niet of dat kan?!

Ik ben in afwachting van de NOD. Volgens de app zou ik op basis van vorige cyclus vandaag ongesteld moeten worden, maar ga er wel vanuit dat dat niet het geval is, want ik ben zo onregelmatig. En ik heb pas vorige week ofzo buikpijn gehad, waarvan ik dacht misschien is dit een eisprong…

Als we bij de gyn geweest zijn, ga ik misschien wel weer testjes gebruiken om iets meer zicht te krijgen, want ik voel altijd van alles maar of dat dan ook echt eisprong is???

Ben benieuwd, drumstertje, zou leuk zijn als het raak is! Lijkt mij ook erg rot om na de bevalling thuis alsnog naar t ziekenhuis te moeten. Wat raar dat je een catheter had gekregen in het ziekenhuis. lukte het plassen niet meer dan?

Ik kneep m ook wel toen die ambulancebroeders bij m’n bed stonden, gelukkig konden ze zonder mij weer vertrekken! Het persen gaat bij een tweede vaak sneller, als ik het goed begrijp. Zou wel fijn zijn, want dat vond ik echt vreselijk…

Moeilijke beslissing Jeweldrop. Misschien kun je afspraken maken met de gyn tzt, dat je bijv tot 40 weken afwacht en als het dan niet spontaan op gang komt, dat je dan een geplande keizersnede krijgt? Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je weer zoveel over tijd gaat lopen? Hopelijk kun je snel terecht voor een gesprek!

Lastig dat je zo’n onregelmatige cyclus hebt. Ik heb ook gedacht om ovulatietestjes te doen, maar als je om de dag klust zit je ook altijd goed, dus deze maand houden we het daar maar op.

Ja, we doen goed ons best. Manlief zegt telkens: ‘Je wilt echt voor de zomer een tweede hè?’ Ik: ‘Ja, natuurlijk!’:lol: Tegelijk met de anderen uitgerekend zijn zal niet lukken, maar zo’n 2 maanden later hoop ik wel! En anders in 't najaar. Het komt op z’n tijd, gaan we maar vanuit.

@ Johanne ja jee een gezin van 9 kinderen hoor je niet vaak meer.

Mag ik vragen hoe oud jij bent en hoe oud je jongste broertje of zusje?

En helder slijm kan een teken zijn van ovulatie. Ook kan je libido wat hoger zijn rond je ovulatie.

Spannend dus!

@ Drumstertje ik ben benieuwd of het bij jullie raak gaat zijn. Ben je de andere keren snel zwanger geraakt?

Jammer dat je tweede bevalling zo’n medische afloop had.

Dan denk je alles achter de rug te hebben…

@ Jeweldrop net wat Johanne zegt, misschien kan je tot een bepaalde termijn een natuurlijke bevalling afwachten met bijv. wat extra groeiecho’s.

Mocht het niet langer verantwoord zijn om af te wachten, dat je dan een keizersnee krijgt. Ik ben benieuwd wat de gyn gaat zeggen!

Voor jou ook nog even spannend met je NOD dus. Lijkt me lastig als dat niet erg regelmatig is.

En als je 2 weken na die vermeende eisprong nog geen duidelijkheid hebt, ga je dan testen?

Hier verder nog niet zoveel te melden. Menstruatie is bijna weg.

En het duurt nog wel een weekje voor er vruchtbare dagen zijn.