ja dacht al zoiets
vlinder Het is belangrijk dat we een correcte hoeveelheid chromosomenmateriaal hebben, omdat de genen – die onze lichaamscellen instructies geven – zich op de chromosomen bevinden. Elke verandering in aantal, grootte of structuur kan een verandering in de hoeveelheid of de rangschikking van de genetische informatie betekenen, wat bij een kind kan resulteren in een leerstoornis, ontwikkelingsachterstand en gezondheidsproblemen.
Chromosoomafwijkingen kunnen worden overgeërfd van één van de ouders. Meestal ontstaan deze afwijkingen echter waneer de ei- of zaadcellen ontstaan, of rond het tijdstip van de bevruchting. Dit gebeurt buiten onze controle.
De twee belangrijkste afwijkingen die kunnen ontstaan, zijn:
Afwijkingen in het aantal chromosomen. Dit betekent dat er meer of minder kopieën zijn dan normaal van een bepaald chromosoom.
Afwijkingen in de structuur van de chromosomen. Dit betekent dat het materiaal van een individuele chromosoom op één of andere manier is onderbroken of in een andere volgorde staat. In deze folder bespreken we volgende stoornissen: chromosoom deleties, chromosoom duplicaties, chromosoom inserties, chromosoom inversies en ringen. Informatie over chromosomentranslocaties vindt u in de specifieke folder over deze afwijking.
Afwijkingen in het aantal chromosomen
Afbeelding 3: Chromosomen van een meisje (het laatste chromosomenpaar is XX) met het Down syndroom. Er zijn drie kopieën van chromosoom 21 in plaats van twee.
mijn man of ik kunnen dus een afwijkend chromosoom bij ons hebben zonder dat te merken. we moeten dus allebei bloed laten prikken. bij maar 2-3 % van de vrouwen met herhaalde miskramen komt er wat uit. en als je een afwijkend chromosoom bij je hebt wil ook nog niet zeggen dat je geen gezonde kids kunt krijgen je hebt alleen een verhoogd risico en dan heb je recht op een vlokkentest of vruchtwaterpunctie.
Fietje, als ik op zwarte piet klik dan krijg ik wel een ‘hoofdpagina’ met plaatjes te zien, maar als ik daar dan op klik, panty’s of handschoenen ofzo, dan krijg ik op die pagina geen plaatjes te zien.
@Penelope wrote:
Fietje, als ik op zwarte piet klik dan krijg ik wel een ‘hoofdpagina’ met plaatjes te zien, maar als ik daar dan op klik, panty’s of handschoenen ofzo, dan krijg ik op die pagina geen plaatjes te zien.
dank je, dat heb ik dus idd ook… dan maar even wachten tot er weer plaatjes zijn. Ligt het in elk geval niet aan mijn computer.
dames, weten jullie trouwens dat we in een halve dag al weer 5 pagina`s volgekletst hebben??
(heb het nog ooit zo gezellig gehad in een topic, ik vind jullie een leuk stel bij elkaar!!!)
Lotte: Jeetje wat een eng verhaal!! Wanneer moet je prikken en wanneer de uitslag??
Hopen dat het niets ernstigs is!!
@Fietje wrote:
dames, weten jullie trouwens dat we in een halve dag al weer 5 pagina`s voolgekletst hebben??:mrgreen: Arme mensen die straks moeten bij lezen
(heb het nog ooit zo gezellig gehad in een topic, ik vind jullie een leuk stel bij elkaar!!!)

ja idd, moeten erg veel terug lezen. zelfs als je al 5 minuten niet hebt gekeken, kunnen we geen chat ruimte openen
@ Fietje, lief compliment :thumbup:
Ik vin ut ook gezellie
Maarre ik krijg ook geen plaatjes hoor Fietje en Penelope!!
Nou meiden, ik ga me maar eens klaarmaken, ik heb zo avonddienst!!!
Misschien lees ik jullie vanavond nog!!
Doei doei :-*
dijo ik ging naar mijn ouders om het te vertellen. ik zei wil je ff de laptop aan zetten ik wil je een mooi liedje laten horen. dus ik op youtube en het nr ingetypt van marco borsato slaap maar. en dan de versie met een baby in de baarmoeder. en op een gegeven moment komt er in beeld te staan wij krijgen een baby. en dan moet je de gezichten zien hahhahhah. was echt gaaf.
Lotte, fijn dat je een onderzoek krijgt.
Ik vroeg me alleen af, je hebt nu toch ook twee gezonde kinderen (of vergis ik me daar in)
Zou dat dan niet betekenen dat de kans erg klein is dat jullie een verkeerde match aan chromosomen hebben?
lijkt me moeilijk om straks evt de beslissing voor een punctie o.i.d. te moeten nemen. Je zal dan ook weer een beslissing over de uitslag moeten nemen
als wij deze ronde zwanger zijn, willen we het met kesrt gaan vertellen. (met een cadeautje) (mijn moeder wil namelijk graag een baby foto van mij in een lijstje, dus dan wil ik daar iets mee doen ( maar ja eerst zwanger zijn he)
Ben wel erg benieuwd naar de reacties van onze ouders, denk dat ze niet alleen maar positief zullen zijn
werk ze mimster
ik heb een dagje vrij, kids naar de chreche, dus ik kan een beetje uitzieken.
gisteren ging de auto over de kook, en staat nu bij de gagare (800,- :shock: )
hij is op zijn vroegst vrijdag pas klaar, dus eind van de middag komt mijn moeder de auto brengen, zodat ik morgen en vrijdag kan werken (laat-vroeg)
@knollie1 wrote:
Ben wel erg benieuwd naar de reacties van onze ouders, denk dat ze niet alleen maar positief zullen zijn
waarom denk je dat?
Ik dacht dat ook van mijn ouders, maar toen zij mij van werk op moesten halen vanwege de VMK, heb ik het ze ook verteld… ze waren verbaasd, maar iet negatief!
mijn zoon is van een andere vader hahaha. maar mijn man en ik hebben idd een gezonde dochter. maar als 1 van ons een afwijkend chromosoom zou hebben dan heb je wel veel kans op een kind met een afwijking. maar het wil niet zeggen dat je dan geen gezonde kids kunt krijgen. ja ik weet het het is erg verwarrend hahahha.
@lotte82 wrote:
mijn zoon is van een andere vader hahaha. maar mijn man en ik hebben idd een gezonde dochter. maar als 1 van ons een afwijkend chromosoom zou hebben dan heb je wel veel kans op een kind met een afwijking. maar het wil niet zeggen dat je dan geen gezonde kids kunt krijgen. ja ik weet het het is erg verwarrend hahahha.
kijk dan snap ik het, ik adcht, met twee gezonde kids zou je toch mogen concluderen dat alles goed is… met een, kan het een gelukstreffer zijn.
Mijn ouders waren positief tot ik mijn MA kreeg, toen zeiden ze dat we maar beter nog even konden wachten omdat het anders te druk zou worden. Jammer dat ze dat vinden, maar ik kan er verder niet mee zitten :oops:
penlope, heb je het nu al weer verteld???
wellicht zijn ze weer hartstikke positief, maar hebben ze de MA een beeje proberen te baggitaliseren… of de pijn te verzachten… Tja, niet iedereen weet even tactvol te reageren…
@lotte82 wrote:
mijn zoon is van een andere vader hahaha.Dat had ik al eens gedacht, gezien het verschil in leeftijd.
hahhaha penelope mijn zoon was 1 toen ik al een alleenstaande moeder was en toen hij 3 was leerde ik mijn huidige man kennen.