Anti conceptie.

@Tamma wrote:

NFP is daarentegen wel betrouwbaar, en als je goed geleerd hebt hoe je dat toe moet passen tijdens de borstvoedingsperiode, moet dat in principe ook goed gaan.

Klopt inderdaad; ik wil als ik weer enigszins op de been ben na de bevalling naar de consulente gaan waar ik toentertijd de basiscursus heb gedaan, voor de terugkomavond/vervolgcursus over borstvoeding.

Grappig cathgirl, ik ken weinig mensen die weten wat het is.

Inderdaad kent bijna niemand het; en het is in mijn ervaring helaas ook omgeven door vooroordelen (vooral door verwarring met de onbetrouwbare kalendermethode en omdat mensen denken dat je het moet toepassen i.c.m. periodieke onthouding). Het is ook zeker niet voor iedereen; je moet om te beginnen wel een cursus van 4 avonden doen. Dat is een drempel, en dan is het veel makkelijker om een condoom om te doen of een pil te slikken. Maar ik ben blij dat ik het toch geleerd heb; al veel plezier van gehad (zowel als anticonceptie als toen we juist wel een kind wilden; je kunt het immers ook zo toepassen dat je expres vrijt wanneer je op je vruchtbaarst bent).

Eens ide drie a vier uur is echt relaxed en niet de hele dag hoor :wink:

Mijn mannetje zit daar nu, 5mnd, op, maar in het begin was het meer1,5 a 2 uur. En als je dat dan 's nachts ook doet, met name dat is belangrijk, dan schijnt het wel enigzins te kunnen. Maar ik zou nog het risico niet nemen :wink: nou raak ik ook wel heel makkelijk zwanger, maar toch.

@Lune wrote:

Eens ide drie a vier uur is echt relaxed en niet de hele dag hoor :wink:

Mijn mannetje zit daar nu, 5mnd, op, maar in het begin was het meer1,5 a 2 uur. En als je dat dan 's nachts ook doet, met name dat is belangrijk, dan schijnt het wel enigzins te kunnen. Maar ik zou nog het risico niet nemen :wink: nou raak ik ook wel heel makkelijk zwanger, maar toch.

Ik zie het niet als risico, zolang je maar alles doet wat bij LAM hoort (en niet nachtvoedingen overslaat, afkolft, kunstvoeding bijgeeft o.i.d.). LAM is een wetenschappelijk onderzochte methode die zijn sporen verdiend heeft. Maar aangezien ik toch die Sensiplan/NFP-vervolgcursus ga doen, kan ik dat net zo goed al ergens in de eerste maanden doen. Mocht mijn lijf ineens heel anders reageren dan bij het gros van de vrouwen (ik ga er niet vanuit, zo speciaal ben ik nu ook weer niet :D), dan merk ik dat snel genoeg. Basis van Sensiplan bij borstvoeding is dat je je afscheiding in de gaten houdt; dat is voor mij toch al zo’n tweede natuur geworden, dat ik gelijk merk als dat weer begint (dit is de eerste aanwijzing dat er weer een eisprong aan zit te komen).

Oh dat pessarium werkt ook? En dat wordt aangemeten? Door een gyneacoloog? Ik heb half januari een afspraak voor info over het koperspiraaltje, maar ik ga dat pessarium dan ook navragen… Dat kan het wel eens worden voor ons!

@blue_fairy wrote:

Oh dat pessarium werkt ook? En dat wordt aangemeten? Door een gyneacoloog? Ik heb half januari een afspraak voor info over het koperspiraaltje, maar ik ga dat pessarium dan ook navragen… Dat kan het wel eens worden voor ons!

De huisarts kan het aanmeten, maar de gynaecoloog zal dat (natuurlijk) zeker ook kunnen en jullie erover kunnen informeren.

Overigens, nog even terugkomend op LAM. Ik snap dat als moeders dit een lamme methode vinden :wink: - bijv. vanwege eigen ervaringen met borstvoeding - argumenten niet zoveel uithalen om hen te overtuigen van het tegendeel. Geeft ook niet zoveel, het enige risico dat jullie ermee lopen is dat er nogal snel een tweede banner onder mijn posts komt te staan :wink:

Wat ik echter wel kwalijk vind, is dat bij professionals (verloskundigen, artsen) er vaak zo weinig bekend is over dit soort methodes, en dat ze soms zelfs verkeerde voorlichting geven hierover. Zo bijv. de vk van Marije; het klopt echt niet dat je ‘constant’ de baby aan de borst moet hebben. Zulke opmerkingen schrikken m.i. onnodig af. Beter zouden ze zich informeren over hoe het nou echt zit en daar eerlijke voorlichting over geven (incl dat er dus wel degelijk heel wat bij komt kijken en dat ‘gewoon’ borstvoeding geven lang niet altijd genoeg is).

Het lijstje vereisten van eerdergelinkte website (anticonceptiekompas, om LAM in de eerste 4 maanden betrouwbaar te maken:

• Je geeft volledig borstvoeding op verzoek. De baby wordt dus steeds aangelegd en je kolft niets af.
  • De baby krijgt geen bijvoeding (in de vorm van bijvoorbeeld flesvoeding), alleen vitaminedruppels.
  • Overdag mag er niet meer dan vier uur tussen de voedingen zitten en 's nachts niet meer dan zes uur.
  • Er is geen vaginaal bloedverlies vanaf de vijftiende dag na de bevalling tot zes maanden na de bevalling (dus geen menstruatie).
  • Je baby is jonger dan zes maanden.

Als je toch ongesteld wordt in die tijd, is er nog geen man overboord: bij zo’n borstvoedingsregime is de eerste menstruatie, als hij zo vroeg optreedt, vrijwel altijd het gevolg van een incomplete cyclus - waarbij je zelfs als je elke dag had gevreeën niet zwanger had kunnen worden (bijv. door geen eisprong of een te korte fase daarna). Wel moet je vanaf dan direct stoppen met LAM (zonder aanvullende maatregelen), omdat het een tweede cyclus wél raak kan zijn. Ook kan een cyclus die later optreedt (buiten de betrouwbare periode van 4 maanden) wel in één keer vruchtbaar zijn en mag je dan dus niet zomaar doorgaan totdat je menstrueert.

even voor wat betreft de opmerking van de VK… het lijstje met de uren had ze ook al opgenoemd en het volledig voeden, zonder tijdrekken (dus ook niet met een speentje/pink), geen bijvoeding in de vorm van kv ed. Dus de (theoretische) kennis is er wel.

Maar de praktijk laat denk ik bij hun toch ook zien dat er echt heeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig vrouwen zijn die echt op vraag voeden. Die echt bij elke kick aanleggen etc etc.

Nu blijft circuleren dat bv een veilige anticonceptie methode is en in veel gevallen is dat niet zo, juist doordat er hier en daar weleens gerekt wordt er toch gekolfd wordt etc etc.

Maar veel vrouwen komen niet met die kanttekeningen en denken dat ze echt veilig zijn met bv geven en DAT is gewoon niet zo. Het geven van bv an sich is natuurlijk geen anti conceptie methode.

Overigens moet de opmerking wel ook een beetje met een knipoog gelezen worden, zo wordt die ook vertelt. Het was sowieso niet bij de oudste, maar bij de 2e of 3e en de VK en ik kenden elkaar inmiddels wel zo’n beetje… ik denk zelfs dat het bij de 3e was en de VK wist dat ik waarschijnlijk meer bv kennis had als zij… maar dat terzijde :wink: .

Om de 3 a 4 uur vind ik overigens idd ook wel heul relaxed klinken voor een pasgeboren baby. Als je overdag om de 3 en s nachts een periode van max 6 uur aan zou houden dan zou je keurig op 8 voedingsmomenten komen, maar hier nu 4x door pasgeboren baby tijd heen gegaan en 10/12 kwam hier eerder aan de orde als 8. En dan is er idd weinig ruimte voor andere dingen :mrgreen: .

Zou persoonlijk meer vertrouwen op die NFP… maar daar ben ik te lui voor :angel: (al zou het denk ik makkelijk kunnen in mijn geval, zeker sinds de oudste is mijn lijf heel duidelijk en voel ik al paar dagen vantevoren aankomen dat de eisprong er aan zit te komen etc…).

@mamaMarije wrote:

even voor wat betreft de opmerking van de VK… het lijstje met de uren had ze ook al opgenoemd en het volledig voeden, zonder tijdrekken (dus ook niet met een speentje/pink), geen bijvoeding in de vorm van kv ed. Dus de (theoretische) kennis is er wel.

Maar de praktijk laat denk ik bij hun toch ook zien dat er echt heeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig vrouwen zijn die echt op vraag voeden. Die echt bij elke kick aanleggen etc etc.

Nu blijft circuleren dat bv een veilige anticonceptie methode is en in veel gevallen is dat niet zo, juist doordat er hier en daar weleens gerekt wordt er toch gekolfd wordt etc etc.

Maar veel vrouwen komen niet met die kanttekeningen en denken dat ze echt veilig zijn met bv geven en DAT is gewoon niet zo. Het geven van bv an sich is natuurlijk geen anti conceptie methode.

Kijk, en met die achtergrond erbij heeft jouw vk natuurlijk helemaal gelijk! :thumbup: Want inderdaad, borstvoeding is geen wondermiddel, zeker niet zoals het in onze cultuur gegeven wordt (if at all).

In principe is borstvoeding hét (en het enige) anticonceptiemiddel in de natuur, waardoor geboortes wel 3 of 4 jaar uiteen kunnen liggen. Maar wil het zo werken, dan is er wel voor nodig: altijd op verzoek blijven aanleggen en 's nachts blijven voeden (ook een dreumes/peuter), weinig eiwit/vet eten (dus heel karig eten), en veel bewegen (met ‘veel’ bedoel ik dan ook écht veel, 25 km/dag wandelen met bepakking ofzo). Dat zijn precies die omstandigheden die gedurende miljoenen jaren bij natuurvolken heersten, en nu nog steeds bij mensapen in het wild. Dan werkt het. Met onze overvloedige westerse leeftstijl werkt het al maar maximaal een half jaar omdat we zoveel eten hebben en zo weinig bewegen, en dan heb je nog eens de cultuur van proberen baby’s snel laten doorslapen, op de klok voeden enz …

In dat licht is de opmerking van je verloskundige heel goed voor te stellen - alleen toen dat zo plompverloren hier stond (zonder de uitleg die je nu hebt gegeven) kon het overkomen of het altijd onbetrouwbaar zou zijn.

@mamaMarije wrote:

Zou persoonlijk meer vertrouwen op die NFP… maar daar ben ik te lui voor :angel: (al zou het denk ik makkelijk kunnen in mijn geval, zeker sinds de oudste is mijn lijf heel duidelijk en voel ik al paar dagen vantevoren aankomen dat de eisprong er aan zit te komen etc…).

Ja, het kost inderdaad wat moeite (vooral het aanleren; daarna kan een kind de was doen), maar ik moet zeggen: ik vind het heerljk dat we nog niet eens de helft van de tijd condooms hoeven te gebruiken en verder nergens op hoeven te letten. Dus als het alternatief is: altijd condooms (ik weet niet of dat bij jullie zo is?), dan is er best wat voor te zeggen om het aan te leren :slight_smile:

pessarium werd mijn juist afgeraden ivm onbetrouwbaarder… en wel door de gyn.

(en onze historie is juist dat wij helemaal niet snel zwanger worden dus zounden evt zelfs “minder” riscio lopen)

@Pitje27 wrote:

pessarium werd mijn juist afgeraden ivm onbetrouwbaarder… en wel door de gyn.

(en onze historie is juist dat wij helemaal niet snel zwanger worden dus zounden evt zelfs “minder” riscio lopen)

Pitje, wat zei hij/zij dan over condooms? Die zijn ook onbetrouwbaarder dan bijv de pil, maar worden o.h.a. toch als betrouwbaar genoeg gezien, en daar is het pessarium qua betrouwbaarheid mee vergelijkbaar. Maar alles staat of valt bij condooms en bij pessarium met hoe je het toepast. Zowel m.b.t. de trouw van het toepassen (nooit ‘eens’ overslaan) als hoe/wanneer je ze aanbrengt en weer af- resp. uitdoet. Je moet dus goed gemotiveerd zijn. Voor de pil geldt natuurlijk dat je hem dagelijks moet innemen (en sommige lichte pillen ook netjes op een vaste tijd), maar dat is in de praktijk wat makkelijker en (dus) betrouwbaarder.

Ik vind het in ons geval trouwens ook wel een optie om als ons gezin compleet is (en er dus meer vanaf hangt) op mijn paar allervruchtbaarste dagen/cyclus gewoon helemaal geen geslachtsgemeenschap te hebben (we kunnen dan natuurlijk nog wel andere gezellige dingen doen ;)), op de ‘gewoon’-vruchtbare een condoom of pessarium en op de onvruchtbare dagen niets (edit: dus wel vrijen, maar zonder bescherming). Dat geheel is ook alweer een stukje betrouwbaarder dan gewoon altijd tijdens vruchtbaarheid met een barrièremiddel vrijen.

Als je in je vruchtbare niets doet, hoe lang is dat dan? … Ik denk gewoon dat het altijd rekening houden met allervruchtbare dagen, gewone vruchtbare dagen en onvruchtbare dagen niet echt handig is voor het libido… :think: :wink:

@Vicky S wrote:

Als je in je vruchtbare niets doet, hoe lang is dat dan? …

Wij doen altijd wat (als we zin hebben), alleen in de ONvruchtbare dagen niets (= zonder extra bescherming zoals condoom) en in de vruchtbare dagen met condoom. Dat laatste is bij Sensiplan met mijn cyclus ca. 1½ week/maand. Ik overweeg om t.z.t., als we genoeg kinderen hebben, een derde categorie (van ca. 2 à 3 dagen/maand) in te voeren: extreem vruchtbaar/pal rond de eisprong, en dan wel seks te hebben maar zonder geslachtsgemeenschap. Verder dus nog steeds gewoon met of zonder barrièremiddel.

Ik denk gewoon dat het altijd rekening houden met allervruchtbare dagen, gewone vruchtbare dagen en onvruchtbare dagen niet echt handig is voor het libido... :think: :wink:

Wel als je dan ook gewoon seks hebt wanneer je zin hebt :) (afhankelijk van je vruchtbaarheid dus met of zonder aanvullende maatregelen) Ons seksleven staat nu wel op een lager pitje, vanwege mijn vermoeidheid en enorm dikke buik, maar toen ik nog niet zwanger was, lieten we ons nergens door tegenhouden :D (mijn zwangerschap is overigens gepland, dat is wel handige info in dezen ;))

Ik zou dat niet riskeren :shifty: , toen ik uitrekende om zwanger te worden, hebben we het eesn gedaan toen ik zogezegd niet meer vruchtbaar was en het was van dat :wink: en ik toen nog lastig omdat de periode voorbij was :roll:

@Vicky S wrote:

Ik zou dat niet riskeren :shifty: , toen ik uitrekende om zwanger te worden, hebben we het eesn gedaan toen ik zogezegd niet meer vruchtbaar was en het was van dat :wink: en ik toen nog lastig omdat de periode voorbij was :roll:

Zo eenvoudig is dat dan ook niet uit te rekenen; om het betrouwbaar te kunnen doen moet je zeker niet op de kalender vertrouwen maar op specifieke lichaamskenmerken (temperatuur 's ochtends voor het opstaan en slijmafscheiding) én eerst degelijk aanleren in een cursus hoe je die moet interpreteren. Pas dan kun je het écht betrouwbaar toepassen. Klinkt heel erg omslachtig, maar als je het eenmaal hebt aangeleerd, is het een eenvoudige handeling (vergelijkbaar met tandenpoetsen) en kun je jaren voort met alleen een koortsthermometer, een pen en een stukje papier (grafiek), en dus condooms als je wel wilt vrijen terwijl je vruchtbaar bent.

cathgirl, cd’s zijn betrouwbaarder, vls hem, maar zoals hij al zei… is wel altijd een gedoe…

andere methodes zijn voor ons juist heel ontbetrouwbaar, ik weet niet wanneer ik mijn eisprong heb, en erop te testen is ook niet handig omdat hij zeer onregelmatig ongi ben…

@Pitje27 wrote:

andere methodes zijn voor ons juist heel ontbetrouwbaar, ik weet niet wanneer ik mijn eisprong heb, en erop te testen is ook niet handig omdat hij zeer onregelmatig ongi ben…

Ik had hier gisteren geschreven dat NFP/Sensiplan heel vaak wordt verward met de kalendermethode. Jij lijkt dat hier ook te doen. Het is echter niet met elkaar te vergelijken.

Als je niet uitgaat van de kalender (dat is sowieso onbetrouwbaar en daarom af te raden) maakt het voor de betrouwbaarheid niet uit of je onregelmatig ongesteld bent. Je hebt dan hooguit meer marge nodig en (dus) meer dagen waarop je iets moet gebruiken. Maar de betrouwbaarheid komt daarbij nooit in het geding; de methode is juist zo gemaakt dat het voor alle vrouwen geschikt is - of ze nu de klok gelijk kunnen zetten op hun cyclus of niet. Ook is het niet per se onhandig bij een onregelmatige cyclus; je eisprong (als die er is in de bewuste cyclus) vind je altijd terug. Als je steeds op de gok dure ovulatietesten moet doen, is dat niet praktisch, maar dat is hierbij niet nodig.

wat is de nfp/sensiplan dan? wat hou het in?

wij hebben nu cd’s maar moet zeggen wil wel een keer wat anders…

@Pitje27 wrote:

wat is de nfp/sensiplan dan? wat hou het in?

wij hebben nu cd’s maar moet zeggen wil wel een keer wat anders…

Het is een methode om a.d.h.v. lichaamskenmerken (temperatuur- en slijmwaarnemingen) te leren je eigen vruchtbaarheid te kennen en daarop je seksleven aan te passen. Dat laatste kan - als je niet zwanger wilt worden - door in de vruchtbare periode niet te vrijen (periodieke onthouding), een barrièremiddel (bijv condooms) te gebruiken of het bij seks zonder geslachtsgemeenschap te houden - of een combinatie hiervan. Je bent dan dus niet helemaal van condooms af, maar kunt ze afwisselen met periodes (meestal meer dan de helft van je cyclus) waarin je niets hoeft te gebruiken. De betrouwbaarheid is hoog, als je het aanleert d.m.v. een cursus (inlezen uit een boek of op internet kan wel, maar is niet genoeg om zeker te weten dat je geen dingen verkeerd aanleert). Overigens kun je het ook omgekeerd toepassen als je juist wel graag zwanger wordt; dan kun je expres op je meest vruchtbare dagen onbeschermd vrijen.

Zie hier

Je leert er je lichaam enorm goed mee kennen heb ik gemerkt.